انیمیشن و سه بعدی

تکنیک های افتر افکت | معرفی معروف‌ترین تکنیک‌های این برنامه و کاربرد آنها

افتر افکت؛ قدرتمندترین و خلاقانه‌ترین برنامه تاریخ برای تولید انیمیشن

آیا تاکنون نام افترافکت را شنیده اید؟ اگر نه، پس مطمئناً در مورد انیمیشن چیزی‌هایی شنیده‌اید. این ابزار یکی از قدرتمندترین و خلاقانه‌ترین برنامه ادوبی در تاریخ برای تولید انیمیشن است. اگر برای کار با این برنامه افتر افکت تازه کار هستید، بدون شک دوست دارید بدانید که مهمترین تکنیک های افتر افکت کدام است و چگونه می‌توان از آنها استفاده کرد. در این مطلب سعی شده است تا به این موضوع مهم پرداخته شود.

افتر افکت چیست؟

برنامه Adobe After Effects یک نرم افزار ۲٫۵D است که برای انیمیشن، جلوه‌های تصویری و ترکیب تصاویر متحرک استفاده می‌شود. از این برنامه به طور کلی برای ساخت فیلم، تلویزیون و ساخت ویدئو برای وب کاربرد دارد.  نرم افزار افتر افکت در مرحله پس از تولید استفاده می شود و صدها افکت دارد که می‌تواند برای دستکاری تصاویر ثابت و متحرک به شکل دلخواه استفاده شود.

در واقع توسعه دهندگان اصلی این برنامه یعنی Company of Science and Art (CoSA) ، چند عملکرد متفاوت را برای افتر افکت ایجاد کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد لایه‌های کامپوزیتی ساخته و خصوصیات مختلف یک لایه را تغییر دهید. با این کار می‌توانید لایه‌های فیلم و تصاویر را در همان صحنه ترکیب کنید. تکنیک های افتر افکت نیز بیشتر معطوف به همین بخش بوده و در واقع برای استفاده خلاقانه از این ابزار است که در ادامه برخی از مهمترین این تکنیک‌ها معرفی شده است. با کمک تکنیک‌های زیر می‌توان از این برنامه به شکل بهینه استفاده کرد و با آموزش آنها به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شد.

تکنیک های افتر افکت در حذف پرده سبز

از آنجایی که امروزه پرده سبز یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ساخت تیزرها، فیلم‌ها و مواردی از این دست است. شاید جالب باشد بدانید که به کمک افتر افکت به راحتی می‌توان پرده سبز را حذف کرد و از جلوه دلخواه به جای آن استفاده کرد. برای این کار باید از پلاگینی به نام  KeyLight استفاده کرد تا در این کار موفق شد. بعد از حذف کروماکی نیز می‌توان به جای آن از جلوه‌های دلخواه استفاده کرد.

تکنیک های افتر افکت برای زمان بندی

یکی از مباحث مهم در افتر افکت که خود تکنیک های زیادی از اسلوموشن تا سوپر اسلوموشن و یا حتی سریع کردن حرکت را شامل می‌شود، زمان‌یندی یا همان  timing است. این امر به شما امکان می‌دهد تا یک انیمیشن را به حرکت درآورده یا نوع حرکت در یک فیلم یا تیزر را با توجه به نیاز خود تنظیم کنید. این تکنیک به لحاظ توانی که در اغراق نمایی یک صحنه یا طبیعی جلوه دادن آن دارد، دارای اهمیت بسیار زیادی است و در بحث آموزش افتر افکت به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

تکنیک های افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

یکی از مهمترین مباحثی که در رابطه با افتر افکت و تکنیک های آن مطرح می‌شود مربوط به ساخت انیمیشن و گرافیک متحرک یا موشن گرافیک است. در واقع این نرم افزار یکی از اصلی‌ترین نرم افزارهایی است که برای تولید موشن از آن استفاده می‌شود. تصویرسازی و بعد از متحرک کردن این تصاویر از نکات مهمی است که این تکنیک‌ها به آن کمک خواهند کرد. در اصل یکی از شروط اصلی برای حرفه‌ای شدن در ساخت موشن گرافیک، یادگیری همین نرم افزار ادوبی است.

البته این بخش از تکنیک های برنامه افتر افکت نیاز به آموزش دقیق دارد، زیرا خود در یک هنر دیجیتال دیگر به نام موشن گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر مجموعه آموزشی تک پکیج آموزش موشن گرافیک را ارائه می‌دهد که یکی از مباحث اصلی آن و سرفصل مهم، استفاده از افتر افکت و تکنیک‌های آن برای خلق گرافیک متحرک است بدون آنکه نیاز باشد این دوره را به صورت مجزا تهیه کنید.

تکنیک های افتر افکت برای انیمیشن دو بعدی و سه بعدی

یکی از مباحث مهم در رابطه با افتر افکت استفاده از آن برای طراحی حرفه‌ای  به ویژه در زمینه انیمیشن‌های دو بعدی به شمار می‌رود. در این تکنیک‌ها فرد می‌آموزد که چگونه با انیمیشن طراحی شده توسط خود زنگ و وزن ببخشد.  همچنین اغراق نمایی که در ادامه گفته خواهد شد نیز در این مورد دارای کارایی بسیار زیادی است و با در نهایت دقت از آن استفاده کرد.

روند ذکر شده برای حجم‌دهی، رنگ، وزن و اغراق در تکنیک‌هایی که برای  طراحی انیمیشن‌های سه بعدی به کار گرفته می‌شود کمی سخت‌تر و می‌توان گفت تخصصی‌تر است. در اصل باید گفت که اینگونه انیمیشن‌های سه بعدی مهارت بیشتری را در برنامه‌های مختلف به ویژ‌ه افتر افکت می‌طلبد. مهارت‌هایی که با رنگ شناسی، خلق کاراکتر و موارد دیگری چون نورپردازی صحنه در ارتباط است و نباید از اهمیت هر کدام از آنها غافل شد.

تکنیک های افتر افکت برای اغراق‌نمایی

یکی از جذابیت‌های افتر افکت که باعث شده است استفاده از آن برای ساخت انیمیشن مورد توجه باشد، توانایی این برنامه و تکنیک های خاصی است که برای اغراق وجود دارد. بدون شک اگر یک انیمیشن مانند صحنه واقعی زندگی باشد برای ما جذابیت چندانی نخواهد داشت، اما با کمی اغراق در جزئیات چون صدا، ویژگی‌های صورت و مواردی از این دست می‌توان جذابیت آن را چند برابر کرد. برای این کار افتر افکت گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود و برای همین شاهد استفاده از این برنامه به صورت گسترده توسط استودیوهای بزرگ فیلم و انیمیشن در سراسر دنیا هستیم.

سخن پایانی

امید است با ذکر مطالبی در مورد تکنیک های افتر افکت و کاربرد آنها در حیطه‌های مختلفی، برای یادگیری این برنامه ادوبی در شما انگیزه مضاعف ایجاد شده باشد. البته فراموش نکنید که آموزش یک سمت و ماجراست و در سمت دیگر نیاز به تلاش و ممارست است. در واقع وقتی می‌توان یک فرد حرفه‌ای برای کار با این برنامه بود که آنچه در تئوری آموزش دیده‌اید را به حیطه عمل بکشانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا