وب

تفاوت های کلیدی بین جی کوئری و جاوا اسکریپت

تفاوت های کلیدی بین جی کوئری و جاوا اسکریپت –  بر اساس راهنمایی یک کارشناس

وقتی اولین بار برای کدنویسی درس خواندن را شروع کردم، شناختن و استفاده و درک اصطلاحات، اختصارات و لغات تخصصی به نظرم خیلی سخت می رسید که البته در هر تکنولوژی ای که می خواستم با آن کار کنم همین موضوع وجود داشت. و این موضوع زمانی که همه چیز بسیار شبیه باشد، و یا در یک اکوسیستم مشابه کار کنند،  حتی سخت تر هم می شود.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

یکی از اولین سؤالات من این بود: “تفاوت بین جاوا اسکریپت Javascript و جی کوئری JQuery چیست؟” آیا آن ها یکسان هستند یا کاملا مستقل هستند؟

در این مقاله، ما این سوال را بررسی می کنیم و در حقیقت سعی می شود که با شرح جاوا اسکریپت و جی کوئری، و همچنین مزایای استفاده از آن ها، شما بتوانید درک بهتری از آن ها پیدا کنید.

جی کوئری و جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت دقیقا چیست؟

پاسخ ساده این است: جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است، مانند Python و Ruby.

سؤال دیگری که تازه کار تر ها اغلب از خودشان می پرسند این است: “خب، جاوا اسکریپت درست مثل جاوا است، درست است؟” با این وجود هیچ ارتباطی بین زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد، به غیر از کمی سینتکس و نام گذاری!

جاوا اسکریپت در اواسط دهه ۹۰ توسط Brendan Eich ایجاد شد و در حقیقت او در حال کار در یک شرکت به نام Netscape به عنوان بخشی از پروژه ی یک مرورگر وب اولیه به نام Netscape Navigator، بود. این زبان در ماه ژوئن سال ۱۹۹۷ استاندارد سازی شد؛ این کار هنگامی انجام شد که Ecma International اولین نسخه استاندارد خود را منتشر کرد، که شامل جاوا اسکریپت نیز بود.

از آن زمان به بعد، جاوا اسکریپت به طور گسترده به عنوان یک زبان وب شناخته شده است. این زبان می تواند توسط تمام مرورگرهای وب مدرن بدون نیاز به هر پلاگین اضافی اجرا شود.

این زبان برنامه نویسی وب، در چند سال گذشته محبوبیت زیادی نیز داشته است و به لطف پروژه هایی مانند Node.js، برای کاربرد های مختلفی استفاده شده است؛ از جمله برای توسعه چارچوب های front-end، برای کمک به توسعه دهندگان در ایجاد برنامه های کاربردی پیچیده وب، برای توسعه برنامه های بومی و حتی server-side، استفاده می شود.

جی کوئری و جاوا اسکریپت

و اما، جی کوئری JQuery چیست؟

جی کوئری یک کتابخانه است که در جاوا اسکریپت نوشته شده است؛ این کتابخانه، برای ساده کردن کد های front-end، به منظور ویرایش HTML استفاده می شود.

این تعریف، کمی تا قسمتی پر از اصطلاح است! بیایید برخی از آن ها را تعریف کنیم. مثلا کتابخانه! یک کتابخانه، مانند جایی که از آن کتاب می گیرم؟

در برنامه نویسی، یک کتابخانه مجموعه ای از کد های مفید است، که با هم گروه بندی می شوند تا بعدا دوباره استفاده شوند. کتابخانه ها یک رابط کاربری تعریف شده ای دارند که باعث آسان تر شدن اجرای فانکشن هایی می شود که به این منظور طراحی شده اند. و در نهایت منجر به این موضوع می شود که شما برای انجام مقدار کار یکسان، باید کد های کمتری بنویسید.

حالتی را در نظر بگیرید که می خواهید یک برنامه بنویسید که گاهی، برخی از داده ها را در هارد دیسک ذخیره می کند. شما می توانید کل برنامه را خودتان بنویسید، که خیلی جالب نخواهد بود. یا شما می توانید از کتابخانه هایی که قبلا افراد دیگری ایجاد کرده اند استفاده کنید تا بخش هایی از آن برنامه را ساده تر کنید.

پیاده سازی یک کد مانند نوشتن داده ها روی هارد دیسک، بسیار پیچیده خواهد بود و شما باید بدانید که چگونه با برنامه نویسی سطح پایین کار کنید. اما اگر کسی قبلا آن را نوشته و کد آن را در دسترس قرار داده باشد، این کد، در واقع کتابخانه ای است که می توانید آن را به برنامه خود اضافه کنید، بنابراین لازم نیست که در مورد آن فکر کنید.

جی کوئری و جاوا اسکریپت

و اصطلاح بعدی، یعنی کد front-end چیست؟

برنامه های کاربردی وب معمولی را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. server-side و front-end.

کد server-side کدی است که کاربران شما هرگز آن را نمی بینند. این کد در حقیقت مسئول منطق و لاجیک برنامه شما است، و کدی است که اطلاعات را در یک پایگاه داده ذخیره می کند و غیره.

کد front-end، صفحه وب شما و همه ی چیزهایی است که کاربر می بیند. این کد شامل HTML است که ساختار صفحه وب را تشکیل می دهد، و شامل CSS نیز هست که باعث می شود که ظاهر صفحه وب، عالی به نظر برسد و همچنین شامل جاوا اسکریپت، یا کد JQuery نیز می شود که به صفحه وب، حالت عملکردی می دهد.

جی کوئری دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

جی کوئری، تغییرات و ویرایش HTML و داده هایی که شامل می شود را برای شما، به عنوان یک توسعه دهنده، ساده تر می کند. به عنوان مثال، بگذارید حالتی را در نظر بگیرید که میخواهید یک دکمه را غیرفعال کنید تا دوباره نتوان روی آن کلیک کرد. شما می توانید با کد جی کوئری زیر، این کار را انجام دهید:

در این جا دو بار از جی کوئری استفاده شده است. اولی انتخابگر است و توسط $ نشان داده شده است. این کد  به وب شما منتقل خواهد شد و اگر یک عنصر HTML با آی دیِ “my-button”، وجود داشته باشد، آن را بر می گرداند. سپس با استفاده از روش .prop، این کد، ویژگی های این عنصر را تغییر می دهد و به ویژگی “disable”، مقدار “true” را می دهد. و در نتیجه، دکمه مورد نظر، دیگر قابل کلیک کردن نیست.

همانطور که می بینید، کد بالا به نظر می رسد درست مانند جاوا اسکریپت است، و دلیل این امر این است که جی کوئری در جاوا اسکریپت نوشته شده است، و سبب می شود که سینتکس آن نیز کاملا شبیه باشد. علاوه بر این، تا زمانی که شما جی کوئری را به عنوان بخشی از کد صفحه وب خود قرار دهید، در هر صفحه وب که جاوا اسکریپت می تواند استفاده شود، جی کوئری نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

همین کار را می توان با جاوا اسکریپت معمولی و با نوشتن کد زیر نیز انجام داد:

اگرچه برای مثال ساده ما، این کد خیلی پیچیده نیست، اما در مثال های بسیار پیچیده تر، می توان توضیح داد که چرا از چنین فانکشن هایی مانند getElementById استفاده می شود.

$ در جی کوئری به طور موثر جایگزین document.getElementById در جاوا اسکریپت است، بنابراین لازم نیست در مورد آن نگران باشید. به علاوه، این کاراکتر ساده، موجب صرفه جویی در تایپ کردن نیز می شود!

هنگام اجرای ویژگی های پیچیده تر مانند مدیریت رویداد یا تماس AJAX، نمونه های ساده ی جاوا اسکریپت بیشتر طول می کشد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، پیشنهاد می شود که به مستندات جی کوئری مراجعه کنید تا بیشتر درباره موارد استفاده پیشرفته و این که جی کوئری واقعا چقدر می تواند شما را نجات دهد، اطلاعات کسب کنید.

جی کوئری همچنین دارای کتابخانه های بسیار دیگری برای ساده سازی سایر جنبه های توسعه ی front-end است. کتابخانه ی JQuery UI، به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به راحتی عناصر رابط کاربری را ایجاد کنند که معمولا در وب سایت ها، از قبیل انتخاب تاریخ، منوها و پنجره های بازشو استفاده می شود. لازم به ذکر است که برای اجرای این عناصر در جاوا اسکریپت، کارهای بسیار زیادی باید انجام داد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. ممنون بسیار عالی و قابل استفاده بود البته در تشخیص کد نوشته شده میشه گفت هرجا که از علامت $ استفاده شد میشه فهمید نویسنده از جی کویری داره استفاده می‌کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا