انیمیشن و سه بعدی

تنظیم فایل های ایلوستریتور برای افتر افکت

تنظیم فایل های ایلوستریتور برای افتر افکت

نرم افزار ایلوستریتور دارای ابزار های طراحی عالی است.  این نرم افزار دقیقا برای همین کار طراحی شده است. برای کار با این نرم افزار و همچنین ارتباط آن با افتر افکت (موشن گرافیک ) ، مواردی وجود دارد که باید بدانید تا بتوانید به سادگی و آسانی با افتر افکت  ( آموزش موشن گرفیک )کار کنید.

معمولا لازم است که در طراحی، تقریبا هر عنصری را متحرک کنید، بنابراین باید فایل هایی داشته باشید که فوق العاده تمیز هستند و به خوبی برچسب گذاری شده اند. اگر فایل پیچیده ای نداشته باشید،. ممکن است وسوسه شوید که تنبلی کنید اما برچسب گذاری لایه ها، یک عادت خوب است.

در این مقاله سعی شده است که یک راهنمای کارآمد برای سازماندهی فایل های نرم افزار ایلوستریتورارائه گردد.

شما حتی می توانید این مقاله را برای طراحانی که قرار است فایل های ایلوستریتور، برای انیمیشن سازی را برای شما ارسال کنند، بفرستید.

یک نگاه سریع

  • تمام عناصری را که می خواهید متحرک شوند، به یک لایه ی سطح بالا و جداگانه در ایلوستریتور ببرید.
  • در ۹۵ درصد مواردی که یک فایل ایلوستریتور را در After Effects وارد می کنید، احتمالا می خواهید آن را به عنوان Composition-Retain Layer Size وارد کنید.
  • تغییر نام لایه ها در After Effects آسان تر است (برای اطلاعات بیشتر به ادامه ی مقاله مراجعه کنید)
  • همیشه به صورت سازمان یافته عمل کنید!
  • در ایلوستریتور فقط یک artboard وجود دارد.
  • پس از اینکه انیمیشن سازی را شروع کردید، فایل های ایلوستریتور را تغییر ندهید (تغییر رنگ ها مشکل ساز نیستند)

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

مبانی تصویر سازی / Illustrator

افتر افکت

هر چیزی لایه خاص خودش را نیاز دارد

هر چیزی را که می خواهید متحرک کنید، باید بر روی لایه ی بالایی خودش باشد. خیلی ساده است فقط این کار را انجام دهید!

همه چیز را برای آینده ی خود سازمان دهی کنید

شما هرگز نمی دانید که چه زمانی ممکن است نیاز به مراجعه ی دوباره به یک فایل دارید. چه یک روز بعد و چه یک ماه بعد باشد، اگر فایل خود را به خوبی برچسب نزنید، مطمئنا خودتان را به دردسر می اندازید. برای این کار، احتمالا نیاز به یادآوری دارید.

Artboard ها

Artboard ها می توانند برای storyboarding عالی باشد، اما هنگامی که در حال تهیه ی یک فایل برای انیمیشن سازی در افتر افکت هستید، بهتر است فایل های جدیدی را برای هر یک از Artboard ها ایجاد کنید. افتر افکت، تنها اولین Artboard را وارد می کند.

وقتی که فایل ها در افتر افکت استفاده شدند، فایل های Illustrator را خیلی تغییر ندهید!

تغییر فایل های Illustrator بعد از استفاده از آن ها در افتر افکت، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. تغییر رنگ و یا تغییرات جزئی در شکل، مشکلی ایجاد نمی کند، اما اضافه کردن لایه های جدید (یا حذف لایه ها) یا تغییرات عمده در طراحی می تواند مشکلات زیادی را در افتر افکت ایجاد کند. آن چه شما می توانید انجام دهید این است که اگر نیاز به ایجاد تغییرات بزرگ داشتید، فایل ایلوستریتور را کپی کنید، تغییرات خود را انجام دهید و دوباره آن را در افتر افکت وارد کنید. این به این معنی است که باید انیمیشن سازی را از اول دوباره شروع کنید.

وارد کردن فایل در افتر افکت / Importing

برای وارد کردن فایل ها در افتر افکت، به File> Import> File بروید (و یا از کلید های میانبر Cmd + I استفاده کنید). در افتر افکت می توانید فایل ها را با سه حالت مختلف وارد کنید:

Import as…

  • Footage
  • Composition
  • Composition – Retain Layer Size

افتر افکت

وارد کردن در افتر افکت به عنوان فیلم / Footage

احتمالا در بیشتر موارد از این گزینه استفاده نمی کنید. این گزینه، همه ی لایه ها را در فایل ایلوستریتوراصطلاحا flattens می کند. این حالت برای مواردی مناسب است که بخواهید یک گرافیک بسیار ساده را وارد کنید؛ گرافیک ساده ای که در آن، عناصری وجود ندارد که لازم باشد به طور جداگانه متحرک شوند.

وارد کردن در افتر افکت به عنوان ترکیب بندی / Composition

این روش وارد کردن، ترکیبی از فایل ایلوستریتورایجاد می کند. هر کدام از اندازه های لایه، اندازه ی artboard در ایلوستریتور است.

این گزینه برای مواردی مناسب است که عناصری را در تقارن شعاعی نسبت به مرکز فایل ایلوستریتور داشته باشید و بخواهید حول مرکز فایل افتر افکت متحرک سازی را انجام دهید.

به عنوان مثال، متن موجود در GIF زیر، حول مرکز چرخانده شده و از مرکز مقیاس بندی شده است. در این مثال اگر از گزینه ی “Composition – Retain Layer Size” استفاده شود، مجبور می شوید که نقطۀ لنگر / anchor را برای هر حرف حرکت دهید.

افتر افکت

وارد کردن در افتر افکت به عنوان ترکیب – با حفظ اندازه ی لایه / Composition – Retain Layer Size

این روش وارد کردن نیز، ترکیبی از فایل ایلوستریتورایجاد می کند، اما اندازه ی هر لایه فقط به اندازه ی عناصر در همان لایه است.

احتمالا از این روش بیشتر استفاده خواهید کرد. این روش برای لایه ها، تمیزی بیشتری را به ارمغان می آورد. GIF زیر یک انیمیشن بسیار ساده است که فقط چند لایه ی انگشت شمار دارد. این گزینه، برای لایه هایی که دقیقا به اندازه ی عناصر موجود در آن لایه هستند، بسیار منطقی تر است زیرا نقطه ی لنگر / anchor در وسط شی (و نه در وسط کامپوننت) قرار دارد و احتمال ایم که به طور تصادفی روی شی اشتباه در صفحه کلیک کنید کمتر است.

افتر افکت

حالت پیشرفته / Advanced

رها کردن در لایه ها / Release to Layers در ایلوستریتور

این حالت برای چرخاندن متن (یا هر لایه ی دیگری با تعدادی زیر لایه) در دسته ای از لایه ها در سطح بالا، عالی است.

  • متن خود را انتخاب کنید
  • راست کلیک کنید > ایجاد خطوط / Create Outlines
  • راست کلیک کنید > Ungroup (Cmd + Shift + G)
  • لایه بالایی که شامل تمام لایه ها است را انتخاب کنید
  • برای انتخاب گزینه های بیشتر، روی آیکون بالا سمت راست کلیک کنید (arrow with lines) > روی Release to Layers (Sequence) کلیک کنید
  • اکنون همه آن چه که نیاز دارید انجام دهید این است که لایه های ایجاد شده ی جدید را به سطح بالا بکشید (و فراموش نکنید که لایه اصلی که اکنون خالی است را پاک کنید.

افتر افکت

تغییر نام لایه ها در افتر افکت آسان تر است.

  • هنگامی که یک لایه در افتر افکت انتخاب شده است > Return (Enter) را بزنید
  • این کار به شما اجازه می دهد تا لایه را تغییر نام دهید
  • برای تایید نام جدید، کلید Return (Enter) را بزنید
  • کلید های Cmd + فلش بالا / پایین را برای انتخاب لایه ی بالا / پایین بزنید
  • برای تغییر نام آن لایه، Hit Return (Enter)را بزنید
  • و این کار را تکرار کنید

کد رنگ به جای تغییر نام فایل ها

در برخی از موارد، کد گذاری رنگ ممکن است سریع ترین روش برای سازماندهی فایل های شما باشد. این روش  کاملا به عنوان تغییر نام نیست، اما ترفند خوبی است. اگر انیمیشن سازی را در یک سری از لایه ها انجام می دهید و آنها را افست می کنید، ممکن است بخواهید این روش را انجام دهید. اما این ایده ی بدی نیست که حداقل به هر یک از لایه ها یک اسم توصیفی بدهید.

فقط یک راه درست برای تنظیمات فایل ایلوستریتورو یا استفاده ی آن ها در افتر افکت وجود ندارد، اما راه هایی وجود دارد که بهتر هستند. اگر از این پیشنهاد ها پیروی کنید، به خوبی خواهید توانست در ساخت گرافیک در ایلوستریتور احساس راحتی داشته باشید و آن ها را در افتر افکت حرکت دهید. مهمترین نکته برای یادگیری این است که در فایل ایلوستریتور ، تمام عناصری را که می خواهید حرکت دهید، در لایه ی جداگانه ی خودش نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا