انیمیشن و سه بعدی

جان بخشی به کاراکتر در افتر افکت

اصطلاح “جان بخشی به کاراکتر” یا انیمیشن کردن کاراکتر ( آموزش موشن گرافیک )، می تواند مفاهیم مختلف هنری داشته باشد، اما در اصل، دادنِ ویژگی های واقعی به اشیای بی جان است. کاراکتر ها می توانند کاراکتر های کارتونی باشند، با این حال، حتی می توانند یک مربع ساده، یک لامپ، یا حتی یک رنگ نیز باشند.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

درک این چارچوب برای کمک به بهبود پروژه های طراحی موشن گرافیک بسیار مهم است. اگر به متن ها، شکل ها و پس زمینه ها، به عنوان یک کاراکتر نگاه کنید، پروژه های شما عمیق تر و کارآمد تر می شوند.

جان بخشی به کاراکتر
جان بخشی به کاراکتر

در عصر افتر افکت و نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، فرآیند جان بخشی به کاراکتر، از آن چه که در گذشته بوده است، راهی طولانی پیموده است، اما بسیاری از اصول ایجاد شده در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، هنوز هم در کار ها و پروژه هایی که امروز انجام می شوند، اعمال می گردند. در این مقاله، در مورد فرآیند ایجاد کاراکتر های متحرک در افتر افکت صحبت خواهیم کرد و در مورد برخی نکات و ترفند ها برای بهبود مهارت های جان بخشی به کاراکتر بحث خواهیم کرد.

آموزش پیشنهادی برای شما : طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت 

فرایند جان بخشی به کاراکتر

فرآیند انیمیشن یا جان بخشی به یک کاراکتر برای هر پروژه ای متفاوت است، اما مراحل زیر یک گردش کار بسیار معمولی را با استفاده از افتر افکت مشخص می کنند.

  1. طرح بندی / Sketching
طرح بندی جان بخشی به کاراکتر
طرح بندی جان بخشی به کاراکتر

اگر چه در حالت مدرنِ جان بخشی به کاراکتر، از یک رایانه استفاده می شود، بیشترِ پروژه های انیمیشن باید با یک طرح قلم و کاغذ شروع شوند. هدف از ایمن کار، این است که از آن چه که می خواهید کاراکتر شما در وضعیت کلیدی به نظر برسد، به سادگی، یک ایده ی خشن، به دست آورید. هر چه کاراکتر شما پیچیده تر باشد، زمان بیشتری برای متحرک سازی آن در افتر افکت نیاز دارید.

توصیه می شود در ابتدا، کاراکتر های بسیار ساده ایجاد کنید. اگر کاراکتر های کارتونی را طراحی می کنید، دست ها و پا ها را بسیار ساده طراحی کنید و از ایجاد کاراکتر هایی با اندام هایی مانند دم یا بال جلوگیری کنید.

  1. طراحی / Designing
طراحی جان بخشی به کاراکتر
طراحی جان بخشی به کاراکتر

هنگامی که کاراکتر خود را طراحی کردید، وقت آن است که به آن “زندگی” ببخشید. فتوشاپ یا Affinity را باز کنید و اسکن یا تصویر طرح خود را وارد کنید. می توانید طرح خود را به عنوان مرجعی برای طراحی نسخه رنگیِ کاراکتر خود استفاده کنید.

در این مرحله، نیاز به ایجاد لایه های جداگانه برای تمام قطعات متحرک کاراکتر خود دارید. به عنوان مثال، به جای این که برای بازو، یک لایه ایجاد کنید، دست را به کف دست، ساعد و بازو، تقسیم کنید و لایه های جداگانه برای هر یک بسازید. هنگامی که کاراکتر را در افتر افکت وارد می کنید، این مهم است که برچسب هر یک از لایه ها، به درستی به عنوان نام لایه استفاده شود.

هنگامی که کار طراحی خود را انجام می دهید، پروژه ی خود را در فرمت PSD ذخیره کنید.

  1. اتصال / Rigging
انیمیشن سازی کاراکتر
انیمیشن سازی کاراکتر

Rigging، فرایند آماده سازی کاراکتر برای انیمیشن، با اتصال قطعات بدن به یکدیگر است. به عنوان مثال، با حرکت دادن پا، شما انتظار دارید که ساق پا و ران نیز حرکت کند. این کار معمولا توسط parenting لایه های فتوشاپ به اشیاء خالی انجام می شود. اشیای خالی به عنوان راهنمایی برای تنظیم حرکت کاراکتر استفاده می شوند.

Rigging به خودیِ خود یک رشته ی کاملا حرفه ای است. به همین دلیل، نیازی نیست که در ابتدا در این بخش، خیلی عالی عمل کنید! چندین ابزار وجود دارد که باعث بسیار ساده تر شدن فرآیند می شوند. محبوب ترین آن ها، Duik است؛ Duik یک ابزار رایگان است که می تواند برای Rig و راه اندازی کاراکتر های افتر افکت از هر نوعی که باشند، استفاده شود.

اگر در کار Rigging تجربه نداشته باشید، ابزار Duik می تواند بسیار پیچیده باشد؛ بنابراین توصیه می شود قبل از شروع، به تماشای چند آموزش بپردازید. تماشای چند مثال به عنوان آموزش، به شما کمک می کند تا فرآیند جان بخشی به کاراکتر را به صورت تصویری ببینید و تا حدودی با این فرآیند آشنا شوید که با آن، بیگانه نباشید.

  1. Keyframing
ویژگی های Keyframing در انیمیشن سازی
ویژگی های Keyframing در انیمیشن سازی

هنگامی که کاراکتر شما rig شد، وقت آن است که برخی از فریم های کلیدی / keyframe را تنظیم کنید. Keyframing در فرآیند جان بخشی به کاراکتر، کار چندان ساده ای نیست. تبدیل شدن به یک انیماتور حرفه ای خیلی زمان می برد و فرآیند جان بخشی به کاراکتر نیز، یک مهارت طبیعی نیست.

برای افرادی که در فرآیند جان بخشی به کاراکتر در افتر افکت مبتدی هستند، معمولا زمان بندی یک مشکل بزرگ است.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

  1. عیب یابی / Troubleshooting

عیب یابی

این که عیب یابی در این لیست قرار گرفته است، ممکن است عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که هر پروژه ی جان بخشی به کاراکتر، نیاز به کمی حل مشکل دارد. پروژه ی شما پس از تنظیم فریم های کلیدی، به ناچار مشکلاتی خواهد داشت، پس کار شما این است که مشکلات را بیابید. در پروژه های انیمیشن بزرگتر و حرفه ای تر، افراد خاصی وجود دارند که به انیماتور ها در رفع اشکالات حرکات جان بخشی به کاراکتر کمک می کنند.

چرخه ی راه رفتن

تصویر نمونه از چرخه ی راه رفتن، از انیماتور Survival Kit
تصویر نمونه از چرخه ی راه رفتن، از انیماتور Survival Kit

چرخه ی راه رفتن، یک دنباله ی ساده است که نشان می دهد کاراکتر، در چرخه ی حرکت چطور به نظر می رسد: پای چپ، پای راست، پای چپ. در حالی که ممکن است کار آسانی به نظر برسد، واقعیت این است که یک چرخه ی راه رفتن می تواند یکی از خسته کننده ترین و سخت ترین جنبه ها در فرآیند کلی جان بخشی به کاراکتر باشد. اگر بتوانید یک چرخه ی راه رفتن را به کار ببرید، در مسیری هستید که بتوانید بر هر چیزی در جان بخشی به کاراکتر، تسلط پیدا کنید.

از حرفه ای ها یاد بگیرید

لازم نیست که توسط دیزنی استخدام شوید تا انیمیشن را از جوانب مختلف یاد بگیرید. یکی از بهترین منابع برای یادگیری جان بخشی به کاراکتر،

دوره آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت است. برای ایجاد کاراکتر های فوق العاده در افتر افکت، همه ی آن چیزی است که باید بدانید. در این راه، پروژه هایی را برای کار کردن خواهید داشت،این دوره که توسط آموزش تک ارائه شده قابلیت آپدیت دارد یعنی با یکبار شرکت در دوره به تمامی اپدیت های دوره که شامل انیمت کاراکتر های متفاوت با سبک متفاوت است دسترسی خواهید داشت.  ما در دوره آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت یاد میگیریم کاملاََ اصولی و حرفه ای و صد البته در سریعترین زمان ممکن کارکترهای خودمون رو انیمیت کنیم و با دیگر علاقه مندان به انیمیشن ارتباط خواهید داشت و کار شما توسط انیماتور های آموزش دیده و حرفه ای ارزیابی خواهد شد. این کار، بهترین روش برای رشد مهارت های جان بخشی به کاراکتر در عرض چند هفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا