طراحی و گرافیک

معرفی ساختار اینفوگرافیک به زبان علمی

ساختار اینفوگرافیک چیست و ارزش علمی آن به چه صورت است؟ به طور کلی بارها شنیده اید که ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است اما شاید به این جمله آنطور که باید فکر نکرده اید. در واقع این جمله تأکید بر ارزش و کارایی ارتباط تصویری است. در این مقاله قصد ما این است به زبان ساده ساختار اینفوگرافیک را توضیح دهیم با ما همراه باشید.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

اهمیت ساختار اینفوگرافیک

به هر روی وقتی صحبت از ساختار اینفوگرافیک می شود در واقع اینطور به نظر می رسد که در محیط پیرامون ما یک سری شرایط وجود دارد که سبب می شود بیشترین دریافتی ما به وسیله قوه بینایی باشد بنابراین مشخص می شود که ساختار اینفوگرافیک به طور دقیق تأکید بر قوه بینایی دارد و معتقد است که مغز ما علاقه زیادی به تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت تصویری دارد.

این روند از اهمیت ساختار اینفوگرافیک به طور دقیق رونمایی می کند و به زبان ساده تر نشان می دهد که اگر اطلاع رسانی ها و همینطور انتقال پیام با استفاده از تصویر صورت بپذیرد سبب می شود که مدت زمان بیشتری در ذهن کاربر ماندگار باشد و این روند خود یک تلنگر بزرگ برای افراد حافظه افراد محسوب می شود. درست همین نقطه است که اینفوگرافیک ها به کمک فرد می آیند.

حال به نظر شما اینفوگرافیک به زبان ساده چه کسانی و یا چه چیزهایی هستند؟ بله درست حدس زدید، اینفوگرافیک ها در واقع نمایشگران تصویری اطلاعات هستند و هدف اصلی آن ارائه سریع اطلاعات پیچیده است به طوری که در کنار سرعت سادگی اطلاعات نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

ساختار اینفوگرافیک
ساختار اینفوگرافیک

 

 

ساختار اینفوگرافیک چگونه عمل می کند؟

در بخش قبل در خصوص ساختار اینفوگرافیک و اهمیت آن صحبت شد و در انتهای بخش اول نیز به زبان علمی مشخص شد که اینفوگرافیک ها چه روالی را در پیش می گیرند. اما در این بخش قصد داریم هدف اینفوگرافیک را به طور دقیق تر توضیح دهیم.

در ساختار اینفوگرافیک ها از عناصر بصری کمک می گیرند، این عناصر می تواند عکس و نقشه باشد و حتی شامل نمودار و دیاگرام نیز می شود. سپس به کمک اینفوگرافیک ها سعی می کنند مجموعه ای از داده ها و همینطور اطلاعات پیچیده را به صورت به تصویر در آورند که پیام موجود به روشی بسیار سریع تر به مخاطب منتقل شود.

شاید برای شما هم سوال باشد که واژه شناسی چیست و چه ارتباطی با ساختار اینفوگرافیک دارد؟ حقیقت این است که اینفوگرافیک در واقع کوتاه شده عبارت information graphic است که شاید از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نام اطلاع نگاشت برای آن در نظر گرفته شود. در واقع ساختار اینفوگرافیک یک نوع داده نمای، گرافیک اطلاع رسان و … است.

حال در کنار واژه اینفوگرافیک بارها واژه دیداری سازی داده ها شنیده شده است که به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیداری سازی داده ها به نظر شما چیست و چه میکند؟ همانطور که از اسم این عبارت بر می آید دیداری سازی داده ها در حقیقت به تصویر درآوردن داده ها محسوب می شود به طوری که استفاده از نقشه ها و همینطور شبکه ها و سری های زمانی در این مسیر به صورت دقیق و اندازه گیری شده نمایش داده می شود. در دیداری سازی داده ها استفاده از انواع نمودارها نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

ساختار اینفوگرافیک
ساختار اینفوگرافیک

 

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش ساخت اینفوگرافیک در پاورپوینت

 

دسته بندی ساختار اینفوگرافیک

به طور کلی ساختار اینفوگرافیک ها را می توان به ۴ سبک مهم دسته بندی کرد که البته این دسته بندی از حیث ارائه اینفوگرافیک مورد بررسی قرار می گیرد، درسته اول از ساختار اینفوگرافیک ایستا است که مشخص است تصویری بر روی کاغذ می آید و در این روش پویایی معنی ندارد و از دسته اینفوگرافیک های آسان و اولیه و البته پر کاربرد محسوب می شود. دسته دوم اینفوگرافیک پویا است که نام دیگری که برای آن در نظر گرفته شده است اینفوگرافیک موشن است در این فضا داده و اطلاعات در مسیر صوت و تصویر حرکت می کند.

مورد سوم از ساختار اینفوگرافیک مربوط به گزینه تعاملی است و تمامی نمودارها و نقشه ها در این مسیر قرار می گیرد و به نوعی برای داده های ریاضی و عددی بهترین اینفوگرافیک محسوب می شود و مورد آخر مربوط به اینفوگرافیک فیزیکی است که از شکل هندسی به عنوان نماد استفاده می کند که البته این مورد کمتر به کار می آید.

تقریبا همه نیازمند آن هستیم که یک موضوع را برای جمعی توضیح دهیم، حال اینم جمع می تواند محیط کار، خانواده و حتی در محیط تحصیلی باشد، اما بارها دیده شده است که فرد برای ارائه مطالب خود به مخاطب دچار مشکل می شود و تنها توضیحات کلامی برای انتقال مطالب وی کافی به نظر نمی رسد ، به این ترتیب به با گذشت اندک زمان طولانی دیده می شود که مخاطب دچار دلزدگی و خستگی می شود.

در این مسیر ساختار اینفوگرافیک به کمک فرد می آید تا ارتباط وی با مخاطب را آسانتر کند. در نظر داشته باشید که به طور کلی اینفوگراف از دو واژه اطلاعات و گرافیک تهیه شده است و نشان می دهد که ترکیب این دو گزینه یک پل ارتباطی بسیار قوی محسوب می شود.

هدف از ساختار اینفوگرافیک نمایش تصویری ساده و واضح است به طوری که اطلاعات برای افراد قابل هضم باشد. از اینفوگرافیک می توان در روزنامه نگاری و همینطور گزارش نویسی های فنی و سازمانی نیز استفاده کرد.

ساختار اینفوگرافیک
ساختار اینفوگرافیک

نکات طلایی در خصوص ساختار اینفوگرافیک

موضوعی که بررسی آن خالی از لطف نیست عدم افراط در ساختار اینفوگرافیک است، عده ای آنقدر به این بخش علاقمند می شوند که به طور کلی بحث اطلاعاتی توضیح خود را نادیده گرفته و فقط از تصویر سازی استفاده می کنند، در نظر داشته باشید که هدف اصلی از ساختار اینفوگرافیک کمک به توضیح صحیح و ارتباط گیری بهتر است و نباید با افراط بیش از حد در این مسیر سبب شد که کاربر به طور کلی خود را در یک فضای کارتونی و غیر واقعی ببیند.

منبع:تولیدمحتوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا