انیمیشن و سه بعدی

بررسی نرم افزار کاربردی موشن گرافیک Blackmagic Fusion

Blackmagic-Fusion-Review

در دنیای طراحی انیمیشن و موشن گرافیک، نرم افزار های کاربردی و بی نظیری ارائه شده است که کار موشن گرافیست ها را بسیار آسان و لذت بخش می کند، به صورتی که بدون آن ها، کار ها تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. امروز قصد داریم نگاهی به یکی دیگر از بسته های نرم افزاری موشن گرافیک Blackmagic به نام Fusion بیاندازیم. نسخه ی استاندارد نرم افزار Fusion رایگان بوده و قیمت نسخه ی “Studio” 995 دلار است.

موشن گرافیک

بیایید برخی از ویژگی های برنامه ی اصلی و تفاوت بین نسخه رایگان و نسخه ی “Studio” را بررسی کنیم.

فیوژن / Fusion چیست؟

موشن گرافیک

فیوژن یکی از بزرگترین نقش آفرینان در زمینه ی آموزش موشن گرافیک نیست، بنابراین اجازه دهید اطلاعات پایه ای از آن را بررسی کنیم. فیوژن ترکیبی از کامپوزیت سازی دو بعدی و سه بعدی و یک ابزار موشن گرافیک با rotoscoping ، و keying و افکت های مختلف است.

اساسا این نرم افزار، به دنبال ویژگی های اضافی برای کامپوزیت سازی سه بعدی در افتر افکت است که به صورت پیش فرض در افتر افکت وجود ندارند. اما آیا این نرم افزار می تواند در برابر غول صنعت موشن گرافیک، نقشی ایفا کند؟

ویژگی های کلیدی ابزار موشن گرافیک فیوژن

صرف نظر از اینکه آیا با فیوژن آشنا هستید یا نه، فیوژن یک ابزار قدرتمند بوده و دارای رابط کاربری مبتنی بر گره / node based interface است، که ممکن است برای کاربران Nuke یا Flame آشنا باشد، اما یک سیستم زمانی / timeline system آشنا نیز وجود دارد که طراحان موشن گرافیک و در واقع کاربران افتر افکت متوجه خواهند شد.

فیوژن در نسخه رایگان، دارای تعداد بسیار زیادی از ویژگی هایی است که هر طراح موشن گرافیک یا کامپوزر به دنبال آن است.

Text generation برای موشن گرافیک

از آن جا که Fusion یک برنامه مبتنی بر دو بعدی و سه بعدی است، شما به راحتی می توانید متن های مسطح را با استفاده از تمام ابزار های ویرایش متن موشن گرافیک ایجاد کنید، اما شما همچنین می توانید متن ها را در فضای سه بعدی ترسیم کنید و آن ها را در صحنه های سه بعدی موشن گرافیک خود قرار دهید.

موشن گرافیک

هندسه سه بعدی / ۳D Geometry در موشن گرافیک

فیوژن یک موتور سه بعدی ساخته شده / built in ، برای ایجاد اشکالی مانند کره ها، مکعب ها و استوانه ها دارد و بدون نیاز به داشتن یک برنامه ی سه بعدی، این موارد ساده را تولید می کند.

کامپوزیت سازی / ۳D Compositing سه بعدی در موشن گرافیک

از سوی دیگر، شما می توانید مدل های سه بعدی را از نرم افزارهایی مانند مایا، ۳D Studio Max و Cinema 4D وارد کنید و سپس سایه، چیدمان و نورپردازی خود را با استفاده از فیوژن قرار دهید.

نورپردازی سه بعدی / ۳D Lighting برای موشن گرافیک

همان طور که در بالا ذکر شد، فیوژن شامل نورپردازی سه بعدی است که با مدل های سه بعدی شما ارتباط برقرار می کند تا جریان کاری کامپوزیت بهتر و طبیعی تر باشد.

فضایی بی نهایت سه بعدی / Infinite 3D Space برای طراحی موشن گرافیک

فیوژن دارای فضای بی نهایت سه بعدی برای ساخت صحنه های عمیق و پیچیده ی سه بعدی است، که برای استفاده بسیار آسان است.

ذرات مجتمع / Integrated Particles در طراحی های موشن گرافیک با استفاده از فیوژن

ذرات یکی از Integrated در گردش کار موشن گرافیک هستند. اکثر بسته ها شامل یک ژنراتور ذره ای می باشند و فیوژن نیز همین ویژگی را دارد. افکت های درخشش / Glows و تلالو / sparkles ، به راحتی و با استفاده از کنترل های فیزیکی برای افکت های واقعی ذرات در دسترس شما وجود دارند.

قابلیت کلید زنی و راتوسکوپی / Keying and Rotoscoping

این قابلیت ها در بسته های اولیه فیوژن به عنوان ابزار های b-spline و bezier rotoscoping و همچنین Primatte keyer قدرتمند برای حذف بک گراند رنگی از صفحه های سبز و آبی وجود دارد.

موشن گرافیک

ابزار های وارد کردن / Importing Tools برای طراحی موشن گرافیک

فیوژن نیز مانند نرم افزار افتر افکت، به شما اجازه می دهد تا فایل های لایه های فتوشاپ را با لایه های جداگانه وارد کنید، و کار ایجاد انیمیشن بر اساس صحنه های ساخته شده در فتوشاپ را بسیار آسان تر می کند.

ایجاد فریم های کلیدی مبتنی بر Spline / Spline Based Keyframing

یکی دیگر از ابزار هایی که کاربران افتر افکت و طراحان موشن گرافیک با آن آشنا هستند، ایجاد فریم های کلیدی مبتنی بر Spline است. این قابلیت مشابه ویرایشگر گراف در After Effects است. ابزار فریم های کلیدی بر اساس Spline ، ایجاد انیمیشن های سیال بیشتر، در جدول زمانی را امکان پذیر خواهد کرد.

اسکریپت نویسی / Scripting برای طراحی موشن گرافیک

کاربران حرفه ای فیوژن، ممکن است بخواهند افکت ها و کنترل های انیمیشن مخصوص به خود را از طریق زبان اسکریپت نویسی Fusion داشته باشند. در مورد فیوژن، اسکریپت ها می توانند در LUA یا Python نوشته شوند. و با افتر افکت فرق می کند، بنابراین اگر به دنبال تغییر هستید، برای یادگیری چیز های جدید آماده باشید.

فیوژن استودیو / Fusion Studio و طراحی موشن گرافیک

در حالی که نسخه ی استاندارد و رایگان Fusion دارای ویژگی های بسیاری است، نسخه ی استودیویی دارای ویژگی هایی حتی بیشتر است که بسیاری از آن ها برای انیمیشن حرفه ای مورد نیاز هستند.

ویژگی های اضافی در Fusion Studio شامل مواردی است که برای فیلم های سه بعدی و خروجی های با رزولوشن بالا، کمتر رایج هستند. نسخه ی رایگان Fusion از رزولوشن بالاتر پشتیبانی می کند، اما تنها اجازه خروجی گرفتن از موشن گرافیک، در Ultra HD یا کوچک تر را می دهد.

یکی از ویژگی های جالب Fusion Studio، تابع رندر شبکه است. فیوژن ادعا می کند که دارای یک موتور رندر فوق العاده قدرتمند است، اما با عملکرد رندر شبکه، ادعا می کنند که شما می توانید در عرض چند ثانیه و نه چند ساعت، رندر بگیرید. البته، این کار نیاز به رایانه های دیگری دارد تا به عنوان گره های رندر مورد استفاده قرار گیرند.

سایر ویژگی های مهم دیگر که در Fusion Studio وجود دارند، ویژگی های retiming و stabilization هستند. هنگامی که عکس های اکشن زنده را به موشن گرافیک خود اضافه می کنید، retiming و stabilization ، اغلب بسیار مهم هستند. درست است که شما می توانید این کار ها را در یک قطعه دیگر از نرم افزار و قبل از وارد کردن فوتیج انجام دهید، اما داشتن این ابزار ها در گردش کاری خود، کارها را سریع تر می کند.

در نهایت، فیوژن از ۳rd party plugin integration پشتیبانی می کند که می تواند قدرت نرم افزاری را گسترش دهد، اما این ویژگی تنها در نسخه استودیویی ارائه می شود.

موشن گرافیک

اگر چه فیوژن و فیوژن استودیو، مانند After Effects و Cinema 4D قدرتمند و مشهور نیستند، اما این بدان معنا نیست که آن ها برای کارهای بسیار حرفه ای استفاده نمی شوند. بر اساس اطلاعات سایت فیوژن، این نرم افزار برای blockbuster های بزرگی مانند The Hunger Games و The Amazing Spiderman 2 و همچنین نمایش های تلویزیونی مهمی مانند Battlestar Galactica و Breaking Bad استفاده شده است.

زیبایی محصولات Blackmagic ، نسخه های رایگان است. اگر شما علاقمند به یادگیری چیزی جدید هستید و یا صرفا به دنبال یک سرگرمی هستید، می توانید Fusion را به صورت رایگان دانلود کنید. و اگر دیدید که فیوژن یک ابزار عالی برای طراحی های موشن گرافیک شماست، می توانید بر روی آن سرمایه گذاری کنید و نسخه ی کامل را خریداری کنید تا بتوانید ابزار های گسترده تری داشته باشید تا پاسخگوی تمام نیاز های شما برای طراحی موشن گرافیک باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا