طراحی و گرافیک

تاریخچه ایلاستریتور – آشنایی با نسخه‌های قبلی این نرم افزار پرطرفدار

نرم افزار پرطرفدار ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور یک نرم افزار بسیار پرطرفدار است که از آن برای انجام کارهای گرافیکی استفاده می‌شود و در تاریخچه ایلاستریتور کارهای گرافیکی بزرگ و آپدیت‌های مهمی ثبت شده است. در حال حاضر این نرم افزار کاربران بسیار زیادی دارد که همچنان نیز در حال افزایش است. به طور کلی می‌توان گفت که ایلاستریتور (Illustrator) یکی از قدیمی‌ترین نرم افزارهای گرافیکی است که در اوایل ورودش به بازار، با توجه به تکنولوژی آن زمان، امکانات خوبی را به کاربرانش ارائه می‌داد. در ادامه این مطلب از سایت آموزش تک با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از تاریخچه ایلاستریتور به دست آورید.

ایلاستریتور، انقلابی در نرم افزارها

نرم افزار ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) در سال ۱۹۸۶ ساخته شد که حدود ۳ سال بعد رقیب آن یعنی فوتوشاپ (Photoshop) نسخه اول خود را انتشار داد. برخی از افراد معتقدند که فوتوشاپ از ایلاستریتور قدیمی‌تر است، اما باید گفت که ایلاستریتور، برادر بزرگ‌تر فوتوشاپ محسوب می‌شود. کاربرد ایلاستریتور اغلب برای طراحی لوگو، فونت و اشکال گرافیکی بود که خطوط و فرمول‌های رسم کردن آن‌ها بر اساس معادلات ریاضی، نسبت و تناسب‌ها پردازش می‌شد.

به احتمال زیاد تصویر تبلیغاتی ایلاستریتور را دیده‌اید؛ اگر آن را نمی‌شناسید، باید بگوییم که از نقاشی بوتیچلی که تولد ونوس نام دارد، برداشته شد و تا سال ۲۰۰۳، از این تصویر برای نشان دادن ایلاستریتور استفاده شد.

در اواخر دهه ۸۰ میلادی شرکت‌های مختلفی شروع به تولید کامپیوتر کردند که همین امر باعث افزایش محبوبیت ایلاستریتور شد. در تاریخچه ایلاستریتور متوجه این موضوع می‌شوید که افزایش کامپیوترها، کاربران این نرم افزار را نیز بیشتر کرده است.

اما سازگاری نرم افزار منتشر شده با این کامپیوترها بسیار پایین بود و همین امر باعث شد تا در دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۸ نسخه بهبود یافته خود را که ایلاستریتور ۸۸ نام داشت را منتشر کند. این آپدیت بسیاری از مشکلات را برطرف کرد و سازگاری آن نیز با افزایش چشمگیری روبه رو شد.

پیدایش زوج ایلاستریتور و ویندوز

قبل از اینکه نسخه دوم این نرم افزار منتشر شود، فقط سیستم عامل‌های مکینتاش و چند سیستم عامل دیگر قابلیت کار با ایلاستریتور را داشتند. بعد از به روی کار آمدن ویندوز که سازنده آن بیل گیتس است، برنامه نویسان ایلاستریتور تصمیم گرفتند که سازگاری این نرم افزار را با ویندوز انجام دهند و نسخه دوم ایلاستریتور را بسازند. این نسخه عملکرد خوبی را از خود نشان نداد و همین امر باعث شد که نسخه‌های سه، چهار، پنج و شش به مراتب و در فواصل زمانی کوتاه منتشر شود. بعد از انتشار نسخه ششم، کاربران رضایت خود را از این نرم افزار اعلام کردند و از این نقطه راه موفقیت برای تیم این نرم افزار باز شد.

تیم نرم افزار ایلاستریتور با پشتیبانی عالی و آپدیت‌های منظمی که داشته‌اند، محبوبیت زیادی را در بین کاربران مکینتاش اپل، ویندوز مایکروسافت و نکست (شرکت جانبی که توسط استیو جابز در زمان اخراجش از اپل تاسیس شد) پیدا کرده بودند.

تغییرات عمده در نسخه ۶

در سال ۱۹۹۶ با عرضه شدن نسخه ۶ ایلاستریتور که تغییرات زیادی در رابط کاربری آن به وجود آمد، رقابت را با دیگر نرم افزارها کمی آسان کرد. همچنین در این سال تیم نرم افزار ایلاستریتور شروع به پشتیبانی از فونت‌های تروتایپ کرد تا بتواند با نرم افزار هایی مثل کورل دراو (Corel Draw) رقابت کند و به خوبی هم از پس شرکت‌های رقیب برآمد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در نسخه ششم به آن اضافه شد، قابلیت افزودن پلاگین به پروژه بود که قدرت نرم افزار را نسبت به رقبا بالاتر برد.

اینترنت، عامل پیشروی ایلاستریتور

نسخه ۷ نرم افزار ایلاستریتور در زمانی منتشر شد که اینترنت به سرعت در حال گسترش بود و در آن زمان نیز اکثر افراد قصد داشتند که همه‌ی نرم افزارهای موجود را بر روی سیستم خود داشته باشند. در تاریخچه ایلاستریتور مشاهده می‌کنید که رقبای اصلی آن فری هند (Free Hand) یا کورل دراو بودند که هیچکدام از آن قابلیت نصب و انتشار بر روی وب را نداشتند. به طور مثال در آن زمان یک ویژگی مهم در این نرم افزار نصب پلاگین و ابزارهای کاربردی دیگر بود که دیگر رقبای ایلاستریتور برای طراحی سایت آن‌ها را نداشتند.

ادوبی با استفاده از این موقعیت که رقبا ابزارهای تحت وب را پشتیبانی نمی‌کنند، نسخه ۷ ایلاستریتور را به پیشرفته‌ترین حد خود در آن زمان برای وب و خروجی گرفتن برای وب سایت رساند. همچنین با کمک شرکای خود و شرکت‌های جانبی، پلاگین‌هایی را برای طراحات وب ساخت که آن‌ها را از هر نرم افزار دیگری بی نیاز می‌کرد. جالب است بدانید که در همان سال، فروش نسخه ۷ ایلاستریتور از فتوشاپ هم بیشتر شد و در کنار یکدیگر به بهترین برندهای این حوزه تبدیل شدند. تا سال ۲۰۰۳ نسخه‌های هفت، هشت، نه و دو هم منتشر شد که هر کدام نسبت به نسخه قبلی پیشرفت داشتند، اما بروزرسانی خاصی در آن‌ها ایجاد نشد.

کریتیو سوئیت (creative suite)

تا سال ۲۰۰۳ ایلاستریتور توانسته بود که به عنوان بهترین نرم افزار گرافیکی و تدوین شناخته شود و رقبای بزرگی نیز برای گرفتن جای آن وجود نداشت. در سال ۲۰۰۳ کمپانی بزرگ ادوبی تصمیم گرفت که تمام نرم افزارهای اصلی خود را در یک پکیج با نام کریتیو سوئیت به فروش برساند. کاربران با خرید این پکیج به تمام ویژگی‌های مورد نیاز خود دست پیدا می‌کردند و با آن‌ها می‌توانستند هر طرح و پروژه گرافیکی را پیاده سازی کنند. در همین سال بودن که شرکت‌های نرم افزاری نیز دست به کار شدند و همه برنامه‌های پکیج را کرک کرده و در بازار عرضه می‌کردند.

در اوایل دهه اول ۲۰۰۰ اکثر طرح‌ها به جهت طراحی مدرن و ساده کشیده شدند و همانطور که گفتیم ادوبی مجبور بود با طرح نقاشی ونوس که نماد تبلیغات آن بود، خداحافظی کند. طراحان ادوبی ایلاستریتور یک طرح مینیمال برای تبلیغات و لوگوی نرم افزار طراحی کردند که شامل فضای سفید بزرگ و چند گل زیبا بود. با این حال ایلاستریتور هنوز هم پرطرفدار بود.

سخن پایانی

در این مطلب از آموزش تک همراه شما کاربران گرامی بودیم و تاریخچه ایلاستریتور را برای شما بازگو کردیم. همانطور که مشاهده کردید ایلاستریتور نسخه‌های زیادی داشته است و تا به امروز بیشتر از ۱۵ نسخه از آن منتشر شده که پیشرفت در سرعت و قدرت رندر کردن در همه آن‌ها دیده شده است. اگر قصد استفاده از این نرم افزار را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا آموزش‌های مربوط به آن را فرا بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا