انیمیشن و سه بعدی

تکنیک های موشن گرافی | معرفی محبوب‌ترین و به‌روزترین تکنیک‌های طراحی موشن گرافی

مقدمه

تکنیک های موشن گرافی چیست؟ موشن گرافی یک فرم هنری پیچیده و منحصر به فرد است که تسلط بر آن  نیازمند تمرین و مهارت زیادی است. مخلوط کردن طراحی موشن گرافیکی با انیمیشن برای ایجاد فیلم‌های جذاب یکی از ترندهای دنیای تبلیغات است. ممکن است تازه به این حوزه علاقه‌مند شده باشید و به دنبال شناسایی تکنیک‌ های موشن گرافی باشید و از ابزارهای لازم برای این کار مطلع شوید. به همین دلیل در ادامه برخی از تکینک‌های که برای طراحی موشن گرافی حرفه‌ای به کار برده می‌شود را بررسی کرده‌ایم.

مهم‌ترین و به روزترین تکنیک‌ های موشن گرافی

طراحی موشن گرافی به عنوان یک شغل پول‌ساز حیطه فعالیت گسترده و فرصت‌های شغلی فراوانی را به همراه دارد. تهیه پکیج‌ آموزش موشن گرافی مخصوص بازار کار به شما در این کمک زیادی خواهد کرد، با این وجود بد نیست برخی از تکنیک‌های معروف در این حوزه را بشناسید.

تکنیک تایپوگرافی

استفاده از تایپوگرافی در میان تکنیک های موشن گرافی یک روند کلاسیک است، اما هنوز هم محبوب است و طرفداران خاص به خود را دارد. موارد استفاده از آن را می‌توان در طراحی پوسترهای خاص، انیمیشن، فیلم و مواردی از این دست به وضوح دید. تایپوگرافی خود البته اشکال مختلفی دارد که معروف‌ترین آنها عبارتند از:

 تایپوگرافی کلاژ: که گنجاندن تصاویر درون خود حروف است. در این تکنیک، جاسازی تصاویر بصری در متن به طرز جذابی به محتوا اشاره می‌کند و توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. این روند جذاب تایپوگرافی سال ۲۰۱۸ در سکانس‌های نمایش‌ها و فیلم‌هایی مانند Top Gear ، Stranger Things و The Deuce استفاده شده است.

تایپوگرافی ماکرو: استفاده از اندازه قلم‌های بسیار بزرگ و گرافیک متن عظیم و پررنگ در این مورد از تکنیک های طراحی موشن گرافی کاربرد دارد. در کنار این دو مورد که اشاره شد تایپوگرافی لایه‌ای و تایپوگرافی حرکتی هم وجود دارد که هر کدام در حیطه خاصی کاربرد دارند.

تکنیک Glitch یا اثر تحریف اشکال

یکی از گزینه‌های مهم و بسیار کاربردی در حیطه تکنیک های موشن گرافی همین تکنیک تحریف یا تغییر اشیاء است. شکل پیکسل‌ها در این تکنیک به شکل غیر عادی است و یا مانند تصاویر پرازیت‌دار در تلویزیون‌های سیاه و سفید قدیمی است.

طراحی glitch تقریباً در همه جنبه‌های فرهنگ از مد گرفته تا بازاریابی، برندسازی، بسته بندی، تا تلویزیون، فیلم و طراحی حرکت نفوذ کرده است. به عنوان روندی که شاهکار که گذشته و آینده را با هم پیوند می‌دهد، در حیطه موشن گرافی مطرح شده است.

تکنیک قلم‌ها و عناوین متحرک

 استفاده از قلم‌ها و عناوین متحرک روشی مرسوم و یکی از پرکاربردترین تکنیک های موشن گرافی به شمار می‌رود.

با استفاده از این تکنیک شما با یک تیر دو نشان را خواهید زد که عبارتند از: جلب توجه مخاطب و در عین  انتقال پیام به شکل موثر. برای همین هم در سالهای اخیر در صنعت تبلیغات و مارکتینگ استفاده از این نوع تکنیک بسیار مورد توجه قرار گرفته و با توجه به استقبال از آن سفارش کار برای آن هم بسیار زیاد است.

تکنیک حرکت مایع

یکی دیگر از تکنیک های موشن گرافی حرکت مایع است. با توجه به نام آن در این تکنیک انیمیشن‌ها از شکل اصلی خود به شکل روان یا مایع تغییر پیدا می‌کنند. گرچه مدت زیادی از روند شکل‌گیری و تکامل این تکنیک گذشته است اما همچنان از محبوبیت کافی در این حوزه برخوردار است. افتر افکت امکان انتقال روان انیمیشن‌ها را بین صحنه‌ها یا تصاویر را فراهم می‌کند و این امر در دنیای تبلیغات دارای طرفداران بسیار زیادی است.

تکنیک گرادیانت یا شیب رنگی

شیب رنگی علاوه بر اینکه جزو تکنیک های موشن گرافی است در یکی دو سال اخیر وارد حوزه تولید نیز شده است. برای درک بهتر آن اگر یک گوشی شیائومی دارید یا گوشی از سری نوت ۱۰ سامسونگ که حالت بازتابنده نور دارد، کافیست آن را دست دست چرخانده و تلالو چند رنگ را در آن ببینید. ظهور مجدد شیب رنگی در iOS و پذیرش آن توسط Stripe ، Spotify و Instagram محبوبیت آنها را تقویت کرده است. به عنوان یکی از بزرگترین روندهای طراحی گرافیک در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر هم محبوبت بسیار زیادی دارد و شناخته شده‌تر از دیگر تکنیک‌ها است.

تکنیک Bright Bold Colors

این مورد از تکنیک‌ های موشن گرافی همانگونه که از نام آن پیداست، شامل بولد کردن رنگ‌های روشن، جسورانه، شجاعانه می‌شود. به همین دلیل هم در دنیای تبلیغات و مد محبوبیت زیادی پیدا کرده است و تأثیر قابل توجهی در دنیای طراحی دیجیتال دارد. به عنوان مثال در طراحی سایت‌ها، تبلیغات، طراحی دیجیتال پرتره و مواردی از این دست شاهد بولد کردن رنگ بنفش در سالهای اخیر بوده‌ایم که به جذابیت بصری موشن گرافی‌ها هم تا حد زیادی کمک کرده است.

تکنیک تصاویر متحرک  یا همان GIF

طبق گزارشات مختلف تقاضای برای ساخت GIF توسط شرکت‌هایی است که به دنبال بازاریابی در فضای دیجیتال، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی در حال افزایش است. این مورد از تکنیک های طراحی موشن گرافی  خنده‌دار، هوشمندانه و جذاب است و برای همین طیف وسیعی از کاربران را سرگرم و درگیر می‌کند. از این رو ابزار ارزشمندی برای دستیابی به مشتری و انتقال ایده است. این یک واقعیت است که دنیای مجازی ما دنیای حاکمیت emoji و GIF است. به ویژه تصاویر متحرک یا همان GIF که به نوبه‌ی خود تبدیل به یک روند فوق العاده محبوب شده‌اند. تصاویر متحرک متمایز و منحصر به فرد، توجه کاربران را بیشتر جلب می‌کنند و به روش‌های جالب و خلاقانه ظاهر می‌شوند.

سخن پایانی

امید است با معرفی این تکنیک های موشن گرافی شما را با بخشی در فعالیت‌های خاص این حوزه آشنا کرده باشیم. فراموش نکنید که اگر قصد ورود به این کار را دارید پکیج‌های آموزشی بهترین راه هستند، به ویژه اگر با تمرین مداوم همراه باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا