طراحی و گرافیک

کاربردهای ایلاستریتور | چطور می‌توان با کمک برنامه ایلاستریتور به درآمدزایی رسید؟

نرم‌افزارهای ایلاستریتور یک برنامه همه فن‌حریف

کاربردهای ایلاستریتور بسیار گسترده است و نمی‌توان آن را به یکی دو مورد خلاصه کرد. این برنامه یک نرم‌افزار کاربردی برای ایجاد نقشه، تصاویر و کارهای هنری است. برنامه Illustrator ابتدا در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و تا به امروز در فواصل منظم به روز می‌شود و اکنون به عنوان بخشی از گنجینه ادوبی به شمار می‌رود. این برنامه به طور گسترده توسط طراحان گرافیک، طراحان وب، هنرمندان تجسمی و تصویرگران حرفه‌ای در سراسر جهان برای ایجاد آثار هنری با کیفیت بالا استفاده می شود.

کاربردهای ایلاستریتور کدامند؟

همانگونه که اشاره شد ایلاستریتور یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه هنر دیجیتال و طراحی گرافیک است. در کنار این مورد می‌توان به جرات گفت که یک برنامه و راه عالی برای درآمدزایی است. در اصل با تسلط به آن می‌توان در زمینه‌های مختلفی از این برنامه استفاده کرد. در ادامه مورد به مورد این کاربردها را بررسی خواهیم کرد.

ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی از هنرهای دیجیتالی در عصر جدید به شمار می‌رود. تجربه آنلاین ما تحت تأثیر این گرافیک‌های حرکتی است. از جابجایی آیکون‌ها و آرم‌ها گرفته تا اینفوگرافیک و انواع GIF، نمونه‌های رایج موشن گرافیک به شمار می‌رود. وظیفه یک موشن گرافیک ایجاد داستان با استفاده از حرکت روی یک گرافیک ثابت است. این هنر تنها برای ساخت تیزر نیست و می‌توان در تولید محتوای سایت‌ها و تبلیغات از آن استفاده کرد. یکی از اصلی‌ترین مواردی که به عنوان کاربرد ایلاستریتور مطرح می‌شود، کمک به ساخت موشن گرافیک است. یکی از راه‌های یادگیری این برنامه انتخاب پکیج آموزش موشن گرافیک مجموعه تک است که در آن یکی از سرفصل‌های مهم آن آموزش ایلاستریتور است.

نقاشی دیجیتال

یکی دیگر از کاربردهای ایلاستریتور نقاشی دیجیتال است. نقاشی دیجیتال نوعی هنر جدید در حال ظهور است که در آن تکنیک‌های نقاشی سنتی (مانند آبرنگ، روغن، ایمپاستو و …) با استفاده از رایانه، رایانه لوحی و قلم دیجیتالی و نرم افزار اعمال می‌شود. با یک تبلت و برنامه‌های مختلفی چون Adobe Illustrator، فتوشاپ و … می‌توان این هنر را پیاده کرد. این نوع نقاشی‌ها علاوه بر اینکه قابلیت تشکیل نمایشگاه و فروش دارند، برای تهیه کاور، پوسترها و کاورهای موسیقی می‌توان از آن استفاده کرد.

چاپ روی لباس و محصولات مختلف

بسیاری دوست دارند محصولاتی چون لباس، ماگ، کاور موبایل، پیکسل و مواردی از این دست را با یک طرح اختصاصی داشته باشند. هنرمندان زیادی مشغول به فعالیت هستند که این کار را به راحتی انجام می‌دهند. یکی از ابزارهای مهم که در این زمینه مورد استفاده عمومی هنرمندان قرار می‌گیرد، ایلاستریتور است.

حوزه تبلیغات آنلاین

از دیگر کاربردهای ایلاستریتور ساخت بنرهای تبلیغاتی به ویژه برای سایت‌هاست. تبلیغات بنری به یک نمایشگر گرافیکی مستطیل شکل گفته می‌شود که در قسمت‌های بالا، پایین یا طرفین وب سایت نمایش داده می‌شود. تبلیغات بنری مبتنی بر تصویر هستند و شکلی محبوب از تبلیغات آنلاین به شمار می‌رود برای همین از ایلاستریتور  جهت طراحی و ایجاد این نوع تبلیغات استفاده می‌شود.

کاربرد در زمینه بازی‌سازی و انیمیشن‌سازی

حوزه گیم و انیمیشن یکی از موارد مهم دیگر از کاربردهای Adobe Illustrator به شمار می‌رود. با توجه به اینکه در سالهای گذشته بازی‌سازی و انیمیشن‌سازی رشد کرده، نیاز به کسی که توان لازم برای طراحی و تسلط به ایلاستریتور باشد، بسیار احساس می‌شود. افراد متخصص در استودیو های ویژه‌های انیمیشن و بازی می‌توانند مشغول به کار شوند.

طراحی جلد

مورد مهم دیگری که در مورد کاربردهای ایلاستریتور باید به آن اشاره کرد، طراحی جلد است. در واقع طراحی جلد را می‌توان به صورت ابتدائی با برنامه‌های دیگری چون فتوشاپ انجام داد، اما گاه طراحی به صورت حرفه‌ای‌تر از عهده اینگونه برنامه خارج است. یکی از جالب‌ترین نکاتی که در مورد طراحی جلد با کمک این برنامه باید به آن اشاره کرد، دستمزد بسیار بالایی است که این کار دارد.

طراحی لوگو

در سطح بسیار ابتدایی، لوگوها نمادهایی هستند که از متن و تصاویر تشکیل شده‌اند و به ما کمک می کنند برندهای مورد علاقه خود را شناسایی کنیم. یک آرم خوب سنگ بنای هر برندی به شمار می‌رود. یک لوگو خوب نشان می‌دهد که یک شرکت چه کاری انجام می‌دهد و چه ارزشی دارد. به دلیل اهمیت بالای لوگو و حیطه گسترده استفاده از آن یکی از کاربردهای ایلاستریتور ایجاد لوگوها به صورت تخصصی بوده و یک زمینه برای درآمدزایی به شمار می‌رود.

طراحی اینفوگرافیک

طبق دیکشنری انگلیسی آکسفورد، اینفوگرافیک (یا نمودار اطلاعاتی) “نمایش تصویری اطلاعات یا داده‌ها” است. اما معنای اینفوگرافیک چیزی بسیار خاص‌تر است. اینفوگرافیک مجموعه‌ای از تصاویر، نمودارها و حداقل متن است که به طور خلاصه درک موضوعی را آسان می‌کند. اینفوگرافیک‌ها از تصاویر جذاب و خاص برای برقراری ارتباط سریع و واضح اطلاعات استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای ایلاستریتور به دلیل برخورداری از ابزارها و ویژگی‌های خاص کمک به خلق اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای و جذاب‌تر است.

طراحی آیکون

طراحی آیکون موثر اطلاعات زیادی را در فضای کم منتقل می‌کند. اگر شما نیاز به ایجاد یک آیکون سفارشی عالی دارید و یک برنامه Illustrator روی سیستم شما نصب است می‌توان به راحتی دست به طراحی آیکون زد. حیطه استفاده از آن نیز در اپلیکیشن موبایل و سایت‌ها بسیار است.

طراحی انواع کاتالوگ، منو و بروشور

یکی دیگر از کاربردهای ایلاستریتور برای ساخت منو و بروشورهای مختلفی است. در واقع این برنامه نسبت به نرم‌افزارهای مشابه ویژگی‌های خاصی چون خروجی گرفتن با فرمت پی دی اف را دارد و برای همین در این حوزه استفاده بیشتری هم از آن می‌شود. به راحتی می‌توانید با یادگیری این برنامه و کمی ذوق هنری درآمدزایی از این راه کسب کرد. امروزه کسب و کارهای مختلف از یک رستوران کوچک گرفته تا یک کارخانه بزرگ تولید لوازم آرایش به منو و کاتالوگ نیاز است.

طراحی قالب و محتوای شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی دارای نقش مهمی در زندگی روزمره و در کنار آن کسب و کارها است. طراحی گرافیک یکی از عوامل جذاب کردن پست‌ها و مطالب مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. یکی از کاربردهای ایلاستریتور هم طراحی قالب و کمک به تولید محتوا در این فضاهاست. چه به صورت شخصی و چه برای کسب و کار به دنبال این نوع طراحی هستید بهتر است روی این برنامه حساب ویژه باز کنید.

طراحی فونت

فونت به خودی خود یک رسانه مهم به شمار می‌رود که به دلیل شکل خاص، هارمونی و …  پیام محتوای شما راحت‌تر به مخاطب منتقل خواهد کرد. این امر در رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی، طراحی سایت و مواردی از این دست اهمیت ویژه دارد. ایلاستریتور نیز یکی از مهمترین ابزارهایی که به کمک آن می‌توانید در راه طراحی فونت قدم برداشته و با چاشنی خلاقیت، فونت‌هایی را به نام خود ساخته و عرضه کنید. این کار به درآمدزایی شما تنها با یک نرم افزار کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه کاربردهای ایلاستریتور را در حیطه مختلف دیدیم، به طور حتم متوجه شده‌اید که تنها با تسلط به یکی از این کاربردها می‌توان به درآمدی ثابت و قابل توجه رسید. البته این کار به آموزش اصولی نیاز دارد و علاوه بر این باید تمرین و ممارست به خرج داد تا به موفقیت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا