وب

سرعت لود سایت | آشنایی با اهمیت سرعت سایت و نکات کلیدی برای بهبود آن

مقدمه

امروزه تقریبا اکثر کسب و کارها برای فعالیت در حوزه دیجیتال یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اند. اما عواملی متعددی وجود دارد که در موفقیت یک سایت تاثیرگذار است. بر اساس اعلام رسمی گوگل در سال ۲۰۱۰، یکی از این عوامل، سرعت لود سایت است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر جایگاه شما در رتبه بندی جستجو داشته باشد. همچنین کاربرانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، با توجه به تعداد زیادی سایت‌های مشابه، تحمل زیادی برای لود شدن صفحه شما نخواهند داشت. بنابراین اگر قصد دارید رتبه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل کسب و کنید و کاربران خود را از دست ندهید، با این مطلب همراه باشید تا با عوامل افت سرعت و راه‌های افزایش آن آشنا شوید.

تاثیر سرعت لود سایت بر سئو

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مواردی که گوگل بر بهبود آن تاکید دارد، سرعت لود سایت است؛ چرا که سرعت بیشتر وب‌سایت باعث می‌شود کمتر وقت کاربران تلف شود. در جهان امروز که سرعت و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات جایگاه ویژه‌ای دارند، حتی چند ثانیه هم اهمیت زیادی دارد.

بر اساس الگوریتم‌های گوگل، سرعت لود پیج یک پارامتر برای رتبه‌بندی است؛ زیرا سرعت پایین موجب نارضایتی کاربر و در نتیجه خروج از سایت خواهد شد. در نتیجه نرخ خروج (Bounce Rate) سایت شما افزایش خواهد یافت که همین امر بر رتبه شما در نتایج گوگل تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی دیگر سرعت سایت بر ایندکس شدن صفحات موثر است زیرا ربات‌های گوگل، در زمان مشخصی هر سایت را بررسی می‌کنند. بنابراین عدم دسترسی گوگل به صفحات شما برای مدت طولانی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

برای سایت‌های بزرگ، اهمیت سرعت لود سایت بیشتر از سایت‌های کوچک است. چون تعداد صفحات آن‌ها بسیاز زیاد است و باید شرایط ایندکس شدن را برای ربات‌های گوگل فراهم کنند. در بخش وبمستر گوگل، می‌توانید تعداد صفحات ایندکس شده و میانگین سرعت بررسی آن را مشاهده کنید.

تاثیر سرعت لود سایت بر تجربه کاربر

مهم‌ترین عامل در رتبه‌بندی گوگل، تجربه کاربری است و گوگل برای بررسی آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. عوامل زیادی بر تجربه کاربران یک سایت تاثیرگذار است اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها سرعت لود سایت محسوب می‌شود. به خصوص این عامل برای قشر افراد جوان اهمیت بیشتری نیز دارد زیرا این افراد علاقه دارند که در سریع‌ترین حالت ممکن به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کنند.

همچنین وب‌سایت‌های فروشگاهی باید سرعت لود سایت خود اهمیت زیادی بدهند زیرا امروزه رقابت میان سایت‌های فروشگاهی بسیار افزایش یافته است. تصور کنید که مشتری وارد سایت شما و پروسه خرید به شکل کندی پیش می‌رود. قابل پیش‌بینی است که این شخص از سایت شما خارج شده و به سایت‌های رقیب مراجعه خواهد کرد. اغراق نیست اگر بگوییم افزایش سرعت لود سایت، باعث افزایش اعتماد کاربران به شما می‌شود. بنابراین تنها توجه به رتبه جستجو نتایج گوگل کافی نیست،‌ بلکه باید تجربه شیرین و جذابی را برای کاربران ایجاد کنید.

اگر بخواهیم یک مثال واقعی برای شما بزنیم، می‌توانیم به فروشگاه والمارت (Walmart) اشاره کنیم. این فروشگاه یکی از سریع‌ترین سایت‌های خرده‌فروشی را در اختیار داشت، اما تصمیم گرفتند که سرعت لود سایت را حتی بیشتر از آن بهبود دهند. نتایج این امر بسیار جالب بود، در واقع به ازای هر یک ثانیه که سرعت سایت افزایش پیدا کرد، ۲ درصد به نرخ تبدیل سایت اضافه شد. با اینکه این افزایش سرعت تاثیری در سئو سایت نداشت، اما با بهبود تجربه کاربر، افزایش نرخ تبدیل و درآمد بیشتری را به دنبال داشت.

دلایل اصلی کند شدن سایت

تا اینجای مطلب احتمالا به اهمیت سرعت لود سایت در سئو و تجربه کاربر پی بردید. اما این سوال به وجود می‌آید که چه عواملی موجب کاهش سرعت لود سایت می‌شوند؟ در واقع باید گفت که عوامل زیادی وجود دارند که هرکدام به مقداری تاثیر گذارند. در ادامه مطلب با انواع این عوامل آشنا خواهیم شد.

هاست و سرور

یکی از عوامل اصلی در سرعت لود سایت، نوع سرور و سخت‌افزار آن است. احتمالا الان متوجه شدید که چرا بعضی از هاست و سرورها قیمت بیشتری دارند. اگر صاحب چندین وب‌سایت هستید، استفاده از یک IP باعث تقسیم منابع و کاهش سرعت خواهد شد،؛بنابراین توصیه می‌کنیم که برای هر سایت یک IP اختصاصی در نظر بگیرید تا با افت سرعت مواجه نشوید.

قالب سایت

استفاده از تم‌های عجیب و غریب و سنگین می‌تواند باعث افت سرعت سایت شود. بنابراین ما توصیه می‌کنیم به جای استفاده از این نوع قالب‌ها، بیشتر روی تولید محتوا و محصولات خود تمرکز کنید تا از این طریق ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

عکس و ویدیو

استفاده از عکس‌ها و ویدیوهایی که حجم بالایی دارند، باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید حجم فایل‌های خود را کاهش دهید بدون آن که کیفیت عکس یا ویدیو کاهش پیدا کند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از فایل‌های کم حجم استفاده کنید.

کدها

کدهای سایت نیز همانند موارد دیگری که به آن اشاره کردیم نیاز به بهبود دارند. کدهای طولانی جاوا اسکریپت یا CSS می‌توانند باعث کاهش سرعت لود سایت شوند؛ بنابراین سعی کنید از کدهای کوتاه‌تری استفاده کنید.

مرورگر

همانطور که می‌دانید کاربران از مرورگرهای متفاوتی استفاده می‌کنند. حتی رفتار این مرورگرها در مقابل سایت شما می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال ممکن است سایتی روی مرورگر کروم سرعت مناسبی داشته باشد اما با مرورگر اپرا سرعت لود پایینی داشته باشد. بنابراین سعی نید عملکرد سایتتان را در مرورگرهای مختلف بررسی کنید.

راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرس

امروزه بسیاری از کسب و کارها به استفاده از سایت‌های ورد پرس رو آورده‌اند. در ادامه مطلب راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که از طریق آن می‌توانید سرعت لود سایت خود را بهبود دهید.

  • انتخاب هاست مناسب
  • استفاده از قالب مناسب
  • استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN)
  • استفاده از پلاگین‌های افزایش سرعت مثل P3، GZIP، WP Smush.it،WP Super Cache ، Wp-Optimize، WordPress Minify

برای آشنایی با روش کار هر یک از این پلاگین‌ها کافی است در اینترنت جستجو کنید تا با آن‌ها آشنا شوید. بر اساس تجربه افرادی که از این پلاگین‌ها استفاده کرده‌اند شاهد تفاوت زیادی در سرعت لود سایت بوده‌اند.

سخن پایانی

همانطور که دیدید در این مطلب از سایت آموزش تک با اهمیت افزایش سرعت لود سایت و تاثیرات آن در سئو و رابط کاربری اشنا شدیم. سرعت سایت یکی از مواردی است که گوگل هم به آن توجه ویژه‌ای دارد. علاوه بر آن سرعت سایت بر نوع رفتار کاربران تاثیرگذار است. بنابراین با رعایت مواردی که گفته شد می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید و جایگاه مناسبی در رتبه جستجو نتایج گوگل کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا