وب

آنچه که باید درباره جاوا اسکریپت (Javascript) بدانیم

جاوا اسکریپت یکی از پر طرفدار ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی است. این زبان برنامه نویسی چند رویه و تفسیری، پویا، شی گرا است و جزو زبان های سطح بالا یا اصطلاحا فرست کلاس محسوب می شود. دلیل پر طرفدار بودن این زبان کاربری ساده آن است که باعث شده بسیاری از افراد مبتدی نیز به راحتی از آن استفاده کنند.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

جاوا اسکریپت را با عنوان زبان برنامه نویسی برای وب می شناسند، اما به جز مرورگر ها در محیط های دیگر نیز از آن استفاده می شود؛ مانند node.js  و  Apache CouchD. جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی شی گرا است که معمولا برای ایجاد جلوه های تعاملی در مرورگرهای وب استفاده می شود. نمونه های پرکابرد از این جلوه ها  شامل به روز رسانی محتوای به موقع، نقشه های تعاملی، گرافیک متحرک ۲D / 3D و غیره است.

 

 

جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی به صورت طبقه بندی شده و سطح بالا، پس از انتشار انقلابی در راه زبان ها ایجاد کرد. هر زمان که شما وارد یک سایت یا صفحه ایی از آن شوید و این صفحه از وب ثابت نباشند و اطلاعات ثابت و غیرمستقیم را برای شما در نظر نگیرد، جاوا اسکریپت احتمالا درگیر آن است.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

تاریخچه جاوا اسکریپت

شرکت نت اسکیپ یکی از بزرگترین توسعه دهندگان مرورگر اینترنتی در دهه ۹۰ میلادی بود. این شرکت قصد داشت با ایجاد یک زبان جدید صفحات وب را پویا و فعال تر کند. نت اسکیپ مرورگر های خود را تحت نام Netscape Navigator به بازار عرضه می کرد. شخصی به نام برندان ایچ مسئول ساخت زبان برنامه نویسی جدید شد که قابلیت های صفحات وب را افزایش بدهد. پروژه ای با نام Mocha طراحی شد، سپس نام آن به LiveScript و نهایتاً به جاوا اسکریپت تغییر یافت. در سال ۱۹۹۵ همراه با عرضه نسخه جدید مرورگر خود، نت اسکیپ از جاوا اسکریپت رو نمایی کرد که با موفقیت های زیادی برای این مرورگر و کمپانی تولید کننده آن همراه بود. جاوا اسکریپت در مدت ۲۰ سال همواره در حال توسعه بوده است. برنامه نویسان حرفه ایی فریم ورک و کتاب خانه های زیادی برای این زبان ایجاد کرده اند و همین موضوع باعث شده است در خارج از وب نیز کاربرد های زیادی برای این زبان وجود داشته باشد.

چرا جاوا اسکریپت انتخاب اول برنامه نویسان برای یادگیری است؟

جاوا اسکریپت توسط بسیاری از شرکت ها و موسسات فعال در زمینه تکنولوژی پذیرفته شده است و برای بیش از ۲۰ سال قوی شده است. این زبان برنامه نویسی تقریبا در هر کامپیوتر و بدون تغییر به راحتی قابل اجرا است،  از این رو جاوا اسکریپت یک زبان ایده آل برای یادگیری است. این مجموعه همچنین دارای مجموعه ای گسترده از کتابخانه ها و ابزارهاست و اولین انتخاب زبان برای بسیاری از توسعه دهندگان است.

جاوا اسکریپت به دلیل گرافیک و مفاهیم قابل فهم،  همچنین قابلیت همکاری آن بین سیستم ها، مدت هاست یکی از اجزا اصلی مؤسسات آموزشی است. اگر می خواهید کاربران به دلیل داشتن جذابیت، سرگرمی و درگیر شدن در صفحات وب شما بمانند باید از جاوا اسکریپت استفاده کنید.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

ویژگی های کلی جاوا اسکریپت

توجه داشته باشید که این جزئیات کوچک است که تفاوت های بزرگ را ایجاد می کند. ویژگی های جاوا اسکریپت به شما اجازه می دهد با ایجاد تغییر در جزئیات کوچک صفحات وب خود تفاوت های بزرگی ایجاد کنید. در ادامه به ویژگی های جاوا اسکریپت به صورت مختصر اشاره می کنیم.

  1. سریع و آسان

به دلیل شباهت جاوا اسکریپ به سی پلاس پلاس و جاوا یادگیری این زبان بسیار ساده است دستور های نظیر مانند if, for, try..catch , while”” و… در این زبان هم استفاده می شوند پس یادگیری آن بسیار آسان است. در استفاده از این زبان هم مشکل بزرگی نخواهید داشت. تقریبا هر سیستمی داشته باشید می توانید به راحتی جاوا اسکریپت را بر روی آن اجرا کنید.

  1. سازگاری بالا

در تعداد زیادی از نرم افزار های وب، به راحتی می توانید از این زبان استفاده کنید. سازگاری بالا قدرت مانور زیادی برای استفاده از نرم افزار های مختلف را برای شما ایجاد می کند. در محیط های خارج از وب  نیز به سادگی می توانید از این زبان برنامه نویسی کمک بگیرید. قطعا سازگاری بالای این زبان شما را شگفت زده خواهد کرد.

  1. توسعه دهندگان

یکی از مهمترین عوامل پیشرفت هر برنامه یا تکنولوژی ای، توسعه دهندگان آن ها است. جاوا اسکریپت این ویژگی مثبت را دارد که توسعه دهندگان زیادی بر روی این زبان در حال کار کردن هستند و مشکلات احتمالی را رفع می کنند. حتی اگر سوال یا مشکلی داشته باشید می توانید از انجمن های فعال در این زمینه کمک بخواهید. مطمئنا تعداد زیادی از این انجمن ها را پیدا خواهید کرد.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

رایج ترین زبان برنامه نویسی

همانطور که در بالا اشاره کردیم این برنامه دارای ویژگی های مثبتی زیادی است. بر اساس بررسی های سالانه انجمن Stack Overflow برای ششمین سال پیاپی، جاوا اسکریپ رایج ترین زبان برنامه نویسی در حال استفاده است. محبوبیت و کاربرد این زبان در صفحات وب یکی از دلایل عمده این موفقیت است، اما قابلیت های جاوا اسکرپیت فقط به دنیای وب و برنامه نویسی وب خلاصه نمی شود. داشتن توانایی برای ایجاد بازی های ویدئویی، توسعه وب سایت ها و یا حتی ساخت برنامه های کاربردی تلفن همراه، اجازه می دهد تا در مقیاس وسیع از انعطاف پذیری این زبان برنامه نویسی استفاده شود. جاوا اسکریپت سریع است، دارای پلاگین های زیادی است، مقیاس پذیر است و در برقراری ارتباط موثر و امن است و دارای ویژگی های مثبت مشابه زیادی است.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

بازار کار جاوا سکریپت در آینده

تا اینجا در مورد کاربرد ها و توانایی های این زبان در حال حاضر صحبت کرده ایم. اما آیا این زبان برنامه نویسی در سال های آینده نیز می تواند کاربرد های خود را حفظ کند؟ جواب این سوال کمی سخت است زیرا تکنولوژی ها در حال پیشرفت هستند و ممکن است در آینده زبان های جدید با ویژگی های بهتر برای این تکنولوژِی ها ایجاد شود. اما چیزی که در ۲۰ سال گذشته باعث موفقیت این زبان شده است قدرت انطباق بالای آن است. پس احتمالا در آینده نیز در هر صورت جایگاه ویژه ایی در دنیای تکنولوژی ها خواهد داشت.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا