انیمیشن و سه بعدی

بررسی پرکاربردترین لایه های افترافکت

آیا می دانید مهمترین لایه های افترافکت ( موشن گرافیک )کدامند؟ به طور کلی نرم افزار افترافکت لایه های مختلفی دارد. ساختار لایه ای برای این نرم افزار به طور دقیق فراهم شده است. در این مقاله قصد داریم در خصوص مهمترین لایه های افترافکت صحبت کنیم و اطلاعاتی که مورد نیاز هر طراحی است را بررسی کنیم. فرقی نمی کند که شما یک طراح آماتور باشید و یا یک طراح حرفه ای، به طور کلی برای اینکه لایه های افترافکت ( آموزش موشن گرافیک) را بشناسید باید سعی کنید در ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

معرفی مهمترین لایه های افترافکت

در لیست لایه های افترافکت گزینه ای به نام خط زمانی وجود دارد که تایم لاین و یا timeline گفته می شود. این بخش در نرم افزار افترافکت یک بخش کاملاً تعاملی است و سبب می شود که تمامی اطلاعاتی مهم به طور دقیق نمایش داده شود. منظورمان از اطلاعات مهم چیست؟ در نرم افزار افترافکت بخشی به عنوان کامپوزیشن وجود دارد و بخشی نیز به عنوان لایه های درونی آن دیده می شود. از طرفی فایل های ویدیویی و همینطور صورتی هر یک دارای محدوده های زمانی مختلفی می باشند که می بایست به طور دقیق جانمایی شوند در این بین تایم لاین یکی از بهترین لایه های افترافکت است به کمک ما می آید. در این قسمت بخحشی نیز برای فریم های کلیدی وجود دارد که در زمینه افکت ها و انیمیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لایه های افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما :افترافکت بیسیک

از دیگر لایه های افترافکت اکسپرشن است. اکسپرسشن ها در واقع کدهایی هستند که به طور دقیق در خصوص کاپوزیشنها تصمیم گیری می کنند. این کدها تصمیم می گیرند که کامپوزیشن ها چه رفتاری داشته باشد. اکسپرشن ها به طور کلی بر مبنای جاوا اسکریپت نوشته شده اند و البته قابل ویرایش می باشند. در بین لایه های نرم افزار افترافکت این گزینه بسیار گسترده اعمال شده است. در واقع اینطور که شواهد نشان می دهد این دستورهای انیمیشن ساده است که سبب می شود روند کاری به صورت اتوماتیک پیش برود. دبه عنوان مثال فرض کنید یک شکل در انیمیشن شما وجود دارد که قرار است برای آن چرخش ایجاد شود و یا به سمت بالا و پایین برود در این مسیر از اکسپرشن استفاده می شود و با استفاده از این لایه دیگر نیاز نیست که حرکات هر بخش به طور جداگانه تعیین شود. اکسپرشن ها می توانند در نرم افزار افکت به طور دقیق ذخیره سازی شوند و به این ترتیب استفاده از آنها در بخش های مختلف بسیار ساده فراهم می شود.

لایه های افترافکت

جذاب ترین لایه های افترافکت

یک بخش جالب در نرم افزار افتر افکت وجود دارد که مشهور به ورود و خروج نرم است. البته این اصطلاح در ۱۲ اصل مهم انیمیشن قرار می گیرد و بسیار پر استفاده است. در واقع اصطلاح ورود نرم سبب می شود که به تدریج شتاب یک شکل افزایش یابد این موضوع را در تصویر برای یک خودرو در نظر گرفته ایم تا برای شما به طور دقیق تر مشخص شود که در چه مورد صحبت می کنیم. در تصویر مشخص است که ماشین در گام های دوم و سوم شتاب بیشتری به نسبت گام اول دارد.

مبرهن است که خروج نرم به این معنی که شتاب کم و کمتر شده و رو به پایان است درست مثل زمانی که قرار است یک خودرو پارک شود. در واقع در دنیا واقعی هرگز نمی کند بدون درنگ سرعت را از صد به صفر رساند و چیزی به عنوان توقف یکباره وجود ندارد دقیقاً این قاعده در لایه های افترافکت نیز دیده می شود. برای اینکار در نرم افزار افترافکت از فریک های کلیدی easy ease استفاده شده است.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

لایه های افترافکت

لایه های افترافکت در زمینه paths

از دیگر لایه های افترافکت می توان به مسیرها اشاره کرد. در افترافکت به طور کلی مسیرها شامل چندین بخش و چندین رأس هستند. البته این گزینه برای هر مسیر به طور دقیق اعمال می شود. هر یک از بخش ها توسط خط های منحنی نمایش داده می شود و مبرهن است که رأس ها نقاط مجزایی می باشند که سبب می شود منحنی ها به طور دقیق به هم متصل باشند. استفاده از مسیرها برای ساختن شکل های مختلف بسیار نیاز است و می تواند از پرکاربردترین لایه های نرم افزار افترافکت محسوب می شود.

در واقع استفاده از مسیرها سبب می شود که شکل ها به سادگی انیمیت شوند و مسیرهای انیمیت شده در واقع همان به صورتی نمایش دیده می شود که انگار در لحظه در حال رسم شدن است. هر یک از لایه های نرم افزار افترافکت دارای ارزش خاصی بوده و سبب می شود که کار برای طراح آسانتر شود.

مسیرها در ابتدا باید به طور دقیق مشخص شود  در واقع این بخش باید انقدر تمیز تصمیم گیری شود که مخاطب متوجه نشود که مسیرها از قبل برنامه ریزی شده اند. شاید در بین انواع لایه های افترافکت این گزینه برای کسانی که به تازگی وارد مسیر طراحی شده اند کمی دشوار به نظر برسد. اینطور که شواهد نشان می دهد لایه های افترافکت هر یک برای بخش از پروژه مورد استفاده قرار می گیرند و اگر بخشی به درستی طراحی نشود دیگر نمی توان انتظار داشت که بخش بعدی پیشرفت خوبی داشته باشد.

لایه های افترافکت

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد در خصوص لایه های افترافکت صحبت شود و البته پرکاربردترین لایه های نرم افزار افترافکت به طور دقیق معرفی شد. در ابتدا یادگیری لایه های افترافکت آسان به نظر نمی رسد اما اگر کمی دقت مبذول نمایید می توانید به سادگی هر یک از لایه های افترافکت را از لایه های دیگر تمیز داده و از آنها در مسیر بهبود کاری خود استفاده کنید.

خوشبختانه لایه هایی که در ابن بخش بررسی شد آسان بوده و یادگیری آن در پروژه های اولیه می تواند به خوبی فراهم شود. اینطور که شواهد نشان می دهد لایه ها قابلیت ترکیب با افزونه های افترافکت را دارد.

 

منبع :موشن گرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا