انیمیشن و سه بعدی

سازنده موشن گرافیک کیست؟ از چه ابزارهایی در این راه می‌تواند استفاده کند؟

آشنایی با ابزار و دانش ساخت موشن گرافیک، شرط اصلی موفقیت

در نگاه نخست ورود به حرفه طراحی به دنیای موشن گرافیک می‌تواند دلهره‌آور باشد. اما تنوع نرم‌افزارهای سازنده موشن گرافیک باعث شده تا بتوان راحت‌تر وارد این عرصه شد. این امر مستلزم شناخت ابزارها و ویژگی‌های شخصی لازم برای یادگیری است که در ادامه به آنها پرداخت شده است.

سازنده موشن گرافیک کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

حرفه طراحی گرافیک متحرک کاملاً جدید و در حال رشد است. بدون وجود هنرمندان باهوش و نوآور در این زمینه نمایش‌ها، فیلم‌ها و حتی وب سایت‌ها چیزی کم خواهند داشت اما این حرفه دقیقاً شامل چه مواردی است؟ و چگونه می‌توان در این حرفه خلاق شروع به کار کرد؟

یک طراح موشن گرافیک با متحرک سازی گرافیک و ایجاد جلوه‌های بصری زنده، فیلم‌ها، وب سایت‌ها، تبلیغات تجاری را به سطح کاملا جدیدی می‌رساند. با شیوع روزافزون محتوای ویدئویی به صورت آنلاین، یک سازنده گرافیک متحرک می‌تواند تقریباً در هر کاری و در هر پلتفرم دیجیتالی کار کند. طبق آمار یک مطالعه میدانی افراد فعال در این حوزه معمولاً در دفاتر فیلمبرداری، شرکت‌های نرم افزاری و آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند.

فردی که وارد این حرفه می‌شود بهتر است ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • خلاقیت: بدون شک به دلیل ارتباط این هنر دیجیتال با خلق تصاویر و داستان‌پردازی، خلاقیت اولین و مهمترین ویژگی یک فرد برای ورود به این حرفه است.
  • پشتکار: به دلیل آنکه حرفه موشن گرافیک جدیداً به صورت فراگیر مطرح شده و دانش در این زمینه در حال تکامل است فرد سازنده موشن گرافیک باید پشتکار بالایی در یادگیری و به‌روزرسانی دانش خود داشته باشد.

دید هنری، توانایی فرد در انجام کار تیمی و مواردی از این دست نیز جز ویژگی‌های لازم برای این امر است. خوشبختانه پکیج آموزش موشن گرافیک مجموعه آموزش تک، تمامی این مباحث را از ابتدائی‌ترین موارد چون مباحث رنگ‌شناسی تا نرم افزارهای لازم و مباحث مربوط به برندینگ در این زمینه را به شما آموزش خواهد داد.

چشم انداز شغلی یک طراح موشن گرافیک

بدون شک شما با شنیدن این که طراحان موشن گرافیک به دلیل تخصص فنی خود تمام هزنیه‌های یادگیری را در زمان کافی جبران می‌کنند و شغلی درآمدزا خواهند داشت، بسیار هیجان زده خواهید شد. طبق آمار یک موسسه جهانی، متوسط ​​دستمزد سالانه هنرمندان و انیماتورهای چندرسانه‌ای در سال به طور متوسط ۷۲٫۵۲۰ دلار است. متخصصانی که بیشترین درآمد را در این زمینه دارند در شرکت‌های نرم افزاری و صنایع فیلم سازی کار می‌کنند.

چگونه یک سازنده موشن گرافیک شوید؟

بی‌شمار آموزش و منابع آنلاین وجود دارد که به شما کمک می‌کند مهارت زیادی را به کارنامه کاری خود اضافه کنید. دنبال کردن وبلاگ‌های برتر انیمیشن و تهیه پکیج‌های آموزش موشن گرافیک از صفر تا صد یکی از بهترین راه‌ها برای کسب تخصص در این زمینه است. این روش راهی برای قرار گرفتن در معرض آموزش روندها و تکنیک‌های جدید است. کسب تجربه کاری در پروژه‌ها و افزودن به نمونه کارها نیز راهی عالی برای شروع کار در این حرفه رویایی است. همچنین آشنا شدن با تکنیک‌‍ها و مبانی اساسی این زمینه به شما کمک می‌کند تا دانش جامع مورد نیاز برای پیشرفت در صنعت را داشته باشید.

ابزارهای معروف سازنده موشن گرافیک کدام هستند؟

نرم افزارهای زیادی وجود دارد که برای ساخت موشن گرافیک کاربرد دارد، شما می‌توانید در این حرفه به صورت یک متخصص فعالیت خود را آغاز کنید. مهمترین آنها را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

افتر افکت

انتخاب اصلی برای اجرای پروژه‌های ویدیویی، انیمیشن سه بعدی، شبیه سازی، طراحی وب و تایپوگرافی بدون شک افتر افکت است. این نرم افزار سازنده موشن گرافیک براساس لایه‌ها ساخته شده و به عنوان ترکیبی از ویرایشگر فیلم و فتوشاپ کار می‌کند. این نرم افزار انتقال گرافیک متحرک و تولید جلوه های بصری کیفی، ایجاد و مدیریت کارهای موشن گرافیک، ، حذف اشیا، اصلاح رنگ و ویرایش را ممکن می‌کند.

سینما فوردی

برای هر کسی که مهارت گرافیکی در افتر افکت دارند، Cinema 4D نرم‌افزاری راحت برای آموزش است. سینما ۴D شامل ویژگی های منحصر به فرد و سازگاری با چندین موتور رندر مختلف با شتاب GPU است که به کاربران کمک می‌کند تا به سرعت مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالا را بر روی صفحه کامپیوتر نمایش دهند. این نرم افزار به طراح موشن گرافیک برای مدل سازی، تکسچر، رندر، انیمیشن و شبیه سازی کمک می‌کند.

پریمیر پرو

این نرم افزار تلفیقی از افترافکت و نسخه اصلی پریمیر به شمار می‌رود و یکی از ویژگی‌های قابل توجه آن توانایی ایجاد پیوندهای پویا بین خود و افتر افکت است. به این ترتیب، کاربران می توانند تنظیمات نهایی را در ترکیب‌ها و تصاویر انجام دهند بدون اینکه ابتدا آنها را رندر کنند. در واقع Adobe Premiere Pro برنامه‌ای برای ویرایش فیلم‌ها بر اساس جدول زمانی است. اغلب یک سازنده موشن گرافیک از آن برای تطبیق ویدئو و صدا استفاده می‌کند. اما تعداد ویژگی‌ها و قالب‌های موجود امکانات بیشتری چون برش انیمیشن و ویرایش را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

فتوشاپ

این نرم افزار به همان اندازه که مفید است همه کاره نیز هست. تسلط به این ابزار برای هر طراح موشن گرافیک در هنگام ایجاد بافت یا دستکاری تصاویر اجباری است. تجربه در فتوشاپ به فرد کمک می‌کند تا عناصر طراحی جدیدی را برای پروژه‌های گرافیکی متحرک ایجاد کنند.  برخی افراد ترجیح می‌دهند کارهای مربوط به طراحی اولیه موشن گرافیک را به صورت دستی و با قلم و کاغذ انجام دهند. اما فتوشاپ یک نرم افزار عالی برای طراحی سریع و ترکیب‌بندی است. مهمترین مزیت استفاده از این برنامه قابلیت ادغام آن با کریتو کلود است و کاربران می‌توانند بدون زحمت فایلهای فتوشاپ را مستقیماً به افتر افکت و برعکس منتقل کنند.

ایلوستریتور

ایلوستریتور یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزار سازنده موشن گرافیک است و صنعت طراحی و انیمیشن کاربرد زیادی دارد. این برنامه شبیه فتوشاپ است، اما تفاوت اصلی این است که Adobe Illustrator یک برنامه ویرایش است که بدون پیکسل‌سازی این کار را انجام می‌دهد. بسته آموزشی ایلوستریتور به شما در تسلط به این نرم‌افزار کمک می‌کند.

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که سازنده موشن گرافیک بودن همانقدر که ساده به نظر می‌رسد دارای سختی‌های خاص خود است و بهتر است تمرین و ممارست را با آموزش تلفیق کرد تا بتوان در این عرصه موفق بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا