طراحی و گرافیک

ساخت کلیپ تبلیغاتی | نرم‌افزار‌ها و روش‌ها و استفاده از موشن‌ گرافیک

چرا باید کلیپ تبلیغاتی درست کنیم

می‌توانیم ساخت کلیپ تبلیغاتی و انتشار آن در حوزه دیجیتال مارکتینگ را معادل سس کچاب در برگر ذغالی بدانیم. این اهمیت به دلیل این است که محتوای گرافیکی موجود در ویدیوها به مراتب تاثیر بیشتر و عمیق‌تری نسبت به تبلیغات متنی روی مخاطب می‌گذارد. وقت و حوصله مخاطبان هر ساله کمتر و کمتر می‌شود و به محض اینکه احساس کنند حوصله‌شان از خواندن متنی در حال سر رفتن است فورا صفحه را عوض می‌کنند. اما راه حل این مشکل چیست؟ موشن گرافیک چگونه در این زمینه به کمک ما می‌آید؟ در ادامه این مطلب با شما راجع به پاسخ این سوالات و همچنین نرم‌افزارهای مرتبط با موشن گرافیک و کلیپ‌های تبلیغاتی صحبت خواهیم کرد.

ساخت کلیپ تبلیغاتی

نتایج تحقیقی که شرکت مایکروسافت در این زمینه انجام داده است نشان می‌دهند که امروزه میانگین زمانی که انسان صرف توجه لحظه‌ای، به چیز جدیدی می‌کند حدود ۸ ثانیه است. این رقم حتی از ماهی قرمز سفره هفت سین شما (۹ ثانیه) هم کمتر است. دانشمندان معتقدند که هرساله این زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع اهمیت موشن‌ گرافیک و ساخت کلیپ تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ را به ما گوشزد می‌کند.

کلیپ‌های تبلیغاتی و موشن ‌گرافیک

موشن ((motion در فارسی به معنی حرکت و پویایی است. موشن‌گرافیک به معنی تصاویر متحرک است. به عبارتی هر محتوای بصری که بتوانید آن را خلق کنید و سپس به حرکت درآورید موشن گرافیک حساب می‌شود. همانطور که گفته شد این محتوا توجه مخاطبین را بسیار بیشتر از محتواهای متنی به خود جلب می‌کند، بنابراین یکی از کاربرد‌های موشن‌گرافیک ساخت کلیپ تبلیغاتی است. این تاثیرگذاری می‌تواند با استفاده درست از انواع رنگ‌ها کنار هم، میزان کنتراست مناسب و استفاده از اصول روانشناسی برای جلب توجه مخاطب بیشتر هم بشود. استفاده از موشن‌گرافیک برای ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی تاثیرگذاری و کاربرد زیادی دارد.

انواع مختلفی از کلیپ‌های تبلیغاتی وجود دارند اما کلیپ‌های تبلیغاتی از نوع موشن‌گرافیک صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تیزر‌های تبلیغاتی دارند. برای ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی موشن‌گرافیک باید با مهارت‌ها و تکنیک‌های این حرفه و استفاده از آن آشنایی کافی داشت. مهارت‌های لازم برای یادگیری موشن‌گرافیک شامل خلاقیت، طراحی، مهارت‌های کامپیوتر و غیره هستند. همچنین آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی، ترکیب رنگ‌ها و تایپوگرافی نیز بسیار مفید هستند. یک موشن‌گرافیست باید به روز باشد و آشنایی خوبی با اخبار و تازگی‌های روز این صنعت داشته باشد. در قسمت بعدی این مطلب برخی نرم‌افزارهای گرافیکی مناسب برای تولید کلیپ های تبلیغاتی را معرفی می‌کنیم.

نرم افزارهای ساخت کلیپ تبلیغاتی

نرم‌افزارهای بسیار زیادی برای ساخت کلیپ و محتوای گرافیکی وجود دارند. در این قسمت تعدادی از موارد شناخته شده را به طور کلی معرفی می‌کنیم.

ادوبی افتر افکت “Adobe after effect”

این برنامه پرکاربرد و پرامکانات یکی از مجموعه برنامه‌های کمپانی ادوبی است که به خوبی با دیگر برنامه های ادوبی مانند ادوبی انیماتور و پریمیر هماهنگ است. با استفاده از ابزار های این برنامه می‌توانید جلوه‌های ویژه دو بعدی و سه بعدی و محتوای موشن ‌گرافیک خلق کنید. یکی از ویژگی های جالب توجه در ادوبی افتر افکت این است که می‌توان با استفاده از امکان کاراکترسازی در نرم افزار ایلوستریتور(نرم افزاری برای تولید گرافیک وکتور)، موشن‌ گرافیک‌های پیشرفته و باکیفیت تولید کرد. این نرم‌افزار برای ساخت کلیپ تبلیغاتی از نوع موشن‌ گرافیک مناسب است.

برخی ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • هماهنگی و امکان بهره بردن از قابلیت‌های نرم‌افزار‌های دیگر
  • Warp Stabilizer
  • ابزار برای طراحی زیرنویس

نرم‌افزار تری دی مکس (۳D Max)

با استفاده از نرم‌افزار تری دی مکس می‌توانید از نقاشی، طراحی و هنر برای خلق کلیپ‌های تبلیغاتی سه ‌بعدی بهره ببرید. برای ساخت کلیپ تبلیغاتی سه بعدی، این برنامه امکانات زیادی به ما می‌دهد. کاراکترسازی، انیمیشن‌ سازی، تکنیک دوربین در فضاهای سه بعدی، متحرک سازی و غیره از جمله این امکانات هستند. ابجکت ساخته شده در این نرم‌افزار را می‌توان در نرم‌افزار افتر افکت مورد استفاده قرار داد.

 سینما ۴D (Cinema 4D)

قطعا کسانی که در کار با نرم‌افزار افتر افکت خبره هستند، هنگام کار با نرم‌افزار سینما ۴D هیچ مشکلی ندارند و کار با آن برایشان ساده است. سینما ۴D یک نرم‌افزار ساده برای تولید محتوای سه بعدی است. هنرمندان رشته انیمشن این نرم‌افزار را به دلیل راحتی کار و انعطاف پذیری هنگام ترکیب شدن با نرم‌افزار افتر افکت به دیگر نرم‌افزارهای مشابه ترجیح می‌دهند .

سینما ۴D در دنیای انیمیشن و گرافیک به خاطر مدل‌سازی و افکت‌های شبیه‌سازی‌اش مشهور است. سینما ۴D معمولا برای خلق جلوه‌های ویژه سه بعدی استفاده می‌شود و می‌توان برای ساخت کلیپ تبلیغاتی سه بعدی نیز از آن استفاده کرد. اگر قصد استفاده از عناصر سه بعدی در هر پروژه‌ای دارید به سختی می‌توان نرم‌افزاری به جز سینما ۴D به شما پیشنهاد کرد .

ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustraitor)

ادوبی ایلوستریتور یکی دیگر از برنامه‌های شناخته شده‌ای است که شباهت بسیار زیادی با فتوشاپ دارد. تفاوت اصلی ایلوستریتور با فتوشاپ در این است که ایلوستریتور یک برنامه برای ادیت و طراحی تصاویر وکتور می‌باشد. طراحان انیمیشن و موشن‌گرافیست‌ها از ایلوستریتور برای طراحی تصاویر از اشیای مختلف، طبیعت، کاراکترها و دیگر منابع استفاده میکنند. همانطور که در بالا ذکر کردیم فایل‌های طراحی شده در ایلوستریتور را میتوان بدون زحمت به برنامه ادوبی افتر افکت منتقل کرد تا با استفاده از آنها موشن‌ گرافیک‌های حرفه‌ای برای ساخت کلیپ تبلیغاتی و یا پروژه‌های دیگر ایجاد کرد.

 

سخن پایانی

ساخت کلیپ‌ تبلیغاتی یکی از اساسی‌ترین روش‌ها برای بسیاری از کسب‌ و کار‌های دیجیتال است و باید توجه ویژه‌ای به تولید و انتشار آن در پلتفرم‌های مناسب داشت. برای ساخت یک کلیپ تبلیغاتی با صرف هزینه پایین می‌توان از نرم‌افزار‌های گرافیکی مختلفی استفاده کرد. یکی از دانش‌های مورد نیاز برای کار با نرم‌افزار‌های گرافیکی، آشنایی با تکنیک موشن‌ گرافیک است. اگر اصول موشن‌ گرافیک را نمیدانید، می‌توانید با صفر تا صد آموزش موشن‌گرافیک در سایت “آموزش تک” در این تکنیک به تسلط کامل برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا