وب

چگونه برنامه نویسی جاوا اسکریپت را شروع کنیم؟

جاوا اسکریپت در کنار html و css سه ضلع اصلی برنامه نویسی وب است. این زبان بسیار قدرتمند است و قابلیت های بسیار زیادی دارد. به همین دلیل برنامه نویسی جاوا اسکریپت می تواند یکی از پر کاربرد ترین انواع برنامه نویسی به خصوص در دنیای وب باشد. امروزه در همه سایت ها از این زبان برنامه نویسی استفاده می شود. اهمیت استفاده از برنامه نویسی جاوا اسکریپت زمانی بیشتر می شود که بدانید بسیاری از قابلیت های تعاملی سمت کاربر که به نوع ظاهر اصلی سایت را می سازد بدون وجود این زبان قابل استفاده نبودند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های برنامه نویسی جاوا اسکریپت و نحوه شروع آن بپردازیم.  ابتدا کمی بیشتر در مورد اهمیت شروع برنامه نویسی صحبت می کنیم(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

چرا باید یادگیری برنامه نویسی جاوا اسکریپت را شروع کنید؟

زمانی که شما وارد برنامه نویسی در دنیای وب می شوید باید سه قدم اصلی را پشت سر بگذارید. ابتدا از html شروع کنید سپس زبان css را فرا بگیرید و در نهایت برای حرفه ای شدن باید به برنامه نویسی جاوا اسکریپت مسلط باشید. تسلط در این زبان به شما اجازه می دهد که از قابلیت های بی نظیر آن استفاده کنید و صفحات وب کاربر پسند و با طراحی های خاص و بی نظیر ایجاد کنید. علاوه بر وب شما می توانید از این زبان برای ایجاد قدرت تعاملی در جا های دیگر نیز استفاده کنید.

شروع یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و مسلط شدن بر آن می تواند بازار کار خوبی نیز برای شما فراهم کند. امروزه هیچ سایتی وجود ندارد که به یک برنامه نویس مسلط به برنامه نویسی جاوا اسکریپت نیاز نداشته باشد. علاوه بر این می توانید از این زبان در کنار زبان های دیگر استفاده کنید. برای مثال برای ساخت نرم افزار ها و افزونه های زیادی از این زبان برنامه نویسی استفاده می شود.

قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی جاوا اسکریپت چه چیز ها یی لازم است؟

همانطور که گفته شد جاوا اسکریپت گام سوم برنامه نویسی وب است و شما باید قبل از آن با html و css آشنا باشید. بعد از فراگیری دو زبان قبلی می توانید شروع به فراگیری برنامه نویسی جاوا اسکریپت کنید. برای نوشتن کد های جاوا اسکریپت می توانید از نرم افزار های ویرایش متن استفاده کنید. به شخصه علاقه خاصی به Dreamweaver شرکت Adobe دارم اما شما می توانید از نرم افزار های قدرتمند دیگر نیز استفاده کنید.

برنامه نویسی جاوا اسکریپت

نکات برنامه نویسی با جاوا اسکریپت

مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری شما باید به خوبی با دستورات این زبان برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. اشتباهات در کد نویسی جاوا اسکریپت هرچند کوچک نیز باشند می توانند کل برنامه را از کار بیاندازند. ضمن این که در این زبان کوچک و بزرگ بودن حروف اهمیت زیادی دارد و بر نوع تفسیر آن تاثیر گذار است.

شما می توانید کد های جاوا اسکریپت را به صورت داخلی و خارجی استفاده کنید. یعنی یا آن ها را به صورت مستقیم در تگ head و body استفاده کنید یا از آن ها به صورت فایل خارجی به صفحه خود وارد کنید. برای این کار هم می توانید از تو حالت link و import استفاده کنید. علاوه بر این همانند html و css این زبان برنامه نویسی تنها در مرورگر کاربران قابل استفاده هستند و برخلاف php نیاز به یک سرور ندارند.

نکته دیگری که در اینجا به آن اشاره می کنیم مفهوم null است. شما می توانید در جاوا اسکریپت به سه صورت مقدار داده ها را تعیین کنید: مقدار عددی، رشته ای و به صورت true/false.  اما اگر مقداری تعیین نشود به صورت undefined و در صورت خالی بودن null در نظر گرفته می شود. به مثال های زیر دقت کنید.

در این کد متغیر فرضی test تعریف شده اما مقداری به آن اختصاص داده نشده است. به همین دلیل مقدار آن در مرورگر به صورت undefined نمایش داده خواهد شد.

کد بالا نیز نشان دهنده null است.

مثال های  برنامه نویسی جاوا اسکریپت

بهترین راه برای نشان دادن کاربرد های برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده از مثال های عمل است. برای مثال با استفاده از کد زیر پنجره هشداری باز خواهد شد و متن “سلام! این یک پیام جاوا اسکریپت است” در آن به نمایش خواهد آمد:

دلیل استفاده از این مثال این بود که شما با سادگی و قدرت جاوا اسکریپت آشنا شوید. علاوه بر این از فرصت استفاده کنیم و شیوه نوشتاری یا نحوی این زبان را به شما نشان دهیم. کد ها در این زبان به این شکل نوشته می شوند:

حالا بگذارید از یک مثال دیگر نیز برای نشان دادن برنامه نویسی با جاوا اسکریپت استفاده کنیم

در این مثال قصد داریم شما را با مفهوم تاریخ و زمان در این زبان آشنا کنیم. از آن جایی که جاوا اسکریپت توسط مرورگر اجرا می شود تاریخ و زمان آن بر اساس تاریخ و زمان مرورگر و سیستم تعیین می شود. به این مثال دقت کنید:

با استفاده از این کد زمانی که شما یک متن یا پاراگراف را ایجاد می کنید تاریخ و ساعت نیز در زیر آن ثبت می شود.

جمع بندی

یادگیری جاوا اسکریپت را از همین امروز آغاز کنید و وارد دنیای بزرگ و پر کاربرد آن شوید. تسلط بر این زبان راه شما را برای شروع یادگیری زبان های برنامه نویسی دیگر هموار می کند. نکته مهم در جاوا اسکریپت این است که مفاهیم آن را به خوبی درک کنید. به همین دلیل بهتر است از مثال های مختلف استفاده کنید.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا