طراحی و گرافیک

زمان-موشن-گرافیک

زمان موشن گرافیک

وقتی کمی در تکنیک‌های موشن گرافیک حرفه‌ای‌تر شدید و توانستید یک کلیپ کامل بسازید، این سوال برایتان پیش می‌آید که زمان موشن گرافیک باید چقدر باشد؟ با این حال پاسخ دادن به این سوال کار آسانی نیست. موشن گرافیک، ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با افراد، ارائه‌ی اطلاعات و بیان داستان‌های قدرتمند است. به طور طبیعی، شما باید بهترین ارائه‌ی ممکن را داشته باشید، و زمان موشن گرافیک بر روی همه چیز، از داستان گرفته تا سبک انیمیشن، تاثیر می‌گذارد. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم زمان مناسب چقدر است و چه عواملی بر تعیین آن تاثیر می‌گذارند.

عوامل تاثیرگذار بر زمان موشن گرافیک

یک فرمول کلی برای تعیین زمان موشن گرافیک وجود ندارد، اما اگر در همان ابتدا قاطعانه بدانید که اصلاً هدف شما از تولید این پروژه چیست، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. بسته به هدف پروژه‌، باید مهمترین عناصر تاثیرگذار را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطب محتوای شما کیست؟
  • آنها چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند؟
  • بیشتر به دیدن چه محتوایی عادت دارند؟
  • پیامی که ارسال می‌کنید سرگرم کننده است یا آموزشی یا الهام بخش؟
  • آیا یک داستان تعریف می‌کنید یا در حال آموزش موضوعی هستید؟
  • توزیع محتوا به چه صورت انجام می‌شود؟
  • این برنامه در کجا به اشتراک گذاشته می‌شود؟ در وبلاگ، وبسایت، در یک مراسم و…

پاسخ به این سوالات هر کدام به نحوی بر زمان موشن گرافیک تاثیر می‌گذارند. بسته به اینکه مخاطب شما کیست و هدف از پروژه‌ی شما چیست، بازه‌ی زمانی مناسب تعیین می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهیم برای هر هدفی، باید چه بازه‌ی زمانی را انتخاب کرد.

انواع بازه‌ی زمانی موشن گرافیک

انتخاب بازه‌ی زمانی مناسب کار بسیار حساسی است زیرا مشخص شد که یک رابطه‌ی جالب بین زمان و شدت علاقه و درگیری افراد در پروژه‌ها وجود دارد. برای هر هدفی، یک بازه‌ی زمانی ایده‌آل وجود دارد و بیشتر و یا کمتر از آن باعث بی‌توجهی مخاطب می‌شود. در سال ۲۰۱۴، فیس بوک یک مطالعه جالب انجام داد تا تاثیر زمان موشن گرافیک بر میزان درگیری افراد را بررسی کند. برای انجام این کار، آنها ترکیبات مختلفی از ویدئوهای موشن گرافیک را آزمایش کردند و در نهایت نتایج زیر بدست آمد:

۰-۳۰ ثانیه ( بهترین زمان برای ویدئوهای تبلیغاتی)

در این بررسی مشخص شد که بازه‌ی زمانی بین ۰-۳۰ ثانیه، برای ایجاد حداکثر میزانِ آگاهی از برند بسیار مناسب است و زمان موشن گرافیک بیش از ۳۰ ثانیه باعث کاهش درگیری مخاطب و کمتر از این مقدار، باعث عدم ارسال کاملِ پیام به او می‌شود. نتایج این آزمایش نشان داد که این بازه‌ی زمانی در به خاطر سپردن پیام، تاثیر بسزایی دارد و همانطور که انتظار می‌رفت، با بلندتر شدن زمان، افراد بیشتری دست از دیدن می‌کشیدند و حواسشان پرت می‌شد. کارشناسان آزمایش بیان کردند که بازه‌ی زمانی ۰-۳۰ ثانیه، برای ویدئوهای اینستاگرامی به شدت ایده‌آل است زیرا هم حجم فایل برای آپلود را کم می‌کند، هم بیشترین درگیری مخاطب را به همراه دارد.

۳۰ ثانیه – ۲ دقیقه ( مناسب برای ویدئوهای سرگرم کننده)

بیشتر ویدئوهای موشن گرافیک در این محدوده‌ی زمانی قرار دارند. باز هم، این بدان معنا نیست که این بازه لزوماً، دامنه‌ی مناسبی برای ویدیوی شما باشد، اما محدوده‌ی مطلوبی برای تعامل است. این بازه‌ی زمانی یک باز‌ه‌ی سالم برای ارائه‌ی اطلاعات، تعریف داستان یا توضیح موارد مفید برای مخاطب بوده و برای ساخت انواع ویدئوی آموزشی، دموی محصولات و سرگرمی بسیار مفید است. در این آزمایش مشخص شد که در زمان موشن گرافیک ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه، شیب کاهش درگیری مخاطب چندان تند نیست و هنوز هم می‌توان دید که بیشتر افراد درگیر پیام ویدئو هستند.

بیش از ۲ دقیقه ( مناسب برای قصه گویی)

شاید بعد از خواندن نتایج بالا فکر کنید، فیلم ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای تاثیرگذار نخواهد بود. اما این طور نیست. این زمان موشن گرافیک بهترین زمان برای داستان سرایی یا ایجاد ویدئوهای آموزشی است. طبق تحقیقات ویستیا، بین ۶ تا ۱۲ دقیقه سیر نزولی در توجه مخاطب شدید نیست، اما بعد از آن کاهش چشمگیری رخ می‌دهد. میزان مشارکت برای این زمان در حدود ۵۰٪ است که هنوز هم مقدار خوبی است. موشن گرافیک در این محدوده‌ی زمانی برای داستان سرایی، مستندات، پشت صحنه، سرگرمی و محتوای آموزشی مناسب است.

این آزمایش یک پیام کلی دارد: بسته به اینکه هدف شما از ساخت موشن گرافیک چیست، بازه‌های زمانی ایده‌آل برایتان تغییر می‌کند. در نتیجه برای تعیین زمان مناسب موشن گرافیک، باید هدف و مخاطبینتان را مشخص کنید.

بهترین محل برای انتشار موشن گرافیک

بعد از این آموزش کامل موشن گرافیک را دریافت کردید، بر کارتان مسلط شدید، مخاطب و هدفتان را تعیین کردید و پروژه‌ی مورد نظرتان را به پایان رساندید، حالا باید بدانید چه سایت های برای انتشار کار شما مناسب است. در ادامه به معرفی بعضی از بهترین محیط‌ها برای دریافت حداکثر مخاطب و تاثیرگذاریِ کارتان می‌پردازیم.

سایت یوتویوب

سایت یوتویوب یکی از بهترین محیط‌ها برای به اشتراک گذاری فایل موشن گرافیک است. این سایت از نظر اندازه، محبوبیت و قابلیت جستجو بی‌رقیب است و دومین موتور جستجوی محبوب در اینترنت به شمار می‌رود که بسیاری از ما قبل از خود گوگل، به دنبال پاسخ در آن هستیم. حتی اگر یوتویوب، پلتفرم محبوب شما نیست؛ برای دیده شدن باید کارهایتان را در آن به اشتراک بگذارید. هر هدفی که از ساخت دارید و بازه‌ای که برای زمان موشن گرافیک انتخاب می‌کنید، یوتویوب می‌تواند برای شما مفید باشد.

ویمئو

ویمئو یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ارائه‌ی پرو‌ژه‌های موشن گرافیک شما است. در این سایت تمرکز بر کیفیت بالا و محتوای غنی است و صنعت انیمیشن در آن با سرعت در حال رونق است. یک جامعه‌ی عالی از انیماتورها و موشن گرافیست‌های مستقل در این پلتفرم وجود دارد، بنابراین شما مشتریان بالقوه‌ای برای کار خود در آن پیدا خواهید کرد. در سایت ویمئو؛ ابزارهای بسیار مفیدی برای بروز خلاقیت وجود دارد، از همه مهمتر، برای تبلیغات مجبور به پرداخت هزینه نیستید و می‌توانید مطمئن باشید که کانون توجهات خواهید بود.

DailyMotion

DailyMotion یک گزینه‌ی خوب برای نمایش پروژه‌های موشن گرافیک شما و در واقع دومین سایت ویدیوی آنلاین بعد از Youtube است. اگرچه ممکن است این مکان ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی برای تبدیل کردن خود به یک میزبان واقعی برای شما را نداشته باشد، اما در بعضی از کشورها، به ویژه مناطق فرانسه زبان، بسیار محبوب است. مطمئناً این سایت، از نظر بین‌المللی، می‌تواند برای کار شما ارزشمند باشد.

Behance

Behance نوعی ترکیب بین یک سایت نمونه کارها دیجیتالی، یک شبکه‌ی اجتماعی، یک سایت شغلی و یک سایت الهام بخش مانند Pinterest است. همانطور که احتمالاً انتظار دارید، این ترکیب کاربردی به مرکزی برای خلاقیت و جذب مخاطب تبدیل شده است. بنابراین حتماً یک پروفایل رایگان ایجاد کرده و فایل‌هایتان را قرار دهید. Behance یک راه حل میزبانی نیست و بهترین راه برای نشان دادن محتوای ویدیویی در این برنامه، قرار دادن پیوندهای Vimeo است.

وردپرس

شما همین الان دارید این مطلب را از یک سایت وردپرسی می‌خوانید! وردپرس از دیرباز یک انتخاب عالی برای قرار دادن کارهای خلاق بوده است. این محیط همه‌ی ابزارهای قدرتمندی که لازم دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. بعلاوه، در این محیط شما می‌توانید از پشتیبانی عالی و برخی از ابزارهای تجزیه و تحلیل آماری برخوردار شوید.

سخن پایانی

زمان موشن گرافیک تحت تاثیر عوامل مختلفی است و شما نمی‌توانید یک بازه‌ی زمانی قطعی برای همه‌ی پروژه‌ها تعیین کنید. بسته به اینکه چه هدفی از ساخت دارید و مخاطبان شما چه کسانی هستند، این زمان می‌تواند متغیر باشد. با کمک راهنمایی که در بالا گفته شد، شما می‌توانید انتخاب کنید که بهترین بازه‌ی زمانی برای پروژه‌ی شما چیست و بعد از ساخت، آن را در بهترین محیط که برای مخاطبان شما مناسب است در دسترس قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا