انیمیشن و سه بعدی

۴ نرم افزار ضروری برای طراحی موشن گرافیک

۴ نرم افزار ضروری برای طراحی موشن گرافیک

در زمینه تولید ویدیو، چگونگی نور پردازی یک صحنه و چگونگی تصویر برداری، ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اما همه کسانی که در تولید ویدیو نقش دارند تنها به افرادی که در پشت لنز حضور دارند محدود نمی شوند. بعضی افراد متخصص در امور برقی هستند بعضی دیگر ویرایش گر هستند و بعضی افراد دیگر نیز وجود دارند که در بخش پست تولید کار می کنند.

موشن گرافیک

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

توالی عنوان Saul Bass ساخته شده برای “North by Northwest” از آلفرد هیچکاک، یکی از اولین نمونه ها از طراحی موشن گرافیک است.

با پیشرفت برنامه های دیجیتال، یک عنوان جدید شغلی به نام “طراح موشن گرافیک” به وجود آمد. این کار تا حدودی، ترکیبی از طراح گرافیک، انیماتور و هنرمند SFX است، Asset هایی مانند توالی های عنوان، lower thirds، لوگو ها، bumpers ها، “bugs”، ورودی ها و خروجی ها توسط یک طراح موشن گرافیک ( آموزش موشن گرافیک ) طراحی می شوند. گفته می شود که مفهوم موشن گرافیک به توالی عنوان ساخته شده توسط ساول باس در ۱۹۵۹ برای تریلر آلفرد هیچکاک “North by Northwest” بر می گردد.

بنابراین اگر یک ویرایش گر ویدئو یا یک فیلم بردار هستید و مایل به کسب دانش و مهارت در زمینه ویرایش ویدیو، تولید ویدیو، فیلم برداری و … هستید، باید درک درستی از موشن گرافیک داشته باشید. در ادامه، ۴ نرم افزار ضروری برای طراحی موشن گرافیک معرفی می شود که برای شروع به کار در این زمینه، باید در اختیار داشته باشید.

  1. نرم افزار ویرایش غیر خطی / Non-Linear Editing Software

موشن گرافیک

موشن گرافیک و ادوبی پریمیر / Adobe Premiere

این برنامه ممکن است واضح ترین مورد در لیست نرم افزار های موشن گرافیک باشد. در حقیقت، باید تصمیم بگیرید که فقط کار موشن گرافیک سبک انجام دهید (به عنوان مثال، یک اسکرول ساده از پایان اعتبار ایجاد کنید)

در این حالت، همه ی چیزی که نیاز دارید، برنامه ی ویرایش گر غیر خطی است که قبلا ساخته شده اند. این که کدام نرم افزار ویرایش گر را باید انتخاب کنید، به سطح مهارت و منطقه راحتی شما بستگی دارد. اگر شما دارای یک مک هستید، آن را به iMovie مجهز کنید.

به طوری که ممکن است همه آن چه را که نیاز دارید، فراهم کند. اما برای کار های پیشرفته تر باید به سراغ Final Cut Pro 7، Final Cut Pro X یا Adobe Premiere بروید. از سه مورد گفته شده، Premiere بیشتر استفاده می شود،

بنابراین اگر قصد دارید در دفتر کار مشتری کار را انجام دهید و یا فقط بخواهید فایل ها را به اشتراک بگذارید، این گزینه را حتما در نظر داشته باشید. در حالی که FCP 7 به عنوان استاندارد قابل دسترس ارائه می شد اما یک سیستم های ویرایش غیر خطی حرفه ای (دومی تنها برای Avid) است، اما اپل قصد ندارد آن را به عنوان نسخه X به روز کند (نسخه پیچیده تر و سریع تر iMovie)؛ این موضوع هنوز هم قابل بحث است که آیا این بهبود در مورد محبوب ۷ وجود دارد.

در حالی که Premiere از زمان آخرین به روز رسانی های خود را به طور قابل توجهی بهبود یافته است و شامل بسیاری از اشتراک های ابری خلاق است.

  1. نقاشی یا تصویر سازی / Painting/Illustration Application

موشن گرافیک و ادوبی ایلوستریتور

موشن گرافیک و ادوبی ایلوستریتور / Adobe Illustrator

اگر چه برنامه های موشن گرافیک زیادی برای انتخاب وجود دارد (حتی تغییرات رایگان در وب ارائه شده است)،

اما در حقیقت، تنها برنامه کاربردی تصویر سازی که باید بر آن تمرکز کنید، Illustrator است. از آن جایی که این برنامه، محصولی از Adobe است، به خوبی با هر نرم افزار قابل دسترس از طریق اشتراک CC به خوبی کار می کند.

اگر چه استفاده از ترفندهای Illustrator نیاز به دانش و هوش در زمینه طراحی گرافیک دارد، اما توانایی اش برای ایجاد تصاویرِ برداری بر خلاف تصاویر بیت مپ یک مزیت محسوب می شود (فتوشاپ را ببینید). این بدان معنی است که هر چیزی که در Illustrator ایجاد می کنید می تواند برای “حرکت tweening” اصلاح شود،

شرایط که به شیوه ای که اعمال می شود که می توان با استفاده از یک key framing کردن ساده برای یک شی از یک نقطه از فریم به دیگری، حرکت ایجاد کرد. در مورد تصاویرِ برداری، آن ها به اندازه کافی قابل اسکیل هستند که می توان با انتخاب یک نقطه یا یک خط و تغییر موقعیت آن، یک مربع را به یک هگزاگرام تغییر داد. بنابراین شما می توانید بدون نیاز به ایجاد دنباله ای از فریم های فردی، شی را تغییر دهید.

  1. فتوشاپ / Photoshop

موشن گرافیک و ادوبی فتوشاپ

موشن گرافیک و ادوبی فتوشاپ / Adobe Photoshop

فتوشاپ تنها و تنها گزینه در این بخش از لیست موشن گرافیک است. این برنامه نه تنها یک ابزار برای روتوش عکس است بلکه یک برنامه عالی برای ایجاد انیمیشن های محدود و اشیاء سه بعدی است. به عنوان مثال، شما شگفت زده خواهید شد که فتوشاپ چگونه برای ترکیب بندی جلوه های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد، به ویژه هنگامی که برای ماسک کردن آیتم هایی که در فریم ظاهر می شود، به کار می رود. بین Illustrator و فتوشاپ، فتوشاپ ممکن است انتخاب بهتری باشد.

  1. افتر افکت / After Effects

موشن گرافیک و ادوبی افتر افکت

موشن گرافیک و ادوبی افتر افکت / Adobe After Effects

واقعا نمی توان کار موشن گرافیک را بدون افتر افکت انجام داد. این برنامه ظاهرا یک برنامه ترکیب است (که در آن لایه های مختلف از اشیاء و فیلم های ماسک برای ایجاد یک کل اضافه می شوند)، همچنین با Mocha نیز همراه می شود که یک نرم افزار ردیابی عالی برای حرکت بصری است. افتر افکت به عنوان “فتوشاپ حرکت” بهتر توصیف می شود، زیرا این حالت، جایی است که جادوی واقعی اتفاق می افتد. اگرچه دیگر برنامه های ترکیب بندی برای رقابت وجود دارد، اما افتر افکت رایج ترین ابزارِ استفاده شده برای طراحی موشن گرافیک است و متعلق به شبکه Adobe CC نیز هست. و البته پلاگین اصلاح رنگ آن، رقیب اکثر سیستم های ویرایش غیر خطی است.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

مورد اضافی: ۳D Modeler / Animator

Maxon Cinema 4D

 Maxon Cinema 4D

این برنامه در دسته چهار “برنامه ضروری” نیست، زیرا داشتن یک برنامه کاربردی مدل سازی ۳D، با وجود یک ابزار طراحی موشن گرافیک واقعا لازم نیست. در حالی که افتر افکت و فتوشاپ برای طراحی و انیمیشن در فضای سه بعدی هستند، عملکرد آن ها در مقایسه با انعطاف پذیری برنامه کاربردی در این محیط خاص، محدود است. پیشنهاد می شود که انیمیشن های متنی سه بعدی با این نوع برنامه ایجاد شود، که برای طراحی حرکت رایج است. احتمالا شناخته شده ترین نرم افزار Maxon برنامه Cinema 4D است، اما رقبایی مانند مایا و نرم افزار متن باز Blender نیز برای استفاده وجود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا