وب

مقایسه ی React با جی کوئری / jQuery

React و جی کوئری / jQuery دو کتابخانه ی بسیار متفاوت هستند که در زمان های مختلف در شبکه ی جهانی وب www – World Wide Web برای حل مشکلات مختلفی ایجاد شده اند.

بسیاری از مردم React و جی کوئری را با چارچوب یا فریم ورک اشتباه می گیرند که درست نیست. فریم ورک ها محيط هاي توسعه ی کاملی هستند که قابليت هاي زياد و مختلفي را فراهم مي آورند. از سوی دیگر، کتابخانه ها با قابلیت های کمتری ارائه می شوند، زیرا سعی می کنند مشکلات خاصی را حل کنند. در عوض آن ها آزادی عمل بیشتری را فراهم می کنند، و به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا چگونگی کار با سایر توسعه ی محصولات را بیاموزند.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

بیایید به تفاوت جی کوئری و React بپردازیم و ببینیم چه چیزی باعث می شود این دو تکنولوژی منحصر به فرد باشند و هر کدام چه وظیفه ای دارند و تلاش می کند که چه مشکلی را حل کنند.

جی کوئری

تاریخچه ی جاوا اسکریپت

در سال ۲۰۱۰، در دوره ی توسعه ی وب مقطع کارشناسی ارشد مباحثی شامل HTML، جاوا اسکریپت، CSS، SQL و PHP در نظر گرفته می شد و جاوا اسکریپت و همچنین توسعه وب به طور کلی در آن زمان بسیار بحث تازه ای بود. صفحات وب از سرور رندر می شدند، در حالی که front end قابلیت کمی از جاوا اسکریپت را استفاده می کرد. جاوا اسکریپت عمدتا برای اضافه کردن برخی رفتارهای پویا در مرورگر سرویس گیرنده استفاده می شد؛ مانند: مدیریت رویدادهای DOM، اعتبار سنجی ها و غیره؛ و نه برای مسیریابی، مدیریت دولتی، ترجمه ها و دیگر موارد پیچیده تر.

در آن زمان جی کوئری شروع به پیشرفت کرد. جی کوئری در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، اما تا سال ۲۰۰۸، چندان مورد توجه قرار نگرفت. و تقریبا در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یک کتابخانه ی هنری شناخته شد. و در آن زمان بود که اگر شما در جستجوی شغل بودید، مصاحبه کننده، از تجربه ی جی کوئری شما می پرسید.

جی کوئری چیست و چگونه کار می کند؟

جی کوئری توسط جان رزج / John Resig ایجاد شده است، و دلیل اصلی ایجاد آن، نیاز به استفاده ی مجدد از عملکرد ها به صورت آسان، و بدون نیاز به دوباره نوشتن آن ها بود. در حقیقت، جی کوئری روشی را در حیطه ی وظایف رایج front-end ایجاد کرد که این وظایف به خطوط بسیاری از کد نیاز دارند و تعامل (انیمیشن ها، و غیره) را به شیوه ای سریع و نادر اضافه می کند. گفته می شود که توسعه دهندگان می توانند این روش ها را تنها با یک خط از کد اجرا کنند.

ما از جی کوئری برای ویرایش مستقیم مدل شیء سند (Document Object Model / DOM) ، به عنوان مثال اضافه کردن / مخفی کردن عناصر UI، و فراخوانی های آسانِ AJAX استفاده می کنیم. جی کوئری همچنین، API های مرورگر را در یک ساختار سازگار، فراخوانی می کند. جی کوئری، آن زمان که برای اولین بار ظاهر شد، به معنای واقعی کلمه، عالی بود! جی کوئری در پکیج های جامعه ی جاوا اسکریپت، پیشگام بود و توسعه ی سمتِ مشتری / client-side را به سطح بالاتری ارتقا داد.

جی کوئری

موقعیتِ حال حاضرِ جی کوئری

امروزه اکوسیستمِ جاوا اسکریپت رشد کرده و تغییرات بسیاری کرده است.

در ابتدا، بسیاری از فریم ورک های موجود، قابلیت های مشابه قابلیت های جی کوئری، برای خود ایجاد می کردند و همچنین مرورگرهای اصلی، API های خود را سازگار تر ساختند. از سوی دیگر، امروزه، همچنین توسعه وب را از یک دیدگاه متفاوتی بررسی می کنیم. به عنوان مثال، از آن جا که عناصر DOM در اطراف بسیاری از داده های غیر ضروری وجود دارند که باعث کاهش عملکرد صفحه وب می شوند، ما معتقدیم که ویرایش مستقیم DOM، روش توسعه ی مطلوبی نیست.

امروزه جی کوئری در جهان فعلی بسیار کمرنگ تر است اما به طور کامل منسوخ نشده است. به ویژه هنگامی که ما نیاز به پشتیبانی از مرورگر های قدیمی (به عنوان مثال نسخه های قدیمی تر اینترنت اکسپلورر) داریم، می تواند یک جالب باشد. اما توسعه ی وب تغییر کرده است و کتابخانه های معتبر بالاتری مانند React سبقت گرفته اند. لازم به ذکر است که ابتدا باید یادگیری مقدماتی جاوا اسکریپت در نظر گرفته شود و سپس به این کتابخانه ها پرداخته شود.

React چيست و تفاوت آن با جی کوئری چیست؟

React در حقیقت یک کتابخانه برای ساخت رابط کاربری (عناصر UI) است. اگر با الگوی معماری کنترلر نمایش مدل Model View Controller architectural pattern آشنا هستید، React مربوط به بخش V (View) می شود.

React از این نظر متفاوت است که یک کتابخانه ی مدیریت کامپوننت UI است نه یک کتابخانه ی ابزار ایجاد API مرورگر. استفاده از React نشان می دهد که شما به یک روش توصیه شده (ساختار جزء گره / component oriented structure) برای تعریف رابط کاربری خود عمل می کنید. اگر از کنوانسیون های توصیه شده پیروی کنید، بهینه سازی ها را به صورت رایگان دریافت می کنید. به عنوان مثال، تغییرات واقعی DOM را به حداقل می رساند و موجب اجرای عملکرد برنامه می شود.

تفاوت بزرگ بین جی کوئری و React این است که React از طریق “DOM مجازی” کار می کند، در حالی که جی کوئری به طور مستقیم با DOM تعامل دارد. لازم به ذکر است که DOM مجازی، یک پیاده سازی DOM در حافظه است به طوری که با عناصر DOM موجود، یک مقایسه انجام می دهد و تغییرات و به روز رسانی های لازم را انجام می دهد. و این موضوع، منجر به عملکرد بسیار سریع تری می شود.

در React، یک مولفه، به خودی خود، شامل هر دو بخش عملکردی از View و UI خود است. با React، عناصر UI خود را در JSX، که یک افزونه ی نحوی HTML است، کد می کنید. اگر چه ممکن است کمی غیر بصری به نظر برسد اما بسیار کارآمد است و شما کنترل و نگهداری بهتری از کد خود خواهید داشت.

کدام یک را باید یاد بگیرم؟

اگرچه، نقش هایی که توسط جی کوئری و React انجام می شود، در حیطه ی مدیریت رابط کاربر تا حدودی همپوشانی دارد، اما در اساس بسیار متفاوت هستند. و یادگیری یکی به این معنا نیست که همه چیز هایی را که دیگری انجام می دهد یاد می گیرید.

اگر در حال حاضر کار توسعه ی وب را شروع کرده اید، ابتدا پیشنهاد می شود اساس جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. سپس یک تکنولوژی مدرن را انتخاب کنید.

اگر از این مقاله لذت بردید، آن را با دوستان و تیم خود به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا