وب

مزایا و معایب ساخت سایت با سایت ساز

ساخت سایت با سایت ساز ها یک راه کم هزینه و کم دردسر برای داشتن یک وب سایت است. با استفاده از سایت ساز ها شما به سادگی و با چند کلیک صاحب سایت می شوید. برای این کار نیاز به هیچ پیش زمینه ای از طراحی سایت و کد نویسی نخواهید داشت. به همین دلیل است که امروزه ساخت سایت با سایت ساز یکی از راه های پر طرفدار ساخت سایت است. اما مزایا و معایب ساخت سایت با سایت ساز چیست؟ آیا دیگر دوران طراحی سایت ها و هزینه برای داشتن سایت خوب به پایان رسیده است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.(توصیه می شود دوره آموزشی طراحی سایت و پکیج آموزش طراحی سایت  را مشاهده کنید)

آشنایی با سایت سازها و نحوه کار آن ها

سایت ساز ها ابزار های آنلاینی هستند که به صورت رایگان و غیر رایگان فعالیت می کنند. اصول کار در تمامی سایت ساز ها تقریبا به یک شکل است. شما می توانید به راحتی وارد یکی از این سایت ساز ها شده و بدون داشتن هیچ دانش مرتبط با برنامه نویسی وب و فقط با دنبال کردن چند دستور عمل ساده سایت خود را بسازید. سایت ساخته شده تقریبا همه ویژگی های یک سایت معمولی را دارد و در بعضی از نسخه های پولی حتی امکانات بیشتری از سایت معمولی هم در دسترس خواهد بود. جالب است که بدانید که وبلاگ ها هم در واقع توسط سایت ساز که همان ارائه دهنده وبلاگ است ایجاد می شوند. حالا نوبت آن است که با مزایا و معایب سایت ساز ها بیشتر آشنا شویم.

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی

ساخت سایت با سایت ساز

مزایای ساخت سایت با سایت ساز

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم شاید مهمترین نکته در ساخت سایت با سایت ساز این است که هر کسی که توانایی کار با یک مرورگر ساده و دسترسی به اینترنت داشته باشد می تواند سایت خود را در این سایت ساز ها بسازد. انواع مختلفی از سایت ساز ها وجود دارند و با این که روند کلی کار در آن ها یکسان است اما دستورالعمل های مختلفی برای هر یک وجود دارد. بدون یک خط کد نویسی صاحب سایت شوید! این جمله یکی از تبلیغات همیشگی سایت ساز ها است و در واقع هم به همین صورت است.

شما می توانید به راحتی قالب دلخواه خود را انتخاب کنید و در عرض چند دقیقه سایت خود را تحویل بگیرید. سرعت این کار در مقایسه با طراحی سایت معمولی یک مزیت بزرگ محسوب می شد. نکته دیگر رایگان بودن قالب های اولیه در سایت ساز ها است. البته محدودیت ها ای نیز وجود دارد اما رایگان بودن یک مزیت بزرگ برای بسیاری از افراد است. در کنار همه این ها فراموش نکنید سایت طراحی شده دارای فضای مدیریتی معمولا ساده و بدون پیچیدگی است و به راحتی می توانید سایت خود را ویرایش کنید. به این ترتیب اگر بخواهیم مزایای ساخت سایت با سایت ساز را یکبار دیگر نام ببریم لیست ما به این شکل خواهد بود:

  • عدم نیاز به آشنایی با طراحی وب و کد نویسی
  • رایگان بودن یا هزینه پایین ساخت سایت
  • سرعت بالای ساخت سایت
  • مدیریت ساده و بدون دغدغه سایت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی

ساخت سایت با سایت ساز

معایب ساخت سایت با سایت ساز

حالا که با مزایای استفاده از سایت آشنا شدیم بر می گردیم به یکی از سوالاتی که در ابتدای مقاله عنوان کردیم ” آیا دیگر دوران طراحی سایت ها و هزینه برای داشتن سایت خوب به پایان رسیده است؟” بدون تردید خیر! ساخت سایت با سایت ساز معایب زیادی دارد. مهمترین آن ها محدودیت های بسیار زیاد آن ها برای شخصی سازی سایت است. قالب ها و سایر بخش های سایت از قبل تعریف شده اند و شما برای اعمال تغییرات خود گزینه های زیاد در اختیار ندارید.

همین مورد مشکلات بیشتری را برای شما به وجود خواهد آورد. زمانی شما می توانید سایت قوی و پربازدیدی داشته باشید که بتوانید سایت خود را بر اساس قوانین سئو طراحی کنید. در سایت های ساخته شده توسط سایت ساز ها محدودیت ها به شما اجازه نمی دهد قوانین بهینه سازی سئو را به درستی رعایت کنید. صفحات و ساختار سایت تقریبا غیرقابل تغییر است. بسیاری از قالب ها حتی به شما اجازه تغییر عکس های پس زمینه سایت را نیز نمی دهد. طراحی منو ها، آیکون ها و سایر قسمت های سایت غیرقابل تغییر است.

برای حل مشکل قالب های غیر قابل تغییر بعضی از سایت ساز ها به شما اجازه می دهند که قالب خود را تغییر دهید که البته در نسخه رایگان هیچ یک همچین امکانی وجود ندارد. علاوه بر این بسیاری از سایت ساز ها تبلیغات خود را بدون نیاز به دریافت اجازه از شما در سایت شما قرار می دهند و عملا بخشی از درآمد های خود را از دست خواهید داد.

طراحی سایت های ساخته شده در سایت ساز ها امکان توسعه سایت را ندارد. این یعنی باید اضافه کردن امکانات اختصاصی به سایت خود را فراموش کنید. در کل می توان معایب عمده ساخت سایت در سایت ساز را این صورت خلاصه کرد

  • محدودیت های زیاد در شخصی سازی
  • عدم امکان بهبود سئو سایت
  • قالب های خشک و غیر قابل تغییر
  • عدم وجود امکانات اختصاصی

جمع بندی

می توان گفت که ساخت سایت با سایت ساز ها فقط زمانی منطقی است که قصد نداشته باشید برای کسب و کار مهم خود از استفاده کنید. داشتن یک سایت ساده ایده بدی نیست و می توانید از آن برا انجام کارهای مختلف استفاده کنید. اما زمانی که پای کسب و کار و درآمد از وب به وسط می آید طراحی سایت اختصاصی اجتناب ناپذیر است. هزینه برای طراحی سایت اگر با مشورت افراد حرفه ای به صورت درست انجام شود قطعا می تواند بازگشت سرمایه خوبی به همراه داشته باشد. شما هم می توانید اطلاعات و تجربیات خود در استفاده از سایت ساز های رایگان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : طراحی سایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا