انیمیشن و سه بعدی

سه گام مهم طراحی پروژه موشن گرافیک

فکر می کنید برای خلق یک پروژه موشن گرافیک چه عوامل روانشناسی دخالت دارند؟ شاید کمی عجیب باشد اما به هر حال شما قرار است زمان خود را صرف انجام این پروژه کنید و باید فکری به حال غذای روحتان نیز باشید. در این مقاله قصد داریم خبرهای خوبی در خصوص طراحی یک پروژه موشن گرافیک (آموزش موشن گرافیک ) استاندارد و حرفه ای ارائه دهیم.

گام اول در پروژه موشن گرافیک

ما گام اول از پروژه موشن گرافیک را به استراحت اختصاص داده ایم که شاید به محض شنیدن این جمله لبخندی بر روی لبتان آید و یا تعجب کنید! در نظر داشته باشید که استراحت یک ویژگی بسیار مهم برای رسیدن به یک پروژه موشن گرافیک استاندارد است. اما در این بخش استراحت به معنی خوابیدن نیست!

به هر روی شما برای انجام پروژه موشن گرافیک دو مسیر برای انتخاب دارید، یا در ابتدا بخش های اولیه تمامی لایه های موشن گرافیک را تکمیل می کنید و یا سعی می کنید یک لایه را به اتمام رسانده و به سراغ لایه بعدی بروید، در هر صورت وقتی که گام اول پروژه موشن گرافیک را به اتمام می رسانید نیاز است که یک نگاه کلی به عقب داشته باشید اینجاست که مشکلات و ایرادها خودنمایی می کند. حال سوال اینجاست که شما چطور توانستیم به ایرادهای پروژه پی ببریم در حالی که در طول انجام آن از چشممان دور مانده است؟ بسیار ساده است، در واقع ما در طول انجام پروژه خسته شده ایم اما یک مکث کوتاه و بازگشت به عقب سبب شده است که چشممان تیزبین شده و ایرادات مشخص شوند.

پروژه موشن گرافیک

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

 

گام دوم در پروژه موشن گرافیک

حال باید سری به قدرت خلق آثار خود بزنیم. در واقع این موضوع بسیار مهم است که خلق یک پروژه موشن گرافیک کامل و جامع هرگز در طول چند ساعت کوتاه امکانپذیر نیست. باید زمانی برای برنامه ریزی اعمال شود، بهتر است بر روی برنامه ریزی خود تعصب افراطی نداشته باشیم، موشن گرافیک باید به خوبی دنبال شود بنابراین شاید نیاز باشد در طول مسیر برخی از بخش ها را تغییر دهیم. در نظر داشته باشید که به طور کلی برنامه ریزی برای تهیه یک پروژه موشن گرافیک حرفه ای بسیار مهم است . شاید باورش کمی سخت باشد اما یک برنامه ریزی خوب و استاندارد از تهیه تصاویر مناسب برای طراحی پروژه موشن گرافیک بیشتر زمان نیاز دارد.

هرچه تمرکز افراد بر روی پروژه بیشتر باشد به نوعی نگاه افراد تیزبینانه تر خواهد بود.

یک موضوع بسیار مهم در انجام پروژه موشن گرافیک عدم ” برداشت مورب ” است، بهتر است این واژه عجیب آنقدرها که ذهنتان را مشغول نکند، استفاده از کلمه مورب به این دلیل است که در نهایت همه چیز به نظر کج می آید! حال موضوع از چه قرار است؟ در واقع اگر ما برای یک بخش جزیی از پروژه ساعت ها وقت بگذاریم و اسم این کار را تمرکز بنامیم برای بخش های بعد هیچ انرژی باقی نمی ماند. شاید بخش متمرکز شده نتیجه خوبی داشته باشد ( البته برعکس آن نیز دیده شده است!) اما در مجموع و در انتهای پروژه متوجه می شویم که برداشت ما از کار مورب بوده است و در نهایت به پروژه ضربه زده ایم.

پروژه موشن گرافیک

گام سوم در پروژه موشن گرافیک

سومین گام برای طراحی یک پروژه موشن گرافیک حرفه ای، تنگنای زمانی است که البته بخش ناراحت کننده پروژه محسوب می شود، اما چاره ای نیست بجز سازش!

به هر روی مشتری زمانی برای شما در نظر گرفته است و شاید اصلاً متوجه نباشد که در این زمان کوتاه، غیر منطقی به نظر می رسد که هدف مورد نظر به نتیجه برسد. در این مسیر چه باید کرد؟ آیا باید اصلاً استراحت نکنم؟ اینطور نیست! شما در طول کار نیز می توانید استراحت کنید، بهتر است همیشه یک پرینتر فعال دم دستتان باشد تا بتوانید از طرحی که برای هر لایه استفاده می کنید پرینت بگیرید، در نظر داشته باشید که دور شدن از صفحه مانیتور خود یک موضوع بسیار مهم برای طراحی موشن گرافیک محسوب می شود. همین که به مدت کوتاهی از دستگاه دور باشید در حالی که نسخه چاپی را مرور و بررسی می کنید در واقع استراحت کرده اید! البته کمی بی رحمانه به نظر می رسد اما یادمان باشد که موضوع تنگنای زمانی در پروژه موشن گرافیک بسیار مهم است.

پروژه موشن گرافیک

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

پروژه موشن گرافیک چالش برانگیز

اغلب پروژه های موشن گرافیکی دارای اهداف مشخصی هستند که به نوعی کار را شفاف می کند، اما یک سری پروژه ها هستند که در واقع چندین هدف ترکیب شده بوده و به نوعی در گروه پروژه های چالش برانگیز قرار می گیرد.

در نظر داشته باشید که شما باید در هنر موشن گرافیک کمی انعطاف پذیرتر باشید، اینکه بخواهید صفر تا صد یک پروژه را خودتان انجام دهید تحسین برانگیز است اما عملاً کیفیت نهایی با آنچه در ذهن مشتری است بسیار فرق دارد.

اگر یک هنرمند ماهر باشید مطمعناً تقاضا برای شما زیاد است بنابراین بهتر است از فضاهای گروهی استفاده نمایید. چالش هایی که در پروژه های موشن گرافیک دیده می شود خود به دو دسته تقسیم می شود، گاه طرح خواسته شده زمانبر است که اگر بین چند نفر تقسیم شود قطعاً در زمان تعیین شده به نتیجه می رسد، گاه ابزارهایی مورد نیاز است که شاید آنطور که باید در دسترس نباشد.

اگر چالش نوع اول باشد که با یک برنامه ریزی درست بین افراد گروه حل می شود اما اگر مشکل شما نبود ابزارهای حرفه ای است باید در همان ابتدای راه این موضوع را مشتری در میان بگذارید، زبان توضیح ما باید ساده باشد، مشتری قرار نیست ابزارهای موشن گرافیک را بشناسد و ما نیز نباید چنین انتظاری از مشتری داشته باشید.

اگر تمامی نکات گفته شده در این گام در انجام پروژه موشن گرافیک رعایت شود به سادگی می توان به این نتیجه رسید که طراحی موشن گرافیک سخت نیست!

 

منبع : تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا