طراحی و گرافیک

نسخه های ایلاستریتور | بررسی ابزارها و کاربردهای این نرم افزار طراحی تصاویر

ایلوستریتور چیست؟

ایلوستریتور یکی از بهترین نرم افزارهای منتشر شده از مجموعه ادوبی است که برای طراحی، تصویرسازی و ساختن کارهای هنری با استفاده از کامپیوتری با سیستم عامل مک و یا ویندوز استفاده می‎شود. ایلوستریتور اولین بار در سال ۱۹۸۷ منتشر شده است و در فواصل مشخص به روزرسانی‌های مختلفی برای آن منتشر شده است. در حال حاضر، تمامی نسخه های ایلاستریتور به عنوان بخشی از مجموعه Adobe Creative Cloud شناخته می‎شوند.

آشنایی با نسخه های ایلاستریتور در آموزش تک

ایلوستریتور به طور عمده برای گرافیست‌ها، طراحان وب، هنرمندان بصری و تصویر سازان حرفه‌ای در سراسر جهان استفاده می‎شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف، آثار هنری و با کیفیتی را تولید کنند. ایلوستریتور دارای ابزارهای پیچیده‌ زیادی است که می‌تواند به مقدار زیادی در زمانی که برای تصویر سازی استفاده می‎شود صرفه جویی کنید.

آشنایی با کاربردهای نسخه های ایلاستریتور

ایلوستریتور دارای ابزارهای بسیار زیادی است که همین امر نیز باعث شده تا کاربردهای زیادی داشته باشد. به همین دلیل، با یادگیری این برنامه، نه تنها می‌توانید در زمینه تولید موشن گرافی و تصاویر گرافیکی فعالیت کنید، بلکه می‌توانید در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنید. در ادامه اصلی‌ترین کاربردهای این نرم افزار را بیان می‌کنیم.

  • طراحی آثار وکتور در همه زمینه‌ها
  • پیاده سازی سریع‌تر و آسان‌تر ایدهای طراحی در محیط با ابزار بسیار قوی و متنوع
  • آماده سازی گرافیکی وکتوری برای نرم افزار فلش
  • افزایش کارایی ابزار طراحی
  • امکان تایپوگرافی سریع و راحت نقاط دلخواه
  • پلت کنترل رنگ بسیار پیشرفته
  • امکان گرفتن خروجی استاندارد جهت استفاده بر روی وب
  • قابلیت خروجی گرفتن به صورت PDF

آشنایی با کاربردهای ایلوستریتور در آموزش تک

ایلوستریتور چگونه استفاده می‎شود؟

ایلوستریتور برای تولید انواع گوناگون از تصاویر چاپ شده یا دیجیتال که شامل کارتون، جدول، نمودار، لوگو و تصویرسازی می‎شود را استفاده کنید. ایلوستریتور به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک عکس را به برنامه بدهید و با استفاده از راهنماهایی، از آن برای درگیری یک شکل استفاده کنید. این قابلیت می‌تواند برای رنگ کردن دوباره یک عکس و یا ایجاد یک حالت شبیه به طراحی در عکس استفاده کنید.

بررسی نسخه های ایلاستریتور

نرم افزار ایلوستریتور، یک نرم افزار ویرایشگر گرافیکی به صورت وکتور است و دارای ورژن‌های بسیار متنوعی نیز می‌باشد. در ادامه قصد داریم تمامی نسخه های ایلاستریتور را بررسی کنیم.

نسخه‌های ۱ تا ۱٫۶

ایلوستریتور یک، اولین نسخه ایلوستریتور بود که منتشرشد و برای تجاری کردن نرم افزار فونت داخلی شرکت ادوبی و فرمت پوست اسکریب تولید شد. این محصول در آن زمان شباهت بسیار زیادی به فتوشاپ داشت. اولین نسخه این برنامه در سال ۱۹۶۸ عرضه شد اما نسخه ۱٫۷ آن در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و ابزارها و ویژگی‌های بسیار زیادی به آن اضافه شد.

نسخه های ایلاستریتور از ۲ تا ۶

با این که در طی اولین دهه، شرکت ادوبی نرم افزار ایلوستریتور را غالبا برای مکینتاش تولید کرده بود اما برخی مواقع از دیگر پلتفرم‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌کرد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، مجموعه ادوبی ورژن‌هایی از ایلوستریتور را برای پلتفرم‌های Silicon Graphics و Sun solaris عرضه کرد. البته به دلیل مقبولیت پایان بازار، متوقف شد. اولین ورژن ایلوستریتور برای ویندوز، نسخه ۲ بود و در اوایل ۱۹۸۹ وارد بازار شد. البته این نسخه با شکست مواجه شد.

بررسی ورژن‌های ایلوستریتور در آموزش تک

اما ادوبی دست نکشیدن و نسخه ۴ را نیز وارد بازار کرد که شباهت‌های زیادی به نسخه‌های ابتدایی داشت. نسخه های ایلاستریتور ۵ و ۶، آخرین ورژن‌های ایلوستریتور بود که برای مکینتاش عرضه شد. در نسخه‌های بعدی، محیط کاربری آن به شدت تغییر پیدا کرد تا بیشتر با ویندوز همخوانی داشته باشد. این تغییرات تا CS6 باقی ماندند اما زمانی که گام‌های کوچکی برای بازگرداندن ظاهر محیط کاربری برنامه به سمت MAC برداشته شد.

ورژن ۷ تا ۱۰ ایلوستریتور

در سال ۱۹۹۷، ورژن ۷ ایلوستریتور در بازار عرضه شد و دارای تغییرات اساسی بود در محیط کاربری از نظر ویرایش path داشت. در این ورژن‌، پشتیبانی از پلاگین‌ها فراهم شد و به سرعت قابلیت‌های آن را گسترش داد. با برابری حقیقی، محیط کاربری بین نسخه‌های مکینتاش و ویندوز از ورژن ۷ به بعد، طراحان بالاخره توانستند کارهایشان را در ایلوستریتور استانداردسازی کنند.

با ظهور اینترنت، تفاوت‌های بین نقاط قوت فتوشاپ و ایلوستریتور مشخص شد. نرم افزار ایلوستریتور بهبود پیدا کرد تا از انتشار برای وب‌، پیش نمایش پیکسل سازی، pdf و SVG پشتیبانی کند. در واقع مجموعه ادوبی یکی از اولین توسعه دهندگان SVG برای وب بود.

نسخه های ایلاستریتور CS تا CS6

نرم افزار ایلوستریتور ورژن ۱۲ برای سیستم عامل‌های مک و ویندوز منتشر شد. این نسخه آخرین ورژن برای مک بود که به طور محلی روی پردازنده اینتل اجرا نمی‌‎شد. این برنامه دارای برخی ابزارهای اختصاصی بود و ویژگی‌های Live Trace این اجازه را می‌داد تا تصاویر بیت مپ را به وکتور آرت تبدیل کنید. نسخه‌های CS این برنامه، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ عرضه شدند و قابلیت‌های بسیار زیادی به آن اضافه شد، به طوری که در آخرین ورژن، محیط کاری آن به طور کلی تغییر پیدا کرد و همین امر نیز سبب شد تا محبوبیت آن افزایش پیدا کند.

 ورژن CC

پس از گذشت سال‌ها، ادوبی استراتژی خود را تغییر داد و ایلوستریتور را به همراه Creative Cloud عرضه کرد. این ورژن هفدهمین نسخه این برنامه بود اما تنها به صورت خدمات اشتراک ماهانه فروخته می‎شد. نسخه های ایلاستریتور CC دارای بهبودهای مختلفی از نظر رنگ، فونت و همگام سازی تنظیمات برنامه، ذخیره سند در فضای ابری و … بود.

کاربردهای نسخه های ایلاستریتور | آموزش تک

آموزش تک، انتخابی مناسب برای یادگیری موشن گرافی

در این مطلب با بررسی نسخه های ایلاستریتور همراه شما بودیم. این نرم افزار یکی از بهترین برنامه‌ها برای تولید موشن گرافی است و با ابزارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، این اجازه را می‌دهد تا به راحتی بتوانید تصاویر زیبایی را ایجاد کنید. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان با نکات مهم تولید موشن گرافی آشنا شوید، می‌توانید در دوره صفر تا صد آموزش موشن گرافیک شرکت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا