وب

معرفی و بررسی کامل HTML5 | قسمت اول : معرفی HTML5 و تفاوت های آن با HTML

HTML5 پنجمین و آخرین نسخه از زبان برنامه نویسی HTML است. این زبان نشانه گذاری یکی از هسته های اصلی اینترنت است و برای ارائه مطالب در شبکه اینترنت از آن استفاده می شود. ما قصد داریم برای آشنایی کامل شما با این زبان برنامه نویسی و تفاوت های آن با نسخه های قبلی مجموعه مقالات آموزشی را ارائه کنیم. با ما همراه باشید تا دید گسترده تری از این زبان نشانه گذاری به دست آورید.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

HTML5 چیست؟

HTML5 آخرین نسخه تکامل یافته و استاندارد HTML است. در واقع HTML5 نسخه جدیدی از زبان HTML است که دارای عناصر، ویژگی ها و رفتارهای جدید است و مجموعه ای بزرگ از فن آوری هایی که امکان ساخت وب سایت ها و برنامه های متنوع و قدرتمند را فراهم می کند را در خود جای داده است.

همانطور که گفته شد HTML5 با HTML تفاوت هایی دارد. هدف بسیاری از تغییرات عمیق در این زبان این بود که بسیاری از راه های جدیدی را که توسعه دهندگان از آن استفاده می کردند، استاندارد کند و همچنین مجموعه ای از بهترین روش ها در رابطه با توسعه وب را بهبود بخشد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش کامل HTML و HTML5

بیشتر این تغییرات نتیجه تغییرات بزرگتر در خود زبان برنامه نویسی وب است. اهداف زبان برنامه نویسی در طول زمان تغییر کرده است، به طور کلی می توان این اهداف را به صورت زیر بیان کرد:

  • افزایش استفاده از نشانه گذاری معنی دار
  • جدا کردن طراحی از محتوا
  • ارتقاء قابلیت دسترسی و طراحی واکنش گرا
  • کاهش همپوشانی بین HTML، CSS و جاوا اسکریپت
  • پشتیبانی از رسانه های صوتی و تصویری بدون نیاز به پلاگین ها مانند فلش یا جاوا

این اهداف جدید سبب شد این احساس به وجود آید که باید یک زبان جامع تر و کامل تر از نسخه های قبلی در دسترس کاربران قرار گیرد. معرفی نسخه ۵ در واقع با در نظر گرفتن همه این اهداف و نیاز های جدید کاربران صورت گرفت و توانست به خوبی از عهده این کار برآید.

تاریخچه HTML  

از همان زمانی که شبکه جهانی وب شروع به کار کرد نسخه های مختلفی از HTML معرفی شدند. از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹، نسخه یک تا چهار HTML معرفی شد. پس از آن با معرفی XHTML، کنسرسیوم جهانی وب (W3C) تصمیم گرفت که توسعه HTML را پایان دهد و برنامه نویسان مجبور شدند از XHTML استفاده کنند. بعد از مدتی گروه کاری تکنولوژی کاربردی فوق متن وب (WHATWG) تصمیم گرفت دوباره توسعه HTML را از سر بگیرد و با متقاعد کردن شرکت های سازنده مرورگر ها و کسب پشتیبانی کنسرسیوم جهانی وب توانست نسخه جدید HTML را با نام HTML5 در سال ۲۰۰۸ معرفی کند. از آن پس این نسخه به عنوان یک استاندارد زنده از سوی WHATWG شناخته شد.

استاندارد زنده “Living Standard” به معنای این است که این زبان همواره در حال به روز رسانی و بهبود است. به این ترتیب ممکن است ویژگی های جدید به آن اضافه شود ولی دستورات قبلی نمی توانند حذف شوند.

معرفی HTML5
معرفی HTML5

تا اینجا با نسخه ۵ زبان نشانه گذاری و نحوه ایجاد آن آشنا شدید، حالا قصد داریم شما را با ویژگی های جدید و تفاوت های آن با نسخه های قبلی به صورت خلاصه آشنا کنیم.

تفاوت های HTML5 با نسخه های قبلی HTML

به طور کلی تفاوت HTML5 با نسخه های قبلی را می توان در موارد جدید اضافه شده و موارد حذف شده در این نسخه خلاصه کرد. این حذف و اضافه عناصر همگی در راستای اهداف جدید زبان برنامه نویسی وب است و تجربه بهتری را برای کاربران اینترنت به همراه دارد.

عناصر جدید HTML5

عناصر جدید HTML5 بخش های زیادی در  نسخه های قبلی را به طور کامل متحول کردند. بعضی از این عناصر کاربرد های بسیار جذابی را به HTML اضافه کرده اند و بعضی از آن ها عملکرد زبان نشانه گذاری را بهتر کرده اند. به طور کلی می توان این عناصر جدید را در دسته بندی های زیر نشان داد:

  • عناصر معنایی جدید: مانند <header>، <footer>، <article>، و  <section>.  این عناصر به بخش های مختلف صفحه معنای خاص بخشیده و کار را برای طراحی صفحات با ویژگی های خاص در قسمت های مختلف راحت تر کرده اند.
  • ویژگی های جدید برای عناصر فرم : مانند اعداد، زمان، تاریخ، تقویم و دامنه. با استفاده از این ویژگی های جدید فرم های کاربردی تر و بهتری می توان ساخت و برای آن ها ویژگی های خاصی را تعیین کرد.
  • عناصر گرافیکی جدید: <svg> و  <canvas>. دو تا از مهمترین و پر استفاده ترین عناصر گرافیکی که برای تعریف ویژگی های گرافیکی صفحات از آن ها استفاده می شود و طراحان و برنامه نویسان با استفاده از آن ها صفحات وب جذاب تری را ایجاد کرده اند.
  • عناصر مولتی مدیا ( رسانه ای) جدید: <audio> و  <video> که امکان اضافه کردن فیلم و صدا به صفحات وب را بدون استفاده از پلاگین های جاوا و فلش امکان پذیر کرده است.
معرفی HTML5
معرفی HTML5

عناصر حذف شده در HTML5

تعدادی از عناصر قدیمی که در HTML4 وجود داشت یا به طور کامل حذف شد یا با عناصر دیگر جایگزین شده که به اختصار به مهمترین آن ها در لیست زیر اشاره می کنیم.

عناصر حذف شده جایگزین
<acronym> <abbr>
<applet> <object>
<basefont> CSS
<big> CSS
<center> CSS
<dir> <ul>
<font> CSS
<strike> <CSS، <s، یا  <del>
<tt>           CSS

عناصر حذف شده بدون جایگزینی : <frame>، <frameset>، <noframes>

API (رابط کاربری برنامه نویسی) جدید HTML5

رابط های کاربری برنامه نویسی جدید سبب پیشرفت چشمگیر جذابیت صفحات وب طراحی شده با HTML5 شده اند. سرعت برنامه نویسی با این رابط ها نیز افزایش یافته و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به ارمغان داشته است. در اینجا به تعدادی از این رابط های کاربری جدید اشاره می کنیم.

  • موقعیت جغرافیایی HTML (HTML Geolocation)
  • کشیدن و رها کردن (HTML Drag and Drop)
  • ذخیره سازی محلی HTML (HTML Local Storage) که جایگزین بسیار قدرتمندی برای کوکی ها است
  • حافظه پنهان HTML (HTML Application Cache)
  • کارگزاران وب HTML (HTML Web Workers)
  • HTML SSE

در مقالات بعدی در مورد ویژگی های جدید و کاربردی HTML5 به طور کامل بحث خواهیم کرد و استفاده از آن را آموزش خواهیم داد.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا