وب

تفاوت های وردپرس و جوملا | کدام یک را برای طراحی وب سایت استفاده کنیم؟

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS، در واقع نرم افزاری است که با استفاده از آن می‌توان محتوا را مدیریت و کنترل کرد. این نرم افزارها الزاما به وب وابسته نیستند و در انواع مختلفی رایج هستند که وردپرس و جوملا جز محبوب‌ترین انواع آن می‌باشد. در این مطلب از آموزش طراحی سایت قصد داریم تا تفاوت های وردپرس و جوملا را بررسی کنیم.

تفاوت های وردپرس و جوملا | آموزش تک

وردپرس بهتر است یا جوملا؟

وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوا هستند و از نظر راحتی کار، امکان سفارشی سازی، وجود منابع مناسب و پشتیبانی از وضعیت مناسبی در سطح جهان برخوردار هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا انتخاب یکی از آن‌ها برای طراحی سایت کمی سخت شود.

البته لازم به ذکر است که هر کدام از این دو برنامه، دارای جوانب مثبت و منفی خاص خودش است اما با این حال، طبق آمارهای منتشر شده از سوی وب‌سایت‌های معروف دنیا، استفاده از وردپرس در صدر قرار دارد و کاربران بیشتری از این سیستم برای مدیریت محتوای سایت خود استفاده می‌کنند. قبل از این بخواهید با تفاوت های وردپرس و جوملا آشنا شوید، بهتر است دو نکته را در مورد هر دو آن‌ها بدانید.

  • وردپرس و جوملا را نمی‌توان به عنوان یک نرم افزار تلقی کرد
  • برای استفاده از وردپرس و جولا، باید از یک هاست مناسب استفاده کنید

تفاوت های وردپرس و جوملا از نظر امنیت

بهترین روش برای مقایسه امنیت دو سیستم مدیریت محتوا، بررسی تعداد حملات به یک پلتفرم است. همانطور که می‌دانید، وردپرس به دلیل محبوبیت بالا و بیشتر بودن تعداد سایت‌های وجود در بستر وب، در زمینه امنیت بیشتر تحت الشعاع قرار گرفته است و اگر بخواهیم در طول بازه‌های زمانی خاصی گزارشات حملات به سایت‌ها را بررسی کنیم، وردپرس سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

البته از سوی دیگر، وردپرس به دلیل دارا بودن هزاران پلاگین، می‌تواند امکاناتی را در اختیار کاربران قرار دهد که این موضوع می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود، زیرا میزان قابل اعتماد بود آن‌ها مشخص نیست و همچنین ما نمی‌دانیم که آیا این افزونه‌ها می‌توانند با آخرین نسخه وردپرسی که استفاده می‌کنیم سازگار باشند یا خیر؟

کدام یک سیستم‌های مدیریت محتوا مناسب‌تر هستند؟ | آموزش تک

به عبارتی دیگر، این افزونه‌ها و یا قالب‌ها در صورتی که به درستی کد نویسی نشده باشند، می‌توانند راه را به روی هکرها باز کنند و امنیت سایت را در خطر بیاندازند. این درحالی است که جوملا می‌تواند بدون تکیه به افزونه‌ها، به صورت پیشفرض، بستر مناسب‌تری را برای امنیت سایت ایجاد کند. باز با این حال روش‌هایی برای بالا بردن امنیت سایت وردپرسی نیز وجود دارد که برای یادگیری آن‌ها می‌توانید اینجا کلیک کنید.

تفاوت های وردپرس و جوملا از نظر سئو

بهینه سازی و یا افزایش میزان سئو سایت، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند موجب موفقیت یک وب‌سایت شود. هر چقدر میزان سئو یک سایت بالاتر باشد، کاربران بیشتری را می‌تواند از موتورهای جست و جو دریافت کند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت های وردپرس و جوملا نیز در همین زمینه است، در واقع هر کدام از این دو سیستم، می‌توانند با ارائه افزونه‌هایی به کاربران از نظر بهینه سازی سایت کمک کنند.

وردپرس برای این امر افزونه سئو وردپرس یا همان Yoast seo را ارائه می‌کند. این افزونه قدرت‌مند، ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند به کاربران نشان دهد، برای بهینه‌تر شدن وب‌سایت خود، چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند. یوست برای نشان دادن این که محتوای آن‌ها به چه میزان بهینه است، از یک سیستم نور پردازی ساده استفاده می‌کند و برای طبقه بندی سئوی سایت، از سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز استفاده می‎کند.

در جوملا نیز یکی از پر استفاده‌ترین پلاگین‌ها برای نشان دادن سئوی سایت، افزونه EFSEO است. این پلاگین نیز می‌تواند امکانات بسیار زیادی را برای کاربران فراهم کند اما یوست به دلیل ویژگی‌های بیشتری که دارد، می‌تواند در این رقابت برنده باشد.

تفاوت های وردپرس و جوملا از نظر امکان سفارشی سازی

هر دو سیستم مدیریت محتوا، می‌توانند پوسته‌ها و افزونه‌های بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار دهند اما نکته‌ای که این جا مهم است، پتانسیل سفارشی سازی آن‌ها، بدون حتی داشتن دانش کد نویسی است. قالب‌های آماده در وردپرس از کیفیت و سطح پیشرفته‌تری برخوردار هستند و کاربران در صورت استفاده از آن‌ها، می‌توانند از یک پشتیبانی مناسبی برخوردار شوند. همچنین وردپرس با توجه به ابزارهای بسیار زیادی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به راحتی بتوانید با توجه به سلیقه خود، قالب‌های از پیش آماده را شخصی سازی کنند و به شکلی زیباتر و جذاب‌تر تبدیل کنند.

بررسی تفاوت‌های وردپرس و جوملا از نظر پتانسیل سفارشی سازی در آموزش تک

تفاوت های وردپرس و جوملا از نظر مدیریت و کنترل محتوا

اگر به تاریخچه وردپرس دقت داشته باشید، متوجه می‎شوید که این سیستم در ابتدا تنها برای مدیریت وبلاگ‌ها استفاده می‎شد اما با گذشت زمان و افزایش ابزارهای موجود در این سیستم، حال می‌توان از وردپرس برای راه اندازی انواع سایت‌ها استفاده کرد.

البته جوملا نیز انعطاف پذیری بالایی برای راه اندازی انواع سایت‌ها دارد اما با توجه به این که جوملا از پیچیدگی بالاتری برخوردار است، مدت زمان یادگیری آن برای کاربران مبتدی و آماتور، زمان‌بر و طولانی می‎شود. به عبارتی دیگر، یکی از اصلی‌ترین تفاوت های وردپرس و جوملا در همین زمینه است. با وجود این که هر دو این سیستم‌ها دارای پتانسیل بالقوه‌ تقریبا برابر است اما اگر یک بررسی جامع بخواهیم بر روی آن‌ها انجام دهیم، خیلی زود متوجه می‎شویم که وردپرس این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند با سهولت نسبتا بهتری محتوای خود را مدیریت کنند.

هر کسی می‌تواند وردپرس را بر روی سیستم خود نصب کند و با چند دقیقه گشت و گذار در آن با موارد ابتدایی و پایه کار با این سیستم مدیریت محتوا، چگونگی درج پست، سفارشی سازی صفحات و … آشنا شود. اما در جوملا این گونه نیست و کاربران برای یادگیری این موارد، باید وقت بیشتری را صرف کنند.

آشنایی با تفاوت های وردپرس و جوملا در آموزش تک

با دوره‌های آموزش تک، به راحتی وارد عرصه طراحی وب‌سایت شوید

در این مطلب از وب‌سایت آموزش تک، تفاوت های وردپرس و جوملا را بررسی کردیم. وردپرس و جوملا هر دو از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا هستند و می‌تواند امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار دهند. البته استفاده از هر کدام از آن‌ها، می‌تواند جوانب مثبت و منفی داشته باشد اما به طور کلی اگر بخواهید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید، مطمئنا وردپرس می‌توانید بهترین گزینه باشد.

اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن به یک متخصص وردپرس تبدیل شوید، می‌توانید در دوره آموزش صفر تا صد وردپرس آموزش تک شرکت کنید و با تمامی ابزارها، تکنیک‌ها و افزونه‌های این سیستم مدیریت محتوا آشنا شوید. در این دوره ما با استفاده از اساتیدی معتبر، آموزش‌هایی را تهیه کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌تواند بر تمامی بخش‌های وردپرس مسلط شوید و به راحتی وارد بازار کار شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا