انیمیشن و سه بعدی

منوی افترافکت – آشنایی با ابزارهایی که در این منوها وجود دارد

افترافکت و منوهای آن

افترافکت یک نرم افزار بسیار کاربردی است که با استفاده از آن می‌توانید طراحی‌های گرافیکی را پیاده سازی کرده و نقش‌ها و لوگوهای بسیار زیبایی با استفاده از ابزارهای منوی افترافکت بسازید. کار با نرم افزار افترافکت کمی سخت است و نیاز به آموزش دارد تا شما را با کاربردها و نحوه استفاده از ابزارهای افترافکت آشنا کند. محیط این نرم افزار ممکن است که شما را سردرگم کند، زیرا منوهای زیادی در این نرم افزار وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها ابزارهای مختلفی نهاده شده است. در ادامه این مطلب از سایت آموزش تک با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره منوی افترافکت در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با منوی افترافکت در آموزش تک

کار با منوی افترافکت

کار با منوی افترافکت بسیار راحت است، زیرا هر کدام از ابزارهای درون آن یک کار خاص را انجام می‌دهند. در افترافکت ۴ منو وجود دارد که امکان حذف و اضافه کردن آن‌ها میسر است. هر کدام از این منوها یک کار خاص را انجام می‌دهند و ابزارهای خاصی را در خود جای داده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نوار ابزار (Tool Bar)

اولین منویی که قصد معرفی کردن آن را داریم، منوی نوار ابزار است و همانطور که از نام این منو پیداست، ابزارهای اصلی در آن قرار گرفته‌اند. با استفاده از نرم افزارهای نوار ابزار می‌توانید طرح‌های بسیار متنوعی را بر روی صفحه پیاده سازی کنید. ابزارهای این بخش اغلب با ترکیب دکمه‌های کنترل و شورتکات‌های مربوط به ابزار (CTRL + *) مورد استفاده قرار می‌گیرند که این شورتکات‌ها قابل تغییر بوده و می‌توانند با کلیک بر روی هر دکمه‌ای فعال شوند. در این منوی افتر افکت بیش از ۱۵ ابزار وجود دارد که قابل تغییر هستند.

اگر دقت کرده باشید، بر روی گوشه برخی از ابزارها یک مثلث کوچک وجود دارد که با کلیک بر روی آن یک زبانه باز می‌شود که کاربردهای دیگر آن ابزار را نشان می‌دهد. با هر کدام از این ابزارها می‌توان طرح‌های بسیاری را پیاده سازی کرد که حتی فکرش را هم نمی‌کنید. ابزارهای این منوی افترافکت در هر دو بخش عادی و لایه‌ها قابل استفاده است. در ابتدا این ابزارها بسیار کم بودند و با بروز رسانی‌های اساسی افترافکت، ابزارهای بیشتری به آن اضافه شد که کاربران آن را نیز افزایش داد.

آشنایی با نوار ابزار در منوی افترافکت

از ابزارهایی که در این منو وجود دارند و استفاده زیادی از آن‌ها می‌شود، می‌توان به ابزار انتخاب (Selection tool)، ابزار دست (Hand Tool)، ابزار زوم (Zoom Tool)، ابزار چرخش (Rotation Tool)، ابزار چند بعدی سازی (Unified Camera Tool) و پن بیهایند (Pan Behind) اشاره کرد. استفاده از این ابزارهای در منوی افترافکت بسیار ساده است و فقط نیاز به آموزش دارد.

نوار منو (Menu Bar)

منوی دیگری که به شما معرفی خواهیم کرد، نوار منو است و همانطور که از نامش پیداست، چند زبانه را درون خود جای داده که آن‌ها نیز مانند یک منو عمل می‌کنند و دارای چند گزینه هستند. این منو در بالای صفحه قرار دارد و از راست تا چپ صفحه را گرفته است. این منو در بسیاری از نرم افزارها وجود دارد و افترافکت تنها نرم افزاری نیست که نوار منو دارد. کاربرد نوار منو این است که با استفاده از آن می‌توان فایل‌های پروژه خود را فراخوانی، ذخیره و باز کنید. همچنین ابزار مهمی که واگرد (Undo) و انجام دادن (Redo) نام دارد نیز در آنجا قرار گرفته است.

منوی افتراکت چه امکاناتی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد؟

یکی از ابزارهای اصلی که در همه‌ی نرم افزارهای ادوبی وجود دارد، لایه‌ها (Layers) است که در نوار منو به وضوح قابل مشاهده هستند. در این بخش می‌توانید هر طراحی را به صورت جداگانه انجام دهید و در نهایت آن‌ها را بر روی یکدیگر قرار دهید. توجه کنید که اگر نیاز به تغییر ظاهری نرم افزار دارید، باید به بخش پریفرنس (Preferences) مراجعه کنید. برای شروع انجام تغییرات بر روی ادیت (Edit) کلیک کنید و سپس بر روی پریفرنس کلیک کنید، بعد از آن اپیرنس (Apppearance) را انتخاب کرده و تغییراتی که نیاز دارید را اعمال کنید که یکی از این تغییرات میزان تیرگی و روشنی صفحه است.

منوی فراخوانی فایل‌ها

این منو زمانی در افترافکت ظاهر می‌شود که شما یک صفحه جدید را برای طراحی باز نکرده باشید. صفحه جدید شما می‌تواند حاوی ویدئو، عکس و فایل‌های صوتی باشد. برای اینکه بتوانید یک فایل را فراخوانی کنید، در ابتدا باید یک فایل آماده داشته باشید که بتوان آن را فراخوانی کرد. برای ساخت یک پروژه، اول پروژه را ایجاد و ذخیره کنید و بعد، فایل های لازم را به درون آن فراخوانی نمایید. برای ایجاد پروژه، به تب فایل (File) در منوی بالا رفته و سپس پروژه جدید (New project) را انتخاب نمایید. سپس از همان تب فایل (File)، گزینه‌ی ذخیره به عنوان (Save as) را انتخاب نموده و پروژه را ذخیره کنید.

بررسی منوی افترافکت در آموزش تک

حال زمان فراخوانی فایل‌ها است که می‌توانید از تب فایل (File) با فشردن گزینه‌ی درج فایل (import file) را انتخاب کنید و یا این که از کلید (CTRL + i) به طور همزمان با استفاده کنید. راه دیگری نیز وجود دارد که برای انجام آن باید بر روی پنجره‌ی مربوط به پروژه (project window)، دو بار کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آموزش تک سعی کردیم که ابزارهای منوی افترافکت را به طور کامل به شما معرفی کنیم. افراد بسیار زیادی هستند که با افترافکت کسب درآمد می‌کنند و شما نیز با آموزش دیدن می‌توانید به کسب درآمد برسید؛ فقط باید آموزشی را دنبال کنید که تمام اصول و نکات را از پایه برای شما توضیح دهد. اگر کار با افترافکت را بلد نیستید، می‌توانید با مراجعه به سایت آموزش تک و تهیه بسته آموزش افترافکت، کار با این نرم افزار را یاد گرفته و شروع به طراحی در آن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا