انیمیشن و سه بعدی

آموزش افترافکت به زبان فارسی

آموزش افترافکت به زبان فارسی

نرم افزار افترافکت (After Effects) نسخه اول آن توسط شرکت هنر و فناوری آمریکا در سال ۱۹۹۳ عرضه شد. نسخه دوم سال ۱۹۹۴ منتشر شد که در همین سال کمپانی بزرگ ادوب (Adobe) امتیاز این نرم افزار رو خرید و به نام افتر افکت ۳ توسط خود شرکت روانه بازار شد. این بار در آموزش تک با آموزش افترافکت ( آموزش موشن گرافیک )در خدمت شما هستیم.

مقدمه ای بر آموزش افترافکت

در رابطه با آموزش افترافکت ( موشن گرافیک ) باید بگوییم این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزار های ویرایش فیلم می باشد که امروزه در بیشتر صحنه های گرافیکی از آن استفاده می شود. از این نرم افزار برای ساخت صحنه های حرکت گرافیک (Motion Graphic) جلوه های ویژه (Visual Effects) ترکیب صحنه ها (Combine Scenes) استفاده میشه.

نرم افزار افتر افکت امروزه در بیشتر ویدئو کلیپ ها و تیزر های تبلیغاتی استفاده میشه به خاطر اینکه این نرم افزار کارایی بسیار بالایی و ابزار های بسیار قوی برای این کار دارد. افتر افکت بیشتر یک نرم افزار دو بعدی است که در ورژن های جدیدتر سعی دارند که سه بعدی رو هم وارد کنند که تا حدودی موفق شدند و بعضی از کمپانی های بزرگ مثل (Video Copilot) برای پیشرفت سه بعدی این نرم افزار پلاگینی به نام Element 3d ساخته که میشه مدل های سه بعدی رو مستقیما وارد این نرم افزار کرد.

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم همچنین پلاگین های دیگری هم هستند ولی معروف ترین آن ها همین بود که معرفی کردم. در خورد نرم افزار هم ابزار هایی وجود دارد که میشه نوشته های دوبعدی رو کاملا حرفه ای سه بعدی کرد و حتی روی آن ها نورپردازی رو انجام داد. یکی از ویژگی های خوب این نرم افزار وارد کردن لایه های مختلف از نرم افزار های دیگر است. مثلا ما میتوانیم یک لایه دو بعدی از نرم افزار Photoshop رو مستقیم وارد افتر افکت کنیم و آن را سه بعدی کنیم. بعضی از فایل های ذخیره نرم افزار های ادوبی رو میشه وارد این نرم افزار کرد و آن هارو ویرایش کنیم.

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم نرم افزار های مختلفی در این زمینه وجود دارد که افتر افکت به خاطر راحتی آن رتبه بهتری از همه دارد. کمپانی ادوب هر سال ورژن جدیدی از نرم افزار های خود را منتشر می کند که تو هر ورژن یک ابزار جدیدی ارائه می دهد تا کاربران حرفه ای نرم افزار بتوانند خیلی راحت کارهای دشوار خودشون را انجام بدند.

آخرین ورژن این نرم افزار ۲۰۱۹After Effects CC بوده که ابزار های بسیار خوبی به آن اضافه شده. ضاهر این نرم افزار یکم شبیه نرم افزار های دیگر کمپانی ادوب میباشد یعنی کسی که نرم افزار فتوشاپ و پریمیررو به خوبی بلد باشد خیلی زود میتواند این نرم افزار رو یاد بگیرد.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

آموزش افترافکت به زبان فارسی

آموزش افترافکت آسان است

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم برای این نرم افزار تعداد بسیار زیادی پلاگین ساخته شده که وقتی نرم افزار را نصب می کنید میتوانید در قسمت پلاگین ها آن ها را مشاهده کنید. و همچنین شرکت های مختلفی برای افترافکت اقدام به ساخت پلاگین هایی کردند تا کاربران بتوانند به راحتی و بدون دغدغه از این نرم افزار استفاده کنند. مثل همین پلاگین Element 3d برای وارد کردن مدل های سه بعدی در نرم افزار افتر افکت.

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم افتر افکت ابزار های مهم خود را در دسترس گذاشته. یعنی ابزار های مهمی که با آن ها زیاد کار دارید را میتوانید خیلی سریع انتخاب کنید. ولی بعضی از ابزار های آن را شما باید در منوهای مختلف انتخاب کنید.

در ادامه ی آموزش افترافکت منو های این نرم افزار را از چپ به راست معرفی خواهیم کرد.

آموزش افترافکت و منو های آن از چپ به راست

منوی File: در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم ابزارهایی که در این منو می باشد در بیشتر نرم افزار های دیگه هم هست. مثل ذخیره کردن پروژه و وارد کردن فایل های صوتی و تصویری و خروجی از پروژه برای نرم افزار های مختلف.

منوی Edit: در این منو ابزار های ویرایشی وجود دارد. مثلا کپی و حذف کردن لایه ها تنظیمات پیشرفته نرم افزار که در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

-منوی Composition: شما در پروژه خودتون نیاز به یک محیط دارید که بتونید لایه های خودتون رو با هم ترکیب کنید. در این منو ابزار های مورد نظر برای این کار قرار گرفته.

-منوی Layer : در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در میحط نرم افزار شما باید لایه های مختلفی درست کنید تا بتوانید از پلاگین ها و ابزار های مختلف استفاده کنید که همه در این قسمت میباشد.

-منوی Effects: وقتی که شما پلاگینی رو نصب می کنید و یا میخواهید از پلاگین های خود نرم افزار استفاده کنید می توانید آن ها را در این قسمت مشاهده و اجرا کنید.

آموزش افترافکت به زبان فارسی

باآموزش افترافکت می توان ایده های خلاقانه ای را عملی کرد

-منوی Animation : در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در این منو ابزار هایی برای حرکت دادن لایه ها قرار گرفته شده که شما می توانید اجسام خودتون رو انیمیت کنید و انیمیت ایجاد شده را ذخیره و یا ویرایش کنید.

-منوی View: در پنجره های مختلف مثل پنجره Composition یکسری قابلیت هایی وجود داره که به صورت پیشفرض در دید شما نیستند و شما باید آن هارا اجرا کنید. مثل شطرنجی شدن محيط Composition که برای تنظیم و جایگیری لایه ها خیلی مهم و پرکاربرد است.

-منوی Windows : هر بخش مهمی از افتر افکت داخل یک پنجره هست که در این قسمت میتوانید هر کدام از پنجره هایی که دوست دارید رو به نمایش بزارید و کار کنید.

-منوی Help: هر نرم افزاری این منو رو دارد و شما میتونید آموزش کامل نرم افزار را به زبان انگلیسی بخوانید.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع دوئیک 

ساخت Composition در افترافکت

وقتی که شما نرم افزار را اجراء می کنید در اصل برای شما یک پروژه ساخته شده ولی تا وقتی که آن را ذخیره نکنید هیچ تاثیری ندارد. هنگامی که شما مشغول یک پروژه هستید شما می توانید لایه های زیادی را بسازید و یا لایه های مختلفی را به محیط پروژه وارد کنید. در افتر افکت برای انجام چنین کار هایی لازم است یک کامپوزیشن بسازید. برای ساخت Composition شما باید از منوی Composition گزینه New Composition رو بزنید. و یا با زدن کلید میانبر Ctrl + N میتوانید این کار را انجام بدید.

بعد از زدن این کلید برای شما پنجره ای باز می شود که مربطو به تنظیمات ساخت Composition است. شما میتوانید با استفاده از رها کردن و کشیدن ویدئو خود را در پنجره کامپوزیشن رها کنید تا با توجه به مشخصات ویدئو برای شما یک کامپوزیشن متناسب ساخته شود.

آموزش افترافکت به زبان فارسی

تنظیمات کامپوزیشن

۱-Preset :در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم یکسری تنظیمات ذخیره شده است که شما میتوانید با کمک آن ها انواع سایز های مربوط به تلویزیون و سینما رو انتخاب کنید که ما در این پروژه آن را روی ۷۲۰
HDV / HDTV می گذاریم.

۲-:Width اندازه عرض تصوير را مشخص می کند که شما ی توانید preset آن را ۱۲۸۰ انتخاب کنید.

۳-:Height اندازه ارتفاع را مشخص میکنید که باز هم روی ۷۲۰ انتخاب شده.

۴-Frame Rate :در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم مشخص میکند که فیلم ما که قراره وارد شود چند فریم است یعنی این فیلم از چند فریم تشکیل شده، فریم ریت یعنی هر ثانیه از فیلم از چند عکس تشکیل شده. مثلا اگه فیلم ما ۲۵ فریم باشه یعنی هر ثانیه از فیلم از ۲۵ عکس تشکیل شده که پشت سرهم نشان داده میشوند.

نکته : حتما در مورد فریم ها تحقیق کنید و این مبحث مهم را سعی کنید به خوبی یاد بگیرید.

۵-Resolution :در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم برای مشخص کردن کیفیت دید ما نسبت به تصویر میباشد و روی خروجی نهایی تاثیری ندارد. Full یعنی کیفیت بالا, Half یعنی کیفیت آن نصف شود. بقیه گزینه ها کم کم کیفیت رو کمتر میکنند. وقتی که پروژه شما خیلی سنگین باشه و سیستم شما نتونه اون رو پردازش کنه شما میتونید کیفیت نمایش رو کمتر کنید و بعد وقتی بخواین خروجی نهایی رو بگیرید اون رو Full کنید.

۶-:Start Timecode برای تعیین کننده زمان شروع Composition است یعنی Composition که ایجاد می کنیم از چه ثانیه ای شروع شود. همیشه روی ۰ است.

۷-:Duration اندازه زمان Composition ما برای کاری که میخواهیم انجام بدیم.

۸-:Background Color برای رنگ Composition ما است که بتوانیم لایه هارا به خوبی ببینیم. این رنگی که شما در این قسمت انتخاب می کنید روی ذخیره نهایی تاثیری ندارد و اگه لایه ای ایجاد نکنید در نهایت یا بک گراند سیاه خروجی میشه یا اینکه به صورت Alpha ذخیره میشه.

نکته : شما در یک پروژه هر چندتایی که دوست دارید می توانید Composition ایجاد کنید.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم : آموزش موشن گرافیک | استاپ موشن در افترافکت | پروژه محور[/vc_message]

 

معرفی پنجره Project در افترافکت

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در هر نرم افزار تدوین پنجره ای وجود دارد که شما باید قبل وارد کردن به محیط کار خودتان فایل ها را در آن بگذارید که به این پنجره Project میگیم. در پنجره Project در برخی از مواقع ممکن است تعدادی از فایل های شما وارد نشود.به خاطر اینکه شاید این نرم افزار این فایل را پشتیبانی نمی کند و یا نیاز به کدک دارد.

به عنوان مثال شما برای وارد کردن فایل MOV. فيلم باید نرم افزار Apple Quick Time را نصب کنید. تا این کدک برای افتر افکت تعریف شود. همچنین بعضی از پسوند های دیگه که حتی با نصب نرم افزار های مختلف وارد افتر افکت نمیشوند, پش پیشنهاد میکنیم با یک نرم افزار تبدیل اون ویدیو رو تبدیل به پسوند هایی مثل Mp4 کنید و بعد وارد نرم افزار کنید.

آموزش و یادگیری افترافکت بهترین راه آموزش موشن گرافیک است

تنظیمات مربوط به پنجره Project در افترافکت

۱٫در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در این قسمت شما می توانید یک نمایش بسیار کوچیکی از ویدیو و عکس خودتون داشته باشید.

۲٫اگه لایه های شما بسیار زیاد باشد در این قسمت می توانید آن ها را جست و جو کنید.

۳٫محیط فایل های شما که با زدن کلیک راست و گزینه Import می توانید فایل های خودتون را با پسوند های مختلف که نرم افزار می تواند آن ها را پشتیبانی کند را وارد کنید.

۴٫Interpret Footage در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط مثل انتخاب فریم و کانال آلفا را برای هر لایه مختلف تنظیم کنید. مثلا میتونید یک ویدیو رو انتخاب و بعد فریم ریتشو تغییر بدید.

۵٫Create New Folderدر پنجره Project وقتی فایل های بسیار زیای وارد می کنید محیط شما خیلی شلوغ میشه که حتما باید آن را مرتب کنید که با ساخت پوشه برای هر قسمت مختلف می توانید این کار رو خیلی خوب انجام بدید.

۶٫Create New Composition در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم شما برای ساخت یک کامپوزیشن چند روش دارید که این قسمت میتونید هم کلیک کنید و یک کامپوزیشن جدید بسازید. یا اینکه یک ویدیو رو انتخاب کنید و درگ کنید و روی این گزینه رها کنید تا با توجه به مشخصات این ویدیو یک کامپوزیشن برای شما ساخته بشه.

۷٫با کلید Delete از صفحه کیبورد می توانید یک فایل رو حذف کنید که این گزینه هم همینکارو میکنه.

تنظیمات project

معرفی پنجره Composition در افترافکت

در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم در این پنجره شما می توانید ویدیویی را وارد کنید و آن رو مشاهده و ویرایش کنید. به عنوان مثال به ویدئوی خودتون نوشته ای اضافه کنید. آن رو برش بدید, جسمی در صحنه اضافه کنید و کارهای دیگر رو میتونید در این پنجره انجام بدید.

تنظیمات پنجره Composition در آموزش افترافکت

۱٫ در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم Always Preview This View پیش نمایشی از مشخصات هر فایل.

۲٫نمایش Composition شما چند درصد باشد یعنی آیا می خواهید Composition شما بزرگ نمایش داده شود و یا کوچیک. که با انخاب گزینه %۱۰۰ Fit Up To می توانید Composition خود را کاملدر دید شما باشد.

۳٫در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم با زدن این گزینه شما میتوانید نمایش صفحه شطرنجی در محیط Composition را فعال کنید تا بتوانید فایل های خودتون رو بهتر جابجا کنید. در این گزینه ابزار های دیگری هم وجود دارد مثلTitle / Action Safe , Proportional Grid و دیگر گزینه ها هر کدام کار های مختلفی را انجام می دهند.

۴٫ Toggle mask and shape path visibility با زدن این دکمه می توانیم با Mask هایی که استفاده از Pen Tool ساخته ایم را نشان بدهیم یا خیر. برخی از مواقع ممکن است شما برخی از Mask هایی که می سازید را مشاهده نکنید می توانید چک کنید که این گزینه فعال است یا خیر.

۵٫ در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم این قسمت می توانید مشخص کنید که Composition شما چه زمانی را نشان دهد.
۶

.گزینه عکس گرفتن از محیط Composition که این گزینه عکسی که گرفتید رو ذخیره نمی کند. مثلا شما یک لایه ای ساختید با رنگ آبی و میخواین رنگ قرمز هم چک کنید. پس میاین وقتی آبی هست یک عکس میگیرید و ویرایش میکنید و دوباره میتونید با گزینه بعدی ویرایش قبلی رو سریع ببینید.

۷٫در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم این گزینه هم برای نمایش همان عکس ویرایش شده می باشد.

۸٫نمایش کانال های مختلف که بعدا در محیط های سه بعدی و فایل های PNG استفاده می شود.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

تنظیمات پنجره composition

۹٫در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم نمایش پنجره Composition شما با کیفیت عالی و با کیفیت معمولی که گزینه های مختلفی برای نمایش کیفیت تصویر ما وجود دارد.

۱۰٫Region Of Interface برای انتخاب نمایش قسمتی از محیط Composition، مثلا پروژه ها سنگین شده و ما میخوایم فقط قسمتی از تصویر رو داشته باشیم و میتونیم با کمک این ابزار اون قسمت رو ببینیم. همینطور میتونیم قسمتی که انتخاب کردیم رو از منوی Composition برش بدیم.

۱۱٫ در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم Toggle Transparency Grid اگر شما در پروژه خودتون از کانال آلفا استفاده کرده باشید یعنی لایه شما برش داده شده و بک گراند آن چیزی نباشد در این قسمت میتوانید صفحه شطرنجی مربوط به کانال آلفا را به نمایش بگذارید.

۱۲٫ در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم View Popup نمایش پنجره سه بعدی که در محیط سه بعدی خودتان می توانید برای تنظیم دقيق لایه ها از آن استفاده کنید مثلا به نمایش لایه ها از طرف بالا پایین. چپ و راست بروید.

۱۳٫Select View Layout در رابطه با آموزش افترافکت باید بگوییم انتخاب نمایش نماهای مختلف در محيط Composition که شما می توانید چند دید از طیف بالا و چپ رو در محیط Composition داشته باشید.

۱۴٫یک گزینه برای پر نور تر کردن محیط کامپوزیشن: گاهی ممکن است شما یک فوتیج داشته باشید که در شب فیلمبرداری شده باشد. تصویر شما خیلی سیاهه و نمیتونید جزئیات رو ببینید و میتونید این قسمت تصویر رو روشن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا