وب

آموزش وردپرس | آشنایی با امکانات و افزونه‌های این CMS رایگان

آشنایی با یک سیستم مدیریت محتوای رایگان

امروزه با گسترش فضای دیجیتال و اینترنتی شدن امور مختلف، هر کسب و کاری نیاز به داشتن یک وب‌سایت دارد. یکی از روش‌های ایجاد وب‌سایت، کد نویسی است که برای کسب و کارهای تازه‌کار ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. اما وردپرس نوعی سیستم مدیریت محتوای رایگان است که با کمک آن و استفاده از پلاگین‌های مختلف می‌توان انواع سایت خبری، شرکتی، فروشگاهی، شخصی و … را ایجاد کرد. کار کردن با این سیستم کار پیچیده‌ای نیست و به راحتی خودتان می‌توانید آن را یاد بگیرید. در این مطلب قصد داریم آموزش وردپرس و پلاگین‌های پرکاربرد را به شما ارائه دهیم.

آموزش وردپرس

در ادامه مطلب قصد داریم آموزش وردپرس را به صورت خلاصه شده در اختیار شما قرار دهیم تا با ساختار کلی آن آشنا شوید.

نصب وردپرس

قطعا اولین بخش از مقاله آموزش وردپرس، به نصب آن اختصاص خواهد یافت. اکنون که تصمیم گرفته‌اید سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کنید، ابتدا باید بدنید که چطور فایل اصلی را نصب کنید؛ اما پیش از آن باید هاست مورد نظر خود را تهیه کنید. فراموش نکنید که برای ایجاد سایت وردپرسی باید از هاست‌های لینوکس استفاده کنید. همچنین پیش از نصب وردپرس روی سایت باید توجه داشته باشید که دامنه شما فعال شده است. با توجه به تفاوت پنل کاربری انواع هاست، نصب آن نیز کمی متفاوت است؛ بنابراین می‌توانید با مشاهده کردن دوره «آموزش دوره طراحی سایت بدون کدنویسی»، نصب وردپرس را به طور کامل آموزش یاد بگیرید.

نصب قالب وردپرس

در قدم بعدی آموزش وردپرس باید برای تعیین شکل کلی وب‌سایت خود، یک قالب وردپرسی انتخاب کنید. این قالب را می‌توانید از سایت‌های گوناگون خریداری و یا از مرجع اصلی خود وردپرس آن را تهیه کنید. به هر حال از هر روشی که خواستید قالب را تهیه کنید و آن را روی سایت نصب کنید. سپس از طریق منوی نمایش وارد زیر منوی پوسته‌ها شوید و بخش‌های مختلف آن را بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید.

آموزش تولید محتوا در وردپرس

همانند تمام کارهای دیگر، تولید محتوا در وردپرس نیز کار بسیار ساده‌ای است و برای این کار می‌توانید از افزودن نوشته و افزودن برگه استفاده کنید. در قسمت پیشخوان، بخشی وجود دارد که با عنوان نوشته‌ها مشخص است و دارای زیر منوهای زیر می‌باشد:

  • همه نوشته‌ها: تمام نوشته‌هایی که تا کنون ایجاد شده‌اند در این بخش قابل مشاهده هستند
  • افزودن نوشته: دقیقا بخشی است که توسط آن محتوای جدید را در سایت درج می‌کنید
  • دسته‌ها: با کمک تگ‌های مختلف می‌توانید نوشته‌های خود را دسته‌بندی کنید
  • برچسب‌ها: از برچسب برای دسته‌بندی داخلی محتوا استفاده می‌شود

برگه‌ها نیز دارای دو زیرعنوان زیر می‌باشند:

  • همه برگه‌ها: در این بخش تمام برگه‌های ایجاد شده را می‌توانید مشاهده کنید
  • افزودن برگه جدید: برای ایجاد برگه جدید باید از این بخش اقدام کنید

حال بهتر است با تفاوت موجود میان برگه‌ها و نوشته‌ها و کاربرد هر یک آشنا شوید. در بخش اول با ویژگی و کاربردهای نوشته آشنا خواهیم شد.

  • برای محتواهای زمان‌دار
  • برای محتواهایی که باید آرشیو شوند
  • تاریخ انتشار دارد
  • امکان دسته‌بندی و برچسب‌گذاری داشته و نویسنده آن مشخص است
  • لیست محتواهای برگه بر اساس تاریخ مرتب می‌شوند
  • قابلیت استفاده از پیوند یکتا بر اساس تاریخ

اکنون به کاربرد و ویژگی برگه‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برای محتواهای بدون تغییر
  • ثبت این صفحات به صورت جداگانه بوده و در سایت نمایش داده نمی‌شود
  • امکان استفاده از قالب متفاوت در آن
  • قابلیت نمایش سلسله مراتبی
  • برای لینک‌دهی از منو وردپرس مناسب هستند
  • فاقد امکان برچسب‌گذاری، دسته‌بندی و نمایش نام نویسنده

ادیتور وردپرس

مدیریت محتوایی که در برگه و نوشته منتشر می‌شوند، توسط ادیتورهای وردپرس انجام می‌شود. این ادیتورها قابلیت‌های بیشتری برای اضافه کردن المان‌های مختلف به شما می‌دهند. از انواع این ویرایشگرها می‌توان به ویرایشگر کلاسیک وردپرس، ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس و … اشاره کرد. البته برخی قالب‌ها ادیتور مخصوص خود را دارند که باید حتما از آن استفاده کنید. به طور کلی بعد از نصب وردپرس، ویرایشگر گوتنبرگ روی سایت شما وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها

این بخش از آموزش وردپرس به منوی دیدگاه‌ها ارتباط دارد. همانطور که اشاره کردیم، شما می‌توانید از طریق افزودن برگه یا افزودن نوشته، اقدام به تولید و انتشار محتوای مورد نظر کنید. اما تصور کنید پس از انتشار این محتوا، کاربران می‌خواهند سوالی از شما بپرسند. ساده‌ترین روش برای ایجاد ارتباط و تعامل میان ساحب سایت و کاربران، اضافه کردن کامنت یا دیگاه است. برای دسترسی به نظراتی که کاربران برای محتوای شما درج کرده‌اند، می‌توانید از پیشخوان وردپرس وارد منوی دیدگاه‌ها شوید و تمام نظرات بازدیدکنندگان را مشاهده کنید.

افزونه‌های وردپرس

در این بخش از آموزش وردپرس قصد داریم با تعدادی از پلاگین یا افزونه‌های وردپرس آشنا شویم. وردپرس سیستم محبوبی برای مدیریت محتوا است که امکانات خوبی در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهد، اما همچنان برخی کمبودها وجود دارد که برای رفع آن‌ها باید از افزونه استفاده کرد.

 افزونه‌ها انواع مختلفی دارند که باید با توجه به نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید. برای دریافت افزونه‌های معتبر می‌توانید از منابع خود سایت وردپرس استفاده کنید اما برخی سایت‌های معتبر نیز اقدام به فروش پلاگین‌های پرکاربرد می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که اگر به پلاگینی نیاز ندارید، آن را دانلود نکنید؛ زیرا موجب کند شدن و سنگینی سایت خواهد شد. در ادامه مطلب چند نمونه از پلاگین‌های محبوب و پرطرفدار را به شما معرفی خواهیم کرد.

افزونه Yoast Seo

تقریبا هر کسی که اقدام به راه‌اندازی سایت می‌کند، به مسائلی مانند سئو توجه دارد تا بتواند بازدیدکننده بیشتری برای خود جذب کند. یوست سئو یکی از افزونه‌هایی است که می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند. این افزونه تاکنون بیش از ۵ میلیون نصب فعال داشته و توانسته میانگین امتیاز ۴٫۸ را از کاربران دریافت کند. این افزونه به دو صورت رایگان و پرمیوم وجود دارد که نسخه رایگان آن از امکانات کمتری برخوردار است. با کمک این افزونه می‌توانید سئوی محتواهای منتشر شده خود را بررسی کنید و در صورت وجود اشکال، آن را برطرف کنید.

ووکامرس

اگر قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، مطمئن باشید که به افزونه ووکامرس نیاز خواهید داشت. ووکامرس پلاگینی است که خود دارای افزونه‌های جانبی مختلف می‌باشد. در حال حاضر این افزونه رایگان، محبوب‌ترین پلاگین فروشگاه‌ساز محسوب می‌شود.

سایر پلاگین‌های پرکاربرد

پلاگین‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها به امکانات زیادی دسترسی خواهید داشت. تعدادی از این افزونه‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

افزونه Contact Form 7: جهت ساخت فرم در سایت استفاده می‌شود

افزونه kk Star Ratings: جهت ستاره‌دار کردن مطلب در جستجوی گوگل

افزونه Jetpack: برای مواردی مانند بکاپ، امنیت، اشتراک‌گذاری و … کاربرد دارد

افزونه bbPress: جهت ساخت انجمن در سایت

افزونه Wordfence Security: برای افزایش امنیت سایت

افزونه Google XML Sitemaps: جهت ایجاد نقشه سایت

۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت با آموزش وردپرس آموزش تک

همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب با ساختار کلی وردپرس آشنا شدیم و اشاره کردیم برای افزایش امکانات سایت می‌توان از افزونه‌ها استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید وردپرس را به طور کامل آموزش ببینید، به طوری که بلافاصله آماده وارد شدن به بازار کار باشید، می‌توانید روی پکیج آموزشی ما حساب ویژه باز کنید. برای مشاهده اطلاعات دقیق‌تر درباره این دوره، اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا