وب

پلاگین های وردپرس | هر آنچه که باید درباره افزونه‌های وردپرس بدانید

طراحی کامل وب‌سایت بدون کدنویسی

اگر تجربه کار کردن با وردپرس را داشته باشید، حتما می‌دانید که این سیستم مدیریت محتوا چندان امکانات خاصی در اختیار مدیر سایت قرار نمی‌دهد. در این صورت چگونه می‌توان یک سایت کامل و جذاب طراحی کرد؟‌ پاسخ این سوال در پلاگین های وردپرس خلاصه می‌شود. در واقع مدیران سایت با استفاده از این پلاگین‌ها،‌ به امکانات و قابلیت‌های مختلفی دسترسی پیدا می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توان یک وب‌سایت مدرن و به‌روز طراحی کرد. در این مطلب از آموزش طراحی سایت قصد داریم با انواع پلاگین های وردپرس و روش نصب آن‌ها آشنا شویم.

آشنایی با پلاگین های وردپرس در آموزش تک

پلاگین وردپرس چیست

پلاگین‌ها نرم‌افزارهایی هستند که روی وردپرس نصب شده و همراه آن اجرا می‌شوند. پلاگین‌ها این امکان را به شما می‌دهند که یک وب‌سایت زیبا و حرفه‌ای در زمان کوتاه طراحی کنید. خوشبختانه برای هر نیاز مدیران سایت، حداقل یک افزونه طراحی شده است که در صورت آشنایی با آن‌ها، مشکلات خود را تا حد زیادی برطرف خواهید کرد. از جمله بهترین افزونه‌هایی که بیشتر سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلاگین ووکامرس برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • پلاگین جاب منیجر برای ایجاد یک صفحه شغلی
  • پلاگین المنتور برای طراحی سفخات بدون دانش برنامه‌نویسی
  • پلاگین یوست سئو برای بهینه‌سازی معیارهای مختلف سئو
  • پلاگین کانتکت فرم ۷ برای طراحی فرم تماس
  • افزونه‌های افزایش سرعت لود سایت

انواع پلاگین های وردپرس

به طور کلی، پلاگین های وردپرس به دو شکل رایگان و سفارشی عرضه می‌شوند و تفاوت آن‌ها به امکاناتی بازمی‌گردد که در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. افزونه‌ها هم به شکل رایگان و هم غیر رایگان وجود دارند که هر کدام سطح دسترسی متفاوتی به کاربر می‌دهند. شاید برای شما جالب باشد که تا به حال بیشتر از ۱ میلیون پلاگین برای وردپرس معرفی شده و همین موضوع نشان از کارایی و محبویبت آن‌ها دارد.

انواع پلاگین های وردپرس را بهتر بشناسید | آموزش تک

البته پیش از نصب پلاگین های وردپرس باید توجه داشته باشید که ایا افزونه موردنظر با سایر افزونه‌ها یا قالب سایت همخوانی دارد یا خیر؟‌ زیرا در صورت عدم همخوانی، ممکن است اختلالاتی در عملکرد سایت ایجاد شود. از طرفی دیگر، برخی پلاگین‌ها توسط برنامه‌نویس‌ها نال شده و برخی کدهای مخرب در آن‌ها گنجانده می‌شوند. این کدها می‌توانند یرادات امنیتی برای سایت به وجود آورده یا عملکرد آن را به طور کامل مختل کنند. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین مشکلی، باید پلاگین‌های مورد نیاز خود را از سایت‌های معتبر تهیه کنید.

انواع روش‌های نصب پلاگین های وردپرس

در کل دو روش برای نصب پلاگین های وردپرس وجود دارد که در روش اول، باید پلاگین مورد نظر از طریق خود مخزن وردپرس نصب شود. اما در روش دوم، لازم است که فایل زیپ شده پلاگین روی پیشخوان وردپرس آپلود شود یا از طریق هاست اقدام کرد. در ادامه مطلب، هر سه روش را برای شما شرح خواهیم داد.

روش نصب پلاگین از طریق مخزن وردپرس

شاید برای شما جالب باشد که تا به حال، بیشتر از ۵۰ هزار افزونه در مخزن وردپرس قرار گرفته و امکان فعال‌سازی هرکدام روی وب‌سایت وجود دارد. برای نصب افزونه از طریق مخزن وردپرس باید به شکل زیر عمل کنید:

  1. وارد پنل مدیریت وردپرس شده و بعد از وارد کردن نام کاربری و پسورد، وارد منوی پیشخوان شوید
  2. روی بخش افزونه‌ها کلیک کرده و وارد صفحه افزودن شوید
  3. در این صفحه به لیستی از پلاگین های وردپرس درسترسی خواهید داشت که براساس نیاز خود، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین امکان جستجو نام پلاگین در کادر جستجوی افزونه‌ها وجود دارد
  4. پس از انتخاب افزونه مورد نظر، روی دکمه “هم‌اکنون نصب کن” کلیک کنید
  5. پس از به پایان رسیدن عملیات نصب، دکمه “فعال شدن” برایتان ظاهر خواهد شد
  6. حال پلاگین مورد نظرتان به پیشخوان یا زیرمنوهای وردپرس اضافه شده و با ورود به بخش تنظیمات آن، می‌توانید عملیات سفارشی‌سازی را آغاز کنید

روش نصب پلاگین از طریق پیشخوان

در این روش نصب باید فایل زیپ پلاگین‌های مورد نظر را بارگزاری کنید. این پلاگین‌ها بیشتر دارای جنبه تجاری هستند و در مخزن وردپرس وجود ندارند. برای بارگزاری باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. از طریق منوی پیشخوان وردپرس وارد بخش افزودن افزونه‌ها شوید و روی دکمه “بارگزاری افزونه” کلیک کنید
  2. فایل مورد نظر را از داخل سیستم خودتان انتخاب کرده و پس از نمایش دکمه “هم‌اکنون نصب کن” روی آن کلیک کنید
  3. پس از اتمام نصب فایل پلاگین، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که در آن تمام جزئیات نصب پلاگین نمایش داده شده است
  4. در صورتی که مراحل قبلی را به درستی پشت سر بگذارید، دکمه “فعال کردن” نمایش داده می‌شود

آشنایی با پلاگین های وردپرس در آموزش تک

روش نصب پلاگین سفارشی روی هاست

گاهی امکان دارد که بر اثر دلایل مختلف، موفق به نصب پلاگین های وردپرس از روش‌های قبلی نشوید. در نتیجه باید پلاگین مورد نظر را روی هاست سایت نصب کنید. برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. پس از ورود به پنل سایت روی گزینه “File Manager” کلیک کنید
  2. وارد فایل Public-html شوید
  3. وارد پوشه Wp-content شوید
  4. وارد پوشه Plugins شوید و فایل زیپ افزونه مورد نظر خود را در آن آپلود کنید
  5. فایل آپلود شده را از حالت زیپ خارج کنید
  6. وارد منوی پیشخوان وردپرس شوید و از بخش افزونه‌ها، روی دکمه “فعال کردن” کلیک کنید

بهترین دوره آموزشی کار کردن با پلاگین های وردپرس

همانطور که اشاره کردیم، افزونه‌ها نرم‌افزارهایی هستند که برای راحتی مدیران سایت عرضه شده‌اند. در این مطلب انواع روش‌های نصب آن را بررسی کردیم، اما شناخت قابلیت‌های آن برای افراد تازه‌کار قطعا دشوار خواهد بود. به همین دلیل سایت آموزش تک با ارائه دوره آموزش ۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت با وردپرس به شما کمک می‌کند که یک سایت کامل و مدرن را به تنهایی طراحی کنید. این دوره به شکلی آماده شده که پس از اتمام، به سرعت می‌توانید وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا