انیمیشن و سه بعدی

۴ نوع انتقال در موشن گرافیک

موشن گرافیک در ویدیو های توضیحی، بسته های برند های تجاری، توالی های عنوان، UI / UX و سایر رسانه ها استفاده می شود. موشن گرافیک انیمیشن را با گرافیک ترکیب می کند، که می تواند شامل متن، اینفوگرافیک / infographics و یا در صورت لزوم، صدا نیز باشد، و برای توصیف یک مفهوم نسبتا پیچیده در یک روش مختصر و جالب به کار برده می شود.

انتقال / transition در موشن گرافیک / motion graphics به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد تا قصه گویی را روان و طبیعی کند. این موضوع، به مخاطبان کمک می کند تا بلافاصله اطلاعات را دریافت کرده و مفهوم اصلی آن را درک کنند؛ به صورتی که نه تنها تصاویری بسیار جالب و جذاب ساخته می شود، بلکه سبب افزایش ارتباط بین صحنه ها و بهبود روان بودن روایت نیز می شود. بدون انتقال، تفکر مخاطب ها قطع خواهد شد و درک و تجربه آن ها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین، انتقال در موشن گرافیک نقشی حیاتی دارد.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

انواع مختلفی از انتقال در موشن گرافیک وجود دارد. برای بهبود کارایی پروژه و بهینه سازی گردش کار / workflow، خلاصه ایده ها بسیار مفید است. نتیجه ی این روند، در ادامه ی مقاله، به عنوان ۴ نوع انتقال در موشن گرافیک آورده شده است.

  1. انتقال شکل / Shape Transition:

چگونگی انتقال شکل، می تواند متحرک سازی شکل، تا پر کردن کل صفحه و سپس انتقال به صحنه بعدی باشد. عملکرد شکل مانند پرده ی روی صحنه است. هنگامی که صحنه های قبلی تمام شده است، پرده پایین می رود تا زمانی که صحنه در پشت پرده تغییر کند. انتقال شکل می تواند در هر سناریویی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین این روش نسبتا همه جانبه است.

آ. انتقال شکل هندسی / Geometry Shape Transition:

اشکال هندسی در موشن گرافیک شامل بیضی، مستطیل، لوزی و چند ضلعی هستند. هزاران ترکیب را می توان با ترکیب حرکت موقعیت، چرخش، اسکیل و تاری ایجاد کرد.

موشن گرافیک

ب. انتقال ارگانیک شکل / Organic Shape Transition:

حرکت ارگانیک اشکال در موشن گرافیک، از جمله حالت های مایع، دود و انفجار، بسیار پویا هستند، که می توانند امتیاز بزرگی باشد تا تصاویر را به صورت جذابی در آورند.

موشن گرافیک

  1. انتقال ماسک / Mask Transition:

در موشن گرافیک، انتقال ماسک مشابه با انتقال شکل است، و از شکل به عنوان ماسک استفاده می شود و برای نشان دادن صحنه بعدی استفاده می شود. این روش مختصر و کارآمد است زیرا قبل از این که ماسک به طور کامل متحرک شود، انتقال به طور عمده تکمیل شده است.

موشن گرافیک

  1. انتقال حرکت دوربین / Camera Movement Transition

این نوع انتقال از طریق حرکت دوربین در موشن گرافیک انجام می شود. حرکت دوربین شامل dolly in، dolly out، pan، tilt، truck و pedestal است. حرکت دوربین در موشن گرافیک نسبتا آزاد است. از آن جا که صحبت در مورد انتقال در موشن گرافیک (دو بعدی) است، حرکت دوربین به perspective محدود نمی شود؛ و برای تمام شدن انتقال، ایجاد یک دوربین لازم نیست. می توان لایه ها را متحرک کرد تا مانند حرکت دوربین به نظر بیاید. در مقایسه با حرکت واقعی دوربین، حرکت دوربین در این نوع انتقال بسیار اغراق آمیز و قدرتمند است. حتی می توان در صورت نیاز چرخش Z را نیز انجام داد. سپس، باید ویژگی ها و استفاده از هر حرکت انتقال دوربین، با نمونه ها بررسی شود.

آ. Dolly In Transition:

انتقال Dolly In به صورت بخشی از صحنه کنونی، یک صحنه جدید در موشن گرافیک را نشان می دهد به صورتی که در صحنه ی قبلی وجود دارد اما با آن متفاوت است.

موشن گرافیک

ب. Dolly Out Transition:

Dolly Out به صورت بخشی از صحنه برای نشان دادن همه ی صحنه ی موشن گرافیک است. گاهی اوقات یک تفاوت بزرگ بین فریم شروع و فریم پایان وجود دارد و زمانی که کل صحنه نمایش داده نمی شود، کنجکاوی مخاطبان به طور موثری تحریک می شود.

موشن گرافیک

پ. Truck / Pedestal Transition:

انتقال Truck، حرکت دوربین به صورت افقی به سمت چپ یا راست در موشن گرافیک است. و انتقال pedestal، دوربین را به صورت عمودی در جهت بالا یا پایین حرکت می دهد. و با حرکت دادن دوربین به صورت افقی / عمودی برای پایان انتقال، استفاده از هر دو یکسان است، به طوری که هر دوی آن ها از یک نوع هستند.

موشن گرافیک

یک نوع انتقال truck وجود دارد که اغلب در صحنه های خاص استفاده می شود، و آن، استفاده از یک شی برای پوشش مرز بین صحنه ها و ساختن موفقیت آمیز انتقال در موشن گرافیک است.

موشن گرافیک

ت. Pan & Tilt Transition:

از ویژگی های انتقال Pan و Tilt این است که هر دو می توانند زمینه دید را گسترش دهند و حس قوی از فضا داشته باشد. و با ترکیب تبدیل شکل، با چرخش x و y از لایه های سه بعدی، می توان این حالت را به دست آورد. همچنین در صورت لزوم می توان از نرم افزار های سه بعدی مانند Cinema 4D برای تحقق بخشیدن به افکت مورد انتظار استفاده کرد.

موشن گرافیک

ث. انتقال کامل حرکت دوربین / Comprehensive Camera Movement Transition:

استفاده از مجموعه ای از انواع انتقال با حرکت های دوربین، در موشن گرافیک بسیار گسترده است؛ زیرا برای نمایش تصاویر و فضا های مختلف، آزادانه تر و متنوع تر است.

موشن گرافیک

موشن گرافیک

  1. Transforming Transition:

انتقال تبدیلی یا Transforming Transition، یک نوع معمول از انتقال در موشن گرافیک و انیمیشن است. این نوع از انتقال می تواند به طور موثر تصاویر را خیره کننده کرده و توجه مخاطبان را جلب کند. این انتقال، نمایشی از تخیل و دانش طراحِ موشن گرافیک است. اما چگونه از انتقال تبدیل استفاده کنیم؟ این کار با تبدیل از یک شی در صحنه قبلی به یک شی در صحنه بعدی و با استفاده از شباهت ها، به عنوان یک اصل، انجام می شود، که می تواند بر اساس شکل، رنگ یا معنای شی در صحنه ها باشد.

موشن گرافیک

نتیجه گیری:

انتقال، بخش جدایی ناپذیری از موشن گرافیک است. یک انتقال عالی باید غیر قابل درک باشد، و به صورت یکپارچه، تمام سبک تصویری را در بر بگیرد، و با هر یک از صحنه ها کاملا ارتباط برقرار کرده و به یک ارائه ی جذاب برای مخاطب تبدیل شود.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

در پایان، یک نمونه عالی از انتقال آورده شده است.

موشن گرافیک

چه نوع انتقالی در این انیمیشن استفاده شده است؟

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام، آموزش‌هاشون رو که نذاشتین، لااقل عکسهایی که بعنوان دمو گذاشتین رو عکس گیف میزاشتین تا مفهوم بهتر منتقل بشه و تمایزشون از هم بهتر درک بشه، ناسلامتی عنوان مقاله موشن‌گرافی هستشا، باز ممنون، زحمت کشیدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا