وب

طراحی سایت وردپرس

اگر به دنبال یک آموزش جامع برای طراحی سایت وردپرس می باشید در این مقاله قصد داریم تمام نکاتی که برای طراحی سایت وردپرس لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم. در واقع در این مقاله شما خواهید آموخت چگونه یک سیستم مدیریت محتوای متناسب را برای طراحی سایت خودتان بیابید و چگونه قالب مورد نظر سایت تان را روی آن پیاده سازی کنید و در آخر چگونه وب سایت خود را مدیریت کنید. با ما همراه باشید.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا

۱. باید سیستم مدیریت محتوای مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید.
۲. در قدم دوم شما می بایست دامنه و هاست خود را خریداری کنید.
۳. در مرحله آخر باید وب سایت خود را روی سیستم مدیریت محتوای انتخاب شده نصب کنید و مراحل ویرایش و مدیریت آن را انجام دهید.
در قدم نخست شما باید سیستم مدیریت محتوای مناسب برای وب سایت خود را انتخاب نمایید. در این مقاله می خواهیم وردپرس را به عنوان سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنیم.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی

چرا طراحی سایت وردپرس از دیگر سیستم های مدیریت محتوا بهتر است؟

طراحی سایت وردپرس

وردپرس در حال حاضر پرکاربرترین سیستم مدیریت محتواست

بهترین راه و آسان ترین راه برای داشتن یک وب سایت می باشد. زیرا:

• در کشور ما وردپرس نمایندگی رسمی دارد و همچنین نسخه های وردپرس به صورت رایگان و به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
• نسخه وردپرس به زبان فارسی بسیار روان و همچنین آپدیت می باشد.
• وردپرس کاملا رایگان می باشد و شما می توانید از تم ها و قالب های بسیار زیبای آن استفاده کنید. نکته ی قابل توجه در طراحی سایت وردپرس این است که قالب های متنوع و رایگان به صورت نامحدود در این سیستم مدیریت محتوا موجود می باشند.
• اگر شما در آغاز راه طراحی سایت می باشید و هنوز حرفه ای نشده اید وردپرس انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. در واقع باید بگوییم اگر شما می توانید در ورد محتوا نویسی کنید بنابراین می توانید در وردپرس نیز محتوا نویسی کنید. همچنین وردپرس افزونه های متعددی دارد که با استفاده از آن ها می توانید سایت خود را توسعه دهید و از پلاگین های رایگان برای امکانات سایت خود استفاده کنید.
• از وردپرس هم می توانید برای طراحی سایتی مانند یک وبلاگ عمومی استفاده کنید هم می توانید برای طراحی سایت های بزرگ استفاده کنید.
• قالب های رایگان وردپرس به گونه ای هستند که هم برای موبایل و تبلت و هم برای رایانه سازگار هستند. بنابراین شما می توانید نسخه ای از سایت خود را برای موبایل یا تبلت نیز داشته باشید.
• به دلیل آن که بسیاری از برنامه نویسان و طراحان وب سایت از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند اگر شما در سایت وردپرسی خود به مشکل بخورید می توانید خیلی سریع راه حل مورد نظر را پیدا کنید.

مرحله دوم طراحی سایت وردپرس: انتخاب یک دامنه و یک هاست

طراحی سایت وردپرس

طراحی سایت با وردپرس بسیار لذت بخش می باشد

 طراحی سایت وردپرس خود به دو چیز نیاز دارید که بتوانید با آن ها سایت خود را به صورت آنلاین منتشر کنید:

۱- دامنه یا نام که در واقع همان آدرس سایت شما می باشد. مانند: Google.com
۲- هاست که همان فضای ذخیره سازی اطلاعات سایت شماست و مانند هارد عمل می کند.

استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی سایت کاملا رایگان است اما شما با پرداخت هزینه ای اندک برای خرید دامنه و هاست می توانید وب سایت خود را به صورت آنلاین منتشر کنید. نکته ی دیگر قابل ذکر این است که در وردپرس برای خرید دامنه و هاست از شرکت های معتبر اقدام به خرید کنید مانند هاست ایران. بهتر آن است که هنگام خرید هاست یک هاست لینوکسی که دارای کنترل پنل CPanel است بخرید.

برای طراحی سایت وردپرس چه دامنه ای انتخاب کنیم؟

به طور کلی شما می توانید از دامنه های بین المللی مانند .com و یا .net و یا .org استفاده کنید که هر کدام از این دامنه ها دارای معنی خاصی می باشند. اما شما می توانید از دامنه ملی مانند .ir که مخصوص کشور خودمان می باشد نیز استفاده کنید که هزینه ی کمتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت.

در  وردپرس برای انتخاب نام سایت خود می توانید از نام خودتان یا شرکت تان استفاده کنید. همچنین شما می توانید از حرفه ای خود در نام سایت تان استفاده کنید. به شما توصیه می کنیم برای انتخاب نام سایت خود از انتخاب نام های عجیب و غریب و یا طولانی بپرهیزید. نام سایت شما هرچقدر کوتاه تر و مفید تر باشد بیشتر در ذهن مخاطب می ماند. البته نکته ای که در مبحث طراحی سایت وردپرس باید ذکر کنیم این است بهتر است نام سایت تان را در حوزه فعالیت خود انتخاب کنید تا هنگام جست و جو موتور های جست و جوی گوگل سایت شما را راحت تر پیدا کنند و برای مخاطب به نمایش دهند.

نصب و ویرایش در طراحی سایت وردپرس

طراحی سایت وردپرس

طراحی سایت با وردپرس کاملا رایگان است

در طراحی سایت وردپرس بعد از این که نسبت به خرید دامنه مورد نظر خود اقدام کردید حال باید هاست خود را روی دامنه تان نصب کنید البته شرکتی که هاست خود را از آن خریداری کرده اید این کار را برای شما انجام خواهد داد. حال بعد از طی این مراحل در طراحی سایت وردپرس خود زمان آن است که وردپرس را بر روی هاست خود نصب کنید

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در طراحی سایت وردپرس چگونه وردپرس را روی هاست نصب کنیم؟

برای نصب وردپرس روی هاست دو راه پیش روی شماست:

۱٫ راه اول آن است اگر هاست خود را از یک شرکت مورد اعتماد خریداری کرده باشید معمولا یک بخش به نام نصب با یک کلیک را دارد که به راحتی می توانید وردپرس را تنها با یک کلیک روی هاست خود نصب کنید. از طریقwww.yourname.com/cpanel که yourname نام سایت شما می باشد به کنترل پنل خود وارد شوید البته این کار را باید با شناسه و رمزی که شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار می دهد انجام دهید. سپس در مرحله بعد آیکون وردپرس را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. حال روی نام دامنه خودتان کلیک کنید. با کلیک کردن بر روی نصب وردپرس بر روی هاست شما نصب می شود.

۲٫ راه حل دوم در طراحی سایت وردپرس برای نصب وردپرس بر روی هاست نصب دستی آن است. که می توانید برای این موضوع راهنمای نصب دستی وردپرس را سرچ کنید.

انتخاب قالب زیبا برای نمایش اطلاعات سایت

حال بعد از این که وردپرس را روی هاست خود نصب کردید نوبت آن است که یک قالب زیبا برای نمایش اطلاعات سایت تان که در واقع ظاهر سایت شما را مشخص می کند انتخاب کنید.

با استفاده از http://yourname.com/wp-admin به داشبورد وردپرس خود وارد شوید. حال با کلیک کردن روی نمایش پوسته ها که در نوار ابزار سمت راست مشاهده می کنید می توانید یکی از قالب های وردپرس که همگی به صورت رایگان می باشند را انتخاب کنید. البته به شما توصیه می کنیم یک قالب حرفه ای تر انتخاب کنید. شما می توانید با پرداخت هزینه ای مناسب یک قالب متناسب به زبان فارسی برای طراحی سایت وردپرس خود انتخاب کنید. البته شما می توانید برای طراحی سایت وردپرس خود از یک طراح سایت بخواهید یک قالب مناسب با نیاز های دلخواه شما برایتان طراحی کند که البته هزینه ای تقریبا زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

طراحی سایت وردپرس: نصب قالب منتخب روی وردپرس

وردپرس برای طراحان سایت مبتدی بهترین انتخاب است

در طراحی سایت وردپرس خود اگر قالب انتخاب شده ی شما از همان قالب های پوسته وردپرس که به صورت رایگان هستند بود همان جا می توانید قالب خود را نصب کنید. اما اگر قالب خود را از جایی دیگر خریداری کرده اید باید قالب را به صورت یک فایل زیپ در قسمت پوسته ها و افزودن پوسته جدید اضافه کنید و سپس قالب خود را بارگذاری و آپلود کنید و در نهایت قالب خود را فعال کنید. نکته ی دیگر که در طراحی سایت وردپرس در مبحث نصب قالب شایان ذکر است این است که با عوض کردن و یا پاک کردن قالب مطالب و محتواهای شما پاک نمی شود.

در طراحی سایت وردپرس چگونه صفحات و محتوا های جدید را اضافه کنیم؟

در طراحی سایت وردپرس خود بعد از آن که توانستید با موفقیت قالب خود را نصب کنید حال وب سایت شما آماده ی محتوا گذاری می باشد. در نوار کناری در داشبورد وردپرس تان به قسمت صفحه و بروید و روی اضافه کردن صفحه کلیک کنید. حال تقریبا فضایی مانند ورد در پیش روی شما نمایش داده می شود. با خیال راحت می توانید مطالب و عکس های خود را در این صفحه وارد کنید و سپس با زدن انتشار صفحه ای را به وب سایت تان اضافه کنید. همچنین می توانید بر روی نمایش برگه کلیک کنید تا صفحه ی ایجاد شده در وب سایت خود را مشاهده کنید.

حال شاید در طراحی سایت وردپرس خود شما بخواهید صفحاتی را به منوی سایت خود اضافه کنید. برای انجام این کار در داشبورد وردپرس خود به قسمت نمایش بروید و سپس به بخش فهرست ها وارد شوید. حال در منوی سمت راست آن یکی از صفحاتی که ایجاد کرده اید را به وسیله زدن چک باکس انتخاب کنید و سپس با کلیک بر روی دکمه ی افزودن به فهرست صفحه را به فهرست مورد نظر افزوده و در نهایت با زدن ذخیره آن را در فهرست تان ذخیره کنید.

چگونه نوشته ها را دسته بندی کنیم؟

نکته ی دیگر این است که در طراحی سایت وردپرس خود ممکن است نوشته های شما دارای موضوعات متنوعی باشند چگونه نوشته ها را دسته بندی کنیم؟ برای انجام این کار به منوی سمت راست در بخش دسته ها بروید و سپس در آن جا با افزودن دسته تازه یک دسته ی تازه با نام دلخواه اضافه کنید و گزینه ی مادر آن را بر روی هیچ کدام قرار دهید و در نهایت با زدن کلید افزودن دسته جدید دسته ی خود را اضافه کنید. حال به همین روش دسته ی دیگری اضافه کنید اما دقت کنید مادر آن را دسته ی قبلی که ایجاد کردید و مادر آن هیچ کدام بود قرار دهید. به این صورت می توانید مطالب خود را دسته بندی کنید.

حال به بخش نوشته ها بروید و و با زدن روی افزودن نوشته خود را بنویسید که می تواند شامل عکس و یا متن و یا هر چیزی باشد و سپس روی انتشار کلیک کنید. حال در بخش فهرست ها موضوعات ساخته شده را به منوی وردپرس خود اضافه کنید. هم چنین می توانید در ستون یا ستون های کناری وردپرس خود بخش های متنوعی قرار دهید. البته قالب نصب شده ی شما باید حاوی ستون کناری باشد. برای بخش های ستون کناری در وردپرس خود شما می توانید به بخش ابزارک ها بروید و سپس باکس هایی که مایل هستید را در ستون های مورد نظر بکشید و رها کنید.

بخش تنظیمات طراحی سایت وردپرس

بسیاری از سایت های برتر جهانی با وردپرس طراحی شده اند

در قسمت تنظیمات شما می توانید کلیه مطالب را بهتر بفهمید و متوجه شوید. در این بخش می توانید تیتر سایت خود را تغییر دهید و یا به طور مثل قسمت نظرات را برای یک نوشته غیر فعال کنید و … .

هم چنین شما می توانید امکاناتی را برای توسعه طراحی سایت وردپرس خودتان به سایت خود اضافه کنید. در واقع این مورد را اضافه کردن افزونه ها می گویند. شما می توانید با یک سرچ ساده از میان هزاران افزونه رایگان وردپرس افزونه مورد نظر خودتان را پیدا کنید و آن را در سایت خود نصب کنید. به طور نمونه برای اضافه کردن افزونه آمار افراد آنلاین سایت می توانید سرچ کنید: افزونه نمایش افراد آنلاین در ابزارک ها

برای نصب یک افزونه نیز می توانید به بخش افزونه ها بروید و سپس با زدن افزودن نام افزونه ی مورد نظر خود را در جعبه ی جست و جو وارد کنید و سپس بعد از شناسایی افزونه روی نصب آن کلیک کنید.

در آخر باید بگوییم که طراحی سایت وردپرس با این سیستم مدیریت محتوا بسیار لذت بخش می باشد و اگر شما در ابتدای راه طراحی سایت هستید می توانید این مسیر را با طراحی سایت وردپرس آغاز کنید تا در این مسیر تجربه های گوناگون و لذت بخشی را کسب نمایید. نکته ی دیگر شایان ذکر این است که برای طراحی سایت الزاما شما نباید یک برنامه نویس حرفه ای تحت وب باشید بلکه می توانید کار خود را با سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس به نحو احسن انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا