طراحی و گرافیک

نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک | معرفی برترین نرم‌افزارهای این حوزه

مقدمه

در عصر ما محتوای متنی به تنهایی نمی‌تواند کاملا تاثیرگذار باشد. افزودن انیمیشن به محتوا می‌تواند اثربخشی پیام و مشارکت مخاطبان را تا حد زیادی افزایش دهد. اصلی‌ترین کاربرد موشن گرافیک‌ها در تبلیغات است. پیام موشن گرافیک‌هایِ تبلیغاتی معرفی برند، جلب توجه مشتری و در نتیجه فروش بیشتر است. موشن گرافیک با جذابیت‌های بصری از جمله رنگ‌ها٬ طرح‌ها و تصاویر می‌تواند به شیوه‌ای جذاب پیام ما را به مخاطبین منتقل کند. از آنجا که این پیام متمایز و جذاب است، به خوبی در ذهن مخاطب می‌ماند. این پیام‌ها با کمک نرم‌ افزارهای طراحی موشن گرافیک طراحی و تولید می‌شوند و این روزها با پیشرفت این نرم افزارهای حرفه‌ای، هر پیامی را می‌توان برای انتقال به مخاطب طراحی کرد.

بهترین نرم‌ افزارهای طراحی موشن گرافیک

طراح موشن گرافیک برای اجرای ایده‌ها و پیام‌ها از ابزارهای متنوعی در پروژه‌های مختلف استفاده می‌کند. علاوه بر اینکه علاقه و ذوق هنری برای طراحی و ساخت موشن گرافیک لازم است، نحوه اجرای ایده‌ها در نرم‌ افزارهای طراحی موشن گرافیک نیز اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی یک برنامه خاص نمی‌تواند همه نیاز یک طراح موشن گرافیک حرفه‌ای را برطرف کند و یک برنامه می‌تواند از صفر تا صد یک پروژه موشن گرافیک را اجرا کند، اما این به معنای عدم نیاز به سایر نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک نیست. نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در طراحی و اجرای پروژه خود استفاده کنید و در ادامه مطلب بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد. اگر به تازگی وارد این حوزه شده‌اید، آموزش تک می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

افتر افکت

After Effects را می‌توان از معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک دانست. کاربران می‌توانند با این نرم افزار در محیط‌های دوبعدی و سه بعدی انیمیشن طراحی و تولید کنند و عناصر مختلف تصویری، گرافیکی و صوتی را تغییر داده یا با هم ادغام کنند. افتر افکت محصول شرکت ادوبی است و از این رو می‌توان طراحی‌های گرافیکی ساخته شده در دیگر نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک این شرکت را وارد افتر افکت کرد تا بخشی از موشن گرافیک ساخته شود.

ویژگی خوب نرم افزار افتر افکت این است که علاوه بر عناصر دو بعدی، می‌توان از عناصر سه بعدی نیز استفاده کرد. همچنین پلاگین‌های بی شماری برای این نرم افزار وجود دارد که به شما این فرصت را می‌دهد که افکت‌های متنوعی را روی طرح خود پیاده کنید.

فتوشاپ

Photoshop یکی دیگر از نرم‌ افزارهای طراحی موشن گرافیک از شرکت ادوبی است که مبتنی بر پیکسل است و در طراحی موشن گرافیک بسیار به کار می‌آید. در واقع فتوشاپ برنامه‌ای برای ویرایش عکس است اما قابلیت‌های بی‌شمار آن در طراحی و ساخت تصاویر گرافیکی دو بعدی و سه بعدی باعث شده که در موشن گرافیک از آن به عنوان یک برنامه پایه استفاده شود.

با ابزارهای پیشرفته و فیلترهای جالب فتوشاپ می‌توانید طرح‌های دلخواه خود را خلق کنید. همچنین از نرم افزار فتوشاپ می‌توانید برای تغییر اندازه تصاویر، تغییر رنگ، برش بخشی از عکس، جدا کردن زمینه تصویر و بسیاری از کارهای دیگر که در موشن گرافیک به آن نیاز است، استفاده کنید.

ایلاستریتور

Illustrator نیز مانند دو برنامه قبلی، از نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک متعلق به شرکت ادوبی است که بر خلاف فتوشاپ، مبتنی بر وکتور است. ایلاستریتور، نرم افزاری پیشرفته با تعداد بسیار زیادی ابزار طراحی است که برای ساختن موشن گرافیک ضروری می‌باشد. در این نرم افزار ابزارهای قدرتمندی برای طراحی وکتور و تایپوگرافی وجود دارد که در ساخت حرفه‌ای عناصر گرافیکی یک موشن گرافیک کاربرد فراوانی دارد. بنابراین اگر شما نیز علاقه‌مند به موشن گرافیک هستید، لازم است کار با ایلاستریتور را یاد بگیرید. طراحی‌های انجام شده در ایلاستریتور و فتوشاپ را می‌توانید به راحتی به محیط افتر افکت وارد کنید.

سینما ۴ D

Cinema 4D یکی از متداول‌ترین نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک برای مدلسازی سه بعدی، رندرینگ و انیمیشن سازی است. از دیدگاه کارشناسان این محصول از شرکت MAXON در مقایسه با نرم افزارهای دیگر برای ساخت اشکال سه بعدی مانند Maya و ۳D Max از استاندارد بالاتری برخوردار است. بهترین ویژگی سینما فوردی در زمینه ساخت موشن گرافیک، افزونه CINEWARE است که با افتر افکت سازگاری دارد و می‌توانید صحنه ها و عناصر آن را به آسانی وارد محیط افتر افکت کنید و نکته جالب این است که با تغییر روی اشکال در نرم افزار Cinema 4D ، تغییرات در افتر افکت نیز اعمال شود.

از آنجا که افتر افکت برای کارهای سه بعدی طراحی نشده است، ساخت اشکال سه بعدی در آن بسیار وقت گیر است. از طرفی دیگر عناصر سه بعدی در ویدئوهای موشن گرافیک بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به همین دلیل می‌توانید از سینما فور دی استفاده و طرح نهایی را به محیط افتر افکت ببرید.

پریمیر

نرم افزار Premire از دیگر نرم‌ افزارهای طراحی موشن گرافیک است که موشن گرافیست‌ها و تدوین‌گران فیلم اهمیت آن را به خوبی می‌دانند. از ویژگی‌های اصلی و قابل توجه این نرم افزار قابلیت ارتباط پویا بین آن و افتر افکت است. از برنامه ادوبی پریمیر برای ویرایش فیلم‌ها بنا بر جداول زمانی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید تغییرات فوق‌العاده در تدوین و ویرایش‌های ویدیویی را در پریمیر انجام دهید زیرا ابزارهای قدرتمندی برای تغییرات صوتی و تصویری فیلم در این برنامه طراحی شده است که کیفیت موشن گرافیک را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. این نرم افزار قابلیت آن را دارد که به تنهایی برای ساخت موشن گرافیک مورد استفاده قرار بگیرد اما با وجود نرم افزارهایی مانند افترافکت، بیشتر از قابلیت تدوین پریمیر در موشن گرافیک استفاده می‌کنیم.

کلام آخر

نرم‌افزارهای طراحی موشن گرافیک در بازار بسیار به چشم می‌خورد که به دلیل محبوبیت و بازار کار این حرفه است. در این نوشتار سعی شد که بهترین و پرکاربردترین نرم افزارها که سازگاری و مطابقت خوبی باهم دارند را معرفی کنیم. افتر افکت محبوب‌ترین نرم افزار موشن گرافیک است که در کنار آن می‌توانید از برنامه‌های دیگر نیز برای ارتقا کیفیت موشن گرافی خود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا