وب

jQuery چیست؟

JQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت سریع،کوچک، قابل استفاده بین پلتفرم های مختلف و با ویژگی های غنی است. این کتابخانه برای این طراحی شده است تا طراحی سمت کاربر html را ساده کند. JQuery سبب شده چیزهایی مانند شبیه سازی سند HTML و دستکاری آن، ایجاد انیمیشن، مدیریت رویدادها و AJAX توسط یک API با کاربری آسان به راحتی طراحی شوند. این API به خوبی با مرورگر های مختلف نیز کار می کند.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

هدف اصلی jQuery این است که یک راه ساده برای استفاده از جاوا اسکریپت در وب سایت خود داشته باشید تا آن را واکنش گرا و جذاب تر کنید. علاوه بر این بتوانید از انیمیشن های مختلف در وب سایت خود استفاده کنید.

 

JQuery
JQuery

چرا به JQuery نیاز است

تا اینجا پاسخ های زیادی برای این سوال مطرح کرده ایم. اما اگر به دنبال یک پاسخ کلی هستید می توان دلایل نیاز به این کتابخانه را به این شکل توضیح داد:

این کتابخانه سریع و قابل انعطاف است. به همین دلیل در وقت شما صرفه جویی می کند. همچنین این امکان  را برای کاربران فراهم می کند تا کدهای تابع مربوط به UI را در حداقل خطوط احتمالی ارسال کنند. قبل از این برای بعضی فرامین و تابع ها نیاز به نوشتن ده ها خط کد بود، اما حالا شما با استفاده از این کتابخانه می توانید با نوشتن یک یا دو خط کد همان فرامین را صادر کنید.

بدون شک با استفاده از این کتابخانه عملکرد برنامه ها بهبود چشمگیری داشته است. حجم زیاد کد ها در گذشته باعث می شده برنامه ها برای اجرای فرامین وقت بیشتری برای خواند کد ها صرف کنند. اما این مشکل امروزه تا حد زیادی حل شده است.

بهبود عملکرد برنامه ها و بالارفتن سرعت آن ها سبب شد که برنامه های مناسب مرورگرها توسعه زیادی پیدا کنند و کاربران بدون مشکل از آن ها استفاده کنند. این کتابخانه توانسته به خوبی از ویژگی های جدید مرورگرها برای ایجاد برنامه های کاربردی استفاده کند.

هر تولید کننده نرم افزار و کد نویس جاوا اسکریپت باید از این فریمورک برای سرعت بخشیدن و بهبود عملکرد برنامه های خود استفاده کند. به همین دلیل این کتابخانه به محبوب ترین و قابل انعطاف ترین فریم ورک جاوا اسکریپت تبدیل شده است.

بسیاری از کمپانی های معروف اینترنتی مانند مایکروسافت، گوگل، آی بی ام و نتفلیکس در حال حاضر از این کتابخانه استفاده می کنند.

JQuery
JQuery

برای استفاده و یادگیری JQuery باید چه چیزهایی بدانیم

استفاده از JQuery بسیار ساده است اما این به شرطی است که شما با پایه ها برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. معمولا به تازه کار ها پیشنهاد می شود قبل از شروع یادگیری JQuery پایه های طراحی وب سایت را بیاموزند. بنابراین اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید ابتدا باید آموزش HTML، CSS و جاوا اسکریپت را شروع کنید. بعد از آموزش مقدماتی در این زبان ها برنامه نویسی خصوصا جاوا اسکریپت می توانید آموزش نحوه کار با JQuery را شروع کنید.

HTML، CSS و جاوا اسکریپت ارکان برنامه نویسی وب هستند و اگر شما با آن ها آشنایی کامل را نداشته باشید نمی توانید به عنوان یک برنامه نویس حرفه این از همه امکانات این کتابخانه استفاده کنید و ممکن است در استفاده از آن دچار مشکل های زیادی شوید.

تاریخچه JQuery

محبوب ترین فریمورک جاوا اسکریپت توسط John Resig در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. تا به امروز نسخه های مختلفی از JQuery معرفی شده است. تیم های توسعه زیادی مشغول کار بر روی گسترش ویژگی های این کتابخانه عظیم و کاربردی هستند و در طی ۱۲ سال گذشته تقریبا هر ساله شاهد بهبود های خوبی در نسخه های ارائه شده بوده ایم.

اضافه شدن بهبود های جدید باعث شده JQuery همیشه به روز باشد و با ویژگی های جدید پلتفرم ها و مرورگر های جدید همخوانی داشته باشد. این ویژگی مثبت نیز یکی دیگر از دلایل دوست داشتنی بودن این فریمورک است.

آخرین نسخه jQuery از سایت jquery.com قابل دانلود است.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا