انیمیشن و سه بعدی

بررسی ساده ترین حرکت در موشن گرافیک

 

آیا می دانید حرکت در موشن گرافیک از مهم ترین بخش های آن محسوب می شود؟ حرکت در موشن گرافیک خود به ۴ نوع  تقسیم می شود که در این مقاله قصد ما این است که ساده ترین حرکت ها در آموزش موشن گرافیک را توضیح دهیم. قطعاً مقاله دیگری را برای بررسی حرکتهای پیچیده در موشن گرافیک اختصاص خواهیم داد.

اهمیت حرکت در موشن گرافیک

می دانیم که موشن گرافیک ها در ویدیوهای توضیحی نقش مهمی دارند، این روزها در ترتیب عناوین و فهرست گذاری های برنامه تلویزیونی، بسته بندی های تجاری و همینطور طراحی UI از موشن گرافیک استفاده می شود. به طور کلی موشن گرافیک با گرافیک و انیمیشن ترکیب شده است و از متن، صدا و اینفوگرافیک استفاده می کند تا بتواند یک مفهوم نسبتاً پیچیده را به طور دقیقی ارائه دهد. مفهوم مورد نظر می بایست در یک روز مختصر ارائه شود و کارایی قابل قبولی داشته باشد.

حرکت ها در موشن گرافیک برای روایت داستان استفاده می شود هدف اصلی استفاده از حرکت در موشن گرافیک روان شدن داستان و طبیعی جلوه دادن آن است. بنابراین تا به اینجای کار متوجه شدیم که وجود حرکت در موشن گرافیک سبب می شود که تصاویر ما جا بگیرند و زنده به نظر برسند.

استفاده از حرکت در موشن گرافیک برای شخصیت ها سبب می شود که مخاطب به محض دیدن موشن گرافیک اطلاعات لازم را دریافت نماید این روند در درک مفهوم اصلی بسیار تأثیرگذار است. در نظر داشته باشید که موضوع حرکت ها در موشن گرافیک است که ساخت تصاویر را جذاب و هیجان انگیز می کند، بدون وجود حرکت ها عملاً بین لایه های مختلف موشن گرافیک نمی توان ارتباط برقرار کرد. در نظر داشته باشید که باید بتوانید بین صحنه ها ارتباط برقرار کنید و اینکار بدون استفاده از ابزارهای حرکتی صورت نمی گیرد. استفاده از حرکت ها در موشن گرافیک سبب بهبود مهارت های لازم برای بیان روایت ها می شود.

حرکت در موشن گرافیک
حرکت در موشن گرافیک

اولین نوع حرکت در موشن گرافیک

بدون در نظر گرفتن حرکت در موشن گرافیک در واقع تفکر مخاطب قطع می شود این مسیر بر روی درک و تجربه او نیز تأثیر می گذارد و در نهایت نقش حیاتی موشن گرافیک را زیر سوال می برد. یادمان باشد برای استفاده از حرکت در موشن گرافیک خلاصه سازی ایده ها نقش بسیار مهمی در روند کار دارد.

اولین حرکت در موشن گرافیک Transition نام دارد. نحوه کار با این نوع حرکت به این صورت است که در ابتدا شکل ها تمام صفحه از انیمیشن را پر می کنند، کمی ترسناک به نظر می رسد اما بخشی از قوانین این نوع حرکت محسوب می شود. در این مسیر فضای برای صفحه بعدی مهیا می شود. در واقع شکل اولیه مانند پرده تئاتر است،مادامی که صفحه قبلی به اتمام می رسد پرده کنار رفته ( پایین آمده) تا صفحه بعدی به طور دقیق حاضر شود. این روش نسبتاً قدرتمند است و از روش های ساده حرکت در موشن گرافیک محسوب می شود زیرا در این مسیر حرکت شکل برای هر سناریو اعمال می شود.

حرکت transition خود به چندین نوع تقسیم می شود، یکی از انواع آن هندسی نام دارد. در این مسیر اشکال هندسی بیضی، لوزی، مستطیل و چند ضلعی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. ترکیباتی که می توان از این حرکت طراحی کرد بسیار متغیر است، در نظر داشته باشید که با استفاده از آپشن های چرخش، اندازه، همینطور تار کردن می توانید وضعیت های موجود از اشکال هندسی را با هم ترکیب کنید.

نوع بعدی، حرکت ارگانیک نامیده می شود که در واقع شکل در وضعیت بخار، انفجار و یا مایعات نمایش داده می شود، پوایی این نوع بسیار زیاد است و از دسته انواع همه پسند محسوب می شود، استفاده از حرکت های ارگانیک به قدری تأثیرگذار است که سبب می شود مخاطب سر جای خود میخکوب شود.

حرکت در موشن گرافیک
حرکت در موشن گرافیک

 

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

 

دومین نوع حرکت در موشن گرافیک

با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم دومین نوع از حرکت در موشن گرافیک را نیز در دسته حرکت های ساده قرار دادیم که یک مبتدی نیز می تواند از آن استفاده نماید.

دومین نوع حرکت در موشن گرافیک transition mask نام دارد که تا حدودی مشابه با نوع قبل است. این روش رد طراحی موشن گرافیک به این صورت استفاده می شود که به شما اجازه می دهد برای آشکارسازی صحنه های بعدی تصمیم بگیریم.  البته می توان گفت که ای نوع حرکت در موشن گرافیک کمی هوشمندانه به نظر می رسد و باید سازگاری صحنه دوم با صحنه اول فراهم شود. در واقع انتقال باید زمانی صورت بگیرد که هنوز تمام صفحه دوم ماسکه نشده است. در این بخش انتقال نقش بسیار مهمی دارد و تنظیم زمانی نیز به میان می آید که باید در ابتدا بر روی سرعت کند قرار بگیرد و سپس اندک اندک به سرعت اضافه شود.

حرکت در موشن گرافیک
حرکت در موشن گرافیک

چطور حرکت در موشن گرافیک را بیاموزم

می دانیم که اعمال حرکت در موشن گرافیک بخش سخت کار است و شاید یادگیری آن برای شما دشوار به نظر برسد اما به هر روی نیاز است تا بتوانید آن را به درستی انجام دهید. در نظر داشته باشید که موشن گرافیک ها در ابتدا باید بخش بندی مشخصی داشته باشند و مشخص شود که کدام بخش از موشن گرافیک نیاز است که حرکت داشته و کدام پیش بدون حرکت باقی بماند، پیشنهاد ما این است که لایه های حرکتی موشن گرافیک را از نوع بدون حرکتی جداسازی نمایید، به این ترتیب دسترسی به هر بخش از موشن گرافیک برای شما آسانتر خواهد شد. در نهایت پس از انجام پروژه های متعدد می توانید هر دو نوع حرکت و بدون حرکت را در یک لایه استفاده کنید. اینطور که مشخص شده است. موشن گرافیک ها هر یک دارای مشخصه هایی هستند که شاید در ابتدا انتخاب نوع حرکت برای آنها را کمی دشوار کند اما به مرور زمان حرکت های مناسب مشخص خواهند شد.

 

منبع : تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا