وب

انواع داده در جاوا اسکریپت – بخش دوم

انواع داده در جاوا اسکریپت – بخش دوم: رشته ها، بولین ها، آرایه ها، و اشیاء

در زبان های برنامه نویسی، برای طبقه بندی یک نوع خاص از داده ها از انواع داده استفاده می شود. و انواع مختلف داده ها مانند عدد ها و رشته ها در جاوا اسکریپت از یکدیگر متمایز هستند. انواع داده، بخش مهمی از برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

در بخش اول این مقاله، درباره ی چگونگی استفاده از انواع داده ها در جاوا اسکریپت و نوع داده ی عددی در زبان جاوا اسکریپت بحث شد. در این بخش از مقاله به نوع داده ی رشته، بولین، آرایه، و اشیاء پرداخته خواهد شد.

جاوا اسکریپت

رشته ها / Strings در جاوا اسکریپت

رشته یک توالی از یک یا چند حرف یا کاراکتر (حروف، اعداد، نمادها) است. رشته ها در برنامه نویسی Javascript بسیار مفید هستند زیرا داده های متنی را نشان می دهند.

در جاوا اسکریپت، رشته ها در داخل نقل قول تکی یا دوگانه قرار می گیرند، بنابراین برای ایجاد یک رشته، یک توالی از کاراکتر ها را در داخل نقل قول قرار می دهیم:

می توانید انتخاب کنید که از یک یا دو نماد نقل قول استفاده کنید، اما هر کدام را که تصمیم گرفتید استفاده کنید، باید در ادامه ی برنامه نویسی نیز از همان نماد استفاده کنید و تا پایان آن برنامه، روی تصمیم خود بمانید!

برنامه ی “Hello, World!” نشان می دهد که چگونه یک رشته را می توان در برنامه نویسی کامپیوتر، به عنوان کاراکتر هایی که عبارت Hello, World! را تشکیل می دهند استفاده کرد! در alert() که در ادامه آمده است، یک رشته وجود دارد.

هنگامی که کد را اجرا می کنیم و بر روی دکمه ی Click me کلیک می کنیم، یک پاپ آپ با خروجی زیر دریافت خواهیم کرد:

همانند سایر انواع داده، می توانیم رشته ها را نیز در متغیرها ذخیره کنیم:

و می توانیم با فراخوانی متغیر، رشته را در alert() نمایش دهیم:

عملیات زیادی وجود دارد که می توانیم بر روی رشته ها در برنامه ها انجام دهیم تا آن ها را ویرایش کنیم و نتایج مورد نظر را به دست آوریم. رشته ها برای تبادل اطلاعات به کاربر مهم است و برای کاربر، برای انتقال مجدد اطلاعات به برنامه اهمیت دارد.

داده های باینری / Booleans در جاوا اسکریپت

نوع داده بولین در برنامه نویسی جاوا اسکریپت می تواند یکی از این دو مقدار را داشته باشد: درست یا غلط. بولین ها برای نشان دادن مقادیر حقیقی استفاده می شوند که با شاخه منطق ریاضی مرتبط هستند، و الگوریتم ها را در علوم رایانه ای معرفی می کند.

نوع داده ی بولین با یک B بزرگ شروع می شود زیرا به نام ریاضیدان، جورج بول، نامگذاری شده است. پاسخ بسیاری از عملیات ریاضی به صورت درست یا غلط ارزیابی می شود:

  • greater than
    • ۵۰۰ > 100 true
    • ۱ > 5 false
  • less than
    • ۲۰۰ < 400 true
    • ۴ < 2 false
  • equal
    • ۵ = ۵ true
    • ۵۰۰ = ۴۰۰ false

همانند سایر انواع داده ها، یک مقدار بولین را نیز می توانیم در یک متغیر ذخیره کنیم:

از آن جا که ۵ بیشتر از ۸ نیست، متغیر myBool دارای مقدار false است.

آرایه ها / Arrays در جاوا اسکریپت

آرایه می تواند مقادیر چندگانه را در یک متغیر واحد نگه دارد. این به این معنی است که می توان لیستی از مقادیر را در یک آرایه داشته باشید.

هر عنصر یا مقداری که درون آرایه قرار دارد element نامیده می شود. و می توان با استفاده از عدد شاخص، به عناصر آرایه دسترسی پیدا کرد.

در جاوا اسکریپت، درست همان طور که رشته ها به عنوان کاراکتر، درون نماد نقل تعریف می شوند، مقادیر آرایه ها نیز درون براکت [  ] تعریف می شوند.

برای مثال، آرایه ای از رشته ها در جاوا اسکریپت به صورت زیر است:

اگر متغیر fish را فراخوانی کنیم، خروجی زیر را دریافت خواهیم کرد:

آرایه ها در جاوا اسکریپت، نوع داده ی بسیار انعطاف پذیری هستند زیرا قابل تغییر هستند و می توانند مقدار های عناصر را اضافه یا حذف کنند و یا تغییر دهند.

اشیاء / Objects در جاوا اسکریپت

نوع داده ی شیء در جاوا اسکریپت می تواند مقادیر زیادی را به عنوان جفت های «نام: مقدار» / name:value داشته باشد. این جفت ها یک راه مفید برای ذخیره و دسترسی به داده ها در جاوا اسکریپت هستند. سینتکس واژگانی شیء ها که از name:value ساخته شده است: با کولون از یکدیگر جدا شده و درون آکولاد {} قرار می گیرند.

این نوع از داده های جاوا اسکریپت، به طور معمول برای نگهداری داده هایی که مرتبط هستند، مانند اطلاعات موجود در یک شناسه به کار می رود، و به صورت زیر نوشته می شوند:

به صورت جایگزین، و به ویژه برای literal های شیء با تعداد زیادی از جفت های name:value، در جاوا اسکریپت می توان این نوع داده را در چندین خط نوشت:

متغیر شی Sammy در هر یک از مثال های بالا دارای ۴ ویژگی است: firstName، lastName، color، و location. هر کدام از این ویژگی ها، با مقادیرشان توسط کولون از هم جدا می شوند.

جاوا اسکریپت

کار با انواع داده های چندگانه /  Multiple Data Types در جاوا اسکریپت

در حالی که هر برنامه ای که در جاوا اسکریپت ایجاد می کنید دارای انواع مختلفی از داده ها است، مهم است که به خاطر داشته باشید که عملیات را عموما در همان نوع داده انجام می دهید. به این ترتیب، عملیات ریاضی را بر روی اعداد انجام می دهید و یا رشته ها را برش / slice می دهید.

هنگام استفاده از یک اپراتور که در انواع داده ها کار می کند مانند اپراتور + که می تواند اعداد یا رشته ها را اضافه کند، ممکن است نتایج غیر منتظره ای به دست آورید.

برای مثال، هنگام استفاده از اپراتور + با اعداد و رشته ها با یکدیگر، اعداد به عنوان یک رشته پردازش می شوند (به این ترتیب آن ها به یکدیگر متصل می شوند)، اما ترتیب عملکرد انواع داده ها بر نتیجه ی عملیات اتصال تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین، اگر یک متغیر ایجاد کنید که پیوند های زیر را انجام می دهد، جاوا اسکریپت هر یک از عنصر های زیر را به عنوان یک رشته در نظر می گیرد:

اگر متغیر o را فراخوانی کنید، مقدار زیر را دریافت می کنید:

با این حال، اگر با اعداد شروع شود، قبل از این که اعداد به عنوان یک رشته تفسیر شوند، دو عدد اضافه می شوند و زمانی که اجرای برنامه به “Ocean” رسید، سپس مقدار نهایی به صورت مجموع دو عدد، همراه با رشته خواهد بود:

به دلیل این نتایج غیر منتظره، بهتر است که عملیات بر روی یک نوع داده انجام شود و نه چندین نوع داده. با این حال، جاوا اسکریپت، مانند برخی از زبان های برنامه نویسی دیگر، در هنگام مخلوط کردن انواع داده ها، خطایی را نشان نمی دهند.

نتیجه گیری

احتمال می رود که در این مرحله، درک بهتری از برخی از انواع داده های مهم در جاوا اسکریپت داشته باشید. هم چنان که پروژه های برنامه نویسی خود را در زبان جاوا اسکریپت توسعه می دهید، هر کدام از این نوع داده ها اهمیت خود را نشان می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا