وب

فانوس دریایی گوگل | چگونه از این ابزار برای تست سئو وب‌سایت استفاده کنیم؟

با این فانوس راه خود را در کسب‌وکار روشن کنید!

سئو سایت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین است. سئو سایت باعث افزایش مخاطبان سایت و در نهایت افزایش فروش می‌شود. یکی از مزایای خدمات سئو سایت، سنجش پذیری آن است. کارشناسان سئو برای سنجش وضعیت سئو در سایت از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها، فانوس دریایی گوگل (Google Lighthouse) است. در این مطلب با این ابزار و انواع کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

آشنایی با فانوس دریایی گوگل و نکات مهم آن در آموزش تک

فانوس دریایی گوگل چیست؟

فانوس دریایی گوگل یک ابزار متن‌باز با سنجش عملکرد و سرعت اپلیکیشن‌ها تحت وب و سایت‌های تحت موبایل است؛ ولی با این‌حال می‌تواند برای سنجش عملکرد وب‌سایت نیز به‌کار برود. این ابزار اطلاعات مفیدی را برای بهینه‌سازی وب‌سایت در اختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌تواند ابزاری سودمند برای مدیران سایت و توسعه‌دهندگان وب باشد.

فانوس دریایی گوگل چگونه کار می‌کند؟

فانوس دریایی گوگل یک افزونه برای مرور گوگل کروم است که از آن می‌توانید به‌طور مستقیم در این مرورگر یا در Chrome DevTools استفاده کنید. Chrome DevTools نیز خود، جعبه‌ای از ابزارهای توسعه وب است که به‌طور مستقیم در مرورگر گوگل کروم قابل اجرا هستند.

فانوس دریایی دارای آدیت‌ها (Audits) یا بازرسی‌هایی است که سایت شما را بر اساس فاکتورهای خود که برگرفته از الگوریتم‌های گوگل و موارد مهم در سئو هستند، بررسی می‌کند. این ابزار بعد از بررسی سایت، گزارشی از وضعیت سایت شما از نظر فاکتورهای بازرسی به شما ارائه می‌دهد. فاکتورهای مهم ابزار فانوس دریایی عبارتند از:

  • بررسی کد وضعیت HTTP: کدهایی هستند که در زمان درخواست ما با آدرس URL از سرور سایت، بین مرورگر ما سرور منتقل می‌شوند.
  • بررسی متا تگ: متا تگ‌ها کدهای HTML ای هستند که همچون راهنمایی برای موتورهای جستجو و مخاطبان سایت عمل می‌کنند.
  • بررسی منطقه نمایش (Viewport): به قسمتی از مرورگر می‌گویند که سایت‌ها در آن نمایش داده می‌شوند.
  • بررسی عنوان صفحه (Page Title): معرف کوتاهی از یک صفحه یا وب‌سایت است.
  • بررسی توضیحات متا (meta description): متن و توضیحی در مورد محتوای صفحه یا وب‌سایت است.
  • بررسی انکر تکست (Anchor Text): متن توصیفی که بر روی لینک‌ها نوشته می‌شود.
  • بررسی وضعیت ایندکس صفحات در گوگل: ایندکس شدن مطلب در گوگل یعنی؛ این مطلب به ثبت رسیده است و با جست‌وجو یافت می‌شود.
  • بررسی Hreflang: تگی که به گوگل می‌گوید؛ زبان صفحه چیست.
  • بررسی تگ کنونیکال: با این تگ به گوگل می‌گوییم کدام بخش از سایت را ایندکس کند.
  • بررسی فونت وب سایت: از نظر متناسب بودن آن با دستگاه‌های موبایل

آشنایی با روش کار فانوس دریایی گوگل در آموزش تک

فانوس سرعت‌سنج!

یکی از مهم‌ترین کارکردهای ابزار فانوس دریایی گوگل، سنجش سرعت سایت و اپلیکیشن است. از نظر گوگل عدد به‌نمایش در آمده توسط سرعت‌سنج چندان اهمیتی ندارد. مهم تجربه کاربری است. گوگل برای نزدیک شدن به این مفهوم، راهکارهای خودش را دارد. برای مثال نخستین چیزی که مخاطب در صفحه سایت به آن نیاز دارد، متن صفحه است. عکس‌ها و آیکون‌های گرافیکی می‌توانند منتظر بمانند. پس گوگل نیز برای درجه‌بندی سرعت بارگزاری صفحات به این موارد دقت می‌کند.

ارزیابی‌های سرعت در ابزار فانوس دریایی گوگل

اما گوگل چگونه با ابزار فانوس دریایی سرعت سایت شما می‌سنجد؟ راهکار گوگل جالب توجه است. فانوس دریایی فضایی است برای شبیه‌سازی اینترنت ۳G. گوگل با کاهش سرعت اینترنت در این فضا، عملکرد سایت شما و اجزای صفحات را در فضای سرعت کم اینترنت ۳G می‌سنجد و گزارش این عملکرد را به شما ارائه می‌دهد. فانوس دریایی حتی در برخی زمینه‌ها راهکارهای حل مشکلات را نیز توضیح می‌دهد.

به‌یاد داشته باشید که هنوز هم کاربران بسیاری در سراسر دنیا فقط به اینترنت ۳G دسترسی دارند. از سوی دیگر کسانی که هم که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، سرعت بیشتر سایت شما برای آن‌ها اهمیت دارد. گاهی یک ثانیه دیرتر لود شدن سایت، به‌معنای از دست دادن بخش عظیمی از مخاطبان است. جزئیات عملکرد سرعت سایت از نگاه آدیت‌های فانوس دریایی را با هم مرور می‌کنیم:

  • First Contentful Paint: سرعت بارگزاری اولین محتوا از هرنوع
  • First Meaningful Paint: سرعت بارگزاری اولین محتوای معنادار
  • Speed Index: سرعت رویت محتوای صفحات
  • First CPU Idle: اولین زمانی که دستگاه (رایانه یا موبایل) برای رندر کردن صفحه کار نمی‌کند
  • Time to Interactive: زمان تعامل عناصر رابط کاربری و پاسخ صفحه به ورودی کاربر
  • Estimated Input Latency: اولین پاسخ صفحه به ورودی کاربر

چگونه از این فانوس استفاده کنیم؟

برای استفاده از فانوس دریایی گوگل چندین راه وجود دارد. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، کافی است در DevTools به دنبال تب Audits بگردید. راه دیگر، نصب این افزونه روی مرورگر کروم است. بدون مرورگر کروم نیز می‌توانید از این فانوس استفاده کنید! استفاده از نسخه Node و یا رجوع به سایت PageSpeed Insights دو راه استفاده از این ابزار بدون نیاز به مرورگر گوگل کروم است.

راهنمای استفاده از فانوس گوگل در آموزش تک

می‌خواهید در زمینه طراحی سایت حرفه‌ای باشید؟!

تمامی کسب‌وکارها نیازمند وب‌سایت اختصاصی هستند. وب‌سایت، درگاه مجازی ارتباط صاحبان کسب‌وکار با مشتریان در فضای اینترنت است. نیاز به داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها، شغل طراحی سایت را به حرفه‌ای پردرآمد مبدل کرده است. اگر شما هم به حرفه‌ای شدن در کار طراحی سایت علاقمند هستید، ما دوره آموزشی (۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت | پکیج طراحی قالب وردپرس) را در سایت آموزش تک به شما پیشنهاد می‌کنیم.

وردپرس بدون شک محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای آماده است که با هزاران افزونه و منبع عالی، باعث می‌شود به برنامه‌نویسی سمت سرور نیازی نباشد و شما بتوانید در مدت‌زمانی بسیار کمتر یک سایت را طراحی کنید. دوره آموزشی صفر تا صد طراحی سایت از طریق وردپرس، در مدت زمان ۵۵ ساعت شما را به این هدف می‌رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا