انیمیشن و سه بعدی

برنامه ساختن موشن گرافیک برای تولید یک محتوای جذاب کدام است؟

اهمیت موشن گرافیک در دنیای امروز

در عصر ارتباطلات، روزانه صدها محتوا برای مخاطبان حوزه‌های مختلف تولید می‌شود تا پیامی را منتقل کند؛ واقعیت آن است که سال‌هاست ذائقه مخاطبان تغییر کرده است و دلایلی از جمله کمبود فرصت مطالعه باعث شده فقط محتوای اندکی که بیشترین جذابیت را دارد مورد توجه واقع شود. به قطعیت می‌توان گفت جذاب‌ترین روش تولید محتوا، ساخت موشن گرافیک است که تصویر، صدا و حرکت همزمان در برنامه ساختن موشن گرافیک در کنار هم قرار می‌گیرد. اما برای تولید یک محتوای جذاب، بهترین برنامه ساختن موشن گرافیک کدام است؟

برنامه ساختن موشن گرافیک

برای ساخت یک موشن گرافیک موفق که بتواند مخاطب را جذب و پیام اصلی را به او منتقل کند، به ابزارهای مختلفی نیاز است. پیش از آن که به برنامه ساختن موشن گرافیک بپردازیم، یک موشن گرافیک در وهله اول  به یک ایده جذاب و خلاقانه نیاز دارد و پس از آن ذوق هنری و چگونگی اجرای ایده، طراح را به انتخاب بهترین برنامه ساختن موشن گرافیک سوق می‌دهد تا بهترین آن را برای اجرای ایده‌ها و انتقال پیام انتخاب کند.

 برنامه‌های مختلفی برای این این کار وجود دارد که می‌تواند صفر تا صد یک پروژه را اجرا کند، اما طراحان اغلب برای ظرافت‌های کاری و بالا بردن کیفیت اثر، از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در این مطلب به معرفی چند برنامه ساختن موشن گرافیک می‌پردازیم که طراحان حرفه‌ای برای اجرای پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برنامه ساختن موشن گرافیک | افتر افکت

اگر از طراحان حرفه‌ای موشن گرافیک و یا حتی طراحان آماتور درباره برنامه ساختن موشن گرافیک بپرسید، اولین برنامه‌ای که به شما معرفی خواهند کرد، افترافکت خواهد بود. با این برنامه گرافیکی می‌توانید طرح خود را در محیط‌های دو و حتی سه بعدی طراحی و تولید کنید. افتر افکت از نرم افزارهای شرکت ادوبی است و به راحتی می‌توان طرح‌های گرافیکی ساخته شده در برنامه‌های دیگر ادوبی را وارد فضای این نرم افزار کرد تا محتوای شما آنگونه که شما می‌خواهید و با همان جزئیات ساخته شود.

این نرم افزار قابلیت بالا و ابزارهای مختلفی برای کار در فضای دو بعدی و سه بعدی دارد. همچنین پلاگین‌های زیادی در این برنامه وجود دارد که طراحان با دست باز می‌توانند انواع افکت‌های متنوع را روی کار اجرا کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. کار با این برنامه بسیار جذاب است و اگر شما به کار با افترافکت تسلط داشته باشید، محصول نهایی قطعا حرفه‌ای و مورد توجه خواهد بود.

برنامه ساختن موشن گرافیک | فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ از برنامه‌های گرافیکی پرکاربرد است که هر فرد فعال در حوزه گرافیک احتمالا کار با آن را آموخته است. این نرم‌ افزار نیز محصول شرکت ادوبی و در واقع ابزاری برای ویرایش عکس است. فتوشاپ نرم افزاری قدرتمند و مبتنی بر پیکسل است و قابلیت‌ بالایی در طراحی و ساخت تصاویر گرافیکی دارد و لذا از آن به عنوان یک برنامه پایه برای ساخت موشن گرافیک استفاده می‌شود.

فتوشاپ ابزارهای پیشرفته و فیلترهای جالبی برای خلق تصاویر دارد و می‌توانید از آن برای بسیاری از کارهایی که در موشن گرافیک به آن نیاز دارید از جمله جدا کردن پس زمینه عکس، تغییر اندازه، تغییر رنگ و برش عکس استفاده کنید. تصاویر حاصل از این نرم افزار به راحتی در محیط افترافکت باز می‌شود.

برنامه ساختن موشن گرافیک | ایلاستریتور

ایلاستریتور دیگر برنامه ساختن موشن گرافیک است که مانند افتر افکت و فتوشاپ، از نرم افزارهای شرکت ادوبی است. این برنامه در بین حرفه‌ای‌ها بسیار محبوب و کاربردی است و می‌توان طرح حاصل را به محیط نرم افزار افترافکت منتقل کرد. نرم افزار پیشرفته ایلاستریتور که بر خلاف فتوشاپ، مبتنی بر وکتور است، از ابزارهای بی‌شمار و قدرتمندی برای طراحی وکتور و تایپوگرافی برخوردار است که برای ساخت یک موشن گرافیک حرفه‌ای ضروری به نظر می‌رسد. برای آنکه بتوانید یک موشن گرافیک حرفه‌ای تولید کنید، باید کار با نرم افزارهای تخصصی مختلف را یاد بگیرید که از هر کدام در جای مخنص به خود استفاده کنید.

برنامه ساختن موشن گرافیک | سینما ۴ D

عناصر سه بعدی در موشن گرافیک با استقبال خوبی رو به رو شده‌اند و طراحان را به استفاده هرچه بیشتر آن ترغیب کرده است. عناصر سه بعدی را می‌توان در نرم افزار افترافکت طراحی کرد، اما از آنجا این برنامه برای طراحی سه بعدی ساخته نشده، وقت زیادی را از کاربر می‌گیرد. سینما ۴ D یک برنامه ساخت موشن گرافیک در بخش مدلسازی سه بعدی، انیمیشن و رندرینگ است.

این برنامه محصول شرکت MAXON است و از دید کارشناسان نسبت به دیگر نرم افزارهای ساخت اشکال سه بعدی مانند Maya و  ۳ D Max  سطح استاندارد بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت کاربردی‌ترین بخش سینما ۴ D برای ساخت موشن گرافیک، افزونه CINEWARE است زیرا با افترافکت سازگاری دارد و عناصر آن را به راحتی می‌توان به محیط آن وارد کرد. ویژگی‌ جذاب افزونه CINEWARE  این است که با تغییر اشکال در نرم افزار  Cinema 4D ، تغییرات در نرم افزار افترافکت نیز اعمال می‌شود.

برنامه ساختن موشن گرافیک | پریمیر

پریمیر یک نرم افزارگرافیکی قدرتمند است که ارزش واقعی آن را فقط تدوین‌گران فیلم و موشن گرافیست‌ها می‌دانند. این افراد برای ویرایش فیلم‌ بر اساس جدول زمانی، از برنامه ادوبی پریمیر استفاده می‌کنند که ابزارهای قدرتمندی را برای ایجاد تغییرات صوتی و تصویری فیلم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. استفاده از پریمیر نه تنها  کیفیت موشن گرافیک به طور چشمگیری بالا می‌برد، بلکه قابلیت آن را دارد که برای تولید یک موشن گرافیک به تنهایی از آن استفاده کرد. با این حال ترجیح داده می‌شود که در کنار افترافکت، از قابلیت پریمیر در موشن گرافیک استفاده  شود.

سخن پایانی

در این مطلب بهترین نرم افزارهای گرافیکی در زمینه‌های مختلف معرفی شدند. برای تولید محتوایی با کیفیت و جذاب، نیاید فقط به یک برنامه اکتفا کرد بلکه باید از مجموعه‌ای از آن‌ها استفاده کرد. محبوب‌ترین برنامه ساختن موشن گرافیک از دید کاربران، افترافکت است، با این حال از برنامه‌های سازگار با آن برای بخش‌های مختلف اثر استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا