طراحی و گرافیک

اینفوگرافیک

 

نمایش دادن اطلاعات در قالب تصاویر گرافیکی با استفاده از نمودارها، شکل ها، جداول و غیره را اینفوگرافیک می گویند. در این گونه گرافیک های اطلاع رسانی، برای درک مفهوم یک مطلب، با استفاده از اشکال هندسی و گرافیکی، تصمیم به واضح تر نمودن آن مطلب می نمایند. در طراحی اینفوگرافیک هدف طراح مفهومی کردن یک موضوع می باشد. تصاویر اطلاعاتی را باید به نحوی طراحی نمود، که کاربر در نگاه اول از ماهیت آنها با خبر شود و اطلاعات زیادی را در نگاه کردن به تصاویر کسب نماید.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

این گرافیک های اطلاع رسانی جهت بالا بردن معلومات مردم در خصوص یک معضل اجتماعی، کاربرد وسیعی دارند. مثلاً برای مشخص کردن مفهوم آلودگی هوا و ضررات آن که ناشی از ترافیک های شهری می باشد، اینفوگرافیکی با مضمون خیابان های شلوغ و پر تردد و هوای آلوده ترسیم می نمایند. در کنار این تصویر، یک خیابان خلوت که بیشتر وسایل نقلیه عمومی در آن قرار دارند، ترسیم می شود و هوای صاف و تمیزی را نشان می دهند. حال مخاطب در نگاه اول، متوجه آلودگی هوا، ناشی از ترافیک های خیابانی می شود.

 

 

اینفوگرافیک
اینفوگرافیک

روانشناسان معتقدند، ذهن انسان به دیدن یک مطلب، بهتر واکنش نشان می دهد. آنقدری که دیدن و درک مطلب در ذهن انسان باقی می ماند، از نوشتن یا خواندن این گونه درک مطلبی کسب نمی شود. شاید اگر بخواهیم مثال بالا را توسط نوشتن برای مخاطب برسانیم، نیاز به چاپ چندین صفحه از اطلاعات داشته باشیم، که به غیر از هزینه گزاف، منجر به صرف وقت زیاد نیز می شود و در عوض مخاطبان کمی وجود دارند، که وقت خود را صرف خواندن اطلاعات می کنند. همچنین در نظر داشته باشید که از تعداد زیاد مخاطبانی که ممکن است، تصاویر اطلاعاتی را مشاهده نمایند، شاید ده ها درصد از آنها، بی سواد یا کم سواد باشند و توانایی خواندن اطلاعات را به راحتی نداشته باشند. پس قرار دادن یک اینفوگرافیک بسیار کارآمد، می تواند اطلاعات زیادی را در کسری از ثانیه، توسط چشم و ذهن به انسان ها تحویل دهد و این تصاویر گرافیکی اطلاعاتی، با کمترین هزینه و وقت آماده سازی می شوند.

کاربردهای اینفوگرافیک

تصاویر اطلاعاتی یا اطلاعات نگاشت در حرفه های مختلفی کاربرد دارند. در واقع هر حرفه ای که نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد، می تواند از این تصاویر استفاده نماید. یکی از پرکاربرد ترین اجزای اینفوگرافیک نمودارها می باشند. در طراحی نمودارها، اطلاعات به صورت دو بعدی یا سه بعدی بر روی محور ترسیم می شوند و افراد با نگاه کردن بر روی آن نمودار، اطلاعات بسیار مفیدی را کسب می نمایند. اکثراً در نمودار ها تغییرات یک ویژگی از یک عنصر جامعه را نشان می دهند. مثلاً برای نشان دادن میزان آلودگی هوا در چند ماه اخیر یک نمودار ترسیم می کنند، که در محور افقی آن ماه های اخیر و در محور عمودی آن میزان آلودگی را نشان می دهند. مقادیری که در این نمودار قرار گرفته اند، نشان دهنده تغییرات آلودگی هوا می باشند که توسط خط به همدیگر متصل شده اند. مخاطبان در نگاه اول متوجه بیشترین و کمترین میزان آلودگی هوا در چند ماه اخیر می شوند و اطلاعات را در عرض چند ثانیه کسب می نمایند. به نظر می رسد قدرت اطلاع رسانی نمودار ها بسیار بالا است و برای نشان دادن همین اطلاعات باید حداقل ده ها صفحه اطلاعات بنویسید که در آخر قدرت اطلاع رسانی بسیار ناچیزی را دارند.

 

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش ساخت اینفوگرافیک در پاورپوینت

 

اینفوگرافیک
اینفوگرافیک

از دیگر کاربردهای اینفوگرافیک می توان به اطلاع رسانی در مورد یک محصول یا خدمات اشاره کرد. اکثر صاحبان مشاغل، برای ارائه اطلاعاتی در خصوص محصولات خود، از تصاویر اطلاعاتی استفاده می نمایند. به عنوان مثال، قرار دادن برچسب انرژی بر روی کالا ها که به عنوان یک استاندارد و قاعده در نظر گرفته می شود، یکی از کاربردهای مهم این تصاویر اطلاعاتی می باشد. بر روی این برچسب انرژی، میزان بهره وری کالا را توسط رنگ ها و علائم استاندارد لاتین مشخص می نمایند. حال مشتریان از راه دور با دیدن این برچسب انرژی متوجه میزان بازدهی کالا می شوند و می توانند راحت تر در خرید خود تصمیم گیری نمایند.

اینفوگرافیک
اینفوگرافیک

مراحل طراحی اینفوگرافیک

در طراحی اینفوگرافیک نکات بسیار مهمی وجود دارد که طراحان باید حتماً این موارد را در نظر بگیرند. اگر بخواهید یک طرح گرافیک اطلاعاتی مفید طراحی نمایید، باید به این موارد دقت ویژه ای داشته باشید. مخاطبان شما افرادی هستند که از همه اقشار جامعه و با هر نوع فرهنگ و اخلاقی وجود دارند. پس باید در نظر داشته باشید، که بهترین طرح را تحویل مشتری نمایید. موارد ذیل اطلاعات مفیدی را برای طراحی اینفوگرافیک در اختیار شما قرار می دهد:

  • در مرحله اول یک موضوع که نیاز جامعه می باشد را انتخاب نمایید. در انتخاب موضوع باید به اطلاعات آن و نیز نیازهای جامعه دقت نمایید.
  • در مرحله دوم، کلیه اطلاعات مربوط به آن موضوع را جمع آوری کنید و در ذهن خود تجسم کنید. سعی کنید این اطلاعات را به صورت گرافیکی در ذهن خود شبیه سازی کنید.
  • در مرحله سوم، با ترسیم هر کدام از جزئیات و اطلاعات مفید مربوط به موضوع انتخابی، سعی کنید کلیه اطلاعات را به شکل گرافیکی تبدیل نمایید. در طراحی اینفوگرافیک استفاده از متن مجاز است. اما سعی کنید تا حد امکان از گرافیک به جای متن استفاده نمایید.
  • مرحله چهارم به عنوان یک مرحله خلاق در نظر گرفته می شود. شما باید با ادغام کردن گرافیک های طراحی شده، نسبت به طراحی یک اینفوگرافیک واحد و یکپارچه اقدام نمایید. در طرح نهایی، باید کلیه تصاویر گرافیکی ترسیم شده، با هم در ارتباط باشند و تصویر نهایی بیشتر شبیه به یک نمودار یا گرافیک های متصل شده توسط خطوط باشند.
  • مرحله پنجم که متاسفانه در اکثر اوقات از چشم طراحان مخفی می ماند، بازرسی طرح اینفوگرافیک می باشد. در این مرحله باید طرح ترسیم شده را بازنگری کنید و معایب خود را برطرف نمایید.
اینفوگرافیک
اینفوگرافیک

منبع : تولید محتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا