انیمیشن و سه بعدی

معرفی موشن گرافیک به زبانی ساده

آیا می دانید موشن گرافیک چیست و به چه علمی گفته می شود؟ به طور کلی در این مقاله قصد ما این است که در خصوص موشن گرافیک صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که موشن گرافیک ( آموزش موشن گرافیک ) یک پیشرفت بسیار مهم در زمینه صوت و تصویر محسوب می شود.

موشن گرافیک را بهتر بشناسیم

به طور کلی موشن گرافیک از دو واژه موشن و گرافیک تشکیل شده است، موشن به معنی حرکت است و گرافیک هم به معنی تصاویر. تصاویر می توانند وکتورها و یا تصاویری باشد که می توانیم با یک سری برنامه های گرافیکی آنها را تنظیم نماییم. موشن گرافیک اصولاً به همراه صدا تولید می شود و برای ساخت آن نیاز به برنامه هایی از قبیل ادوب افتر افکت است. دانستن این موضوع بسیار مهم است که اولین شخصی که موشن گرافیک را وارد فرهنگ لغت کرد فردی به اسم john withney است.

تعریف motion graphics می تواند به این شکل نیز صورت بگیرد، در واقع موشن گرافیک دانش ادغام تصویر و حرکت است که با صدا نیز همراه است. این توضیحات شما را به یاد تیزر های تبلیغاتی خواهند انداخت.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

اهمیت موشن گرافیک

شاید باورش کمی سخت باشد اما ساخت تیزرهای تبلیغاتی بدون موشن گرافیک بسیار دشوار و پر هزینه است. motion graphics آمده است تا شرایط ساخت تیزر را آسانتر کند. فرض کنید قرار است تیزر تبلیغاتی در مسیر های انیمیشن دو بعدی  پیش برود در این بین وجود ابزاری که سبب شود تصویر و حرکت ترکیب شود می تواند گزینه جالبی به نظر برسد.

در motion graphics نیازی به دوربین و نور و فیلمبرداری نبوده و حتی نیاز به بازیگرهای واقعی نیز نخواهد بود. رنگ های جذاب و وجود تصاویر گرافیکی متنوع در این مسیر می تواند motion graphics را بسیار جذاب نماید. امروز استفاده از این ابزار پرطرفدارترین روش برای تبلیغات محسوب می شود.

آیا بدون موشن گرافیک نمی توان تبلیغ کرد؟

توضیحاتی که ما در بخش بالا دادیم به این معنی نیست که نمی توان با موشن گرافیک هیچ نوع تبلیغ و یا تیزری داشت. در واقع این مطلب نشان می دهد که به طور کلی روش های قدیمی خروجی متوسط داشتند که شاید از نظر جذابیت در وضعیت متعادلی قرار نداشت.

در نظر بگیرید که به طور کلی این ابزار آمد تا رنگ و لعابی به این وضعیت ببخشد و سبب شود دسترسی به بخش های مختلف آسانتر باشد.

در این فضا استفاده از صدا و تصویر در زمان واحد آسانتر شد و کیفیت محصولات خروجی بسیار بهتر شد در صورتی که قبلاً همیشه تصویر و صدا به نوعی با تأخیر و یا عدم ناسازگاری همراه بود.

آموزش موشن گرافیک

 

راز عملکرد موشن گرافیک چیست

به طور کلی motion graphics ها از فیلم سازی آمده اند و برای تولید آنها نیاز به گرافیک متحرک است، در واقع دو هنر فیلم سازی و گرافیک با هم ترکیب شده اند و از هر دو قابلیت استفاده شده است تا محتوا به درستی منتقل شود و پیام ها ارسال شود. اگر نگاهی به هنرهای قدیمی کنیم سایه بازی بسیار دیده می شود که به نوعی از تکنیک های motion graphics محسوب می شود. با motion graphics توانستیم نرم افزارهای یارانه ای و همینطور سیستم های قدرتمند مالتی مدیا را تنظیم نماییم.

آموزش موشن گرافیک

موشن گرافیک را دست کم نگیر

به طور کلی تیزرهای motion graphics دو خصوصیت عمده را در بر می گیرد.

اول اینکه عناصر بصری قدرتمند گرافیکی  که در آن استفاده شده است سبب تأثیر فوری و جلب توجه بر روی مخاطب می شود و سبب می شود که مخاطب به صورت اتوماتیک وار به دنبال آن بپردازد.

مورد بعدی در خصوص نشانه محور بودن موشن گرافیک است. در واقع این ایزار مانند آثارهای گرافیکی دیگر، همچون موجز، مینیمال و … عمل می کند و حالت سمبلیک خود را حفظ می کند.

این دو گزینه برای فیلم هایی که با هدف برند شدن فعالیت می کنند بسیار مفید است. البته وجود موشن گرافیک تنها برای فیلم های خاصی نبوده و حتی در مسیر فیلم های آموزشی نیز دیده می شود.

فرم و بافت این ابزار به صورت خاصی با رنگ ها و موسیقی ها ترکیب شده است و سبب می شود که برند مورد نظر در حافظه مخاطب نقش ببندد. در این ابزار از رنگ های سازمانی، لوگوهای مشخص و همینطور تایپوگرافی های مناسبی استفاده می شود. می دانیم که هویت سازی لوگو ها در تمامی شبکه های تلویزیونی گزینه مناسبی محسوب خواهد شد.

آموزش موشن گرافیک

نکات طلایی در خصوص موشن گرافیک

در این ابزار شاهد موجز بودن و سادگی مینیمالیستی هستیم. به طوری که از نمادها کمک می گیرد و اهداف موجود را به طور دقیق تری توضیح می دهد. فرض کنید شما یک ایده استارت آپی دارید و قرار است که تیمی از آن برای ساز و کار استفاده نماید به این ترتیب استفاده از این ابزار سبب می شود که ایده شما فرم بگیرد و به نوعی از مفهوم ایده شما را آسانتر القا نماید.

عناصر داستان و درام ها در motion graphics به میزان کم رنگ تری دیده می شود اما باز هم جایگاه خود را دارد. تکنیک های فیلم سازی در این مسیر توانسته بسیار خوب عمل نماید و عمق و ماندگاری آن بیشتر است.

در انیمیشن های داستانی، هیچ گزینه ای به اندازه motion graphics نمی تواند تأثیرگذار بوده و ماندگاری آن به قدری محدودتر باشد.

در نظر داشته باشید که آرم استیشن ها بسیار از این ابزار استفاده می کنند و روند کاری به صورتی پیش می رود که حتی در اعلام برنامه ها و حتی میان برنامه ها نیز شاهد استفاده از این ابزار خواهیم بود.

در نظر داشته باشید که به طور کلی motion graphics وضعیتی فراهم ساخته اند که استفاده از وله ها و تیتراژها دیگر فرآیند پر هزینه و زمانبری نخواهند بود. اینطور که به نظر می رسد شما می توانید از این ابزار برای بازاریابی و برند شدن نیز استفاده نمایید.

 

منبع : تولید محتوا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا