طراحی و گرافیک

تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن | مقایسه مفاهیم و روش‌ها در موشن‌گرافیک و انیمیشن

تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن

بسیاری از مردم و حتا برخی متخصصان گاه از دو واژه موشن‌گرافیک و انیمیشن به جای هم استفاده می‌کنند. باید بپذیریم مرز دقیقی بین این دو مفهوم وجود ندارد. با این‌حال برای کاربرد و انتخاب هر یک از آنها در راستای اهداف تجاری باید تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن را بدانیم. با شناخت دقیق هر یک از این مفاهیم بهتر می‌توانیم متوجه نقاط شباهت و تفاوت بین آنها شویم.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی صنعتی گسترده در فیلم‌سازی است. در انیمیشن، شخصیت‌های انیمیشنی با یک داستان منسجم در درون محیطی که صحنه‌سازی شده است قرار می‌گیرند. معمولا یک استودیوی مجهز و تیم پرشماری از سازندگان برای ساخت یک انیمیشن فعالیت می‌کنند.

نمونه رایج انیمیشن‌ها همان کارتون‌هایی هستند که برای کودکان ساخته می‌شوند. انیمیشن‌هایی هم هستند که مخاطب بزرگسال دارند. در این فیلم‌ها عموما با عکاسی از طرح یا جای‌دادن مدل‌ها در یک صحنه‌پردازی انیمیشنی، و نشان‌دادن تصاویر به صورت متوالی، توهم حرکت یا پویانمایی حاصل می‌شود.

صحنه‌های جلوه‌های ویژه درون فیلم‌های سینمایی نیز یکی دیگر از کاربردهای انیمیشن در صنعت فیلم‌سازی است. صحنه‌هایی مانند انفجار یک هواپیما یا سقوط فردی از یک آسمان‌خراش.

موشن‌گرافیک چیست؟

موشن‌گرافیک یا گرافیک متحرک به مجموعه‌ای از تصاویر ثابت گفته می‌شود که با کنار هم قرار گرفتن آنها حالت حرکت القا می‌شود. کشیدن تصاویر با تفاوت‌های اندک در گوشه برگه‌های یک کتاب و بعد ورق زدن سریع آن، یکی از ساده‌ترین مثال‌های موشن‌گرافیک است.

در موشن‌گرافیک تک‌عکس‌ها یا تصاویر گرافیکی، پشت سر هم و در فریم‌های زمان‌بندی شده نمایش داده می‌شوند. از موشن‌گرافیک از صداگذاری هم روی تصویر استفاده می‌شود. موشن‌گرافیک به دو روش دوبعدی و سه‌بعدی ارائه می‌شود که نوع دوبعدی آن به ویژه در بازاریابی و تبلیغات بیشتر رایج است.

جنبه داستانی؛ از تفاوت ‌های موشن گرافیک و انیمیشن

نوع داستان‌پردازی از تفاوت های موشن ‌گرافیک و انیمیشن است. در انیمیشن روایت قصه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کار به کمک صحبت‌های بین شخصیت‌ها انجام می‌شود. گاهی یک راوی دانای کل هم وجود دارد که این داستان‌پردازی را تکمیل می‌کند.

در موشن‌گرافیک عموما قصه‌ها بسیار ساده هستند و اهداف تبلیغاتی دارند. شخصیت‌ها در موشن‌گرافیک معمولا شخصیت‌پردازی نمی‌شوند و یک نمونه کلی هستند. نمونه‌ای از یک مخاطب، مشتری، سازنده یک کالا یا ارائه‌دهنده یک خدمات. گاهی نیز موشن‌گرافیک فقط یک فرایند مانند روش ساخت یا ارسال یک محصول را به کمک تصاویر متحرک نشان می‌دهد.

تخصص تیم سازنده

تخصص افراد سازنده از دیگر تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن است. موشن‌گرافیک دامنه محدودی از سازندگان را در بر می‌گیرد و بیشتر به کار طراحان گرافیک مرتبط است. در مقابل انیمیشن صنعتی گسترده است که جمع پرشماری از متخصصان رایانه‌ای، انیماتورها، نویسندگان فیلمنامه، گویندگان، صدابرداران، تهیه‌کنندگان و تیم کارگردانی را در بر می‌گیرد.

تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن در اهداف

شناخت هدف از ساخت مورد دیگری از تفاوت‌های موشن‌گرافیک و انیمیشن است. در انیمیشن ایجاد تخیل و روایت قصه عموما با اهداف همزمان تجاری و فرهنگی، و به قصد سرگرم‌سازی است. در مقابل در موشن‌گرافیک دو قصد عمومی فرهنگ‌سازی و بازاریابی دخیل هستند و در هر دوی این حالات، آگاهی‌رسانی به مخاطب در زمینه‌ای محدود اما موثر انجام می‌شود.

تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن در کاربرد

انیمیشن نسبت به موشن‌گرافیک دنیای گسترده‌تری دارد. در بسیاری از کشورها از انیمیشن برای ساخت فیلم‌های انیمیشنی سینمایی، فیلم‌های انیمیشنی آموزشی و تبلیغاتی استفاده می‌کنند. انیمیشن‌ها عموما به شکلی ساخته می‌شوند که ژرف‌نمایی کنند و فضایی سه‌بعدی را به مخاطب القا کنند. همچنین محتوای متنی به صورتی که در سناریو نوشته شده توسط گویندگان روی فیلم انیمیشن قرار می‌گیرد و به ندرت از نوشتار در متن تصاویر استفاده می‌شود.

در موشن‌گرافیک بیشتر بر روی انتقال مفاهیم به کمک تصاویر متمرکز است. همچنین در ایران عموما از حالت دوبعدی موشن‌گرافیک استفاده می‌شود. از سوی دیگر از نوشتار هم در تصاویر موشن‌گرافیکی می‌توان بهره برد.

درخواست‌کنندگان متفاوت

برای درک بهتر تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن می‌توانیم به تفاوت گروه‌ها و افراد درخواست‌کننده اشاره کنیم. انیمیشن‌ها معمولا از سوی تهیه‌کنندگان تلویزیونی و سینمایی درخواست می‌شوند. گاهی نیز برخی سازمان‌های بزرگ دولتی برای فرهنگسازی در قالب فیلم‌های کوتاه اما سریالی انیمیشن، چنین درخواستی را به استودیوهای ساخت انیمیشن ارائه می‌دهند.

درخواست کنندگان موشن‌گرافیک اما طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. درخواست‌کنندگانی چون صاحبان کسب‌وکار، مدیران شرکت‌های تولیدی و خدماتی، گروه‌های مردم‌نهاد، بیمارستان‌ها، موسسات سرمایه‌گذاری، صنایع بزرگ و کوچک و مانند آن.

محل اکران متفاوت

انیمیشن‌ها از نظر نوع محل‌های اکران، محدودتر از موشن‌گرافیک‌ها هستند. محل‌های اکران انیمیشن‌ها عبارتند از سینما، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی ویدئویی مانند یوتیوب، فیلیمو و آپارات. اما موشن‌گرافیک‌ها را می‌توان در همایش‌ها، نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین المللی، تابلوهای تبلیغات ویدئویی، و سراسر بخش‌های دنیای مجازی مانند سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی ویدئویی و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتساپ به نمایش گذاشت.

سخن پایانی

برای استفاده از موشن‌گرافیک و انیمیشن در محیط بازاریابی محتوا ابتدا باید از تفاوت‌های بین این دو تکنیک آگاه باشیم. آگاهی از تفاوت بین نوع قصه و روایت، تفاوت محل‌های اکران، تفاوت گروه‌های سازنده و تکنیک‌هایی که به کار می‌برند و تفاوت‌های دیگر برای این امر ضرورت دارد.

اگر قصد آشنایی بیشتر با موشن‌گرافیک یا آشنایی با ساخت موشن‌گرافیک برای اهداف تجاری دارید، می‌توانید پکیج آموزش ۰ تا ۱۰۰ موشن گرافیک (مخصوص بازار کار) را از وبسایت آموزشی آموزش تک دریافت کنید. همچنین اگر قصد دارید با سبک استاپ‌موشن در موشن‌گرافیک آشنا شوید و آن را بیاموزید، دوره آموزش استاپ‌موشن در افترافکت (پروژه‌محور) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا