انیمیشن و سه بعدی

انواع موشن گرافیک کدام است؟ هر یک از موشن گرافیک‌ها چه کاربردی دارند؟

مقدمه‌ای بر موشن گرافیک

موشن گرافیک یا موشن گرافیکس (Motion Graphics) عبارتی است که به معنای تصاویر گرافیکی متحرک است. اگر شما تازه با این مفهوم آشنا شده‌اید و مدت کمی است که وارد این دنیای جذاب شده‌اید شاید از خود بپرسید که مفهوم دقیق موشن گرافیک چیست، انواع موشن گرافیک کدام است و یا در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.

موشن گرافیک نوعی ارائه گرافیکی و بصری است که با استفاده از آن می‌توانید ایده‌های قابل درک را از طریق تصاویر و حرکت به صورت توام به مخاطب ارائه دهید. به عبارت دیگر به جای تنها نشان دادن چند عکس و شاید متن، با افزودن حرکت می‌توانید به کار خود روح و زندگی دهید و آن را بسیار جذاب‌تر از پیش کنید. انواع موشن گرافیک در هر زمینه‌ای یک روش عالی و مقرون به صرفه برای جلب نظر مخاطب است.

کلمه موشن به معنای حرکت است و در موشن گرافیک هم از ویژگی گرافیکی و هم از تحرک آن برای انتقال پیام استفاده می‌شود. در این سبک از کار، معمولا از تصاویر واقعی استفاده نمی‌کنند و در بخش فنی آن برای طراحی گرافیک، نرم‌افزارهای طراحی مختلف مانند فتوشاپ و ایلاستریتور را به کار می‌گیرند. به طور کلی برای ارائه محتوا، تشریح یا تأکید بر آن و نشان دادن نکته‌های مورد نظر از موشن گرافیک استفاده می‌شود.

برای وارد شدن به این عرصه نیاز به پیش‌ زمینه خاصی وجود ندارد و شما می‌توانید کار خود را از صفر شروع کرده و به سرعت در آن پیشرفت کنید. دوره‌های آموزشی در سایت آموزش تک این فرصت را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید انواع موشن گرافیک را به سادگی و از پایه بیاموزید.

انواع موشن گرافیک و کاربرد آن‌ها

موشن گرافیک در طراحی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی، ساخت انیمیشن‌های دوبعدی، تهیه برنامه‌های آموزشی و غیره کاربرد دارد. مزیت این صنعت و شاید دلیل پرطرفدار بودن آن، عدم نیاز به نور، دوربین و فیلمبرداری است و همینطور نیازی به بازیگر نیست. به کارگیری رنگ‌ها و تصاویر گرافیکی جذاب و متنوع، ایجاد انواع افکت‌‌‌ها و تاثیر بالای آن در جذب مخاطب از دیگر دلایل استفاده از انواع موشن گرافیک در زمینه‌های مختلف است.

موشن گرافیک توضیحی یا توصیفی

یکی از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک است که به توضیح یک فرآیند یا یک مفهوم خاص می‌پردازد. در این نوع از موشن گرافیک یک فرآیند یا مفهوم، هر چند هم که پیچیده باشد، با استفاده از تصاویر گرافیکی و حرکت به شکل قابل فهم برای مخاطب توضیح داده می‌شود. با موشن گرافیک توضیحی توجه مخاطبان خود را جلب و با آن‌ها ارتباط احساسی برقرار کنید.

موشن گرافیک تبلیغاتی

از دیگر انواع موشن گرافیک نوع تبلیغاتی آن است که می‌تواند زیر مجموعه موشن گرافیک توضیحی قرار بگیرد. موشن گرافیک تبلیغاتی روی محصول یا خدمات تاکید دارد و در عصری که افراد نسبت به مطالعه و خواندن تمایل بیشتری به دیدن دارند، ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی یک روش عالی برای معرفی محصولات، روش استفاده از آن‌ها و کاربردهای آن‌ها است. گاهی یک موشن گرافیک با کیفیت فروش شما را چندین برابر می‌کند.

طراحی رابط کاربری

شما با ایجاد حرکت‌های نرم و روان روی گرافیک‌ها می‌توانید خود را به عنوان طراح رابط کاربری مطرح کنید و کار خود را از دیگران متمایز کنید. به عنوان مثال می‌توانید از موشن گرافیک در انیمیت کردن منو و بخش‌های مختلف سایت استفاده کنید. حتی می توانید فقط با نمایش UI اپلیکیشن خود، یک ویدیو موشن گرافیک تبلیغاتی کامل بسازید.

آیکون متحرک

آیکون‌های متحرک ظاهری جذاب و دیدنی به وبسایت و اپلیکیشن ها می‌دهد. در بعضی از وبسایت‌ها با هاور کردن آیکون ها، یک انیمیشن ساده به نمایش در می‌آید. امروزه با موشن گرافیک می‌توانید ویدیوی زیبایی در سایت و اپلیکیشن خود با حجم کم ایحاد کنید.

لوگو

لوگوی برند شما اولین تصویری است که مخاطب از تجربه ارتباط با شما به ساد دارد. با استفاده از موشن گرافیک می‌توانید لوگو برند خود جذاب‌تر کنید. مثلا با یک افکت زیبا می‌توانید لوگوی خود را با یک حرکت جذاب در موشن گرافیک به نمایش بگذارید. هر چقدر که تلاش کنید طراحی و ساخت موشن گرافیک لوگو، جالب و حرفه ای تر و باشد، احساس مثبت تری را در مخاطبان ایجاد خواهند کرد. .

گیف

از محبوب‌ترین انواع موشن گرافیک ساخت گیف است که تعداد آن‌ها به شدت افزایش یافته است. البته گیف‌ها انواع مختلفی دارد و می‌تواند نوعی از موشن گرافیک نیز باشد. از کاربردهای رایج گیف، استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی و یا به شکل بنرهای تبلیغاتی در وب است که به دلیل حرکت آن جلب توجه بیشتری می کند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها از جذاب‌ترین راه‌ها برای ارائه داده به مخاطبان است. با انیمیت کردن اجزای مختلف یک اینفوگرافیک از جمله نمودارها، می‎‌توانید بر اهمیت داده‌ها تاکید کنید. همچنین می‌توانید مخاطب را با یک سری از داده‌های انیمیت شده راهنمایی کنید. این تجربه عالی از ارائه داده به مخاطب به صورت اینفوگرافیک را می‌توانید با موشن گرافیک اداشته باشید.

تیتراژ ابتدایی فیلم‌ها

بنا بر تاریخچه موشن گرافیک که در اختیار است، کاربرد اولیه موشن گرافیک به حدود ۱۰۰ سال قبل برمی‌گردد که برای نمایش عنوان فیلم‌های هالیوودی استفاده می‌شد. تیتراژ ابتدایی فیلم‌ها و سریال‌ها نیز از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک است که با گذشت سال‌ها همچنان تقاضای فراوانی دارد.

سخن آخر

حالا که می‌دانید موشن گرافیک چیست و کاربرد انواع آن را متوجه شدید، زمان را از دست ندهید و با توجه به کار و حرفه خود و نوع مخاطب، ساخت موشن گرافیک را تجربه کنید. با شناخت انواع موشن گرافیک و با توجه به سبک، مخاطبان و سایر نکاتی که مد نظر دارید، یکی از انواع موشن گرافیک را انتخاب کرده و به اهدافتان برسید. مجموعه آموزشی تک می‌تواند شما را در آموزش موشن گرافیک از صفر تا صد یاری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا