وب

استفاده از جاوا اسکریپت و php

جاوا اسکریپت به تنها ای دارای قابلیت های زیادی است و از آن برای بسیاری از عمکلرد های سمت کاربر به همراه html و css استفاده می کنند. اما جاوا اسکریپت و php نیز می توانند ترکیب جذابی را تشکیل دهند. قابلیت های  جاوا اسکریپت زمانی که با php ترکیب شود کد های کم حجم و پر کاربردی را ایجاد می کند. به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان که در زمینه ابزار های وبلاگ یا وردپرس فعالیت می کنند از جاوا اسکریپت و php  به صورت هم زمان استفاده می کنند. با توجه به اهمیت این موضوع ما سعی کرده ایم آموزش کاملی برای استفاده از ترکیب جاوا اسکریپت و php خدمت شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

چرا از ترکیب جاوا اسکریپت و php استفاده می کنیم؟

معمولا از ترکیب جاوا اسکریپت و php زمانی استفاده می شود که بخواهیم از محتوای داینامیک طراحی شده در php در صفحات html استفاده کنیم برای این کار باید این محتوا را به صورت فریم نمایش دهیم. بسیاری از محتوا های داینامیک php بسیار کاربردی هستند، به همین دلیل استفاده از آن ها در html می تواند کمک زیادی به ما و طراحی سایت کند. همانطور که گفته شد در چنین مواقعی باید از ترکیب جاوا اسکریپت و php استفاده کنیم. به کد زیر توجه کنید. ما در این جا یک فایل php آیکون رنک پیج را نشان می دهد در نظر گرفته ایم.

همانطور که می دانید اگر ما این آدرس رای برای یک سایت واقعی در مرورگر وارد کنیم آیکون رنک پیج توسط مرورگر به نمایش در خواهد آمد. مشکل اصلی اینجاست که شما نمی توانید این فایل php را به صورت مستقیم در صفحات html وارد کنید. راه سختی که برای نمایش محتوای سایت وجود دارد این است که کاربران از دستورات سمت سرور استفاده کنند، که مطمئنا راه منطقی نیست و مشکلات احتمالی خود را دارد. در واقع صفحات html استاتیک هستند و شما برای این که فایل داینامیک php را به صفحه وارد کنید باید از یک واسطه استفاده کنید. به همین دلیل است که ما برای نمایش چنین فایل ها ای از ترکیب جاوا اسکریپت و php استفاده می کنیم. در واقع جاوا اسکریپت در این جا نقش واسطه میان html و php را بازی می کند.

برای استفاده از جاوا اسکریپت نیز کار سختی نداریم و می توانیم تنها با چند خط کد این کار را انجام دهیم.

حالا مشکل استفاده از فایل php حل شده و آن را می توانیم به راحتی در html قرار دهیم.

جاوا اسکریپت و php

چگونه از ترکیب جاوا اسکریپت و php استفاده کنیم؟

برای این که شما با نحوه ترکیب جاوا اسکریپت و php نحوه استفاده از آن ها آشنا شوید از همان مثال قبلی استفاده می کنیم و مراحل انجام این کار را به شما توضیح خواهیم داد.

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که فایل php خود را توسط جاوا اسکریپت فراخوانی کنیم. برای این کار می توانیم آدرس فایل php خود را به src در تگ script اضافه کنیم. معمولا فایل های سمت سرور در php بیشتر از یک مورد است. اما لازم نیست همه آن ها را آدرس دهی کنیم. در چنین مواردی کافی است فایل اصلی خروجی را انتخاب کنیم و آدرس آن را در src اضافه کنیم.

در بعضی از موارد php نیاز به دریافت چند پارامتر دارد، در این صورت شما باید با نحوه اضافه کردن این پارامترها به فایل php آشنا باشید. برای مثال مانند متد get این امکان وجود دارد که با اضافه کردن علامت ? به انتهای آدرس  استفاده از علامت های & و = پارامتر های مورد نیاز را به هر تعداد که می خواهید اضافه کنید.

نکته مهم دیگر این است که شما در این روش فقط به لینک های داینامیک محدود نیستید و می توانید از هر لینک خروجی دیگری که توسط فایل سرور فراخوانی شود استفاده کنید.

تغییرات مورد نیاز برای جاوا اسکریپت درون php

خوب حالا نوبت این است که در فایل php تغییرات لازم برای استفاده از جاوا اسکریپت را وارد کنیم. برای این کار باید output کد ها را مطابق با دستور document.write تنظیم کنیم. کد مورد نظر ما در جاوا اسکریپت به شکل زیر خواهد بود.

اما زمانی که بخواهیم از این کد در php استفاده کنیم باید چند نکته ساده را رعایت کنیم. اولین نکته این است که ما چنین کدی را نمی توانیم در تگ های php وارد کنیم. پس نباید از درون علامت های php?> و ?> از این کد استفاده کنیم. نمونه زیر نشان دهنده نحوه اشتباه استفاده از این کد است

حالا به نحوه درست استفاده از کد های جاوا اسکریپت و php دقت کنید

دقت کنید که باید دستورات نحوی کد نویسی جاوا اسکریپت را رعایت کنیم به همین دلیل علامت های ” و ‘ را به وسیله علامت /  به اصطلاح ایمن سازی می کنیم. با این حال در بسیاری از سرور ها قابلیتی وجود دارد که این کار را به صورت خود کار انجام می دهد. در این حالت ممکن است دو علامت / در متن کد قرار گیرد، به همین دلیل باید قابلیت magic_quotes_gpc را غیر فعال کنیم. به کد که برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است دقت کنید.

 

 جمع بندی

در این آموزش با نحوه استفاده از جاوا اسکریپت و php به صورت یک ترکیب آشنا شدید. شما می توانید از ترکیب های مشابه برای استفاده از فایل های داینامیک php در html استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از چنین ترکیب هایی را دارید در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا