انیمیشن و سه بعدی

بررسی جامع تفاوت ساختار موشن گرافیک و انیمیشن

آیا ساختار موشن گرافیک با ساختار انیمیشن فرق دارد؟ شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دو کلمه موشین گرافیک و انیمیشن به جای هم استفاده می شود، فکر می کنید آیا چنین موضوعی صحیح است؟ در این مقاله قصد ما این است که به طور دقیق تفاوت ساختار آموزش موشن گرافیک را انیمیشن را مشخص سازیم و به این ترتیب میزان تشابه این دو ابزار و تفاوت های آنها را بسنجیم.

ساختار موشن گرافیک را با انیمیشن اشتباه نگیر

به طور کلی برای اینکه منی موضوع را بازتر کنیم بهتر است در ابتدا بررسی کنیم که این دو گزینه چقدر به هم شباهت دارند. در هر دو مورد استفاده از رنگ های متنوع، فونت زیبا و همینطور موسیقی شبیه به هم دیده می شود که احتمالاً همین موارد سبب اشتباه گرفتن ساختار موشن گرافیک با انیمیشن می شود. آیا به راستی هر دو مورد با یک هدف ساخته و استفاده می شوند؟ پاسخ منفی است! این دو مقوله کاملاً از هم جدا هستند و بهتر است تفاوت هایشان کمی فنی تر بررسی شود.

ساختار موشن گرافیک

 

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

 

ساختار موشن گرافیک چگونه است

برای مقایسه دو ابزار مختلف هیچ چیز بهتر است تعریف ساده در مورد هر یک نیست. در این بخش قصد ما این است در ابتدا ساختار موشن گرافیک را تعریف کنیم و در نهایت تعریفی از انیمیشن ارائه دهیم. در نظر داشته باشید که بخش جداگانه ای برای بررسی تفاوت این دو مورد نیز قرار داده ایم.

ساختار موشن گرافیک به این شکل است که از گرافیک های متحرک استفاده می کند و با استفاده از صداگذاری های قوی، جذابیت و مفهوم کار را بالاتر می برد. در ساختار موشن گرافیک هدف اصلی این است که مفهوم به درستی انتقال یابد و تمرکز اصلی بر روی تصاویر است. ساختار موشن گرافیک اغلب دو بعدی است و حتی در مورد این ابزار ساختار فلت نیز بسیار به چشم می خورد. به جرأت می توان گفت که یکی از روش های شناسایی ساختار موشن گرافیک و انیمیشن بررسی تصاویر فلت در موشن گرافیک است.

حال نوبت به تعریف انیمیشن رسید. شاید با خود بگویید انیمیشن هم همین تعریف را دارد، اما اینطور نیست! با ما همراه باشید.

ساختار موشن گرافیک

تمایز ساختار موشن گرافیک و انیمیشن

انیمیشن ها که نام دیگر آنها پویانمایی است در واقع به یک پروسه داستانی اشاره دارد. این داستان می تواند در مسیر سینمایی طی شده و یا حتی تبلیغاتی باشد. در انیمیشن کاراکترها، داستان ها و صحنه پردازی ها شکل دیگری دارد. یکی از ارکان اصلی در انیمیشن ها که سبب مشخص شدن تفاوت آن با ساختار موشن گرافیک می شود، وجود تخیل است! در انیمیشن هدف اصلی این است که به کاراکترها جان بخشیده شود و گاه در این مسیر بسیار هم اغراق وجود دارد.

برای ساخت انیمیشن صحنه پردازی ها و همینطور روایت قصه از موضوعات بسیار مهم محسوب می شود. انیمیشن ها برای روایت های داستانی و همینطور ساخت کارتون به کار می روند. کارتون های سیندرلا، شیرشاه، عصر یخبندان ، ریو، موش سر آشپز و … همگی با استفاده از آپشن های انیمیشن ساخته شده اند و از مشهورترین انیمیشن های معتبر در دنیا محسوب می شود. در نظر داشته باشید که به طور کلی برای بررسی دقیق ساختار ساختار موشن گرافیک و انیمیشن کارتون ها و برنامه های داستانی می تواند بسیار مفید باشد.

ساختار موشن گرافیک

 

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

 

ارکان اصلی ساختار موشن گرافیک و انیمیشن

تا به اینجای کار فکر می کنیم تا حدودی متوجه تفاوت این دو مقوله شدیم، اما قصد ما اشاره دقیق تر به تفاوت های موجود است و همانطور که قولش را دادیم بخشی جداگانه برای مشخص شدن تفاوت های ساختار موشن گرافیک و انیمیشن ارائه دادیم.

درخواست کنندگان موشن گرافیک و انیمیشن با هم متفاوت هستند. محل اکران و عرضه آنها با هم فرق می کند، ساختار محتوایی آنها از هم متفاوت است. انیمیشن ها بیشتر توسط سینماگران تقاضا شده و برای نشان دادن شخصیت های مختلف مناسب است. تیزرهای موشن گرافیک برای تبلیغات تجاری استفاده می شود، در این مسیر بزرگنمایی برندها مهمترین هدف محسوب می شود. درخواست کنندگان موشن گرافیک اغلب گسترده تر هستند. فضایی که برای نمایش آنها در نظر گرفته می شود فضای مجازی، همایش ها و همینطور نمایشگاه ها است. در ساختار موشن گرافیک قرار بر این است که بتوانیم در کمترین زمان ممکن بیشترین تأثیر را بگذاریم و باید از داستان سرایی و حرف های طول و دراز دوری کرد.

ساختار موشن گرافیک

مقایسه ساختار موشن گرافیک و انیمیشن از حیث زمان نمایش

بزرگترین تفاوتی که بین انیمیشن و ساختار موشن گرافیک دیده می شود در مدت زمان نمایش است. انیمیشن ها برای کارهای سینمایی گزینه های مناسبی هستند و در نهایت منجر به تولید کارهای طولانی می شود. بارها دیده شده است که یک فیلم انیمیشن دو ساعت طول می کشد، این در حالی است که برای ساختن یک موشن گرافیک یک دقیقه کفایت می کند. به عنوان مثال برای تیتراژ ابتدایی و انتهایی یک فیلم و انیمیشن بهتر است که از تکنیک های موشن گرافیک استفاده شود.

 

ساختار موشن گرافیک

مقایسه ساختار موشن گرافیک و انیمیشن از حیث هزینه

در نظر داشته باشید که انیمیشن ها بیشتر در فیلم و سریال های تلویزیونی به کار می روند اما ساختار موشن گرافیک به صورتی است که هرگز نباید بیشتر از چند دقیقه طول بکشد و مفهوم ادامه داری برای آن استفاده نشده است.

هزینه تولید این دو گزینه تفاوت مشخصی باهم دارد. برای تولید یک سریال کارتونی میلیون ها تومان هزینه نیاز است و ماه ها زمان نیاز می برد در حالی که ساختار موشن گرافیک به صورتی است که برای آن زمان و هزینه بسیار کمتری مطرح است.

در نهایت می توان اینطور جمع بندی کرد که این مورد در یک طبقه قرار می گیرد اما پروسه آنها باهم فرق دارد و این موضوع با توجه به نیاز، زمان و بودجه ای که در دسترس قرار دارد تعیین می شود. اگر شما صاحب یک برند تجاری باشید و هدفتان معرفی محصول به مشتری است شک نکنید که موشن گرافیک برایتان بهترین است.

 

منبع : تولید محتوا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا