انیمیشن و سه بعدی

طراحی واقع گرایانه با رعایت اصول مهم افترافکت

می دانیم که ساخت انیمیشن در افترافکت ( موشن گرافیک ) یکی از مهمترین بخش هایی است که باید مورد بررسی قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم در خصوص اصول مهم افترافکت ( آموزش موشن گرافیک ) بررسی کنیم، اصولی که در انیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مهم بوده و دارای فضای کاری شگفت انگیزی است.

اصول مهم افترافکت در زمینه کشیدگی

در لیست اصول مهم افترافکت اولین اصل فشردگی و کشیدگی است. به طور کلی در انیمیشن هایی که از شخصیت و یا اشیا استفاده می کنند بخشی در مورد انعطاف وجود دارد که بسیار مهم است. در این بخش اشیا می بایست انیمین شود و حس جاذبه ای که ایجاد می شود بسیار دل انگیز است. در نظر داشته باشید که به طور کلی در اصول مهم افترافکت همان چیزی صورت می گیرد که در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. در دنیای واقعی نیز چیزی به عنوان فشردگی، کشیدگی و … بسیار اتفاق می افتد فشردگی ها تغییرات محسوسی در ظاهر جسم ایجاد نمی کند. اما در اصول مهم افترافکت چیزی به نام نمایی وجود دارد تا مخاطب بتواند آن را درک کند. این موضوع را با یک مثال توضیح می دهیم. مثلاً یک توپ به زمین افتاده است در چنین شرایطی اصول مهم افترافکت می گوید که توپ به محض رسیدن به زمین می بایست فشرده شود و زمانی که از روی زمین بلند می شود باید میزان کشیدگی مشخصی در آن صورت بگیرد. این موضوع را در تصویر نیز نشان داده ایم تا واضح تر آن را درک کنید.

در نظر داشته باشید که در اصل فشردگی باید حجم جسم به طور دقیق حفظ شود. یعنی باید جسم در حال کشیده شدن باریک تر بوده و وقتی فشرده می شود ظاهر افقی تر و یا پهن تری داشته باشد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

اصول مهم افترافکت

اصول مهم افترافکت در زمینه انتظار

این اصل به طور کلی سعی می کند یک یاری دهنده به مخاطب باشد. در واقع در اصل انتظار مخاطب منتظر است تا رخدادی صورت بگیرد. انتظار یکی از اساسی ترین اصول مهم افترافکت محسوب می شود. در واقع اصل انتظار سبب می شود که حرکت یک جسم واقعی تر به نظر برسد و این موضوع برای انیمیشن هایی که دارای شخصیت های حرکتی هستند گزینه بسیار خوبی می باشد. در نظر داشته باشید فرض کنیم در یک انیمیشن از فردی استفاده شده است که قرار است از روی یک مانع بپرد. قطعاً برای پرش در ابتدا نیاز است که زانوها خم شود اگر این اتفاق صورت نگیرد عملاً پرش ایجاد نمی شود. در واقع اصل انتظار دقیقاً در این همین بخش به کمک طراح می آید در صورتی که او از این اصل استفاده نکند انیمیشن خاصی پویایی خود را از دست می دهد و شکل غیر عادی در ذهن مخاطب ایجاد می کند. این موضوع نیز در تصویر زیر به درستی نشان داده شده است.

اصول مهم افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

اصول مهم افترافکت در زمینه صحنه سازی

صحنه سازی ها در انیمیشن بسیار بسیار مهم هستند و در واقع در این مسیر قرار است که شکل های هنری به صورت دقیق و البته تخصصی با هم ترکیب شود. در اصل صحنه سازی برای تولید یک انیمیشن در افترافکت باید تدبیر درستی صورت بگیرد به طوری که تمامی اجزای یک صحنه در قاب دوربین به درستی جانمای شوند. به این معنی که پس زمینه تصویر کجا قرار بگیرد و شخصیت ها در چه بخشی قرار داشته باشند این موضوع حتی به زاویه دوربین نیز اشاره می کند. صحنه پردازی باید به صورتی باشد که چشم بیننده بتوان به سادگی موضوع را دنبال کند و بخش های مهم به نظر او بهتر نمایش داده شود. حالتی که برای چهره شخصیت های اصلی در نظر گرفته می شود بسیار مهم است دو شخصیت باید طوری انتخاب شوند که زاویه آنها سازگار باشد. در تصویر زیر نشان داده شده که یک شخصیت چطور در دو حالت نمایش داده است.

اصول مهم افترافکت

اصول مهم افترافکت در طراحی

به طور کلی برای انیمیت کردن نیاز است که دو تکنیک وارد عمل شود تکنیک شماره اول طراحی پشت هم نام دارد که معادل انگلیس آن straight ahead است. در این تکنیک ژست ها که همان فریم ها هستند به صورت پشت سرهم اعمال شده و فریم های به کار رفته در این تکنیک بیشتر از تکنیک بعدی است. به تصویر نگاه کنید، در سمت چپ تصویر فردی طراحی شده است که تصمیم به پرش دارد، در این تصویر در ابتدا ژست در نظر گرفته شده ایستاده است حال او زانو های خود را کمی خم کرده و در نهایت فریم های بعدی خمیدگی زانو را بیشتر می کنند این روند بسیار واقع گرایانه بوده مخاطب به هیچ عنوان متوجه فریم های مختلف در این مسیر نمی شود و به نوعی حرکت ها سریع ، روان و بسیار طبیعی می باشند اما تعداد فریم ها در این روش از طراحی زیاد است.

دومین تکنیک که طراحی از حالتی به حالت دیگر نامیده می شود در ابتدا می بایست مهم ترین حرکت برای بدن فرد تعیین شود در واقع اولین فریم بسیار پر اهمیت است و پس از آن به سراغ آخرین فریم خواهیم رفت یعنی در حرکت پرش دو فریم کفایت می کند. این روند سبب می شود که اگر بخواهید تغییری ایجاد نمایید به سادگی می توانید آن را با فریم گذشته جایگزین کنید اما شاید فریم های میانی آنطور که باید کامل نباشد و به نوعی حرکت ها برای شما طبیعی به نظر نمی رسد.

انیماتورها در این تکنیک پس از طراحی فریم باز می شود. کنترل در این اصول مهم افترافکت بیشتر است. یادگیری اصول مهم افترافکت یک امر کاملاً الزامی بوده و باید به طور دقیق به آن توجه شود. برای آموزش اصول مهم افترافکت باید از مثال های مختلفی استفاده شود به طوری که طراحی متوجه شود که هر اصل چقدر اهمیت دارد و می تواند چقدر مورد استفاده شود. در نظر داشته باشید که در اصول مهم افترافکت حرکت های دراماتیک بسیار مهم هستند.

اصول مهم افترافکت

منبع :موشن گرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا