انیمیشن و سه بعدی

آموزش موشن گرافیک مقدماتی

موشن گرافیک مقدماتی: ساخت کامپوزیت

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی تایم یا زمان کامپوزیت را مدت زمان هر سکانس فیلمنامه تعیین می کند. مثلا یک سکانس ۱۰ ثانیه ای. کیفیت سکانس ها بسته به استفاده ما متفاوت می باشد. در واقع ما بسته به سفارش کارما کیفیت تعیین میگردد. مثلا ما یک انیمیشن برای شبکه های مجازی تلگرام و اینستاگرام می خواهیم که این سفارش، کیفیت HD را شامل می شود. ولی معمولا ما انیمشن ها را به طور استاندارد ۱۹۲۰*۱۰۸۰ (Full HD)در نظر می گیریم.

در بعضی مواقع پروژه هایی که در ابعاد بزرگ ارائه می گردند را میتوان با کیفیت K۲ و K۴ طراحی کرد. پروژه هایی که امروزه مخصوص تلویزیون بسته می شود رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ و ۲۵ فریم HDTV در نظر گرفته میشود که می توان آن را به ۲۹ یا ۳۰ فریم افزایش داد. در موشن گرافیک مقدماتی پس از ساخت سکانس های یک فیلمنامه آن ها را داخل کامپوزیت نهایی و پشت سر هم قرار می دهیم.

موقعی که پشت سر هم قرار می دهیم همانطور که قبلا هم گفته شد باید فریم آخر یک کامپوزیت با اولین فریم کامپوزیت بعدی از نطر رنگ یکسان باشد تا هنگام اجرای فیلم پرش نداشته باشیم. روش دیگری که به جز این می توان استفاده کرد اینه که مابین سکانس ها تزانزیشن های ویدئویی برای پر شدن مابین سکانس ها و جلوه های ویژه می توان استفاده کرد. از ترانزیشن ها می توان جهت جذابیت و پر کردن فضاهای خالی بین دو عکس و فیلم استفاده کرد که ما آن را در پروژه به طور کامل توضیح می دهیم.

شروع طراحی با Shape Layers

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی این گزینه جهت طراحی های پیچیده و با لایه های بالا به کار می رود که قابلیت این را دارد همه لایه ها را در داخل یک مجموعه قرار دهد. مثلا طراحی یک نمای ساختمان که از تعداد بسیار زیادی مستطیل تشکیل شده است را در یک لایه قرار می دهد. در صورتی که اگر لایه ها تک به تک در پروژه ایجاد شود، باعث شلوغ و سردرگمی پروژه می گردد.

در موشن گرافیک مقدماتی برای شروع کار با این ابزار با توجه به اینکه دانستن ابزارهای افترافکت را لازمه کار می دانیم، به طور خلاصه از ابتدای کار توضیح می دهم. با شروع یک پروژه جدید یک کامپوزیت به زمان ۳۰ ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰HDTV 25 فریم و با رنگ خاکستری می سازیم. سپس یک بک گراند Solid با رنگ دلخواه پروژه می سازیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

موشن گرافیک : ابزار های Shape Layers

• Rectangle Tool
• Rounded Rectangle Tool
• Elipse Tool
• Polygon Tool
• Star Tool

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی دقت کنید که اگر لایه ای انتخاب باشد و از ابزار Shape Layer استفاده کنید، لایه انتخاب شده را ماسک (Mask) می کند. به طور ساده مسک به این معنی است که با انتخاب لایه و سپس ابزار و درگ کردن روی لایه، قسمت انتخاب شده نمایان و بقیه قسمت ها حذف می گردد. مثلا ما لايه سالید بک گراند را انتخاب و با این ابزار قسمتی از آن را ماسک می کنیم (مثلا ستاره).

موشن گرافیک مقدماتی

طراحی ستاره با ماسک

چنانچه دقت کنید لایه بک گراند به ستاره ترسیمی تبدیل شد. اگر دوباره اینکار را انجام دهید باز ترسیمات جدید بر روی لایه اعمال می شود. در موشن گرافیک مقدماتی چنانچه دقت بکنید با بازکردن زیر مجموعه لایه میبینید که ۳ عدد ماسک ایجاد شده که هر کدام را به طور جداگانه می توان تغییر و یا حذف کرد. اما اگر لایه ای انتخاب نباشد و ما شروع به ترسیمات بکنیم حالت ماسک بر روی لایه ایجاد نمی شود ؛ بلکه لایه جدید با نام Shape Layer ایجاد می گردد. چنانچه هر بار لایه ای انتخاب نباشد و با ابزار ترسیم طراحی را انجام دهیم برای هر بار یک لایه جدید با اسم مربوطه ساخته می شود.

موشن گرافیک مجموعه Contents

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی این مجموعه شامل ترسیمات موجود در لایه Fill و Stroke و Transform مربوط به همان لایه و افکت های اضافی می باشد که آن ها را توضیح خواهیم داد. در قسمت rectangle Path می توان به اندازه مستطیل و شعاع لبه ها دسترسی داشت.

در قسمت Stroke و Fill هم می توان تنظیمات مربوط به این دو را مجددا تغییر داد. در دیگر اشکال هندسی هم تنظیمات مربوط به خود و مشابهی را دارند.اگر لایه مستطیلی که ساختیم انتخاب باشد و بارها اشکال هندسی ترسیم کنیم، تمام لایه ها در زیر مجموعه Contents ساخته می شود. به لایه های ایجاد شده در مجموعه ۱ Shape Layers دقت کنید در این مجموعه شاهد ۳ لایه با اسامی مستطیل .دایره و ستاره هستیم.

حالا با توجه به اینکه ۳ حالت طراحی یعنی مستطیل و مستطیل با لبه گرد، دایره و ستاره را یاد گرفتیم به سراغ ابزار کاربردی می رویم.

موشن گرافیک مقدماتی ابزار Pen Tools

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی با این ابزار این اجازه برای ما فراهم میشود که ترسیمات دلخواه و متفاوت با اشکال هندسی اصلی را داشته باشیم. مثلا ما می خواهیم یک شکل بدون نظم را ترسیم کنیم. به لایه زیر دقت کنید: در صورتی که اگر مجبور بودیم با مستطیل این کار را انجام دهیم شامل تعداد زیادی لایه مستطیل می شد و عملا کار سخت و زمان بری می شد. موقعی که ما یک Shape Layer می سازیم تنظیمات آن بعد از ترسیم در نوار بالا ظاهر می گردد.

این تنظیمات شامل:

• رنگ داخل شکل (Fill)
• رنگ نوار کمربند یا نوار بیرونی(Stroke)
• ضخامت نوار Stroke)) می باشد.

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی مثلا ما میخواهیم ستاره ای به رنگ زرد با نوار به ۱۰ واحد و رنگ مشکی را ترسیم کنیم. حالا ما اگر بخواهیم یک ستاره توخالی و با نوار زرد داشته باشیم بایستی بر روی گزینه Fill کلیک کرده و آن را غیرفعال کنیم و به حالت none تبدیل کرده و Stroke را به رنگ زرد و ضخامت دلخواه بسازیم. همچنین اگر خواستید ترسیمات بدون نوار باشد میتوان بر روی Stroke کلیک کرده و آن را غیرفعال کنید و یا می توان مقدار آن را به صفر تبدیل کرد.

 موشن گرافیک مقدماتی

استفاده از نوار Stroke

پس از اینکه لایه ای را ساختید و از لایه خارج شدید میتوان باز با کلیک بر روی لایه تنظیمات آن را مشاهده و تغییر داد.

موشن گرافیک مقدماتی: تنظیمات Fill Option و Stroke Option

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی با کلیک بر روی این دو گزینه که هر دو مشابه همدیگر می باشد میتوان حالت های مختلفی را مشاهده کرد:

Fill Option

این حالات از چپ به راست:
حالت غیر فعال:

حالت غیر فعال

حالت فعال با رنگ خالص:

حالت فعال با نگ خالص

حالت فعال با حالت دو رنگی که اصطلاحا به آن Gradient می گویند و به صورت خطی می باشد:

حالت فعال دو رنگ خطی

و حالت فعال با حالت دو رنگی که به آن Gradient می گویند و به صورت مرکزی می باشد:

حالت فعال دو رنگ مرکزی

در شکل زیر حالات بالا را مشاهده می کنید:

تصویر تکمیلی توضیحات بالا

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی توجه داشته باشید که در حالت Gradient با رفتن به قسمت تنظیم رنگ می توان دو رنگ را برای شکل ایجاد کرد. که ما معمولا حالت توخالی و رنگ یک دست را در موشن گرافیک استفاده می کنیم.
در آموزش موشن گرافیک مقدماتی با حالت های رنگی Fill و Stroke کار کنید تا به خوبی آن ها را درک کنید. همچنین می توانیم با ابزار Pen هم هم حالت Fill و هم حالت Stroke را داشته باشیم.

موشن گرافیک مقدماتی: تنظیمات مجموعه Contents

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی بعد از یادگیری مجموعه Transform به سراغ مجموعه Content و تنظیمات لایه های ترسیمی می رویم. این قسمت در هر لایه متفاوت است. در یک لایه که حاوی چند مستطیل و دایره و مربع می باشد هر کدام در Content خود Transform مخصوص به خود را دارند که بصورت جداگانه جابجا، چرخش و … انجام می دهند و باTransform اصلی هر سه با هم تغییر می کنند. چنانچه یک مستطیل با لبه های گرد طراحی شد می توان در تنظیمات همان rectangle به آن دسترسی پیدا کرد.

موشن گرافیک مقدماتی: ابزارهای Transform

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی هنگامی که ترسیماتی را در لایه یا لایه هایی ایجاد میکنید، هرلایه تنظیمات مخصوص به خود را دارد.از قبیل تنظیمات رنگ و اندازه که اشاره شد و همچنین ابزارهای مجموعه Transform. در واقع این مجموعه پر کاربرد جهت جابجایی، چرخش، مقیاس و اندازه و ترسیمات کاربرد بسیار زیادی دارند.

در موشن گرافیک مقدماتی همانطور که گفتیم لازمه و پیش نیاز موشن گرافیک، شناخت ابزارهای اصلی افترافکت می باشد که این مجموعه یکی از اصلی ترین قسمت های کار با افترافکت و مخصوصا انیمیشن سازی می باشند. به همین جهت در موشن گرافیک مقدماتی جهت شروع این مبحث لازم است مروری کوتاه به این مجموعه هم داشته باشیم. برای دسترسی به این مجموعه فقط کافیه منوی هر لایه را باز کرده و به قسمت Transform مراجعه کنید. با باز کردن این مجموعه شاهد ابزار های:

• Anchor Point یا همان کانون و نقطه مرکزی لایه
• Position یا ابزار جابجا کردن ترسیمات و لایه ها
• Scale یا مقیاس جهت کوچک و بزرگ کردن ترسیمات
• Rotation یا ابزار چرخش لایه ها با واحد درجه
• Opacity هم جهت وضوح لایه که هرچه به سمت ۱۰۰ برود لایه کاملا دیده می شود و هر چه به صفر نزدیک گردد، آن لایه از دید ما خارج می شود.

نکته: در موشن گرافیک مقدماتی جهت استفاده راحت تر از این ابزارها می توانید با انتخاب هر لایه و زدن کلید های میانبر:

• A برای Anchor Point
.P برای Position
•R برای rotation
•S برای Scale
•T برای Opacity
به آن ها راحت و سریع دسترسی داشته باشید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش موشن گرافیک پروژه محور

موشن گرافیک مقدماتی: ابزارها و افکت های Contents

در ساخت موشن گرافیک مقدماتی در بعضی مواقع ما نیاز به ایجاد اشکال خاص همراه با افکت هستیم. به عنوان مثال نمایش یک خط به صورت خط چین یا زیگزاگ یا گرد کردن گوشه های ترسیمات، یا مثلا تبدیل به نقطه به خط در طول مسیری که ما مشخص میکنیم. این نمونه کارها و کارهای خاصی که با خلاقیت بیان می گردد در مجموعه Add قرار دارد. با زدن این گزینه ما شاهد مجموعه بزرگتری هستیم که این مجموعه در موشن گرافیک کاربرد زیادی دارند.

مهمترین و پرکاربردترین آن ها را بیان می کنیم:

Stroke / Fill

در موشن گرافیک مقدماتی در واقع این دو گزینه کار همان Stroke و Fill ابزارهای ترسیمی را می کند. منتها اشکالی که به هر دلیلی نوار و یا رنگ داخل نداشته باشند از این دو گزینه استفاده می شود. همچنین با زدن گزینه Dash می توان آن را به حالت خط چین تبدیل و طول خطوط را مشخص کرد. تمامی این ابزارها با فعال شدن در مجموعه همان لایه اضافه می شوند و می توان با پاک کردن آن ها را غیرفعال کرد.

Repeater

در موشن گرافیک موشن مقدماتی با این گزینه می توان اشکال هندسی و ترسیمات الگوریتم را ایجاد کرد. در تنظیمات Repeater می توان تعداد تکرار و جابجایی آن ها و همچنین در قسمت Transform Repeater می توان تنظیمات جابجا، چرخش و … را روی تکرارها انجام داد.Transform این قسمت به Transform اصلی لایه شباهت دارد، اما تاثیر این فقط برروی ابزار ایجاد شده است و Transform اصلی بر روی کل لایه تاثیر می گذارد.

Round Corner

این ابزار در ترسیمات خطی کاربرد دارد. با این ابزار می توان گوشه های خطوط با گزینه Redius را نرم کرد و خطوط تیز را به نرم تبدیل کرد.

Trim path

در موشن گرافیک مقدماتی این ابزار هم در ترسیمات خطی کاربرد بسیار زیادی دارد. مثلا در شکل بالا میتوانیم آن را از نقطه اول تا آخرین نقطه لحظه به لحظه انیمیشن آن را ایجاد کرد و حالت رشد آن را نمایش داد.مثلا انیمیت یک تیک یا فلش با طراحی آن در ۲ ثانیه. با گزینه های Start و End می توان نقطه اول و آخر رشد را تعیین کرد و با گزینه Offset می توان حالت ایجاد شده را در طول مسیر جابجا کرد.

Twist

با استفاده از این ابزار می توان یک طرح پیچش ایجادکرد و به طرح های جالبی رسید.

Wiggle Path

در موشن گرافیک مقدماتی با این ابزار می توان حالت ویبره در طول یک شکل با حالت انیمیشن خودکار در طول زمان ایجاد کرد.
حالا ما می‌توانیم با استفاده از نیازمان افکت و حالت دلخواه را بر روی لایه اضافه کرده و اشکال زیبایی را خلق کنیم.

نکته مهم: هنگامی که ما گزینه‌ای را انتخاب و افکت دلخواه را استفاده می کنیم چنانچه کل لایه انتخاب باشد آن حالت روی تمام اجزای لایه تاثیر می‌گذارد اما اگر یکی از اجزای داخلی لایه را انتخاب و حالات را به آن Add کنیم فقط روی آن تأثیر می‌گذارد و بر روی لایه بی‌تأثیر می باشد و در این صورت افکت اضافه شده در داخل Polystar 1 اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا