وب

طراحی فوتر سایت، مزایا و مبانی | پایان سایت خود را دست کم نگیرید!

فوتر سایت چیست

فوتر سایت، پایین‌ترین و انتهایی‌ترین بخش در صفحات یک سایت است که شامل اطلاعات مهمی از جمله، اطلاعات تماس، آدرس، اطلاعات کپی رایتی، مطالب اخیر، بخش‌های محبوب و اطلاعاتی از این دست است که به صورت ثابت در سایت شما قرار دارد و کاربر به هر صفحه از سایت که وارد شود، یک فوتر یکسان و ثابت مشاهده خواهد کرد. بسیاری از مدیران سایت‌ها تصور می‌کنند که کاربران به این بخش از سایت توجهی ندارند و از این رو طراحی فوتر سایت را جدی نمی‌گیرند. حال آنکه چنین نیست. فوتر سایت می‌تواند تاثیر مهمی در اطلاع رسانی به کاربران داشته باشد بنابراین در ادامه بیشتر در مورد دلایل اهمیت و مبانی طراحی آن توضیح می‌دهیم.

طراحی فوتر سایت

چرا فوتر سایت مهم است؟

طراحی فوتر سایت به طرز شگفت‌آوری برای عملکرد وب سایت شما اهمیت دارد. کاربران بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، فوترها را می‌بینند. به طور کلی فوتر سایت سه هدف کلی در بهبود تجربه‌ی کاربری دارد:

  1. آنها به بازدیدکنندگان سایت فرصت دیگری می‌دهند تا اقدامات دلخواهشان را انجام دهند. اگر می‌خواهید افراد در سایت شما ثبت نام کنند، تصاویر محصولاتتان را مشاهده کنند یا با شما تماس بگیرند، دعوت از آنها در بخش فوتر – دقیقاً مانند CTA های انتهای تبلیغات- یک فراخوان موثر خواهد بود.
  2. آنها راهی برای ادامه‌ی تعامل کاربران ایجاد می‌کنند. با درج پیوندهای هدایتگر در طراحی فوتر سایت، کار بازدیدکنندگان را آسان‌تر می‌کنید و آنها بدون اینکه مجبور شوند مجدداً به عقب برگردند، به جستجوی خود ادامه می‌دهند.
  3. فوترها امکان دسترسی به اطلاعات مهم و ضروری را فراهم می‌کنند.

بنابراین، طراحی فوتر سایت از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید آن را نادیده بگیرید.

مبانی طراحی فوتر سایت

برای اثربخشی هرچه بیشترِ طراحی فوتر سایت باید موارد زیر را در آن بگنجانید:

اطلاعیه‌ی کپی رایت: این اعلامیه بیان می‌کند که از  سایت شما توسط حق چاپ محافظت می‌شود و در نتیجه کپی تصاویر، انیمیشن‌ها، نوشته‌ها و به طور کلی هرگونه تلاش برای سرقت مطالب از وب سایت شما غیرقانونی است.

طراحی فوتر سایت

لینک سیاست حفظ حریم خصوصی: این بخش زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید اطلاعات کاربران را از آنها دریافت کنید. اطلاعاتی مانند ایمیل، اطلاعات پرداختی و … وجود این لینک آنها را مطمئن می‌کند که شما از اطلاعاتشان سوء استفاده نمی‌کنید.

نقشه سایت: برای این کار یا می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت خود لینک بدهید یا تنها یک لینک به خود نقشه‌ی وبگاه داشته باشید.

لوگو: طراحی فوتر سایت بهترین فرصت برای یادآوری مجدد نام برندتان بری مخاطبین است. بنابراین اصلاً از آن غافل نشوید.

اطلاعات تماس: بهتر است در طراحی فوتر سایت، سرنخ‌های بالقوه‌ای قرار دهید تا کاربران بتوانند به راحتی و از طریق آنها با شما در تماس باشند.

نماد رسانه‌های اجتماعی: گزینه‌ی دیگری که می‌توانید در این بخش قرار دهید، نماد رسانه‌های اجتماعی است که در آنها نیز عضو هستید تا کاربر بتواند بهتر با شما در ارتباط باشد.

فرم ثبت نام از طریق ایمیل: در این بخش می‌توانید فرمی هم تعبیه کنید که کاربران بتوانند از طریق آن برای سایت شما عضویت بگیرند.

جدا از قرار دادن این بخش‌های کاربردی در طراحی فوتر سایت، باید به فکر زیبا سازی آن نیز باشید. برای این کار می‌توانید از رنگ‌های زیبا و آیکون‌های مناسب استفاده کنید تا نظر مخاطبین را بیشتر به خود جلب کند.

ابزارها و افزونه‌های درج و ویرایش فوتر

با وجود آنکه هیچ الزام سختگیرانه‌ای برای طراحی فوتر سایت وجود ندارد، اما به احتمال زیاد کاربران زیادی به اطلاعات آن نیاز خواهند داشت. بنابراین برای اینکه در بخش فوتر هم تجربه‌ی خوبی برای کاربران ایجاد کنید، باید تلاش کنید، آن را به صورت تخصصی ارتقا ببخشید. خوشبختانه برای راحتتر شدن کار شما، افزونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها در طراحی فوتر سایت استفاده کنید. بعضی از مهمترین افزونه‌ها در این زمینه به شرح زیر هستند:

طراحی فوتر سایت

Insert Headers and Footers

اگر می خواهید کدِ سفارشی خاصی را به فوتر خود اضافه کنید، با پلاگین محبوب و رایگان Insert Headers and Footers از WPBeginner شروع کنید. این افزونه به شما کمک می‌کند کد Google Analytics، کد پیکسل فیس بوک و کد HTML، JavaScript و CSS سفارشی را در طراحی فوتر سایت بگنجانید. نصب، تنظیم و قرار دادن کد در داخل هدرها و فوترها به کمک این افزونه بسیار آسان است.

Head Footer Code Manager

افزونه Head Footer Code Manager یکی دیگر از ابزارهای رایگان برای طراحی فوتر سایت است. این فرآیند به سادگی نصب و فعال سازی افزونه، ایجاد Snippet و جایگذاری کدهای دلخواه در قسمت کد است.

Monarch

با استفاده از Monarch، می‌توانید آیکون‌های به اشتراک گذاری، رسانه‌های اجتماعی و CTA را تقریباً در هر کجای سایت خود از جمله فوتر صفحه قرار دهید. این افزونه، یکی از افزونه‌های پولی وردپرس برای طراحی فوتر سایت است.

myStickymenu

اگرچه myStickymenu بیشتر به عنوان یک پلاگین نوار ناوبری ثابت شناخته می‌شود، اما می‌تواند برای ایجاد بنر خوش آمدگویی در بخش فوتر نیز استفاده شود، که می توانید آن را با بخش‌های مورد نظر، CTA یا درخواست ثبت نام پر کنید. این بنر ثابت است، به این معنی که هنگام پیمایش کاربر روی صفحه باقی می‌ماند. در صورت تمایل کاربران می‌توانند این بنر را با یک کلیک پنهان کنند.

طراحی فوتر سایت

Footer Mega Grid Columns

اگر اطلاعات مهم زیادی دارید که می‌خواهید در طراحی فوتر سایت قرار دهید، بهتر است پاورقی خود را به چندین زیرمجموعه تقسیم کنید که هر یک حاوی بخشی از این اطلاعات باشد. برای این کار، افزونه‌ی رایگان Footer Mega Grid Columns می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین کدگذاری، یک طرح شبکه‌ای و چند ستونی در فوتر خود ایجاد کنید.

با آموزش‌های سایت آموزش تک، فوتر حرفه‌ای بسازید

طراحی فوتر سایت تنها بخشی از تنظیماتی است که باید در طراحی سایت خود انجام دهید. سایت شما از بخش‌های مختلفی ایجاد شده است که همه‌ی آنها باید جدی گرفته ‌شوند و برای طراحی آنها وقت گذاشته شود. برای این کار نیاز دارید به وردپرس تسلط کامل داشته باشید. بسته‌ی ما با عنوان آموزش صفر تا صد وردپرس یکی از جامع‌‌ترین بسته‌های آموزشی وردپرس در بازار است که نه تنها تمام بخش‌های مربوط به آن را تحت پوشش قرار داده است، بلکه شما می‌توانید آن را به صورت غیرحضوری در خانه آموزش ببینید و در صورتی که سوالی در مورد آموز‌ش‌ها برایتان پیش آمد آن را با کارشناسان ما مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا