انیمیشن و سه بعدی

یادگیری اصولی تکنیک های افترافکت

لطفاً این مقاله را به دقت مطالعه نمایید. در این مقاله مهمترین تکنیک های افترافکت ( موشن گرافیک ) بررسی می شود و قطعاً با در نظر گرفتن این تکنیک ها طرح نهایی تولید شده بسیار زیبا و خاص به نظر می رسد. تکنیک های افترافکت ( آموزش موشن گرافیک) هر یک دارای مشخصه های خاصی هستند که باید به طور دقیق رعایت شود.

تکنیک های افترافکت در اصل زمان بندی

زمان بندی که  معادل انگلیسی آن timing است یکی از فاکتورهای بسیار مهم در نرم افزار افترافکت محسوب می شود.البته زمان بندی به طور دقیق با قوانین فیزیک سروکار دارد. به هر روی وقتی صحبت از حرکت در افترافکت است، باید در ابتدا بررسی شود که در دنیای واقعی چه میزان زمان برای حرکت آن در نظر گرفته می شود حال اگر در انیمیشن سازی حرکت ها سریع تر و یا کندتر از حرکت طبیعی اعمال شود دیگر حس و حال موجود نمی تواند واقعی به نظر برسد شاهد یک طراحی نامناسب هستیم به این ترتیب در لیست پرکاربردترین تکنیک های افترافکت اهمیت زیادی با فاکتور زمانبندی داده شده است و به طور دقیق و میانگین به میزان یک صدم ثانیه اغراق نمایی می تواند یک طراحی را زیباتر کند به طوری که روند طبیعی نیز حفظ شود.

تکنیک های افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش طراحی و انیمیت کارکتر در افترافکت

تکنیک های افترافکت برای اغراق نمایی

تا به اینجا همیشه تأکید بر این بوده که طراحی بسیار طبیعی و واقع گرایانه باشد. اما در این بخش قرار است کمی چاشنی کار بیشتر شود. در واقع وقتی یک طراحی بیش از اندازه واقع گرایانه باشد و نگاهی بسیار جدی و خشک به خود بگیرد دیگر انیمیشن محسوب نمی شود و کسل کننده است. مخاطبان اغلب از انیمیشن ها انتظار کمی اغراق را دارند و به نوعی حس کارتونی در انیمیشن ها بسیار لذت بخش است. به این ترتیب اغراق نمایی به کمک ما می آید و سبب می شود که روند سرگرم کننده تری به یک انیمیشن ارائه شود به این ترتیب اغراق می توان در چهره شخصیت بوده و یا حرکات و بدن آن را تحت تأثیر فرآیند کمدی قرار دهد. البته می توان حرکت های دراماتیک صحنه را نیز به صورت چشمگیری دنبال نمود.

به طور کلی تمام هدف اغراق نمایی جذابیت است و باید جذابیت به طور دقیق تر اعمال شود. در نظر داشته باشید که اجسام وارد شخصیت ها می شوند و به این ترتیب پویایی کار بسیار بیشتر خواهد بود. اندکی جابجایی یکی از بهترین تکنیک های افترافکت محسوب می شود که در نهایت جلوه سازی بهتری صورت می گیرد.

تکنیک های افترافکت

تکنیک های افترافکت برای طراحی حرفه ای

موضوع بعدی که در لیست تکنیک های افترافکت قرار دارد طراحی حرفه ای است، در واقع این حرفه ای بودن است که به انیمیشن رنگ و وزن می بخشد. در انیمیشن های دو بعدی یک تصویر باید دارای آناتومی دقیقی باشد، تعادل در آن رعایت شده باشد و وزن و حجم تصویر نیز به طور دقیق اعمال شده باشد. سبک طراحی می بایست به صورتی باشد که میزان  پرسپکتیو آن رعایت شده به نظر برسد اما تأکیدی به واقع گرایانه بودن بیش از حد نیست به هر روی سبکی که انتخاب شده است باید در تمام طول پروژه  شما حفظ شود.

این روند در طراحی انیمیشن های سه بعدی کمی عجیب تر است. در واقع این سری از انیمیشن ها نیاز به مهارت طراحی حرفه ای ندارد اما باید فرم و تئوری رنگ در آن به طور دقیق رعایت شود و یکی دیگر از اصل های مهم در طراحی های سه بعدی نورپردازی است. در نظر داشته باشید که ریگ بندی کاراکترها می بایست به صورتی باشد که تعادل صحیحی بین وزن و بدن به نظر برسد.

حال می خواهیم یکی از مهمترین تکنیک های افترافکت را بررسی کنیم. وقتی در طراحی خود از یک انسان استفاده می کنید به طور کلی ژست بدنه قرینه را کنار بگذارید. به تصویر زیر نگاه کنید، سمت چپ تصویر فردی ایستاده است که به صورت میخکوب در حالی که دستهایش در دو سمت بدنش است شما را نظاره می کند، آیا این تصویر برای شما جذاب است؟ مطمئن باشید کمتر مخاطبی نسبت به این سری از تصاویر قرینه حس مثبتی دارد. از طرفی سمت راست تصویر فردی ایستاده است که دست به کمر بوده و ژست جالبی دارد در صورتی که یک دست آن در وضعیت رها قرار دارد. این تصویر بسیار جذاب تر از تصویر سمت چپ است نظر شما این نیست؟

تکنیک های افترافکت

آموزش پیشنهادی برای شما : آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت

 

ترکیب جذابیت با تکنیک های افترافکت

هرچقدر هم حرفه ای باشید اگر نتوانید جذابیت را وارد طراحی خود کنید یعنی در یادگیری تکنیک های افترافکت موفق نبوده اید.

شخصیت ها را برای بیننده جذابتر به نظر برسانید. می توانید برای آدمک موجود در انیمیشن خود یک چشم و یا ۵ چشم در نظر بگیرید مطمئن باشید کودکان این بخش را بسیار دوست خواهند داشت. یک آدمک را شاد طراحی کنید و دیگری را خسته و ناراحت. اجازه دهید یک شخصیت کمی خنگ تر به نظر برسد قطعاً در نهایت دوست داشتنی ترین شخصیت خواهد بود. برای شخصیت ها لباس های متنوع طراحی کنید می توانید برای یک شخصیت دو سر در نظر بگیرید و وزن شخصیت دیگر را بیشتر از حد معمول اعمال کنید به این شکل مخاطب جذب یک مسیر غیر طبیعی اما جذاب می شود. در نظر داشته باشید که واقع گرایانه بودن یک ویدیو به حرکت ها بستگی دارد نه طراحی شخصیت. یعنی اینکه یک شخصیت حتماً دو چشم داشته باشد در دسته تکنیک های افترافکت قرار نمی گیرد اما اگر قرار است که او بتواند فوتبال بازی کند باید حرکات زانو و ضربه توپ واقع گرایانه باشد.

در نظر داشته باشید که فرمول های ثابتی که برای جذابیت انیمیشن سازی استفاده می شود هرگز نمی تواند تا همیشه مناسب باشد انها تنها ایده های خوبی بوده و یک شروع کننده مناسب محسوب می شوند. طرح داستان قوی سبب می شود که قوانین تکنیک های افترافکت به درستی رعایت شود.

منبع :موشن گرافیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا