انیمیشن و سه بعدی

آموزش موشن گرافی رایگان

آموزش موشن گرافی رایگان  

آموزش موشن گرافی سخت نیست. اما باید تکنیک‌های آن را یاد بگیرید. در واقع ساخت یک پروژه موشن گرافیک زیاد سخت نیست اما چنانچه قوانین آموزش موشن گرافی را به خوبی بلد باشیم می توانیم از پس کار به خوبی بر بیایم. لازمه آموزش موشن گرافی دانستن محیط و ابزارهای افتر افکت می باشد اما زمانی که به یک پروژه موشن گرافیک وارد می شوید در واقع شما نمی‌دانید کارتان را باید از کجا شروع کنید و این ممکن است برای شما کمی گیج کننده یا سخت باشد.

لازمه استارت کار موشن گرافیک ( آموزش موشن گرافیک ) داشتن یک استوری بورد یا یک فیلمنامه حرفه ای می باشد که پروژه موشن را مطابق با آن فیلمنامه طراحی می کنید. در یک پروژه موشن گرافیک داشتن یک سری فایل عکس و وکتور با پسوند png و گیف و صداها و افکت های صوتی موشن گرافیک الزامی است که باید آنها را در اینترنت به روش صحیح جستجو کنید.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو بصورت تصویری توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

پیدا کردن عکس‌های مناسب کار موشن گرافی

در آموزش موشن گرافی پیدا کردن عکس‌های مناسب کار هم روش ها و قواعد خاص خودش را دارد که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد. بنابراین باید بدانید نحوه جستجو کردن فایل ها در آموزش موشن گرافی به کیفیت کار ویدئو ما کمک بسزایی می کند. نکته ی دیگری که در تهیه ویدئو موشن و آموزش موشن گرافی باید رعایت کنید استفاده از رنگ های استاندارد و جذاب موشن گرافیک می باشد.

در واقع موشن گرافیک به معنی حرکت گرافیکی است بنابراین به این معنی است که ما بتوانیم با کمک اشکال هندسی و وکتور های مختلف صحنه ها و انیمیشن های زیبایی را ایجاد کنیم.

برای ساخت یک موشن گرافیک زیبا باید نمونه کارهای زیادی را در سایت یوتیوب و آپارات ببینید تا ذهن و قوه تخیل شما به نحوه طراحی موشن گرافیک سازگار شود و خلاقیت شما شکوفا شود برای دیدن نمونه کارهای معروف و زیبا می توانید در این دو سایت با سرچ Motion Graphic گرافیک عکس‌ها و فیلم‌های متنوعی را مشاهده کنید.

در این مقاله از آموزش موشن گرافی از سایت آموزشی تک قصد داریم چند تکنیک اصولی برای ساخت ویدئوهای موشن را به شما آموزش دهیم. در ابتدای امر برای آغاز کار آموزش موشن گرافی شما باید تکنیک های زیر را به خوبی فرا بگیرید.

آموزش موشن گرافی: تکنیک جست و جو در گوگل

در  موشن گرافی یادگیری تکنیک های جستجو در گوگل بسیار اهمیت دارد. در گوگل باید بدانید که چگونه جستجو کنید تا به رنگ ها و عکس ها و صداهایی با ویژگی‌های خاص دست پیدا کنید. باید یک مسئله را در اینجا توضیح دهیم در خود برنامه افتر افکت می توانیم اشکال و طرح هایی را با کمک ابزار pen tools بسازیم اما همیشه این قضیه معقول به صرفه نیست زیرا علاوه بر نداشتن کیفیت و زیبایی مناسب زمان بسیار زیادی را از ما می گیرد.

آموزش موشن گرافی

به عنوان مثال

طراحی یک ماشین یا میز زمان بسیار زیادی می خواهد تا نسبت به این که یک شکل یا طرح را که ویژگی های لازم و کیفیت مناسب را داشته باشد از گوگل جستجو و سرچ کنیم. برای آموزش موشن گرافی و تکنیک های جستجو در گوگل برای دریافت عکس های بدون پس زمینه کافی است کلمه PNG را سرچ کنیم. مثلا برای جستجوی یک کیف بدون بک گراند فقط کافی است اسم انگلیسی و پسوند عکس را در گوگل سرچ کنیم. یعنی به صورت عکس زیر:

حال می توانیم عکس مورد نظر و دلخواه را انتخاب و ذخیره کنیم و در برنامه افتر افکت گذاری کنیم .لازمه یک موشن گرافیست شدن حرفه ای این است که به نکته های ریز و کاربردی دقت لازم را در موشن گرافی داشته باشید. چنانچه کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که عکس های موشن گرافیک ویژگی های خاص خود را دارند. به طور ساده تر اینکه عکس های موشن گرافیک عکس های وکتور می باشند که حالت نقاشی دارند و از حالت واقعی دور می باشند.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

به عنوان مثال

استفاده از عکس یک خانه واقعی در یک پروژه موشن گرافیک کار جالبی نمی باشد. در واقع برای آموزش موشن گرافی باید بگوییم عکس های وکتور دو بعدی و با رنگ خالص می باشند. برای دستیابی به این عکس ها کافی است جلوی اسم آنها کلمه flat یا vector را تایپ کنید. یعنی برای نمونه در گوگل سرچ کنید:pen flat.png .

در موشن گرافی این نمونه عکس ها جذابیت خاصی را برای بیننده به ارمغان می آورند .برای دستیابی به عکس‌های مناسب ممکن است در برخی موارد این عکس ها باز نشوند. یعنی ممکن است بعضی از سایت ها فیلتر باشند. شما برای باز شدن عکس مورد نظر باید از فیلتر شکن استفاده کنید.

آموزش موشن گرافی

جست و جوی رنگ های مناسب در موشن گرافی

در موشن گرافی برای جست و جوی رنگ مناسب و مورد نظر خود باید عبارت color motion graphic را در گوگل سرچ کنید. همان طور که در مقاله های دیگر بارها ذکر کردیم نظریه و فلسفه رنگ ها در آموزش موشن گرافی نقشی بسیار موثر و تعیین کننده دارد. بنابراین شما باید در جست و جوی رنگ مورد نظر خود بسیار تیزهوش و زیرک باشید تا بتوانید اثر گذاری مناسب را در چشم و ذهن مخاطب خود داشته باشید. در واقع باید بگوییم برای هر شی باید بدانید از چه رنگی با چه تناژی باید استفاده کنید تا جذاب تر دیده شود. بنابراین در آموزش موشن گرافی جست و جوی رنگ مناسب برای یک طراح ویدئو موشن اهمیت بسیار زیادی دارد.

جست و جوی صدای مناسب در آموزش موشن گرافی

همان طور که قبلا در آموزش موشن گرافی شرح دادیم یک ویدئو موشن ترکیبی از صدا و تصاویر متحرک می باشد. بنابراین یکی از ستون های اصلی کار شما در آموزش موشن گرافی یافتن و بارگذاری صدای مناسب است. زیرا صدای مناسب و گیرا می توانید از نظر شنیداری تاثیر بسیار مهم و به سزایی در ذهن مخاطب به جای بگذارد.

در  موشن گرافی برای دستیابی به صداها و افکت های صوتی کافی است کلمه sound fx را جستجو کنید و در سایت های رایگانی که برای شما باز می شود صدا های گوناگونی را خواهید یافت که می توانید صدای مورد نظر را انتخاب و دانلود نمایید. در این قسمت از آموزش موشن گرافی لازم است ذکر کنیم اگر شما برای ویدئو موشن خود به دنبال یک صدای خاص هستید برای پیدا کردن صدای خاص مورد نظر باید اسم آن را به صورت کامل در گوگل سرچ کنید برای مثال اگر شما قصد دارید صدای ورود به یک انیمیشن یا صدای خرد شدن یا صداهای اکشن و یا صدای انفجار را در ویدئو موشن خود داشته باشید باید اسم آن را به صورت کامل در گوگل سرچ کنید یعنی به طور نمونه برای دستیابی به صدای انفجار باید سرچ کنید: sound fx explode.

فیلمنامه نویسی در  موشن گرافی

یک موشن گرافیست حرفه ای کسی است که یک فیلمنامه حرفه ای داشته باشد. در  موشن گرافی برای ایجاد یک پروژه حرفه ای و با ایده های خلاقانه نیاز به یک داستان نویسی خلاق و جذاب از دید بیننده دارید. پس ابتدا باید تمامی ایده‌های خود را به تصویر بکشید و داستان خود را به همراه جزئیات ثانیه به ثانیه به تصویر بکشید و یادداشت ‌برداری کنید.

برای فیلمنامه یک پروژه موشن گرافی در باید تمامی فریم ها مشخص شود به عنوان مثال در موشن گرافی در فیلمنامه شما باید مشخص کنید که در ثانیه ۱ تا ۳ آسمان نمایش داده شود و سپس وارد پروژه اصلی شود. ثانیه‌های اول انیمیشن یا ویدئو موشن شما بیشترین تأثیر را بر ذهن بیننده می گذارد. پس ثانیه‌های آغازین از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

در موشن گرافی نوشتن فیلمنامه دو حالت دارد:

۱-حالت اول آن است که خودتان فیلمنامه را طراحی می کنید و آن را به تصویر می کشید.
۲- حالت دوم آن است که فیلمنامه را از کارفرما بسته به نیازی که دارد می گیرید.

برای شروع یک فیلمنامه در موشن گرافی بهترین کار این است که ابتدا آن را به صورت دستی انجام دهید. یعنی اینکه به طور صحیح تر باید بگوییم به صورت دیجیتالی فیلمنامه خود را در ورد یادداشت کنید.

در آموزش موشن گرافی نوشتن فیلمنامه به دو صورت اصلی می باشد:

۱- حالت اول نقل قول ها و بیان فیلمنامه از زبان افراد داخل داستان می باشد. مثلاً گفتگوی بین دو شخص در داخل فیلم. که باید تمام دیالوگ های دو طرف به صورت جدا و منظم و مرتب نوشته شود.
۲- حالت دوم آن است که داخل فیلمنامه و داستان که وارد می‌شوید می‌توانید آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

در انیمیشن به هر بخش سکانس می گوییم. مثلا اول کار را داخل یک سکانس تعریف کنید. برای تعریف سکانس در افتر افکت کامپوزیت ساخته می شود. در آموزش موشن گرافی با ساخت کامپوزیت در افتر افکت علاوه بر بخش‌بندی شدن فیلمنامه باعث بهینه و مرتب شدن پروژه از لحاظ مدیریت می شوید. یک نکته‌ای که باید حتما مد نظر بگیرید این است که سکانس ها یا همان کامپوزیت های تعریف شده در افتر افکت باید ادامه دار طراحی شوند. در واقع یعنی اینکه باید آخرین فریم کامپوزیت با اولین آن یکسان باشد.

قرار گرفتن تمامی سکانس ها در داخل یک سکانس نهایی

در موشن گرافی یک نکته مهم دیگر که باید در نظر بگیرید این است که تمامی سکانس ها در داخل یک سکانس نهایی قرار می گیرند. مثل قرارگیری لوازم مدرسه در داخل کیف که موجب نظم پروژه می شود. پس به طور کلی باید ابتدا فیلمنامه از زبان راوی نوشته شود. یعنی تمامی گفتگوهای داخل داستان نوشته شود. نکته دیگر که میتوانید رعایت کنید این است که توضیحات اصلی را از اول خط شروع کنید و روایت ها و دیالوگ ها را کمی جلوتر بنویسید. به طور مثال به فیلمنامه زیر دقت کنید:

مسیر برق از تولید به مصرف
دوربین از بالای ساختمان کم کم به طرف پایین می‌آید و خیابان را می ‌بینیم.
راوی: سلام خسته نباشید. تا حالا از خودتون سوال کردید این برق از کجا تامین میشه؟
راوی: خوب این برق از مسافت های طولانی به ما میرسه.

در همین حال دوربین به طرف بالای ابرها می رود و وارد یک محیط سبز رنگ می شود و وسایل تشکیل دهنده یک کارخانه کم کم درست می شوند. به عنوان مثال نیروگاه های مختلفی برای تامین انرژی از زغال سنگ یا گازهای طبیعی و یا نفت و انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند.

استوری بورد در موشن گرافی

یکی دیگر از رکن های اساسی موشن گرافی تهیه استوری بورد می باشد. در واقع با استوری بورد شما ثانیه به ثانیه ویدئو موشن خود را به تصویر می کشید. در آموزش موشن گرافی برای پروژه های خاص و حساس موشن به جز طراحی یک استوری بورد مناسب برای به ثانیه کشیدن داستان راه دیگری ندارید.

در واقع در آموزش موشن گرافی کشیدن یک استوری بورد مناسب طراحی ویدیو موشن شما را به واقعیت نزدیک تر می کند.اگر به استوری بورد یک ویدئو موشن نگاه کنید می‌توانید چند نکته را به وضوح دریافت کنید:

• تصویر فریم های شاخص ویدئو موشن یا انیمیشن
• یادداشت‌ها و دیالوگ های پایین هر عکس
• ساعت و زمان اجرای فیلم که بسته به آن انیمیشن می تواند در شب و روز ساخته شود
• آب و هوا و موقعیت. مثلا اجرای فیلم در لوکیشن های خاص

در آموزش موشن گرافی رکن یک ویدئو موشن خوب و حرفه ای تهیه یک فیلم نامه و در وهله اول تهیه استوری بورد آن فیلمنامه می باشد. در ضمن می توانید با تهیه یک استوری بورد مناسب و با کیفیت در آموزش موشن گرافی یک پروژه موفق ویدئو موشن را داشته باشید.

آموزش پیشنهادی برای شما که در آپدیت این دوره تمامی این مسایل رو توضیح دادیم :آموزش جامع موشن گرافیک در افترافکت 

مدیریت پروژه در موشن گرافی

یکی دیگر از نکته های اساسی که در موشن گرافی آن را باید رعایت کنید مدیریت پروژه ویدئو موشن شما می باشد. برای شروع پروژه ویدئو موشن در ابتدای کار تمامی فایل های موشن گرافی خود را که شامل تصاویر- فیلم ها- افکت های صوتی- موزیک بک گراند و غیره می باشند را باید به صورت پوشه های منظم چیدمان کنید. این کار موجب می‌شود در طول کار برای باز کردن لایه ها و اجزا بر روی آن ها تسلط کامل را داشته باشید. در واقع در آموزش موشن گرافی می توانیم بگوییم مدیریت پروژه و این کار باعث چیدمان بهتر پروژه و انتخاب آنی فایل ها و صرفه جویی در وقت شما می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا