انیمیشن و سه بعدی

نرم افزارهای ساخت انیمیشن | بررسی مزایا و کاربردهای بهترین برنامه‌های انیمیشن ساز

انیمیشن، ترکیبی از هنر و خلاقیت

فرقی نمی‌کند در زمینه انیمیشن سازی یک طراح مبتدی باشید و یا حرفه‌ای، استفاده از یک نرم افزار انیمیشن ساز مناسب، یکی از ابزارهای بسیار مهمی است که به آن نیاز دارید. امروزه نرم افزارهای ساخت انیمیشن بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر هم با هزینه‌های بسیار کمی در دسترس هستند. در ادامه قصد داریم این نرم افزارها را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با نرم افزارهای ساخت انیمیشن در آموزش تک

انیمیشن یا پویانمایی چیست؟

قبل از این که بخواهید با نرم افزارهای ساخت انیمیشن آشنا شوید، باید مفهوم خود انیمیشن را هم بدانید. پویانمایی و یا انیمیشن، ترکیبی از هنر، خلاقیت، مهارت و تکنولوژی است که حاصل آن، فیلم‌هایی است که همه ما آن‌ها خاطره داریم. پویانمایی تکنیکی است که با استفاده از آن، خطای ادراکی در تغییر شکل و حرکات استفاده می‎شود و از طریق نمایش سریع فریم‌های تصویر که با یکدیگر اختلافات جزئی دارند به وجود می‌آید. انیمیشن کاربردهای بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به مواردی مانند تبلیغات تلویزیونی، سریال‌های کارتونی، طراحی مدل و … اشاره کرد.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نرم افزارهای ساخت انیمیشن

یکی از نکات بسیار مهم برای شروع طراحی انیمیشن، داشتن یک سیستم مناسب است. باید دقت داشته باشید که هر نرم افزار بسته به سیستم موتور رندینگ و موارد دیگر، ممکن است به سیستم قوی‌تری نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، نرم افزاری مانند تری دی مکس یا بلندر، برای تهیه یک رندر انیمیشن ۲ دقیقه‌ای، ممکن است ۴ روز سیستم شما را مشغول کنند و یا نرم افزارهایی مانند لومیون، به سیستم ساده‌تر نیاز دارند. به زبان ساده، حداقل سیستم پیشنهادی برای نرم افزارهای ساخت انیمیشن نیازمند ویژگی‌های زیر است.

  • پردازنده گرافیکی انویدیا ۹۵۰
  • رم ۱۰ گیگابایت از نوع DDR4
  • حافظه از نوع SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و بالاتر
  • پردازنده اینتل ششم به بعد و حداقل core i5

بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن

حال که با مفهوم انیمیشن و حداقل سیستم مورد نیاز برای آن آشنا شدید، در ادامه قصد داریم بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن را به شما معرفی کنیم.

افترافکت، نرم افزاری کاربردی و مفید

ادوبی افترافکت، یکی از محبوب‌ترین نرم افزارها برای تولید انواع انیمیشن‌ها است. با استفاده از این ابزار، به راحتی می‌توایند اینتروهای سینماتیک، عناوین فیلم‌ها و همچنین انتقال‌ها را طراحی کنید. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند بارش باران، آتش سوزی، شخصیت‌ها و یا لوگوها و … را به راحتی طراحی و متحرک کنند. یکی دیگر از مزایای بسیار خوب افترافکت، امکان سازگاری با نرم افزارهای دیگر مانند ایلوستریتور، فتوشاپ و … است.

آشنایی با نرم افزار افترافکت در آموزش تک

افترافکت دارای انیمیشن‌های از پیش تعیین شده‌ایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، تیتراژ‌های متحرک، عناوین و … را به راحتی در کنار یکدیگر قرار دهید، بچرخانید و یا بکشید. البته این نرم افزارها ابزارهای بسیار زیادی دارد که امر طراحی انیمیشن را می‌تواند برای شما به راحتی امکان پذیر کند. با استفاده از دوره صفر تا صد موشن گرافیک شما می‌توانید به راحتی با تمامی ابزارهای افترافکت آشنا شوید و انیمیشن‌های بسیار زیبایی را طراحی کنید.

بلندر، نرم افزاری منبع باز

یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن بلندر است. این نرم افزار به صورت رایگان و منبع باز ( Open-source ) است و قابلیت‌هایی که مانند مدل سازی سه بعدی، ساخت بازی و ردیابی را دارد. کاربران با استفاده از این نرم افزار، می‌توانند به راحتی انیمیشن‌های مسطح را به سه بعدی تبدیل کنند.

البته بلندر ابزارهای دیگری نیز دارد که امکان ریگ کردن را فراهم می‌کنند تا کاربران بتوانند مدل‌های سه بعدی را به شخصیت‌های انیمیشنی تبدیل کنند. از دیگر ویژگی‌های اصلی نرم افزار بلندر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود کتابخانه‌های استاندارد صنعتی برای شبیه سازی
  • امکان تغییر استایل تصاویر
  • اسکن کردن ۴ نوع تصویر مختلف در داخل محصول، به صورت سیاه و سفید، رنگی و با تقسیم یا بدون آن

حداقل سیستم مورد نیاز برای ساخت انیمیشن | آموزش تک

مایا، مجموعه‌ای از ابزارهای فوق العاده

مایا جز یکی از محبوب‌ترین و برجسته‌ترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن سه بعدی، شبیه سازی، مدل سازی و رندریندگ است. این نرم افزار، شامل مجموعه‌ای از ابزارهای فوق العاده است که با استفاده از آن‌ها، کاربران می‌توانند انواع انیمیشین‌ها، موشن گرافی، محیط‌ها، واقعیت مجازی و … را طراحی کنند. از عمده ویژگی‌های این نرم افزار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مایا دارای قابلیت‌هایی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تغییرات لحظه‌ای را در صحنه ایجاد کنند
  • مایا دارای ابزارهای موشن گرافی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند جلوه‌ها و انیمیشن‌های پیچیده‌ای را ایجاد کنند.
  • با استفاده از مجموعه ابزارهای مش، می‌توانید گره‌های جدید شامل سیگنال، منحنی، قرار دهنده و … را به همراه به روز رسانی گره‌های موجود اضافه کنید

ادوب انیمیت Adobe Animate

ادوب انیمیت یکی دیگر از نرم افزارهای بسیار کاربردی برای تولید انواع انیمیشن‌ها با بردارهای تعاملی است. با استفاده از این نرم افزار، اینفوگرافیک و آموزش‌ها با این ابزار زنده نمایان می‎شوند و می‌توانید آن‌ها را در سیستم عامل‌های مختلف از جمله موبایل، رایانه و یا تلویزیون به اشتراک بگذارید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارهای تولید شده با استفاده از این نرم افزار را می‌توانید به WebGl، HTML5 Canvas، FLASH و … ارسال کنید
  • محیط اطراف صحنه، محیط بازی، صحنه‌های شروع و کاراکترها را ساخته و طراحی کنید تا بهترین محتوای تعاملی تحت وب را به دست بیاورید
  • از برس‌های بردار حساس به شیب و فشار استفاده کنید تا کاراکترها را رسم و طراحی کنید و با استفاده از روش انیمیشن فریم به فریم، کاری کنید تا آن‌ها حرف بزنند، راه بروند و یا پلک بزنند

نکات مهم برای استفاده از بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن در آموزش تک

با دوره‌های آموزش تک، به یک انیمیشن ساز حرفه‌ای تبدیل شوید

در این مطلب از وب‌سایت آموزش تک، با بررسی بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن همراه شما بودیم. انیمیشن یک هنر خلاقانه و ارزشمند است و کاربردهای بسیار زیادی در دنیای امروزی دارد. اگر می‌خواهید به یک طراح انیمیشن حرفه‌ای تبدیل شوید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی ساخت انیمیشن در مجموعه آموزش تک شرکت کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان و با هزینه‌ای بسیار کم، وارد عرصه طراحی انیمیشن شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا