انیمیشن و سه بعدی

موشن گرافی

موشن گرافی

شاید اولین سوال برای تان این باشد که به طور کلی موشن گرافیک چیست؟ همان طور که واضح و بدیهی می باشد موشن گرافی از دو واژه تشکیل شده است. واژه اول موشن و واژه دوم گرافی. موشن به معنای حرکت یا متحرک می باشد به طور کلی به چیزی که سکون ندارد موشن می گویم. گرافی هم که معنای تصویر می باشد. بنابراین اصطلاح موشن گرافی ( آموزش موشن گرافیک ) به معنای تصاویر متحرک می باشد.

اما این رشته چیست و از کجا پیدا شده است؟ تصاویر متحرک به طور کلی با برنامه هایی مانند فتوشاپ ساخته می شود حال اگر با یک برنامه ی مالتی مدیا مانند Adobe After Effects بتوان این تصاویر متحرک را صدا گذاری کرد در این صورت موشن گرافی به وجود می آید. در واقع می توانیم بگوییم موشن گرافی ترکیبی از تصاویر متحرک می باشد که ویدئو های تبلیغاتی یا انیمیشن های دو بعدی را به این دانش می توان ساخت.

این رشته به دوربین و یا فیلم برداری و بازیگر نیازی ندارد و تنها با استفاده از خلاقیت و علم طراح می توان ویدئو هایی را خلق کرد که برای مخاطب بسیار جذاب باشد. به همین دلیل امروزه موشن گرافی یک رشته ی پرطرفدار می باشد. در واقع ما می توانیم بگوییم ویدئو هایی که حاوی یک پیام و یا محتوا هستند و این پیام و محتوا تنها از طریق تصاویر متحرک و صداهای جذاب ارائه می شود توصیف کننده علم موشن گرافی هستند.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

موشن گرافی در ایران

در ایران نیز امروزه از این دانش به خصوص در ساخت ویدئو ها و تیزر های تبلیغاتی بهره وری زیادی می شود. شاید برای شما جالب باشد اولین کسی که خود اصطلاح موشن گرافی را در سطح جهانی منتشر کرد john whitney بود. امروزه موشن گرافی را در همه جا می توانیم مشاهده کنیم. تلویزیون- فیلم و سینما- تبلیغات- وب سایت ها- شبکه های اجتماعی و غیره. استفاده از موشن گرافی برای انتقال یک پیام بسیار دارای امتیاز می باشد چرا که ویدئو های این چنین به علت اینکه طولانی نیستند حوصله سربر و خسته کننده نیستند و همچنین به علت جلوه ها و افکت های بصری برای مخاطب بسیار جذاب می باشند.

ویدئو هایی که به وسیله موشن گرافی ساخته می شوند را می توان به دو صورت هم آفلاین و هم آنلاین بر روی پلتفرم هایی که قابلیت نمایش ویدئو دارند به نمایش درآورد.

کار یک طراح موشن گرافی چیست؟

هر طراح موشن با توجه به زمینه ای که در آن کار می کند و با توجه به میزان خلاقیتی که دارد می تواند قدرت خود را به نمایش بگذارد. برخی از طراحان هستند که تنها در کار های هنری فعالیت می کنند و کلیپ های کوتاه و یا تیزرهایی برای تلویزیون،فیلمیاوبسایتها می سازند. این دسته از طراحان از انیمیشن و افکت هایی که جلوه های بصری جذاب دارند و یا از تکنیک های سینمایی استفاده می کنند تا بتوانند آثار خود را با کیفیت و جذابیتی بالا بسازند.

موشن گرافی

شاید اگر به تیتراژ یک سریال یا فیلم سینمایی دقت کرده باشید می بینید که لیست عناوین و اسامی همراه با تصاویر متحرک و با یک موسیقی به نمایش درمی آید. بنابراین می توانیم بگوییم کار اصلی یک طراح موشن گرافی این است با تمام خلاقیت ها و ابزار ها بتواند پیام یک موضوع رو جوری برساند که دارای جذابیت باشد و تصویر ثابت قادر به چنین کاری نمی باشد.

نمونه کارهای موشن گرافی

اگر مایل هستید نمونه کارهای موشن را تماشا کنید می توانید به وب سایت های Motion Graphics- Art of the Title و Motion Graphics Served مراجعه کنید و در این فضا ها نمونه کار های موشن را اعم از تیزر های تبلیغاتی- کلیپ های کوتاه- موزیک ویدئو ها و یا نمونه کار های سینمایی موشن را تماشا کنید.

البته باید بدانید امروزه به دلیل آن که فضای مجازی بسیار فراگیر شده است و همچنین سرعت نسبتا بالای اینترنت و این که قیمت اینترنت زیاد نیست شما می توانید نمونه کار های زیادی از موشن گرافی را که به صورت ویدئو هستند مشاهده کنید . همچنین در بیلبورد های موجود در سطح شهر نیز تیزرها و کلیپ های کوتاهی که جنبه ی تبلیغاتی دارند و در مکان های مختلف به نمایش قرار داده می شوند با علم موشن و طراحان این علم ساخته و پرداخته شده اند.

البته دلیل دیگر رشد علم موشن این است که همیشه صدا و تصویر بهتر و با نفوذ تر از متن می توانند پیام رسانی کنند حال اگر یک طراح خلاق بتواند با تصاویر متحرک و صداگذاری مناسب پیام رسانی کند به طبع جذابیت بصری و شنیداری بیشتری خواهد داشت.

انواع موشن گرافی

موشن گرافی

ویدئو های موشن به چند دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشد:

• ویدئورئال:

ویدئو رئال در واقع آن دسته از ویدئو هایی هستند که در مکان های واقعی فیلمبرداری می شوند و طرح های گرافیکی به کار رفته در این ویدئو ها زیاد نمی باشد بلکه طراح موشن می تواند با خلاقیت خود جلوه های بصری جذابی را به این گونه ویدئو ها اضافه کنید و یا با صداگذاری ها و تدوین مناسب بتواند بر جذابیت ویدئو بیفزاید.

• ویدئو موشن:

این دسته از ویدئو ها جنبه ی گرافیکی بیشتری دارند و از طرح های گرافیکی بیشتر در این ویدئو ها استفاده شده است. همچنین گاهی در این ویدئو ها شاهد هستیم از فیلمبرداری نیز بهره وری شده است. در ویدئو های موشن به علت وجود طرح ها و رنگ های گرافیکی جذاب می توان خیلی بهتر پیام رسانی کرد و می توان موضوعات و ایده هایی را به نمایش گذاشت که با فیلمبرداری عادی قابلیت ارائه چنین چیزهایی وجود ندارد.

• ویدئو های استاپ موشن:

در استاپ موشن هنر عکاسی نقش به سزایی دارد. به این صورت که با استفاده از تکنیک های عکاسی عکس هایی گرفته می شود که میزان حرکت اشیا در این تصاویر کم و جزئی می باشد. سپس با استفاده از نرم افزار های مخصوص و حرفه ای عکس های گرفته شده به گونه ای پشت سر هم قرار داده می شوند که حس حرکت را به بیننده القا می کنند.

• ویدئو های اینفو موشن:

به آن دسته از ویدئو هایی که برای طراحی و خلق آن ها از هنر و تکنیک های اینفو گرافیک بهره وری می شود اینفو موشن می گویند. در واقع برای نمایش محتوا در یک ویدئو از تکنیک های اینفوگرافیک به گونه ای استفاده می شود که بتوان تصاویر را در این دسته از ویدئو ها به صورت متحرک نشان داد.

• ویدئو های انیمیشن:

دسته ی دیگری از ویدئو های موشن گرافی ویدئو های انیمیشن هستند. در اینگونه از ویدئو ها خط مشی ویدئو یک داستان می باشد و شخصیت هایی در این داستان حضور دارند.

ابزارهای ساخت موشن گرافی

برای آن که بتوان در حوزه ی موشن گرافی کار کرد علاوه بر ذهن خلاق و ایده های جالب و دانشی که یک طراح موشن گرافی باید بداند ابزاری نیز باید مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع یک طراح موشن گرافی زمانی می تواند ویدئو های جذاب و با کیفیت بالا بسازد که ابزار قوی و قدرتمندی در دست داشته باشد. هم چنین بر تمام ویژگی ها و اصول کار با آن ابزار تسلط کافی داشته باشد.

موشن گرافی

به طور عمده ابزار ها و نرم افزار هایی که در علم موشن گرافی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

• Adobe After Effects
• Adobe Premiere
• Adobe Photoshop
• Adobe Illustrator
• Adobe Animate
• Nuke
• ۳DMAX
• Houdini
• Maya

همچنین باید یادآور شویم پلاگین ها و نرم افزار ها و یا ابزار های جانبی دیگری نیز می توانند در طراحی و خلق ویدئو های موشن گرافی به کار برده شوند.

آموزش پیشنهادی برای شما :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

مهارت های یادگیری موشن گرافی

برای یادگیری موشن گرافی لازم است بدانید به غیر از آن که لازم است در نرم افزار ها و ابزار های ساخت ویدئو های موشن گرافی تسلط و اگاهی داشته باشد لازم است تا در هنر های دیگر نیز مانند تصویر سازی خلاقیت به سزایی داشته باید. شما برای آن که بتوانید یک طراح موشن گرافی موفق و خلاق باشید باید علاوه بر ابزار ها در هنر های مختلف هم آگاهی خوبی داشته باشید.

خصوصا هنر تصویر سازی که هنر اصلی موشن گرافی مباشد. شما باید یک ذهن خلاق و ایده پرداز داشته باشید و با استفاده از قدرت تخیل خود بتوانید ایده های جالب و درخور ارائه دهید. قبل از آنکه طرح خود را اجرا کنید ابتدا به صورت دستی آن را روی کاغذ بکشید و یا در کامپیوتر آن را روی کاغذ پیاده سازی کنید. این امر به شما کمک می کند بتوانید طرح موشن خود را بسیار پربار تر ارائه و اجرا کنید.

لازمه ی این کار این است که شما یک تصویر ساز خوب باشید. کار شما در ویدئو های موشن گرافی همانطور که گفتیم به حرکت درآوردن اشیا و تصاویر است بنابراین شما باید بتوانید برای خلق و اجرا کردن یک ویدئو موشن اصیل و جذاب مهارت های هنری نیز داشته باشید.

بادگیری مهارت های گرافیکی

علاوه بر مهارت های هنری که برای یک طراح موشن گرافی ضروری می باشند. مهارت های گرافیکی نیز بسیار مهم هستند. در هنر موشن شما به ثوابت جان می بخشید و موجب می شوید آن ها به حرکت در بیایند بنابراین شما باید مهارت های گرافیکی خوبی نیز داشته باشید تا بتوانید طرح خود را قابل اجرا و عملی کنید. هنگامی که به یک طراح موشن یک کار سفارش داده می شود نه تنها از او می خواهند که بتواند عناصر دو بعدی را حرکت دهد بلکه او باید بتواند آن عناصر را نیز خلق کند.

گاهی عناصر خلق شده در اختیار شما قرار می گیرند و از شما خواسته می شود تنها به عناصر جان ببخشید و آن ها را به حرکت در بیاورید. اما همیشه این طور نیست و همچنین هنگامی که شما یک ایده را خودتان پی ریزی می کنید و عناصر آن را با استفاده از مهارت های هنری و گرافیکی خلق می کنید ویدئو موشن گرافی که می سازید بسیار جذاب تر از آن است که تنها شما به عناصر یک ایده که فرد دیگری آن ها را خلق کرده جان بخشی کنید. بنابراین در رشته ی موشن گرافی برای موفقیت هر چه بهتر لازم است از مهارت های گرافیکی نیز برخوردار باشید.

استفاده از انیمیشن و فلسفه ی رنگ ها در ویدئو های موشن گرافی

همان طور که گفتیم یک طراح موشن وظیفه دارد بتواند به عناصر دو بعدی جان بخشی کند یعنی باید بتواند عناصر دو بعدی را به گونه ای به حرکت درآورد که حس جان بخشی در بیننده القا شود. برای اینکه شما بتوانید این مهم را به هدف برسانید باید دانش چگونگی انجام این کار را داشته باشید. بنابراین شما باید از انیمیشن و اصول آن و اصول به حرکت درآوردن و جان بخشی اشیا اطلاع و آگاهی کاملی داشته باشید. اطلاع از اصول انیمیشن برای طراحی یک اثر جذاب و خلق و اجرای آن بسیار کاربردی و ضروری می باشد.

موشن گرافی

نکته ی دیگری که در طراحی ویدئو های موشن گرافی حائز اهمیت بالایی است فلسفه ی رنگ هاست. شما باید از فلسفه و نظریه رنگ ها آگاه باشید و بدانید کدام رنگ ها در کنار هم ترکیب جذاب تری را ارائه می کنند و یا این که هر رنگی بیانگر چه احساسی می باشد و چه احساسی در مخاطب القا می کند. همچنین لازم است بدانید هر رنگی در چه جایی باید استفاده شود.

برای مثال وقتی شما یک سفارش موشن گرافی دارید که طراحی و خلق و اجرای یک ویدئو در رابطه با زمستان است نمی توانید از رنگ های قرمز یا نارنجی و یا زرد در این ویدئو استفاده کنید. بلکه باید رنگ هایی را مورد استفاده قرار دهید که با مفهوم ساختاری شما هماهنگی داشته باشند مانند آبی یا سفید. یا این که اگر می خواهید یک ویدئو موشن کودکانه خلق و طراحی کنید نباید از رنگ های تیره در ویدئو خود استفاده کنید. بنابراین اطلاع اط نظریه و فلسفه ی رنگ ها نیز در موشن گرافی اهمیت بالایی دارد.

آینده و درآمد موشن گرافی

موشن گرافی به تکنولوژی و سرعت پیشرفت آن وابسته است. همان طور که مشهود است امروزه رشته هایی که به گونه ای مربوط به تکنولوژی می باشند مانند طراحی وب سایت دارای آینده ای روشن و همچنین درآمد مالی خوبی می باشند. چرا که امروزه اینترنت و تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی رشد می کند و ابزار ها و نرم افزار های جدید ارائه می شوند که موجب می شود رشته هایی مانند موشن گرافی که به تکنولوژی وابسته هستند از آینده ای روشن و درآمد نسبتا خوبی برخوردار شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا