انیمیشن و سه بعدی

بررسی انواع انتقال در موشن گرافیک

انتقال در موشن گرافیک از دیگر مباحث مهم محسوب می شود که در گروه انواع حرکت در موشن گرافیک محسوب می شود. همانطور که قولش را داده بودیم مقاله ای در قالب حرکت های پیشرفته در موشن گرافیک ( آموزش موشن گرافیک ) تهیه کردیم که تمرکز اصلی مان بر روی موضوع انتقال در موشن گرافیک است.

تعریف انتقال در موشن گرافیک با دوربین

انتقال حرکت دوربین از دیگر مواردی است که در لیست انواع حرکت در موشن گرافیک محسوب می شود. این نوع از حرکت ها به نوعی به وسیله حرکت های دوربین فراهم می شود. البته انتقال در موشن گرافیک دارای انواع مختلفی است، به عنوان مثلا حرکت به سمت سوژه، چرخش دوربین، دور شدن از سوژه، حرکت های اریب، راولینگ و … که هر یک دارای آپشن بندی ها مختلفی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرد. حرکت در موشن گرافیک با استفاده از حرکت دوربین آزاد است به این معنی که ما اجازه داریم حرکت های دوربین را وارد طراحی موشن گرافیک کنیم البته فرض این مقاله بر این است که افراط صورت نمی گیرد.  در واقع وقتی صحبت از افکت در موشن گرافیک می شود تمام منظور ما حرکت های دو بعدی هستند که با استفاده از حرکت در موشن گرافیک فراهم می شود به این ترتیب از نظر پرسپکتیو هیچ محدودیتی در این لاین دیده نشده است.

در نظر داشته باشید که منظور از انتقال در موشن گرافیک حتماً حرکت دوربین به صورت فیزیکی نیست و نباید اینطور معنی شود که شخصی دوربین در دست گرفته و قرار است از شخصیت ها تصویر برداری نماید اینطور نیست. در واقع در طراحی پروژه های گرافیکی، لایه هایی مخصوص به انتقال در موشن گرافیک محسوب می شوند که وظیفه اصلی این لایه ایجاد فضایی است که بتوان در آن حرکات دوربین را شبیه سازی کرد.

مبرهن است که وقتی قرار است چیزی شبیه سازی شود احتمال وجود اغراق در آن بیشتر از بخش های دیگر است و این مورد در خصوص حرکت در موشن گرافیک نیز صدق می کند.

یکی از کاربردهای بسیار جالب انتقال در موشن گرافیک چرخش Z است.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

انتقال در موشن گرافیک
انتقال در موشن گرافیک

انواع انتقال در موشن گرافیک با دوربین

به روی بررسی انواع انتقال در موشن گرافیک می تواند به انتخاب گزینه صحیح بسیار کمک نماید، در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین نوع انتقال در موشن گرافیک انتقال حرکت به سمت دوربین است. در این روش حرکت به بخشی از صحنه می رود و قرار است که یک صحنه جدید در کنار صحنه قبلی فراهم شود که با آن فرق دارد. تفاوت بین صحنه های قبلی و جدید باید مشخص باشد به طوری که پیوستگی استاندارد نیز وجود داشته باشد.

نوع دیگر انتقال در موشن گرافیک مربوط به حرکت دور شدن از سوژه است، در این مسیر بخشی از صحنه می بایست دور شود و هدف اصلی نشان دادن تمام صحنه بعدی است. این نوع حرکت زمانی اجرا می شود که بین فریم های آغازین و پایانی تضادهای زیادی دیده می شود و استفاده از آپشن های انتقال در موشن گرافیک کنجکاوی را در مخاطب برانگیخته کند و تا حدی تمام صفحات مورد بازدید قرار نگیرد.

انتقال در موشن گرافیک
انتقال در موشن گرافیک

انتقال در موشن گرافیک در چهار جهت

نوع دیگر از انتقال در موشن گرافیک، تراولینگ نام دارد. تراولینگ در واقع به حرکت های افقی دوربین گفته می شود که موجب چپ و راست شدن صحنه می شود، نام دیگری که برای این بخش در نظر گرفته می شود پدستال است، پدستال در واقع همان حرکت عمودی دوربین است که قرار است از جهت بالا به پایین و یا برعکس صورت پذیرد. در نظر داشته باشید که کاربرد هر دو مورد در واقع به یک صورت است یعنی قرار است دوربین چه به صورت افقی و چه عمودی انتقال را به پایان برساند.

نوع دیگری از تروالینگ وجود دارد که هدف اصلی آن برای یک سری صحنه های خاص است، به طوری که از یک شی استفاده می کند تا بتواند مرزهای بین صفحات را از بین ببرد. در نظر داشته باشید تمامی این موارد در مسیر حرکت در موشن گرافیک قرار می گیرند.

انتقال در موشن گرافیک
انتقال در موشن گرافیک

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

انتقال در موشن گرافیک از نوع چرخشی

در این نوع از حرکت در موشن گرافیک هدف اصلی گسترش فضا و یا فضاسازی جدید است. در واقع حرکت های چرخشی و اریب به کمک ما می آید و اجازه می دهد که فضای موجود به صورت نمادین گسترده تر نشان داده شود. در این مسیر از انتقال شکل و چرخش های X و Y استفاده می شود که باید در لایه های سه بعدی استفاده شود تا نتیجه خوبی بگیرد. نرم افزارهای سه بعدی مانند CINEMA 4D نیز بسیار می تواند کمک کند تا حرکت در موشن گرافیک منظم باشد.

نوع دیگری از انتقال در موشن گرافیک وجود دارد که حرکت کلی دوربین نامیده می شود، در این روش می توانیم صحنه ها و فضاها را آزادانه تر و همینطور متنوع تر نشان داده و حرکت دهیم. این روش را می توان به صورت ترکیبی به انواع دیگر انتقال نیز مورد استفاده قرار داد.

حرکت های تبدیلی در موشن گرافیک ها این روزها بسیار رواج یافته اند به طوری که یک گروه مخصوص در لیست موشن گرافیک را به خود اختصاص داده اند. این حرکت به طور دقیق بر روی تصاویر تمرکز دارد. در واقع قرار است مخاطبان به تصاویر مورد نظر جذب شوند و این موضوع با هوش و تصورات مخاطبان ارتباط مستقیمی دارد. در واقع شی از صحنه قبل و شی از صفحه بعد بر اساس یک سری شباهت های موجود که می تواند رنگ و یا معنا باشد ارتباط می گیرند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که انتقال در موشن گرافیک بخش جدانشدنی محسوب می شود، حرکت های استاندارد نامحسوس هستند و سبب یکپارچه شدن تمامی صحنه ها می شوند به این ترتیب هر صحنه با صحنه های دیگر مرتبط می شود و در نهایت سبب جذاب شدن تصاویر موجود می شود.

 

منبع : تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا