انیمیشن و سه بعدی

کار با ایلاستریتور چگونه است – آموزش مقدماتی نرم افزار ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور

کار با ایلاستریتور چگونه است؟ نرم افزار ایلاستریتور یکی از نرم افزارهایی است که با استفاده از آن می‌توان برای مقاصد مختلفی مانند وب سایت‌ها، بنرها و موارد دیگر محتوای گرافیکی تولید کرد. تیم این نرم افزار تا به حال بیش از ۱۵ نسخه از آن را منتشر کرده‌اند که از هر نسخه پیشرفت قابل توجهی دیده شده است. برای انجام پروژه‌های تخصصی با این نرم افزار نیاز به آموزش دارید تا بدانید که از این ابزارها در چه زمان و مکانی استفاده کنید.

افراد زیادی هستند که با یادگیری این نرم افزار به درآمد رسیده‌اند و در حال حاضر به طور مستقل زندگی می‌کنند، بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما کار با ایلاستریتور را یاد بگیرید. در ادامه این مطلب از سایت آموزش تک به ما همراه باشید تا روش کار با ایلاستریتور را به شما بگوییم.

آموزش کار با ایلاستریتور

در ادامه چند مورد از ابزارهای پرکاربرد ایلاستریتور را به شما کاربران گرامی معرفی می‌کنیم که از ابزارهای مقدماتی هستند و هر کسی باید روش کار با آن‌ها را بلد باشد.

ابزار پر کاربرد پن (Pen)

این ابزار مخصوص تازه‌کارها است، اما استفاده از آن چند نکته دارد که ممکن است، این افراد را بترساند. به طور کلی استفاده از هر ابزاری برای حرفه‌ای شدن، نیاز به زمان و تمرین دارد. ابزار پن نیز همینطور است و شما با استفاده از آن می‌توانید وکتورهای زیبایی را طراحی کنید که در بسیاری از آموزش‌های استفاده از این ابزار پیشنهاد نمی‌شود. مکان این ابزار در نوار ابزار (ToolBar) کنار صفحه است و در هر زمان قابل استفاده می‌باشد. ابزار پن دارای جزئیات است که بعد از رسم، قابل تغییر هستند.

ابزار مستری کلیپینگ ماسک (Master Clipping Mask)

استفاده از این ابزار بسیار راحت است و افراد بسیار کمی از آن استفاده می‌کنند. مستر کلیپینگ ماسک به طور کلی طرح را برای شما به یک حالت خاص در می‌آورد که بعد از مشاهده آن حیرت زده خواهید شد. ماسک در این ابزار نقش مهمی دارند که می‌توانند به شکل یک الگو، نقش، اشکال هندسی و معمولی باشند که در زمان شما صرفه جویی می‌کند. به طور کلی هر متخصص و تازه‌کاری باید کار با این ابزار را بلد باشد. این ابزار زمانی مورد استفاده از که طرح شما چند لایه داشته باشد که با کلیک بر روی هر لایه قابل مشاهده است.

استفاده از پنل پسفایندر (Pathfinder)

اگر به دنبال شکل و یا ابزار خاصی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پنل پسفایندر استفاده کنید، زیرا نام هر چیزی را که بلد باشید و در باکس این پنل تایپ کنید را به شما می‌دهد. این پنل چند ابزار پیش فرض در درون خود دارد که برای طراحی فلت کاربرد زیادی دارند و جزئیات زیادی را نیز ارائه می‌دهند. وقتی کارتان با پسفایندر تمام شد و استفاده از آن را به خوبی یاد گرفتید، بهتر است که به سراغ شیپ بیلدر (Shape Builder) بروید که ابزاری برای ساخت شکل دلخواه شما است. این ابزار شباهت زیادی با شیپ مودز (Shape Modes) دارد، اما سرعت شیپ بیلدر بسیار بیشتر از شیپ مودر است.

استفاده از پنل اپیرنس (Appearance Panel)

اگر قبل‌تر کار با ایلاستریتور را انجام داده باشید، ممکن است بارها از یک شکل استفاده کرده باشید. باید بدانید که در طرح خود می‌توانید از یک شکل چندین با استفاده کنید، اما همه‌ی آن‌ها نباید به یک صورت در طرح قرار بگیرند. با استفاده از پنل اپیرنس قادر خواهید بود که ماهیت کلی شکل را تغییر دهید و به دلخواه از آن استفاده کنید. پنل اپیرنس و گرافیک استایل (Graphic Styles)، به صورتی به نمایش گذاشته شده است که به نظر می‌رسد، فقط کاربران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. اما بلافاصله بعد از یادگیری استفاده از این پنل، می‌ببینید که در کار با ایلاستریتور چقدر پیشرفت کرده‌اید و چه تغییراتی را می‌توانید بر روی پروژه پیاده سازی کنید.

ساخت براش در ایلاستریتور

یکی دیگر از ابزارهای ایلاستریتور براش است که مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته و استفاده زیادی از آن می‌شود. این نرم افزار براش‌های مخصوص خود را به کاربران ارائه می‌دهد و دسترسی به آن‌ها از طریق نوار ابزار ممکن است. استفاده از این ابزار در کار با ایلاستریتور تاثیر زیادی دارد و طرح‌های شما روح پیدا می‌کند. براش‌ها انواع متفاوتی دارند که روش استفاده از هر کدام نیز متفاوت است. باید بدانید که شما می‌توانید براش خود را با استفاده از همین ابزار طراحی کنید.

استفاده از پنل لایه‌ها (Layers Panel Zen)

استفاده از این پنل معمولا توسط افراد متخصص صورت می‌گیرد که می‌خواهند پروژه خود را به فروش برسانند. اگر شما نیز قصد درآمد زایی از طریق کار با ایلاستریتور را دارید، باید کار با این بخش را به خوبی یاد بگیرید. در پنل لایه‌ها می‌توانید عملیات‌هایی مانند نامگذاری، حذف رنگ، حذف لایه، افزودن فایل، گروه کردن لایه‌ها و زیر و رو کردن آن‌ها را انجام دهید. افراد متخصص معمولا استفاده زیادی از این پنل می‌کنند، زیرا با آن قادر به مرتب کردن پروژه خود هستند.

استفاده از رنگ‌ها در پروژه

نرم افزار ایلاستریتور ویژگی‌هایی را دارا است که می‌تواند طراحی را برای کاربران آسان‌تر کند. یکی از این ویژگی‌ها وجود کتابخانه‌های سواچ (Swatch) است که استفاده زیادی از آن می‌شود. با استفاده از این کتابخانه، شما قادر به استفاده از رنگ‌ها و ابزارهای طرح دهنده بیشتری هستید که بسیار زیاد هستند.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آموزش تک آموزش کار با ایلاستریتور را به شما کاربران گرامی ارائه دادیم و چند مورد از ابزارهای این نرم افزار را معرفی کردیم. اگر قصد دارید که این نرم افزار را به صورت تخصصی فرا بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بسته آموزش موشن گرافیک را تهیه کرده و آموزش‌های لازم را در این زمینه دنبال کنید. بعد از یادگیری این نرم افزار، قادر به ساخت پروژه‌های بزرگ خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا